glaswol/mineraalwol: no go?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door Mickel Moen »

Bron?

Overigens heb je het hier over een geventileerde muur.

Ik blijf er bij: dampscherm aan de warme kant:

https://www.isolatie-info.nl/dampscherm

Bij een bus kan dit dus niet, want de buitenwand is al dampdicht. Als je dan een dampscherm aanbrengt sluit je het vocht op.
X-treme moet je dan ook uiterst nauwkeurig aanbrengen, zodat er geen kiertjes tussen het materiaal zit, waar het vocht zich alsnog ophoopt.

Schapenwol duw je gewoon achter de wand en inderdaad zoveel mogelijk vullend. Schapenwol heeft ook nog de eigenschap, dat het vocht in de vezel opneemt. Bij gunstiger weersomstandigheden, staat het het vocht langzaam weer af.
Het is dus wel zaak, dat er op enige wijze ventilatie mogelijk is. Dus gaatjes en kieren niet afdichten en eventueel uit het zicht extra ventilatie openingen in de binnenwand aanbrengen.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op za 30 dec 2017, 12:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door Huub56 »

Let op er zijn 2 verschillen dampremmend en damp doorlatend de doorlatende moet aan de koude kant de remmende aan de warme kant want warme lucht (met veel vochtopvang) maag nooit in aanraking komen met de isolatie
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door jansloos »

En wat doen we nu?

https://www.nu.nl/eten-en-drinken/44580 ... zaken.html

Fijnstof voor de keukenbrigade als beroepsziekte?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door Kroppie »

al dat soort dingen hoort bij het leven, dus gewoon doorgaan daarmee, niets is voor eeuwig , wij ook niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door Japie »

Antwoord voor Campercamper.

Risicoanalyse: Hoe veel vezels komen er vrij als je het er uit gaat halen?

Heel zeker 100 voudig meer als laten zitten.

Dus is niet zo moeilijk, gewoon doen wat je van plan was is het minst gevaarlijk.

Ik zou niet teveel aan de steenwol komen, minder risico, isoleert namelijk erg goed en nooit samendrukken zoals iemand al melde, gaat de iso waarde helemaal weg vrijwel.

De beste BV is heel de wereld is Boeren Verstand, gewoon gebruiken dan sluit je de meeste risico's al uit.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door VAN-tastique »

Ziet er allemaal keurig uit, zou me niet zo druk maken over alle gevaren..., het zit mooi opgesloten.
Als je tevreden bent met de keuze van de bouwer, zou ik het mooi laten zitten.
Zou overigens niet mijn keuze zijn, maar dat zegt meer over mij dan over de kwaliteit van de isolatie en de inbouw. 88I 8-).
Met het verwijderen zal je snel honderd keerjaar meer vezel binnen krijgen dan als je er tien jaar mee rond rijdt.

Teake
Laatst gewijzigd door VAN-tastique op za 30 dec 2017, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door jansloos »

Fixeren met spuitlijm??
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door Japie »

Gewoon met haarlak is ook afdoende. :cheers:
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door campercamper »

Ik bedoel eigenlijk, dat ik heb gehoord dat glaswol niet geschikt is voor een camper omdat het vocht vasthoudt en daardoor de kans bestaat dat de boel van binnenuit gaat rotten.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door Japie »

Even googelen en zie:

Bovendien is glaswol goed te gebruiken in een vochtige omgeving. Het isolatiemateriaal houdt geen vocht vast en zuigt ook geen vocht op. Het is daarom ook geen voedingsbodem voor schimmels en dergelijke. Glaswol heeft een lage milieubelasting omdat het voor een groot deel gemaakt van gerecycled materiaal.


Kan best dat je dat gehoord hebt en iemand zegt en anderen nemen dat klakkeloos aan en vertellen het door.

Dus heel goed dat je dat zelf even vraagt / uitzoekt. :thumbup:
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door campercamper »

Ok, omdat iedereen hier nogal fan is van Xtrem en dat soort isolatieproducten. Vandaar mijn vraag, maar het kan dus gewoon..
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door Atoz »

Als dat er in zit en je test dienisolatie eventueel uit voor je verder begint met verbouwen en ze is goed dan laat je ze toch gewoon zitten.
(Hoe testen... Als het koud is ...Verwarmen desnoods elektrisch en je weet na een uur of het warm word en blijft.)
Slechte test touwens :-B

Noem hier eender welk isolatiemateriaal op en er is altijd wel iemand die loopt te .... Dat het slecht is.
Kun je trouwens hier wel met de meeste producten hebben. Nergens op dit forum is er iemand die verkeerde informatie wist, dus kan je elk isolatiemateriaal wel afbreken.

En zelf heb ik schapenwol als isolatie gebruikt in een alu koffer trouwens. Een ook de muur en plafondbekleding hebben een isolerende werking.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door AadenAnke »

Als de rest van de busafwerking je aanstaat laten zitten! Er zijn mensen in de isolatie industrie die er 40 uur per week mee werken, op maat maken bewegen en verplaatsen en bevestigen. Jij hebt het tussen 2 wanden opgesloten zitten. Wat je er ook tussen doe als er vocht bij komt is het nooit goed. Wat het gezondheidsrisico betreft, asbest is gewoon dodelijk dat zijn we met elkaar eens denk ik! Maar zolang we het lekker laten zitten en er niets mee doen is het hartstikke veilig! Is de bus verder goed maar wil je het toch weg hebben, je mag er van uitgaan dat een 20 jaar of meer nodig is voor dat er eventuele merkbare gezondheidsproblemen merkbaar worden en dat dan van 1 keer. Hoe oud ben je?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: glaswol/mineraalwol: no go?



Bericht door kampo »

Ook ik zou dat laten zitten, tenminste als het zo goed gedaan is als we op de foto kunnen zien.
Bedenk dat koel(bestel)wagens jarenlang geïsoleerd werden met rotswol. Het is pas de laatste jaren dat er nog beter isolerende
materialen gebruikt worden. Een nadeel van al die PUR achtige isolatieschuim is dat ze ook uitdampen en ook niet super gezond zijn.
Vandaar dat een grote groep zelfbouwers overstapt naar meer natuurlijke producten zoals schapenwol of kurkschilfers.
Maar ook die beiden krijgen eerste een speciale behandeling.

Op die bus van de foto moet je vooral verder afwerken. Het is een goed begin maar ik zie nog blanke plaat. Die mag ook bekleed worden.
Groeten Kampo
Plaats reactie