Keuring RDW: tijdelijke ombouw in één dag

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Keuring RDW: tijdelijke ombouw in één dag



Bericht door campercamper »

Om een (nog om te bouwen) bus bij het importeren alvast op camperkenteken te zetten, zit ik er over te denken om alleen ten behoeve van de keuring snel iets te bouwen zodat ik aan de keuringseisen voldoe, namelijk:

- In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
- Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
- Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
- Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
- Deze voorzieningen moeten vast in de woonafdeling zijn bevestigd.

Kortgezegd kan dit door er een tafel in te zetten, een campinggaspit op te bevestigen en een bed in de bus te maken. Dit moet allemaal in 1 dag na het importeren wel lukken, zodat ik hem daarna rdw kan laten keuren. Zodra de bus als camper gekeurd is (wat nogal scheelt in de belasting, vandaar deze constructie) kan ik 'op m'n gemakje' werken aan het echte camperinterieur. Denken jullie dat zoiets haalbaar is? Ik weet dat de eisen van de belastingdienst strenger zijn, maar voordat die komen controleren tijdens de ombouw, (terwijl ik er nauwelijks mee rijd) maak ik me niet zo druk om.

NB Ik heb geen mogelijkheid om hem te schorsen/stallen. De ombouw zal op de parkeerplaats voor mijn huis (=openbare weg) plaatsvinden, waardoor ik hem altijd gekeurd en verzekerd moet hebben.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: keuring rdw, tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door 't Busje »

Ik mis dit in je lijstje:
een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.

En alles moet wel vastzitten, want anders is het lading.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: keuring rdw, tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door Dafluc »

Vergeet de stahoogte niet. En ik had ze binnen een week na aanvraag voor de deur staan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: keuring rdw, tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door 't Busje »

Ik heb ze voor deze nooit gezien.
Busje-.jpg
Busje-.jpg (14.44 KiB) 7666 keer bekeken
maar hij is wel gekeurd in de tijd dat de RDW en de Douane nog bij elkaar zaten.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24444
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: keuring rdw, tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door javanes »

De eisen van de Belastingdienst en RDW zijn niet gelijk.
Het kwarttarief moet je aanvragen bij de Belastingdienst en je moet foto's meesturen van de inbouw.
Aan de hand daarvan bepalen ze of je in aanmerking komt voor het kwarttarief.
Dus als je met die tijdelijke inbouw niet aan de normen van de Belastingdienst voldoet betaal je de volle mep.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: keuring rdw, tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door campercamper »

OK, het is dus niet zo dat, als ik een bus importeer, en deze met goed geluk direct op camperkenteken weet te krijgen, dit ook bij de belastingdienst bekend is?? moet ik dat apart aanvragen? Ik ging er vanuit dat deze instanties ook met elkaar communiceren :(
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: keuring rdw, tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door 't Busje »

Dat was toen (in 2005) anders. Na de keuring bij de RDW in Amsterdam kwam de Douane in hetzelfde gebouw ook even kijken voor het pinnen van de BPM en de schouw van de inrichting.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: keuring rdw, tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door campercamper »

Wat zou kunnen is het ding importeren, nog niet laten keuren, eerst ombouwen naar een camper, en zodra deze gereed is, pas dan laten keuren. Het probleem is dan alleen dat je intussentijd geen autoverzekering kunt afsluiten lijkt me, hij staat dan nog niet op een NL kenteken? Of is dit te omzeilen?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24444
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: keuring rdw, tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door javanes »

Met dit formulier kun je het kwarttarief aanvragen.

https://download.belastingdienst.nl/bel ... z17fol.pdf

(Zie de opmerking over bewijzen en foto's)

En om antwoord te geven op je vraag hierboven.
Dat is niet mogelijk, want hij staat op de openbare weg.
Moet een kenteken op, moet gekeurd zijn en moet verzekerd zijn.
Dus als je dat wilt dan moet je hem gewoon invoeren en betaal je ook de volle mep belasting. (Tarief bestelauto particulier)
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Re: keuring rdw, tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door campercamper »

En wat als ik wel ergens een schuur weet te regelen, kan ik hem dan kopen in het buitenland en met een eendagskenteken richting schuur rijden en dan aan het ombouwverhaal beginnen? Dan is hij dus niet verzekerd terwijl hij in de schuur staat :-?
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door martinb007 »

Ik heb het ook zo gedaan (tijdelijke spullen erin geschroefd zoals een bed/bank van de Ikea) en zo gekeurd. De volgende dag verder gegaan (dus na de keuring) om er de spullen in alle rust in te bouwen die a: voldoen aan de eisen, B: mooier zijn. Op die manier had ik alle tijd om spullen bij elkaar te zoeken die ik mooi vind en voor mij betaalbaar zijn.

Ik heb wel stapsgewijs alles eruit gesloopt en direct vervangen voor iets mooiers. Op die manier heeft de bus ten alle tijde voldaan aan alle regels. Als ze je aanhouden en de douane is erbij loop je anders een m.i onnodig risico.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: keuring rdw, tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door EasyBee »

campercamper schreef:En wat als ik wel ergens een schuur weet te regelen, kan ik hem dan kopen in het buitenland en met een eendagskenteken richting schuur rijden en dan aan het ombouwverhaal beginnen? Dan is hij dus niet verzekerd terwijl hij in de schuur staat :-?
Als ik je goed begrijp, staat hij dan in die schuur dus niet op NL-kenteken, dus geen belasting en verzekering inderdaad,
Je kunt hem dan rustig verbouwen naar de staat die je wilt en ter keuring en kenteken registratie aanbieden bij de RDW.
Heb je wel weer een eendagskenteken nodig om daar (RDW) te komen.
Hou er rekening mee dat de erkenning van de RDW en registratie op kenteken niet betekent dat de Benlastigdienst de wagen erkent als camper. Dat komt daarna pas. Je moet naar de Benlastigdienst een aanvraag insturen met allerhande foto's van het voertuig : voorkant met kenteken, achterkant met kenteken, stahoogte, zitgelegenheid, slaapgelegenheid, was en kookgelegenheid, opberggelegenheid (kortom al die punten die benoemd zijn op de site van de Benlastigdienst).
Hebben wij ook moeten doen toen onze Belastingvrije Transit van 1985 ineens weer Houderschapsbelasting (=Wegenbelasting) ging kosten.

Wat Martinb007 schrijft : ga er in de tussentijd niet mee rijden als het geen Benlastigdienst erkende kampeerauto is, je bent de Sjaak als ze je aanhouden. Ook later trouwens, als je wordt aangehouden (OK, kleine kans) en je voldoet niet aan de eisen ben je met terugwerkende kracht plus verdubbeling (= boete) aan de beurt. Mijn broer is met zijn T3 wel eens aangehouden en voldeed op dat moment eigenlijk net wel / net niet aan de eisen (kookgelegenheid lag er uit). Kwam er met een waarschuwing vanaf. Had hem anders anderhalf jaar (ja met terugwerkende kracht vanaf erkenning als kampeerauto) wegenbelasting + verdubbeling gekost. :bang:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door henk en lila »

Ook die van ons is met een provisorische inrichting gekeurd, bijv. een tweezits slaapbankje met bloemetjes stof. Voordeel van snel keuren is dat je blijft rijden en dus makkelijk plaatmateriaal enzo kunt halen (met je eigen bus). En inderdaad, overdag sleutelen op straat maar elke avond voldeed hij nog steeds aan de camper eisen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Keuring RDW: tijdelijke ombouw in 1 dag



Bericht door BobV »

En snel keuren betekend ook eerder kwarttarief voor de belasting. Vanaf de aanvraag (met foto's) duurt dat ongeveer 8 weken tot de goedkeuring door de belastingdienst.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Plaats reactie