warmte-wisselaar via koelwater

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
jeroenfrl
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 16:05

warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jeroenfrl »

Had een idee om watertank warm water uit te halen door middel het verwarmen via het koelwater, heeft iemand daar ervaring mee.
http://www.ncs-leeuwarden.nl/warmte-wisselaar
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door AadenAnke »

Ooit een keer voor iemand gemaakt van een oude boiler in een motorkruisertje. Je wil het voor warmwater? Denk aan bacterie groei

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door Appiecamp »

Zag van de week het programma "wheeler dealers" op Discovery.
Ook daar werd een busje omgebouwd met een buiten douche die ook verwarmt werd met warmwater via koelwater motor.
Ze hadden daar een standaard wisselaar voor gekocht.
Speelde zich wel allemaal in Amerika af....
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door 't Busje »

Je moet wel een grote en goed geïsoleerde boiler hebben, want als je een paar dagen stil staat, heb je geen warmte van de motor.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb daar destijds tijdens de bouw over nagedacht maar het laten varen. Veel werk en dito kosten voor weinig profijt want i.d.d, sta je wat langer stil heb je geen warm water meer dus je moet dat ding dan ook alternatief verwarmen met gas / diesel / stroom naar keuze. En aangezien ik wel om geld maar niet om werk verlegen zit ging hem dat niet worden, dan is mijn geisertje een wel heel veel eenvoudiger en goedkopere oplossing om aan warm water te komen . . :lolno:
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door Going »

In ons Australisch buscamper is er een ingebouwd. Was niet geïsoleerd. Dan was je het kwijt in een paar uur. Ik heb het in ons tweede jaar geïsoleerd waarna we de 10 liter voor na 6 uur konden gebruiken. Wel direct de hele 10 liter gebruiken anders was de rest binnen een uur koud door de menging in de tank.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
jeroenfrl
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 16:05

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jeroenfrl »

AadenAnke schreef:Ooit een keer voor iemand gemaakt van een oude boiler in een motorkruisertje. Je wil het voor warmwater? Denk aan bacterie groei

Gr. Aad
Het is niet voor drinkwater dan valt bacterie wel mee.
Gebruikersavatar
jeroenfrl
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 16:05

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jeroenfrl »

't Busje schreef:Je moet wel een grote en goed geïsoleerde boiler hebben, want als je een paar dagen stil staat, heb je geen warmte van de motor.
Dat klopt ik rij dagelijks dus zal het een redelijke temp zijn denk ik.
Gebruikersavatar
jeroenfrl
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 16:05

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jeroenfrl »

de Jonckheer schreef:Ik heb daar destijds tijdens de bouw over nagedacht maar het laten varen. Veel werk en dito kosten voor weinig profijt want i.d.d, sta je wat langer stil heb je geen warm water meer dus je moet dat ding dan ook alternatief verwarmen met gas / diesel / stroom naar keuze. En aangezien ik wel om geld maar niet om werk verlegen zit ging hem dat niet worden, dan is mijn geisertje een wel heel veel eenvoudiger en goedkopere oplossing om aan warm water te komen . . :lolno:
Ik rij elke dag :-B dus word hij elke dag opgewarmd dat valt dan weer mee :lol3:
Gebruikersavatar
jeroenfrl
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 16:05

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jeroenfrl »

Ter aanvulling ik ben de hele dag onderweg sta tussendoor stil en gebruik ik warm water het hoeft niet meer dan 15 graden te zijn voor mij.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door 't Busje »

jeroenfrl schreef:Het is niet voor drinkwater dan valt bacterie wel mee.
Juist bij douchen loop je risico op legionellabesmetting door het inademen van besmette waternevel. Water met legionella kun je gewoon drinken, want die bacteriën overleven het maagzuur niet. Je moet het water tot ten minste 60 graden opwarmen om de legionellabacteriën te doden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door Marinus »

Gebruikersavatar
jeroenfrl
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 16:05

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jeroenfrl »

't Busje schreef:
jeroenfrl schreef:Het is niet voor drinkwater dan valt bacterie wel mee.
Juist bij douchen loop je risico op legionellabesmetting door het inademen van besmette waternevel. Water met legionella kun je gewoon drinken, want die bacteriën overleven het maagzuur niet. Je moet het water tot ten minste 60 graden opwarmen om de legionellabacteriën te doden.
Gebruik het niet voor een douche als het water min 15 graden word is dat voldoende om mee te werken. ik weet van legionella heb ik zelf gedaan moest dat verplicht aanpassen voor het zwembad in de gemeente. Daar ben ik wel bekend mee ging mij om kan ik zo redelijk warm water maken.

Ik dacht aan een warmtewisselaar die in een cv zit te gaan gebruiken dan het koelwater naar achteren i.v.m bevriezing dan de warmte wisselaar.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door leftlanebandit »

Op deze manier loop je het risico dat de motor niet op temperatuur komt omdat de inhoud van het koelsysteem vergroot wordt. En dat vergroot de kans op slijtage en vervuiling van de olie

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Plaats reactie