warmte-wisselaar via koelwater
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Maar 80 L LOL hier zit 300 Liter in dus heb je wel heeel veel ruimte zal die mini wel heel groot zijn
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Had dit in Nieuw Zeeland ook in mijn camper, ideaal, uurtje rijden en je had al 30 liter heet water, bleef wel een uur of 36 warm.
Gewoon met een scheeps boilertje.
https://www.awn.de/quick-warmwasserbere ... stoff.html
Heb je water van een graad of 15 nodig dan zou je ook een plekje voor een jerrycan onder de motorkap kunnen zoeken.
Had ik vroeger ook in mijn renaultje. Door de warmte onder de motorkap wordt het water ook wel warm.
Is tegenwoordig wel lastig om een plekje te vinden denk ik..
Gewoon met een scheeps boilertje.
https://www.awn.de/quick-warmwasserbere ... stoff.html
Heb je water van een graad of 15 nodig dan zou je ook een plekje voor een jerrycan onder de motorkap kunnen zoeken.
Had ik vroeger ook in mijn renaultje. Door de warmte onder de motorkap wordt het water ook wel warm.
Is tegenwoordig wel lastig om een plekje te vinden denk ik..
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Hallo,
in mijn zelfbouw buscamper heb ik zo'n Elgena boiler in gebouwd en deze wordt verwarmd met koelwater.
Ik heb dat gebouwd in de winter 2004/2005 en we rijden er nog steeds mee. Het grote voordeel is dat je na ongeveer een half uur rijden bijna kokend heet water uit de boiler tapt, ideaal om tijdens een stop een kop koffie of thee te maken.
Het enige nadeel is dat je na een dag stilstand en wel water uit de boiler tappen, nagenoeg koud water hebt.
Als we 230 V hebben is er geen nadeel, onze boiler werkt ook op netspanning. Voor het op temperatuur komen van de motor merken we geen verschil, de boiler is parallel geschakeld met de kachel.
Zie: http://www.zandman.nl/camper , de site is in bewerking en moet nog enige aanpassingen hebben.
M.v.g. Henk
in mijn zelfbouw buscamper heb ik zo'n Elgena boiler in gebouwd en deze wordt verwarmd met koelwater.
Ik heb dat gebouwd in de winter 2004/2005 en we rijden er nog steeds mee. Het grote voordeel is dat je na ongeveer een half uur rijden bijna kokend heet water uit de boiler tapt, ideaal om tijdens een stop een kop koffie of thee te maken.
Het enige nadeel is dat je na een dag stilstand en wel water uit de boiler tappen, nagenoeg koud water hebt.
Als we 230 V hebben is er geen nadeel, onze boiler werkt ook op netspanning. Voor het op temperatuur komen van de motor merken we geen verschil, de boiler is parallel geschakeld met de kachel.
Zie: http://www.zandman.nl/camper , de site is in bewerking en moet nog enige aanpassingen hebben.
M.v.g. Henk
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Ik zie op je site dat je de Elgena boiler van 10 liter hebt.henk z schreef:Hallo,
in mijn zelfbouw buscamper heb ik zo'n Elgena boiler in gebouwd en deze wordt verwarmd met koelwater.
...Het enige nadeel is dat je na een dag stilstand en wel water uit de boiler tappen, nagenoeg koud water hebt....
Zou je volgende keer een 15 liter boiler of nog groter monteren ?
Groeten Kampo
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Hallo Kampo,
De kans dat er een volgende keer komt is klein, ik weet niet meer uit welke grootte ik kon kiezen. We trekken veel op deze manier: Een stuk rijden, twee nachten blijven en weer verder, waarbij we ook vaak maar een nacht blijven en dan voldoet het prima.
M.v.g. Henk
De kans dat er een volgende keer komt is klein, ik weet niet meer uit welke grootte ik kon kiezen. We trekken veel op deze manier: Een stuk rijden, twee nachten blijven en weer verder, waarbij we ook vaak maar een nacht blijven en dan voldoet het prima.
M.v.g. Henk
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Wij doen het ook. Bevalt prima.
Ik gebruik een boilertje uit een cv ketel die al goed geisoleerd was.
Wel zorgen dat je een extra warmtewisselaar plaatst voor de veiligheid met foodgrade glycol aan de secundaire zijde, de automotive koelvloeistof is zeer giftig. Dit mag onder geen beding in je verswater komen.
Qua legionella is het juist veilig want de koelvloeistof komt ver boven de 65 graden tijdens rijden. Afhankelijk van waar je aftapt maakt het voor je motor helemaal niets uit.. die komt altijd op temp
Wij gebruiken het systeem tevens ook nog voor verwarming in het woongedeelte. De boiler fungeerd dan als warmte opslag.
Staan we stil en is er warmte nodig zorgt de webasto waterverwarmer ervoor dat het water warm blijft, of een 3kw verwarmingselement als we aan de paal staan.
Dick
Ik gebruik een boilertje uit een cv ketel die al goed geisoleerd was.
Wel zorgen dat je een extra warmtewisselaar plaatst voor de veiligheid met foodgrade glycol aan de secundaire zijde, de automotive koelvloeistof is zeer giftig. Dit mag onder geen beding in je verswater komen.
Qua legionella is het juist veilig want de koelvloeistof komt ver boven de 65 graden tijdens rijden. Afhankelijk van waar je aftapt maakt het voor je motor helemaal niets uit.. die komt altijd op temp
Wij gebruiken het systeem tevens ook nog voor verwarming in het woongedeelte. De boiler fungeerd dan als warmte opslag.
Staan we stil en is er warmte nodig zorgt de webasto waterverwarmer ervoor dat het water warm blijft, of een 3kw verwarmingselement als we aan de paal staan.
Dick
- Dirk Pauwels
- Berichten: 269
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
- Locatie: Sint-Niklaas België
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Ik heb dat ook zelf gemaakt met aan 10 liter Daalderop boilertje. Maar ik zou de wateraansluiting eens moeten veranderen. Dat is nu aangesloten zoals in een caravan, zonder overdrukklep. In de boiler komt een hoeveelheid stoom of lucht die een deel van het water er uit duwt, zodat mijn koudwatervoorraad ook warm wordt. Bij het openen van de warmwaterkraan komt er eerst lucht uit en na wat gesputter pas het warm water. Ik zie bij een campingwinkel een terugslagklep en een ABO afblaasventiel van 1,5 bar, en het zelfde van 2,8 bar. Wat heb ik nodig en plaats je dat in de koude leiding of in de warme leiding zodat eerst de lucht die in de boiler zit er uit komt.
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Buiten het gewicht zie ik alleen voordelen van dit systeem,wij hadden dit in onze vorige camper en ook nu in onze camper met een grote boiler,ter info de boiler word dus verwarmd via warm water van de motor,tevens via de webasto watervewarmer die ook zorgt draagt voor de centrale verwarming,daar naast is er nog een mogelijkheid om de boiler middels 220 volt op temperatur te krijgen.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: di 07 jan 2020, 18:41
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Hallo,
tof om lezen dat er zoveel volk het ook doet! ik ben fan van heel eenvoudige systemen.
ik wil het graag inbouwen met deze warmtewisselaar:
https://www.halvewerk.nl/rvs-warmtewiss ... BgQAvD_BwE
hoe zit het juist met overdruk beveiligingen? als het water heel heet wordt in het secundaire circuit, hoe voorkom je dat het +100 graden wordt en er dus echt lelijk druk op komt? werken jullie met temp beveiligde kranen, of hopen jullie gewoon dat de temperatuur niet boven 100 graden oploopt? dank !
tof om lezen dat er zoveel volk het ook doet! ik ben fan van heel eenvoudige systemen.
ik wil het graag inbouwen met deze warmtewisselaar:
https://www.halvewerk.nl/rvs-warmtewiss ... BgQAvD_BwE
hoe zit het juist met overdruk beveiligingen? als het water heel heet wordt in het secundaire circuit, hoe voorkom je dat het +100 graden wordt en er dus echt lelijk druk op komt? werken jullie met temp beveiligde kranen, of hopen jullie gewoon dat de temperatuur niet boven 100 graden oploopt? dank !
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Als je koelwater boven de 100 graden komt heb je een probleem! De thermostaat is meestal ergens in de buurt van de 85 graden, je koelsysteem zou dus niet warmer moeten worden. Als je de inhoud van je boiler plus de rest weet kan je uitrekenen wat het uitzet bij verwarmen per graad en dat weer naar druk. Het werkt! Maar of het gewicht, ruimte, kosten en arbeid opwegen tegen de opbrengst vraag ik me echt af. Er zijn van dit soort systemen voor in de jachtwereld, waren best prijzig toen zeker 25 jaar geleden. Vandaar het zelfbouw project toen.
Gr. Aad
Gr. Aad
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Je zou er een inlaatcombinatie tussen kunnen zetten, in de inlaatkant van de boiler dus.Dirk Pauwels schreef: ↑za 24 feb 2018, 22:51Ik heb dat ook zelf gemaakt met aan 10 liter Daalderop boilertje. Maar ik zou de wateraansluiting eens moeten veranderen. Dat is nu aangesloten zoals in een caravan, zonder overdrukklep. In de boiler komt een hoeveelheid stoom of lucht die een deel van het water er uit duwt, zodat mijn koudwatervoorraad ook warm wordt. Bij het openen van de warmwaterkraan komt er eerst lucht uit en na wat gesputter pas het warm water. Ik zie bij een campingwinkel een terugslagklep en een ABO afblaasventiel van 1,5 bar, en het zelfde van 2,8 bar. Wat heb ik nodig en plaats je dat in de koude leiding of in de warme leiding zodat eerst de lucht die in de boiler zit er uit komt.
In onze Hymer, in alle Hymers van die tijd trouwens, zat een Atwood boiler met een aansluiting voor het
motorkoelwater.
Nooit geprobeerd want de ketel was kapotgevroren.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 17:01
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Ik heb jaren gekampeerd in een Land Rover en had een buitendouche met themostatisch geregelde kraan 1 koudwatertank met ong 75 liter water en 1 warmwatertank met warmtewisselaar van 25l.
Re: warmte-wisselaar via koelwater
@jonas
Amerikaanse Ford werkt met temps tot 105 graden. En met daarbij een behoorlijke druk!
Van andere weet ik het niet.
Amerikaanse Ford werkt met temps tot 105 graden. En met daarbij een behoorlijke druk!
Van andere weet ik het niet.
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: warmte-wisselaar via koelwater
Zo dat sluit mooi aan op een bedenksel vandeweek:
Het is hier wel eens meer ter sprake gekomen; als je een boilertje gebruikt, neemt de temp snel af omdat er koud water bijgemegd wordt.
Ik bedacht; als we het nou eens omdraaien. Het warme water niet in de boiler, waar het vermengd wordt en dus weinig warm water geeft, maar een zodanig aantal windingen koperen buis in de boiler waar het hete water in opgesloten blijft en voortgeduwd wordt door het dan ingelaten koude water.
Je kunt de lengte voor bv een 12mm buis uitrekenen om 12 of 15 liter op te bergen.
Het koelwater van de auto stroomt nu dóór de boiler, daar waar vroeger het te gebruiken water doorliep.
Bijkomend voordeel is dat door het grote oppervlak, het water ín de buis sneller opgewarmd is.
wie begint?
Het is hier wel eens meer ter sprake gekomen; als je een boilertje gebruikt, neemt de temp snel af omdat er koud water bijgemegd wordt.
Ik bedacht; als we het nou eens omdraaien. Het warme water niet in de boiler, waar het vermengd wordt en dus weinig warm water geeft, maar een zodanig aantal windingen koperen buis in de boiler waar het hete water in opgesloten blijft en voortgeduwd wordt door het dan ingelaten koude water.
Je kunt de lengte voor bv een 12mm buis uitrekenen om 12 of 15 liter op te bergen.
Het koelwater van de auto stroomt nu dóór de boiler, daar waar vroeger het te gebruiken water doorliep.
Bijkomend voordeel is dat door het grote oppervlak, het water ín de buis sneller opgewarmd is.
wie begint?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/