warmte-wisselaar via koelwater

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
jeroenfrl
Berichten: 12
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 16:05

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jeroenfrl »

Maar 80 L :lol3: LOL hier zit 300 Liter in dus heb je wel heeel veel ruimte zal die mini wel heel groot zijn :cheers:
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door durisotti »

Had dit in Nieuw Zeeland ook in mijn camper, ideaal, uurtje rijden en je had al 30 liter heet water, bleef wel een uur of 36 warm.
Gewoon met een scheeps boilertje.

https://www.awn.de/quick-warmwasserbere ... stoff.html

Heb je water van een graad of 15 nodig dan zou je ook een plekje voor een jerrycan onder de motorkap kunnen zoeken.
Had ik vroeger ook in mijn renaultje. Door de warmte onder de motorkap wordt het water ook wel warm.
Is tegenwoordig wel lastig om een plekje te vinden denk ik..
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door henk z »

Hallo,

in mijn zelfbouw buscamper heb ik zo'n Elgena boiler in gebouwd en deze wordt verwarmd met koelwater.
Ik heb dat gebouwd in de winter 2004/2005 en we rijden er nog steeds mee. Het grote voordeel is dat je na ongeveer een half uur rijden bijna kokend heet water uit de boiler tapt, ideaal om tijdens een stop een kop koffie of thee te maken.
Het enige nadeel is dat je na een dag stilstand en wel water uit de boiler tappen, nagenoeg koud water hebt.
Als we 230 V hebben is er geen nadeel, onze boiler werkt ook op netspanning. Voor het op temperatuur komen van de motor merken we geen verschil, de boiler is parallel geschakeld met de kachel.
Zie: http://www.zandman.nl/camper , de site is in bewerking en moet nog enige aanpassingen hebben.

M.v.g. Henk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door kampo »

henk z schreef:Hallo,

in mijn zelfbouw buscamper heb ik zo'n Elgena boiler in gebouwd en deze wordt verwarmd met koelwater.
...Het enige nadeel is dat je na een dag stilstand en wel water uit de boiler tappen, nagenoeg koud water hebt....
Ik zie op je site dat je de Elgena boiler van 10 liter hebt.
Zou je volgende keer een 15 liter boiler of nog groter monteren ?
Groeten Kampo
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door henk z »

Hallo Kampo,
De kans dat er een volgende keer komt is klein, ik weet niet meer uit welke grootte ik kon kiezen. We trekken veel op deze manier: Een stuk rijden, twee nachten blijven en weer verder, waarbij we ook vaak maar een nacht blijven en dan voldoet het prima.
M.v.g. Henk
Dick_M
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 17:32

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door Dick_M »

Wij doen het ook. Bevalt prima.
Ik gebruik een boilertje uit een cv ketel die al goed geisoleerd was.

Wel zorgen dat je een extra warmtewisselaar plaatst voor de veiligheid met foodgrade glycol aan de secundaire zijde, de automotive koelvloeistof is zeer giftig. Dit mag onder geen beding in je verswater komen.

Qua legionella is het juist veilig want de koelvloeistof komt ver boven de 65 graden tijdens rijden. Afhankelijk van waar je aftapt maakt het voor je motor helemaal niets uit.. die komt altijd op temp

Wij gebruiken het systeem tevens ook nog voor verwarming in het woongedeelte. De boiler fungeerd dan als warmte opslag.

Staan we stil en is er warmte nodig zorgt de webasto waterverwarmer ervoor dat het water warm blijft, of een 3kw verwarmingselement als we aan de paal staan.

Dick
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb dat ook zelf gemaakt met aan 10 liter Daalderop boilertje. Maar ik zou de wateraansluiting eens moeten veranderen. Dat is nu aangesloten zoals in een caravan, zonder overdrukklep. In de boiler komt een hoeveelheid stoom of lucht die een deel van het water er uit duwt, zodat mijn koudwatervoorraad ook warm wordt. Bij het openen van de warmwaterkraan komt er eerst lucht uit en na wat gesputter pas het warm water. Ik zie bij een campingwinkel een terugslagklep en een ABO afblaasventiel van 1,5 bar, en het zelfde van 2,8 bar. Wat heb ik nodig en plaats je dat in de koude leiding of in de warme leiding zodat eerst de lucht die in de boiler zit er uit komt.
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door 1934 »

Buiten het gewicht zie ik alleen voordelen van dit systeem,wij hadden dit in onze vorige camper en ook nu in onze camper met een grote boiler,ter info de boiler word dus verwarmd via warm water van de motor,tevens via de webasto watervewarmer die ook zorgt draagt voor de centrale verwarming,daar naast is er nog een mogelijkheid om de boiler middels 220 volt op temperatur te krijgen.
jonasvaneyck
Berichten: 1
Lid geworden op: di 07 jan 2020, 18:41

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jonasvaneyck »

Hallo,


tof om lezen dat er zoveel volk het ook doet! ik ben fan van heel eenvoudige systemen.
ik wil het graag inbouwen met deze warmtewisselaar:

https://www.halvewerk.nl/rvs-warmtewiss ... BgQAvD_BwE

hoe zit het juist met overdruk beveiligingen? als het water heel heet wordt in het secundaire circuit, hoe voorkom je dat het +100 graden wordt en er dus echt lelijk druk op komt? werken jullie met temp beveiligde kranen, of hopen jullie gewoon dat de temperatuur niet boven 100 graden oploopt? dank !
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door AadenAnke »

Als je koelwater boven de 100 graden komt heb je een probleem! De thermostaat is meestal ergens in de buurt van de 85 graden, je koelsysteem zou dus niet warmer moeten worden. Als je de inhoud van je boiler plus de rest weet kan je uitrekenen wat het uitzet bij verwarmen per graad en dat weer naar druk. Het werkt! Maar of het gewicht, ruimte, kosten en arbeid opwegen tegen de opbrengst vraag ik me echt af. Er zijn van dit soort systemen voor in de jachtwereld, waren best prijzig toen zeker 25 jaar geleden. Vandaar het zelfbouw project toen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door ducati 900 »

Dirk Pauwels schreef:
za 24 feb 2018, 22:51
Ik heb dat ook zelf gemaakt met aan 10 liter Daalderop boilertje. Maar ik zou de wateraansluiting eens moeten veranderen. Dat is nu aangesloten zoals in een caravan, zonder overdrukklep. In de boiler komt een hoeveelheid stoom of lucht die een deel van het water er uit duwt, zodat mijn koudwatervoorraad ook warm wordt. Bij het openen van de warmwaterkraan komt er eerst lucht uit en na wat gesputter pas het warm water. Ik zie bij een campingwinkel een terugslagklep en een ABO afblaasventiel van 1,5 bar, en het zelfde van 2,8 bar. Wat heb ik nodig en plaats je dat in de koude leiding of in de warme leiding zodat eerst de lucht die in de boiler zit er uit komt.
Je zou er een inlaatcombinatie tussen kunnen zetten, in de inlaatkant van de boiler dus.

In onze Hymer, in alle Hymers van die tijd trouwens, zat een Atwood boiler met een aansluiting voor het
motorkoelwater.
Nooit geprobeerd want de ketel was kapotgevroren.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Paul-camper
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 31 jan 2020, 17:01

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door Paul-camper »

Ik heb jaren gekampeerd in een Land Rover en had een buitendouche met themostatisch geregelde kraan 1 koudwatertank met ong 75 liter water en 1 warmwatertank met warmtewisselaar van 25l.
wisselaar.jpg
wisselaar.jpg (120.97 KiB) 1116 keer bekeken
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door Janpinz »

@jonas
Amerikaanse Ford werkt met temps tot 105 graden. En met daarbij een behoorlijke druk!
Van andere weet ik het niet.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: warmte-wisselaar via koelwater



Bericht door jansloos »

Zo dat sluit mooi aan op een bedenksel vandeweek:

Het is hier wel eens meer ter sprake gekomen; als je een boilertje gebruikt, neemt de temp snel af omdat er koud water bijgemegd wordt.

Ik bedacht; als we het nou eens omdraaien. Het warme water niet in de boiler, waar het vermengd wordt en dus weinig warm water geeft, maar een zodanig aantal windingen koperen buis in de boiler waar het hete water in opgesloten blijft en voortgeduwd wordt door het dan ingelaten koude water.

Je kunt de lengte voor bv een 12mm buis uitrekenen om 12 of 15 liter op te bergen.
Het koelwater van de auto stroomt nu dóór de boiler, daar waar vroeger het te gebruiken water doorliep.

Bijkomend voordeel is dat door het grote oppervlak, het water ín de buis sneller opgewarmd is.

wie begint?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie