Nieuw tafelblad van berken multiplex-plaat

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Kroppie »

als een touwtje teveel rek heeft, een remkabeltje van b.v. een fiets nemen, beetje creatief denken hoor, maar dat komt wel als je weer uitgeslapen bent. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door WiSpi »

Ik zaag regelmatig berken multiplex rond. Met een decoupeerzaag gaat goed. Neem wel een fijne zaag. De rafels komen aan de bovenkant. Als je daar een stuk hardboard of restjes populierentriplex op bevestigd (vastmaken op het deel wat er af valt) is het rafelen minimaal. Ducttape kan ook, maar is niet zo beschermend als een stukje hardboard. Belangrijk is dat de zaag het werk moet doen, dus amper vooruit duwen en alleen sturen! Rustig aan doen.

Ik zaag zonder geleider en nauwkeurig langs de potloodlijn. Deze lijn moet na afloop zichtbaar zijn! Met een decoupeerzaag langs een geleider geeft wel problemen. De zaag wil namelijk wat anders, dan de geleider toestaat en dat leidt vaak tot scheef werk. Verder begin ik van de lange kant, al rond zagend naar het midden en dan van de andere kant rond zagend naar het midden. Zo zaag je niet 'tegendraads'. Daarna vlakschuren. Dat doe ik met een stationaire bandschuurmachine, maar als je die niet hebt, met een houtrasp en de potloodlijn goed in de gaten houden. Als alles goed en rond is pas met grof schuurpapier de houtrasp streken wegschuren en daarna weer fijner schuren. Tot slot kleine ronde kantjes aan schuren.

Als je een bovenfrees hebt en daar goed mee om kan gaan, kun je met een geleider ditevens de straal van de cirkel is, mooi en vlaks de ronde kant opfraisen, maar ook dat vraagt ervaring

Berken multiplex is wel erg wit, maar vergeeld daarna. Je kunt gewicht besparen door het blad alleen op te dikken aan de onderkant over een strook van 10 cm en in het midden niet.

Misschien kun je hier wat mee.

Groet, Wim
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Kroppie »

en voor een extreem geval met splinteren , zijn er ook omgekeerde zaagjes, die zagen niet trekkend maar duwend, moet je wel de zaag goed naar beneden gedrukt houden.

voor alles is een oplossing.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Atoz »

En desnoods kom je eventjes tot hier.
Edit
Zal blijkbaar niet nodig zijn :thumbup:
Laatst gewijzigd door Atoz op za 30 dec 2017, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

Hulpstuk gemaakt voor aan de decoupeerzaag. Stuk aluminium gebruik wat uit de camper gesloopt is. Had nog 3 smalle zaagbladen, die ik achteraf niet nodig had, want de bocht nemen ging prima. Heb een behangtafel gebruikt als werktafel.
Bijlagen
Afgetekend.jpg
1 plaat afgetekend zoals het moet gaan worden. Links de decoupeerzaag met het hulpstuk. Onder de tafel de gedemonteerde vaatwasser. Met een latje de zaagcirkel getekend zodat er een referentie is.
Afgetekend.jpg (48.86 KiB) 1273 keer bekeken
EerstePaneel.jpg
Na 2 zaagbladen verder. Het begin en eind is met een beetje bijwerken prima (inzet). Het ronde blad wilde niet in het uitgezaagde deel draaien. Daarvoor was de smalle zaagsnede en onzuivere cirkel debet aan. Maar het is zo weinig, dat de onzuiverheden weg schuren o.i.d. het resultaat prima zal gaan.
EerstePaneel.jpg (42.06 KiB) 1273 keer bekeken
VglOrg.jpg
Een vergelijking van de grootte t.o.v. het originele blad. Wat ik verkloot heb -> buts in het bovenblad.
VglOrg.jpg (50.78 KiB) 1273 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

tekst bij de foto's wordt erg klein weergegeven. Iets voor de moderator, wellicht.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door helex »

Bij mij normaal leesbaar Arie.

Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

Misschien een kwestie van een instelling


Omdat ik nu geen smalle zaagbladen had, moest ik verder met de gewone decoupeer-zaagbladen. Het verder zagen ging niet fijn. De zaag wilde rechtuit of wilde een grotere bocht maken. Het frutsel aan de decoupeerzaag los van het centreer punt gehaald en verder gegaan. Merkte al gauw, dat er meer gestuurd moest worden om de cirkellijn te volgen. Toen de cirkels uit waren gezaagd, met een rasp de oneffenheden (stuurcorrecties) glad gestreken. Elk afzonderlijke cirkel in zijn eigen gat rond proberen te draaien. Er waren wat correcties nodig.

Met een schroef de twee cirkeldelen aan elkaar bevestigd om op die manier nog wat correcties t.o.v. elkaar uit te kunnen oefenen. De twee panelen met lijmklemmen op elkaar geklemd. Nu kon er ook hier wat correcties plaats vinden. Dit door de twee panelen t.o.v. elkaar te verschuiven. Met al dat geschuif en hier en daar wat hoge punten weg te nemen, kon het cirkeldeel in de panelen draaien. Cirkeldelen gemarkeerd, zodat ze weer op de juiste plek terecht komen als je gelijmd worden.

Het lijmen van de cirkeldelen kon weer gebruik gemaakt worden van het centreer gaatje en de aangebrachte markering. Voor de twee panelen heb ik overhoeks twee gaten geboord waar de boorschacht zelf als centreer pen kon fungeren. Rechtsboven is de centreer pen/boor slecht te zien.
Bijlagen
Dsc00674.jpg
Dsc00674.jpg (38.65 KiB) 1109 keer bekeken
Dsc00675.jpg
De te lijmen oppervlakken met thinner ontvet en houtlijm ingesmeerd. Heb te weinig lijmklemmen, dus met wat hulpmiddelen die toch in de berging staan gebruikt. Een paar jetsers van schroeven erdoor op plaatsen waar het er niet toe doet. En later verwijdert kunnen worden.
Dsc00675.jpg (50.62 KiB) 1109 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22933
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door PaulBng »

Arie55 schreef:Het verder zagen ging niet fijn. De zaag wilde rechtuit of wilde een grotere bocht
Dat bedoelde ik dus eerder... Ik was indertijd niet zo bijdehand om een smaller zaagje te proberen
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

Moest ook aan je denken, Paul. Voelde niet een nare tocht in je nek? Dat was ik!

Alle zaagsneden zijn gemaakt. En (uiteraard) op nog 20 cm te zagen, gaf de decoupeerzaag het. Die was ook flink heet geworden. Het mechanisme was vastgelopen. De boel af laten koelen en gerepareerd. Een beetje wd40 deed wonderen hier en daar. Heb zo'n beetje al m'n zaagbladen op gebruikt. Misschien eens tijd om een nieuw setje (incl. decoupeerzaag) te kopen?
Foto's volgen nog.
Had gisteren wat beits op een loos stukje gesmeerd. Ik had nog eiken (vrij donker en grijzig) en teak. Vandaag een tweede laag, met een combinatie met de twee kleuren. Denk dat teak met twee lagen het gaat worden met blanke laag als top laag. Dit om het niet nog! donkerder te maken.

Nu dient op de juiste vlakken wat afgenomen worden, om straks als het bovenblad erop is gelijmd, dat het draaideel nog gangbaar is.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22933
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door PaulBng »

Ik dacht dat ik de schuifdeur op een kier had gelaten.
Ben benieuwd naar het resultaat!
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

Gisteren een bandschuurmachine geleend en vandaag de plaatsen die nodig zijn die wat lager moeten liggen, geschuurd. Maar wat kwam daar een stof af zeg! Verscheidene keren de berging aangeveegd. Tijdens het schuren af en toe wat lol gehad. Omdat de band een draaiende beweging heeft, vergat ik dat wel eens (geconcentreerd bezig zijn), dat de machine weg liep. Ohw ja... effe opletten. Het mooie bleek dat de volgende dunne laag, een donkere kleur had. Dus dat was een mooi indicator ter plekke te stoppen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

Het is omdat ik een jubel momentje gehad heb, anders zou ik misschien wat verder gekomen zijn. Op de foto, aangegeven met pijl, waar ik het jubel momentje van beleefde.

Heb toch maar een extra rand gemaakt. Met het tafelblad (tegen de muur) zal het 4 cm dik ogen. Met de nog resterende eiken beits, zijn vast wat plaatsen gebeitst waar ik straks niet meer bij kan. Heb begrepen dat multiplex bevattelijk is voor water, speciaal op de kopse kanten. De extra rand geeft nu al meer stevigheid. Nadat de randen gelijmd en gedroogd waren, 2 dagen klus, zijn de 3 multiplex lagen gelijk gemaakt. Het stond me bij dat ik stift met schuurhulzen had, die kon ik niet meer vinden. Toen bedacht ik dat ik een roterende staalborstel had. Daar ging het ook goed mee.

Wordt vervolgd

Arie
Bijlagen
TotDusVer.jpg
TotDusVer.jpg (55.76 KiB) 711 keer bekeken
JubelMomentje.jpg
Jubel momentje, een splinter van 2 cm! Die zat zo vast en diep, dat ik met een scherp mesje wat huis weg moet schrappen. Toen de splinter eindelijk zichtbaar en bereikbaar was, zat de splinter zo vast dat er een tangetje aan te pas moet komen. Zelfs toen wilde die er niet uit. Een goede ruk aan het tangetje en de splinter was eruit. Ik verbaasde me nogal hoelang dat was. Daarom bewaard.
JubelMomentje.jpg (16.75 KiB) 711 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Peter LMC »

Ja dat is een lange Arie, zeker 2 inch. :-B
Plaats reactie