Nieuw tafelblad van berken multiplex-plaat

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Tafelblad maken, was: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

Het viel me laatst op dat de afmetingen een 3:4:5 regel in zit. Breedte 75 : lengte 100 : overdwars 125 cm. Alleraardigst. Eergisteren het blad erop gelijmd. Het rondsel zat behoorlijk vast. Een beetje lijm waar het niet mocht komen, vermoed ik. Met een vierkante buis als hevel weer losgebroken. Vandaag de kopse kanten gelijk geschuurd. Daarna de afrondingen met een blik hammerite afgetekend en afgezaagd om vervolgens de ronding aan te schuren. Toen ben ik de hele berging gaan aanvegen. Waar het stof allemaal niet gekomen is! En wat een berg zaagsel en stof bij elkaar!
Heb uiteindelijk afgezien van de mogelijkheid dat het tafelblad heen en weer kan schuiven. Dat bleek maar 4,5 cm op en neer te kunnen zijn. Dat vond ik het niet waard om er tijd in te steken. Het blad is behoorlijk aan het gewicht geworden. Denk iets zwaarder dan het beukenblad, wat ik had.

Met schoonmaak thinner de boel goed ontvet en een eerste laag teak beits met een roller erop gezet. Vond de kleur al behoorlijk donker en vermoed dat een tweede laag beits wellicht niet nodig is. Dan wordt het verder met blanke lak verder gaan. Dat zie ik morgen wel.
Bijlagen
Lak.jpg
Lak.jpg (53.24 KiB) 1272 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

Toch maar een tweede beitslaag erop. Helaas is de laag niet egaal.
Bijlagen
TweedeBeitsLaag1.JPG
TweedeBeitsLaag1.JPG (27.86 KiB) 1178 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door reinolt »

Arie55 schreef:Het viel me laatst op dat de afmetingen een 3:4:5 regel in zit. Breedte 75 : lengte 100 : overdwars 125 cm. Alleraardigst...
Stelling van Pythagoras dus.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door PaulBng »

reinolt schreef:
Arie55 schreef:Het viel me laatst op dat de afmetingen een 3:4:5 regel in zit. Breedte 75 : lengte 100 : overdwars 125 cm. Alleraardigst...
Stelling van Pythagoras dus.
Da's dan wel toeval bij deze afmetingen...
Lengte in het kwadraad plus breedte in het kwadraat is gelijk aan diagonaal in het kwadraat.
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door reinolt »

Nee dat is geen toeval. Dat is nou juist wat Pythagoras bewezen heeft.
Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stelling_van_Pythagoras

De kleinste positieve gehele getallen die aan relatie van de stelling van Pythagoras voldoen zijn 3,4,5, immers 3² + 4² = 5². Zo'n drietal heet een Pythagorees drietal. Uiteraard voldoet ook elk geheel veelvoud hiervan, zoals 6² + 8² = 10². Dit is eenvoudig als volgt in te zien: als (a,b,c) een Pythagorees drietal is, dan geldt dat a² + b² = c². Daaruit volgt dat k²(a² + b²) = k²c², ofwel k²a² + k²b² = k²c², dus is (ka,kb,kc) ook een Pythagorees drietal.

Ook als men de veelvouden van een drietal niet meetelt, dus als de drie getallen relatief priem zijn, zijn er oneindig veel combinaties van positieve gehele getallen die aan de vergelijking x²+y²=z² voldoen. (5,12,13) is een andere bekende combinatie.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door PaulBng »

En jij denkt dat Arie die stelling gebruikt heeft om de afmetingen van de tafel te bepalen?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Kroppie »

tuurlijk , hoe komt ie anders aan de maten . :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door PaulBng »

proost!
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door jansloos »

Mooie rondingen Arie. Daar houd ik wel van.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

Die maten van de tafel kan ook een dermate deformatie van mijn brein zijn, opgelopen tijdens de studie. Een docent was daar helemaal verzot van. Bij 'sommetjes' zaten dan heel snel deze 'geintjes' in.
Heb wel naar de gulden snede verhoudingen gekeken. Maar dan zou bij een breedte van 75 cm, de tafel 120 cm lang worden. En dat vond ik te lang. Dus heb ik iets gezocht wat ik wel aardig vond. Zo kwam ik op die meter lengte.

Ja, ik hou ook van rondingen, andere... :hug:

Die straal is te verkrijgen via een 750ml bus hammerite, 250ml beits, waren te klein.


Ik vond dat het verdraaien te stroef ging en heb met vloeibaar afwasmiddel de boel een beetje gesmeerd. Het idee was, als het opdroogd, is het een vettige zeepsubstantie en als het vochtig zou worden, dan is het een 'olie'achtige substantie. Het gaat nu een stuk lekkerder. Vandaag de laatste blanke laag erop gezet.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door jansloos »

Soepel draaien, met een vettige zeepsubstantie, Arie dat gaat niet werken.

Vroeger trokken we installatiedraad met groene zeep, of afwasmiddel.
Dat moest je later bezuren, want als het opdroogde werd het hard.

Er is tegenwoordig prachtig siloconen smeermiddel op de markt. Droogt ook op maar wordt niet hard.

Ziet er overigens netjes uit. Dat lakken haalt mooi de nerf van het hout omhoog.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

Toen ik wat zocht, vond ik alleen afwasmiddel. Aan het dopje zat wat opgedroogde zeepresten. Dat tussen duim en wijsvinger gewreven en zo bedacht ik dit idee. Nu vloeibaar, dus het vloeit nu tussen de naad. Ga morgen of zo wel kijken of het wel of geen succes is.

Zelf ben ik er niet echt over te spreken. De kopse kanten vind ik wel mooi geworden. Op de laatste foto zijn er al in de lengte richting strepen te zien. Dat is de eerste beitslaag en hoopte op de tweede laag dat het zou verdwijnen. Niet, eerder erger. Want het lijkt nu alsof er witte strepen te zien zijn. Maar ik vind het wel best zo.

De volgende foto zal wanneer de tafel in de camper staat, genomen worden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Nieuw tafelblad van berken multiplex-plaat



Bericht door JMD »

Mooi blad, als smeermiddel kun je goed kaarsvet gebruiken. Even een oude kaars pakken en wrijven maar.
Zo houd ik mijn keukenlades ook 'soepel'
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Nieuw tafelblad van berken multiplex-plaat



Bericht door Arie55 »

In dit geval gaat dat lastig, daar de boel eerst in elkaar gezet moet worden (gelijmd) VOORdat er geconstateerd of het wel soepel draaien kan. Een ander addertje is,dat de beits en/of lak, de boel kan vasthechten. En er waren delen bij die ik op voorhand gebeitst had. Vooral de kopse kanten waren belangrijk omdat multiplex daar voor water het 'gevoeligst' is.

Vanochtend gecontroleerd en de tafel draait soepel. Soepeler dan dat het nog wat losse delen waren. Het blad was droog, maar de lak nog niet voldoende uitgehard. De laag voelde wel erg glad aan. Dus die tweede laklaag is precies goed.

Wat ik al wel gemerkt had een paar keer, dat bij het draaien, m'n vingers klem zaten te zitten. De rechter boven foto van het onbehandelde hout is dat goed te zien hoe dat komt. Vergelijk dat maar met de foto eronder.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie