Nieuw tafelblad van berken multiplex-plaat

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door WiSpi »

Deze:
https://webshop.af.nl/index.php?route=p ... path=78_80

Hebben ze ook in beuken.
Let op: als je dit op bijvoorbeeld op multiplex/triplex plakt: de andere kant ook voorzien van zo'n laag anders trekt het krom. Mulltiplex heeft daarom altijd een oneven aantal lagen.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

Fineer heb ik aan gedacht, dat is ook bijna net zo prijzig, slecht verkrijgbaar in grotere platen (hetgeen door het bericht van WiSpi weerlegd wordt) en lastig om goed en netjes te verwerken. Ook aan formica gedacht ofwel HPL zoals dat nu heet (kan me vergissen). Dat is ook aan de prijs. Heb gekeken naar laminaat en vinyl tegels. Al deze wegen leiden naar een fiks kostenplaatje. Want ook het draaiende deel moet dan ook nog aangekocht worden.

Polpulier, hardhout en berken (gamma) multiplex kan ik wel aan komen. Probleem is het thuis krijgen. Heb geen auto meer, kan natuurlijk even de camper ophalen. Bezorgen is dermate duur, dat dit meer kost dan het hout zelf! Schilderen vind ik geen optie. Wat me van hardhout tegen staat, is de kopse kant. Het zijn dunne laagjes hardhout en wat dikkere tussen lagen. Dat wordt niet mooi met 3 op elkaar gelijmde panelen. Berken heeft wel dunne lagen, maar dat hout is grijzig. Althans op de foto's van internet. En ik weet niet wat het doet als is er blanke of andere laklagen op aanbreng. Op de busjes lak staat dat de kleur donkerder wordt met 1, 2 of 3 lagen. En dan heb je ook nog kleurloze lak. Beits wordt hem niet, daar heb ik van gezien dat het bijna donker bruin van wordt (inbouw vrieskist).

Dat het gewicht telt, kan je zien aan de tekening, waar ik in de onderste twee paneellagen 'kamers' heb aangebracht. Al met al wordt het een blad van 12+ kg. Die 12+ kg interesseren me meer vanwege dat, dat gewicht op tafelpoot hoogte staat. Niet vanwege het algehele gewichtstename. Bij bochten heb ik nu soms al dat de tafel staat te wankelen (klein beukenblad van 25mm dik)

Marktplaats heb ik ook afgestruind. Die platen zijn 18mm dik en te groot om door mij vervoert te worden.

Ik zit nu aan een compromie te denken: Berken multiplex. Dat is prijstechnisch gezien het goedkoopst. 50 euro voor het paneel, 10 euro voor de lak.

[paar uur later]
heb de camper opgehaald uit de stalling om de gezaagde berken multiplex te kunnen vervoeren. Het is wel erg licht van kleur. Zou zomaar door kunnen gaan voor populier. Allen de laagjes dikten verschillen enorm; populier vrij dik en berken dunne laagjes.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Kroppie »

tafel rondom de dikte van een mooi latje kleiner maken en op de omtrek de latjes lijmen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door pele »

Berken multiplex van 18/19 mm heeft 13 laagjes. Die laagjes zijn zo fijn dat je de kopse kanten met schuurpapier mooi glad krijgt. Met blanke lak (vernis) van een goede kwaliteit bereik je een prima resultaat. De randen kan je met een bovenfrees ook rond zetten en de hoeken met een decoupeerzaag afronden.
Hier latjes op lijmen vind ik persoonlijk jammer. Deze berkenmultiplex wordt vaak gebruikt omwille van zijn gaaf af te werken kopse kanten.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

@Kroppie
Met 3 panelen van 10mm dik creeer ik een zekere dikte, zoals op de pdf te zien is.

@pele
dat de kopse kanten zo netjes zijn af te werken, geeft de burger weer moed.

Morgen ga ik een frutsel aan de decoupeerzaag maken, zodat het mogelijk wordt een nette cirkel te zagen zonder gebruik te hoeven maken of te letten op de afgetekende cirkel.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22915
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

beuken multiplex plaat



Bericht door PaulBng »

Arie,
Als je het idee hebt om de decoupeerzaag met een stangetje of zo de cirkel te laten beschrijven, bespaar je de moeite.
Ik heb dat een tijd geleden geprobeerd. De zaag wil rechtuit, de machine in een bocht. Gevolg is dat de onderkant van het zaagje naar buiten gaat wijken. Je krijgt een schuine zaagsnede totdat het zaagje breekt.

Ik moest ringen van 80cm maken.
Uiteindelijk steeds 4 halve ringen met de portaal freesmachine gemaakt en op elkaar geplakt.

Maar je kan het proberen natuurlijk. Misschien dat het met een heel smal zaagje lukt.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door JoopBrekken »

De machiene iets naar binnen sturend aan de stang bevestigen dan maakt hij een mooie cirkel.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22915
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door PaulBng »

Ah. Een soort toespoor. Dat had ik nog niet verzonnen.
Dat wordt experimenteren, Arie!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Atoz »

Daar gebruik ik mijn Dremel (de trio) voor is ook met een hulpstuk om grote cirkels te frezen
Anders met een bovenfrees en zelf het hulpstuk maken.
Onbegonnen werk om met een cirkelzaag "recht" te blijven zagen

Zie foto
Bijlagen
dremel®trio-3775.jpg
dremel®trio-3775.jpg (17.58 KiB) 1158 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Atoz op vr 29 dec 2017, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Kroppie »

of een touwtje i.p.v. een stangetje, of een z.g. kogelkopje aan het eind van het stangetje
en er zijn ook speciale zaagjes(heel smalle) voor cirkels, desnoods zelf smaller slijpen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Arie55 »

Kan niet slapen, lig te piekeren in bed. Waarschijnlijk door of voor de toekomstige vakantie. Dus maar effe hier wat lezen.

Had een tijdje geleden een vraag gesteld aan PaulBng over zijn freesmachine. Maar ik stuurde het naar de verkeerde persoon. De persoon in kwestie 'loopt' hier ook rond en schreef me het decoupeerzaag gebeuren. Ik had daar zelf wel aan gedacht, maar het had niet zo'n haast. Dus liet ik het voorwat het was.
Vind het maar niks om machines aan te schaffen voor 1 keer te gebruiken en die later stof liggen te happen. Van een vriend kan ik al een bandschuurmachine lenen. Het freesbankje van proxxon aan gedacht om die dermate te om te bouwen en zo een cirkel uit te frezen. Het idee in het verlengde van Guido. Het zou misschien kunnen, maar teveel omslachtig.

Het idee/advies om een smal zaagblad te nemen en de decoupeermachine naar binnensturend te 'bevestigen' ga ik eens bekijken.

In het touwtje van Jos, zit te veel rek. Het constant op spanning houden van de draad wordt hem niet.

Het moet iets zijn dat de zaag gedwongen wordt de bocht te maken.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10186
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door Peter LMC »

Kijk even naar dit filmpje Arie.
Dan krijg je een idee hoe het gaat.
Hulpstukje maken en het moet lukken. :thumbup:
Ik heb er zelf wel geen ervaring mee Arie. :-B

https://www.youtube.com/watch?v=6dTzIHCPBuk
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22915
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door PaulBng »

Grappig. Dat is dus precies de methode die bij mij niet werkte.
Ik ben benieuwd.

Misschien is mijn decoupeerzaag wel te oud. Gok dat ie al 30 jaar is
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: beuken multiplex plaat



Bericht door AadenAnke »

Rondzagen met decoupeerzaag gaat wel! Zeker met de passer methode. Maar je moet dan een grof getand zaakje gebruiken zodat het blad gedeelte ruimte heeft om te draaien. Groot nadeel daarvan is dat de zaagsnede gerafeld word. Kan je iets verminderen door zaagsnede af te plakken boven en onderzijde, zaag langzaam te verplaatsen en vaak het zaagde te vernieuwen. Het afslijpen van het zaagje zal zeker helpen het draaien te vergemakkelijken. Als je een bovenfrees hebt kan je met de passer methode een hele nette cirkel maken. Eigenlijk moet je dan met zijn tweeën zijn. Een om de passer op zijn plek te houden en nummer twee om de bovenfrees te bedienen. Nu eerst een tukkie doen Arie.

Gr. Aad
Plaats reactie