Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door Aloys »

Sommigen bouwen op basis van een Arduino-computertje de mooiste toepassingen in hun camper.
Zie bijvoorbeeld het "camper projectje" van mede forumlid Dick_M: viewtopic.php?f=7&t=8462334&p=1685123

Of, na even zoeken, computergestuurde ventilatoren achter de koelkast.
Of het "Alternatief controlepaneel" van RemondePemon!
arduinopaneel.jpg
arduinopaneel.jpg (56.11 KiB) 2497 keer bekeken
En dat allemaal rond zo'n Arduino-computertje (waar ik er nog wel een aantal van heb liggen...) Het komt er maar
niet van om me daar nu eens écht in te verdiepen. En zó moeilijk schijnt het helemaal niet te zijn.

Het lijkt erop dat Dick een Arduino Nano heeft gebruikt. Op eBay kosten die € 2,59 incl. verzendkosten! :D
(En ze zijn er vast nog wel goedkoper, ik zag er al eentje voor € 2,00...)
computer.jpg
computer.jpg (42 KiB) 2494 keer bekeken
Voor geïnteresseerden, op zoek naar een leuke knutsel (of hobby), Google eens op Arduino!

Er zijn hier overigens genoeg leden die van alles voor de camper, met zo'n Arduino. Even zoeken op Arduino in het forum
levert al 37 pagina's met treffers op!

Wat info, Arduino voor beginners:
- Conrad https://www.conrad.nl/nl/informatie-tip ... nners.html

Is dit een idee?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door Hoofdnoorman »

Heel vroeger ben ik ook begonnen met Basic Stamp. Niet mee verder gegaan ivm tijdgebrek en andere prioriteiten.
Een 8 jaar geleden opnieuw een start gemaakt met de Raspberry. Ook daar ligt het spul nu in de kast en ligt stof te vergaren.
Twee maand geleden begonnen met de Arduino. Ik heb nu zoveel zaken liggen waar ik de Arduino voor nodig heb, dat ik nu, elke avond er een paar uur mee bezig ben. Mijn bedoeling is om er over een maand of 4 er alles van af te weten. Twee weken geleden zelf een sketch gemaakt en wat opgebouwd. Naast mij op de "gedoog CP" stond een C deskundige. Die las mijn sketch en vertelde dat ik nooit bij hem aan het werk kon. Hij kraste en verbeterde over hoe het dan wel zou moeten. Enfin, het mijne werkte, de zijne niet. :-B
En dat is nu juist ook het leuke van Arduino. Er zijn legio manieren te verzinnen om tot hetzelfde eindresultaat te komen. Natuurlijk zal het één iets mooier lopen dan het andere. Maar om mij uit te lachen omdat ik "and" schrijf ipv "&&", begrijp ik niet helemaal. De compiler verwerkt mijn ingave gewoon zonder mankeren. Kan ik later wel eens kijken hoe het allemaal netter kan. Eerst moet gewoon de boel werken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22848
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door PaulBng »

Tja. Ik heb dat ook nog op de plank liggen. Oorspronkelijk bedoeld voor het waterniveau in de schoonwatertank van een camper die ik niet meer heb.
Zal na de jaarwisseling het stof er eens vanaf en nieuw leven in blazen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door Atoz »

Ondertussen zijn de eerste arduino's thuis toegekomen.... 2000 km van hier dus, maar ik ben al wat aan het lezen geslagen en volgende week zijn we (helaas) thuis.

Edit
Kom ik thuis is er nog geen Arduino te bespeuren :-?
Laatst gewijzigd door Atoz op wo 27 dec 2017, 12:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door Arie55 »

De uitdaging zit hem niet zozeer in het programmeren van de arduino, maar de sensoren die je wil gebruiken en hun bedrijfszekere werking daarin. Het meten van een vloeistof is makkelijk zat. Maar als je de 5 meetpennen wil gebruiken die de Hymer en andere campers gebruiken, zal een constante meting uiteindelijk een dikkere pen en weggerotte pennen opleveren door electrolyse. Het meten met vlottertjes of drukverschil kan ook. Dan zal je iets moeten maken wat het water kan meten en een afscheiding naar de electronica.

Een andere uitdaging is het presenteren van de gegevens. Dat kan met een lcd scherm waar tekst in wordt gepresenteerd. Of een wat groter scherm waar dat op gebeurt. Een statische gebeuren. Wil je het dynamischer (beweging) dan wordt het al een stuk lastiger.

En vergeet niet, wat je getoond ziet, zijn zaken welke stapsgewijs zijn opgebouwd. Elk van een grootheid kan je zien als een project op zich. Om er een paar te noemen aan de hand van de getoonde voorbeelden: water niveau - luchtdruk - temperaturen - klok - spaningen - stromen enz.

Zelf ervaar ik het soms als bloed onder mijn nagels halend. Werkt het 1, gaat er iets anders stuk. Werkt het gisteren, vandaag niet (meer). Lijkt wel een computer. Denk je even verder te gaan, werkt het programma niet meer. Eerdat weer werkt, is de lust/energie weg. Maar als! het werkt zoals je bedacht hebt, geeft het buitengewoon veel voldoening.

Ik ben ook nog steeds (min of meer) bezig met de panelen. Wil alleen niet zo vlotten :wink:

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door WimZ »

Maar om mij uit te lachen omdat ik "and" schrijf ipv "&&", begrijp ik niet helemaal.
Dit zijn twee verschillende operators die 'bijna' hetzelfde doen. Als and werkt en goed gebruikt wordt gemaakt van haakjes indien nodig voor de volgorde dan is && nooit nodig. Het woord and 'leest' als code vind ik ook prettiger.
Meestal zijn dit soort uitlachers mensen die de programmeertaal kennen maar niet kunnen programmeren. ;-)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door Atoz »

Software schrijven.... Mijn ervaring....
Maak alle dagen een backup van je werk. Duurt eventjes en indien nodig ben je slechts 1 dag werk kwijt.
Zet die backup in een aparte map die ik als volgt een naam geef:
Jaar maand datum projectnaam
Bv 20171220_watermeting
En maak mappen per project dat je maakt, alles in 1 grote map creëer alleen maar chaos, welk bestand was nu ook weer voor welk programma

Gegroet
Guido
Laatst gewijzigd door Atoz op wo 27 dec 2017, 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door Ruud-572 »

"and" is een gedefinieerd keyword voor de operator "&&", en doet functioneel dus exact hetzelfde...
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik wordt dus nu een beetje gesterkt door mijn gedachte dat ik dus mijn kennis van basic niet geheel weg moet gooien maar moet proberen om, wat ik in mijn hoofd heb, op de juiste wijze in de sketch te zetten.

Ik ben zelf dus spelenderwijs bezig. Heb een paar beginnersprojectjes gedaan en was daar snel op uitgekeken. Dus had ik een opdracht voor mijzelf gemaakt. Heel simpel voor de meesten, iet moeilijker voor als je nog niets kunt.
Ik heb gesteld dmv een potmeter drie led's om de beurt aan te laten gaan. Eerst rood dan groen dan blauw, waar bij dan de vorige uitgaat. Het aansluiten was een peuleschil, het schrijven van de sketch een dikke avond werk. Heel vervelend dat, als je een verandering hebt gedaan en deze upload, de vorige sketch overschreven wordt, dus als je niet kunt herinneren wat er voor die tijd stond, moet je overnieuw beginnen.
Maar het is wel leuk om er mee te werken, dus gaan we lekker door. Ik ken mijzelf, als ik dit een aantal maanden doe, kan ik er mee lezen en schrijven.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door Aloys »

De verschillende versies tussentijds even opslaan! Apart mapje voor maken... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, daar ben ik net achter gekomen. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
DionS
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 11:25

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door DionS »

Versiebeheer tooltje gebruiken.
Kijk naar SVN of GIT.
Elke keer dat je een test wil uitvoeren, doe je een "commit" naar het versiebeheer en je kunt dan altijd makkelijk de vorige versies terughalen en ook simpel de verschillen tussen de versies zien.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door jan- »

Een paar jaar terug ook begonnen met Arduino's. Met de zelfde ontwikkelomgeving ben ik overgestapt naar de ESP8266. Veel sneller, meer mogelijkheden, veel meer geheugen en is niet duurder. Hoefde nauwelijks wat in de code aan te passen om het hier op ook te laten werken. Zijn ook vele shields voor te koop (display, uSD, relais, RTC etc.). Zie dus het voordeel van de achterhaalde Arduino's dus niet meer. Zijn ook vele voorbeeld projecten van.

Dat vind ik het voordeel van dit soort projecten. Zoek iets wat lijkt op wat je wilt hebben wat je dan vaak eenvoudig aan de praat krijgt. Dat kan je dan weer inpassen in je eigen project. Natuurlijk beginnen om een LED te laten knipperen en kijken of je het knipper tempo kan aanpassen.

ESP8266 board voor € 2,23 https://www.aliexpress.com/item/D1-mini ... 47570.html

ESP32 board voor € 5,73 https://www.aliexpress.com/store/produc ... 94824.html
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Arduino: knutselprojecten voor in/aan de camper!



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja, wat moet ik nu zeggen? Er is altijd een baas boven baas. :-?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie