Camper projectje >> update!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Dick_M
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 17:32

Camper projectje >> update!



Bericht door Dick_M »

Nu we weer steeds meer donkere regenachtige dagen krijgen ben ik weer op de hobbykamer aan de slag gegaan met de mijn camper automatisering projectje.

Toch even met gepaste trots delen waar ik mee bezig ben....... :D

De bedoeling is straks om vanaf het centrale touchscreen alles te kunnen bedienen en uitlezen. En met alles bedienen bedoel ik ook echt alles. van de verlichting, verwarming en tank inhoud tot de pompdruk van het water en de luchtdruk in de luchtvering..
Er zitten dus geen aparte meters in onze bus voor tanks, accu's zonnepanelen, verwarming etc.

Inmiddels is het touchscreen al redelijk operationeel, de onderliggende functies nog niet allemaal.
Het geheel is gebaseerd op Arduino techniek. Het centrale touchscreen is uitgerust met een arduino processor die op zijn beurt info op haalt van de andere units in de bus.

Afbeelding

op het scherm kunnen op dit moment de tank's uitgelezen worden en de verwarming worden bediend.

In de tanks heb ik 5 rvs probes (RVS staaf met schroefdraad aan het einde) gezet waarmee er dus 4 niveaus uit te lezen zijn. voor nu voldoende om een indruk te krijgen van de inhoud.
Afbeelding
Deze tank signalen worden door een apart printje ingelezen en doorgestuurd naar het schermpje. Om zo min mogelijk elektrolyse te krijgen wordt er elke paar minuten een heel korte puls gegeven op de massa staaf (die het diepst in de tank zit) en wordt er gekeken wat de andere ervan terug zien.

De verwarming in het woongedeelte werkt inmiddels ook via het scherm. Op het scherm stel je de temperatuur in en de ventilator zal naarmate je dichter bij de ingestelde temp komt zachter gaan draaien door een proportionele regeling (PID) de ventilator worden middels een PWM signaal aangestuurd hier mee kun je het toerental van een 12v motortje perfect regelen. dit werk erg naar tevredenheid. Wanneer de ingestelde temperatuur bereikt is hoor je hem eigenlijk nauwelijks nog. De binnen unit is een webasto heater matrix
Deze

De verwarming in de bus is dus met vloeistof. Er is een webasto thermotop die de koelvloeistof van de bus verwarmd en middels een warmtewisselaar kan het binnen circuit verwarmt worden met een circulatie pompje. Hierin zit (voedsel veilige) glycol, die door de boiler en de verwarming gaat. reden dat we hiervoor gekozen hebben is dat we tijdens het rijden met de restwarmte van de motor de boiler kunnen verwarmen (na een ritje dus altijd een warme boiler indien gewenst) en ook kan de boiler in dit geval als buffer fungeren je kan die warmte 's nachts gebruiken zonder dat de webasto gestart hoeft te worden.

momenteel ben ik bezig met het verder uitbreiden van dit systeem met een elektrische heater zodat wanneer we aan de paal staan de (binnen) glycol ook elektrisch verwarmt kan worden. er komt heater element in van 3Kw. Het vermogen hiervan zal straks tussen 0 en 3000w te regelen zijn afhankelijk van de hoeveelheid ampere's die er beschikbaar zijn. In de meeste gevallen is de webasto dan dus niet meer nodig.

Om dit aan te sturen komt dus de 2e Arduino unit waarvoor ik momenteel een print aan het maken ben deze komt in het keukenkastje en heeft de volgende functies.
Het verwarmings element aansturen (3 coils van 1Kw per stuk)
De druk in het watercircuit meten en op basis daarvan de pompsnelheid regelen (hierover later meer)
De vloerverwarming regelen (elektrisch)
De accuspanning en stroom(shund) uitlezen van de huishoud accu.
Uitlezen of er "walstroom"aanwezig is.
De 220v omvormer aan of uitzetten wanneer nodig
De temperatuur in de boiler en het glycolcircuit meten.

Deze unit gaat door de centrale touchscreen unit worden aangestuurd maar volledig zelfstandig de taken uitvoeren.

Hier een fototje van de test opstelling waar steeds de afzondelijke delen worden getest..
Afbeelding

daar volgt dan weer een schema uit
Afbeelding

En als het schema af kan er een print gemaakt worden.. :) :)

Afbeelding

Deze is nog veel te rommelig en incompleet maar 'you get the point'

Als dat alles klaar is komt er nog een 3e unit die de verlichting gaat doen, een eigen zonnelader heeft, de cyrix-i gaat vervangen en nog veel meer, maar er zullen nog heel wat regenachtige dagen nodig zijn voor dat allemaal af is.. :P :P

groet Dick
Laatst gewijzigd door Dick_M op do 02 apr 2020, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: camper projectje



Bericht door helex »

Wow!!! Chapeau.

Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: camper projectje



Bericht door de Jonckheer »

Mooi als je dat allemaal zelf kunt bouwen :thumbup: :clap: . Op video's van grote (dure) Amerikaanse campers kom je vergelijkbare systemen tegen waarbij zo ongeveer alles centraal geregeld wordt.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: camper projectje



Bericht door travelscout »

Super!

In alle auto's kun je al ruim 10 jaar veel, uitlezen en bedienen (ECU).
Dankzij alle digitale technieken, zelfs op je smartfoon.
Het wordt tijd dat dit ook m.b.t. het woondeel van campers eens de norm wordt.
Paul.
Gebruikersavatar
masterknauser
Berichten: 186
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 15:04

Re: camper projectje



Bericht door masterknauser »

x:-| :oops: :bow: prachtig
dit lid leest alleen nog maar .
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: camper projectje



Bericht door de hoekies »

Dat is mooi , gemak dient de mens straks
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: camper projectje



Bericht door Aloys »

Prachtig!! :bow:

En dat allemaal rond zo'n Arduino-computertje (waar ik er nog wel een aantal van heb liggen...)
En het komt er maar niet van om me daar nu eens écht in te verdiepen. Zó moeilijk schijnt het
helemaal niet te zijn.

Heb je zo'n Arduino Nano gebruikt? Op eBay kosten die € 2,59 incl. verzendkosten! :D
(En ze zijn er vast nog wel goedkoper, ik zag er al eentje voor € 2,00...)

Dick, heb je dit gezien: viewtopic.php?f=10&t=8460113&hilit=arduino

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor geïnteresseerden, op zoek naar een leuke knutsel (of hobby), Google eens op Arduino!
Ik zal mijn bericht in een apart en algemeen Arduino-topic herhalen: viewtopic.php?f=7&t=8462335
Dan blijven we hier on-topic met het project van Dick_M!

Sorry Dick, ga verder! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: camper projectje



Bericht door Atoz »

Ben al jaren een hevige raspberry pi fan, maar de laatste weken me aan het inlezen in de Arduino, ze zijn zelfs onderweg.
Maak er dan een Arduino-camper forum bij want de mogelijkheden zijn onbeperkt.

+1 dus

@aloys
Kan je geen ruimte maken waar mensen hun creatie (ivm Arduino of Pi of..) gerelateerd aan campergebruik kunnen voorstellen zonder dat er eindeloos op kan gereageerd worden?
Ook mijn schrijfsel hier bemoeilijkt later het lezen toch maar.
Er is hier op dit forum een verwijzing naar iemand zijn zelfgebouwde alarm voor de camper op basis van een Pi, maar dat is bijna onvindbaar op dit forum.
Vandaar de vraag.
Laatst gewijzigd door Aloys op di 19 dec 2017, 13:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: In eerst instantie in een topic, veel subforums maken het forum ook niet overzichtelijker.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2059
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: camper projectje



Bericht door Grumble »

Mooi project!
Gaat alle data met bluetooth naar je tablet?
En ik zie dat je zelf de SPI en Onewire signalen maakt, waarom gebruik je niet de "echte" SPI en Seriële connectie?
Dick_M
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 17:32

Re: camper projectje



Bericht door Dick_M »

Bedankt voor de reactie's

Ik heb inderdaad een aantal nano's gekocht (niet van ebay maar van Aliexpress) inderdaad voor nog geen 2,5euro.
Grumble schreef:Mooi project!
Gaat alle data met bluetooth naar je tablet?
En ik zie dat je zelf de SPI en Onewire signalen maakt, waarom gebruik je niet de "echte" SPI en Seriële connectie?
Het touchscreen zit op dit moment op een arduino mega met onboard wifi, hier heb ik nog niets mee gedaan maar vandaar uit zal het dus straks ook naar de tablet of telefoon kunnen.

Wat bedoel je met een "echte" SPI?
Ik heb nu een one wire bus gemaakt waar ik 2 connectoren voor voorzien heb om temperatuur probes op aan te sluiten (ds18B20)
de andere 2 connectoren zijn voor het door lussen van de I2C bus waarmee vooralsnog alles aan elkaar hangt.
Zou je dit anders doen dan?

Ik had het topic van Remon nog niet gezien trouwens Aloys, bedankt hier zijn nog wel wat interessante zaken uit te halen!

Dick
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: camper projectje



Bericht door WoutvanAken »

Ziet er geweldig uit Dick! Gaat wel boven mijn pet......
Wout.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: camper projectje



Bericht door Arie55 »

Vraag voordat er een print gemaakt gaat worden, of alles in 1 arduino past. De uno/mini/nano heeft opzich poorten zat. Het is hem de programma code die niet meer passen gaat. Het scherm (Nextion vermoed ik) zal wel veel kunnen doen, maar ook daarvan zal er code (niet veel) in de arduino moeten passen.
Zo is het afvragen of een waterpen wel of geen water 'voelt', onderhevig aan geleidingsverschillen. Het zal dus nooit eenzelfde exacte sensorwaarde zijn. Dat houdt in dat je input in een sensor-meetgebied dien te meten: van x tot y = water. Dit houd weer in dat je code langer wordt.

(Her)Schrijf (later) de code dusdanig om, dat je er een procedure achtig iets van maakt. De hoofd code wordt voor jou een stuk leesbaarder. Het is heel lekker dat: WaterCln = ReadWaterSensor(i) of LPG = ReadLPGstatus(LPGtank, lpg). Je kan dat met tabbladen werken waar die delen ReadWaterSensor(..) en ReadLPGstatus(..) staan.

Ik zou je willen aanraden het wat modulairder aan te pakken. Alles op 1 print is mooi, maar als er wat fout zit of net effe anders... Dus maak van de relais? K1 - K5 een aparte print. Hoewel daar ook kant en klare versies voor weinig te verkrijgen zijn. Het geeft een wat rommeliger aanzicht met allemaal draadjes. Maar wat zou het, het prototype is gelijk de versie die je inzet.
Vind het heel goed van je dat je het schematisch bijhoudt. Je zal (niet eens veel) later merken dat je er al profijt van hebt. En je weet: papier is geduldig!
Het voordeel ervan is dat je 1 te meten grootheid aanpakt en niet gehinderd wordt door randverschijnselen van andere sensoren.

Hou er ook rekening mee dat aangekochte sensoren niet de exacte waarden geven, die je verwacht of zou verwachten.

Zoek ook eens het net af hoe je in no-time je arduino kapot kan krijgen en wat daartegen te doen is. https://www.rugged-circuits.com/10-ways ... n-arduino/ Ik zie n.l. in je schema dat de 12->5V voeding en in-outputs wat aandacht nodig hebben. Het zal misschien nooit voorkomen, maar toch.

Als je met I2C aan de gang gaat, hou er rekening mee dat dit alleen lokaal kan zijn over korte afstanden. Afstanden tot 20 meter kan je een ic P82B715 inzetten en voor grotere afstanden met een schema met PCA9600. Van de eerste heb ik al een printje ontworpen waar ik er nog een aantal van over heb. Beetje jammer, want ik heb de 5V ook over de RJ45 connetctoren laten gaan. Dat achteraf beter geweest dat dit met een jumper of draadbrug gekozen kon worden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Dick_M
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 17:32

Re: camper projectje



Bericht door Dick_M »

Inmiddels zijn er heel wat regenachtige dagen verstreken sinds de laatste post hier :oops: en is er heel erg veel gebeurd in de tussentijd,
voor de geïnteresseerde hier nog even een update.
Ik heb inmiddels heel veel verschillende technieken en opties getest en deze samen gevoegd in het systeem,
Ondertussen heb ik een werkend systeem met hele leuke mogelijkheden.

Afbeelding

Wat voor mij belangrijk was, was het uitlezen van victron apparatuur, de tanks en de accu status.
Wat er nog bij is gekomen is een soort van volledige domotica met het besturen van de verlichting, de verwarming, ventilatie etc.
Het leuke is dat alles in verbinding staat zodat je bijvoorbeeld als je motor van de bus start terwijl de walstroom nog is aangesloten je een alarm krijgt.
Afbeelding
Ik heb hier dus inmiddels heel wat uurtjes zitten testen en programmeren. (en noodgedwongen op vakantie moeten gaan om te “field testen” 😊

Afbeelding

Afbeelding

De volgende functies heb ik er inmiddels allemaal op gemaakt:
Led dimmers met hotel schakeling 3 groepen + 1 rgb groep
Tank niveau van 3 tanks
Elektrisch dumpen van de tanks dmv motor gestuurde kogelkraan
Uitlezen Victron mppt regelaar.
Uitlezen victron bmv.
Spannings meting van 2 accu’s
Temperatuur meten, binnen, buiten en van de boiler/standkachel
Motor loopt detectie
Walstroom detectie
Geavanceerde Accu combiner functie
Accu bewakings relais
Standkachel besturing
Binnen verwarmings regeling (pi(d) geregeld) de Fan van de verwarming gaat dus langzamer draaien naar mate de ingestelde temperatuur dichter bij komt
Ventilatie functie
Boiler besturing op motor warmte of standkachel
(vers)Waterpomp besturing
Extra relais voor bijv koelkast te schakelen etc..
Etc..

Omdat ik via Facebook groepen positieve reacties kreeg, heb ik alles in een net jasje gestoken en er ook een echt product van gemaakt. Via deze link is meer info te vinden..

Inmiddels is er ook al een heuse demo unit te bezichtigen in Eindhoven.

Groet Dick,
Benieuwd naar jullie reacties..
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: camper projectje >>UPDATE



Bericht door Peter LMC »

Knap werk Dick. :thumbup:
Ik kan het niet. Geen geduld voor. :-B
Plaats reactie