Verlichting toiletruimte modificeren

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door Don Esteban »

Ik vind het maar niks die verticale verlichtingsbalk in de toiletruimte. Zie foto. Hij geeft meer tegenlicht dan bruikbaar licht in de spiegel. Dat kan beter. Ik wil een extra 12 volts verlichting boven de spiegel aan het plafond maken en heb daar een 12 volts stroompunt voor nodig. Aansluiten op de bedrading naar de verticale verlichtingsbalk lijkt me de meest logische oplossing. Maarrrr, hoe kom ik bij die kabel? Oftewel, hoe krijg ik die plastic kap erover los zonder het een of ander te beschadigen? Iemand ervaring hiermee? Is dit een kliksysteem? Ik krijg hem met geen mogelijkheid los.
Bijlagen
toilet camper.jpg
toilet camper.jpg (28.53 KiB) 2106 keer bekeken
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door Kroppie »

niet vanuit het kastje rechts van de spiegel?, of schroef achter de schakelaar, of kap iets optillen, of kap boven en onder of zijdelings iets indrukken?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door AadenAnke »

Deze foto mailen naar dealer/fabrikant met de vraag hoe krijg ik deze kap er heel af? Ik. Verwacht dat je antwoordt krijg met tekening e.d. Kun je die weer hier delen :-B

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door Toon »

hier dezelfde uitvoering
net wat Jos al doorgaf
in het kastje zitten aan de linkerkant gelijk vooraan de schroefjes waar de kap mee vast zit
als je hem los hebt kun je de kabel van de TL lamp op de schakelaar los halen
en daar de kabel van de nieuwe lamp op aan sluiten
je kunt ze natuurlijk ook beide aansluiten


Vraagje
kunnen jullie de wastafel ook weg draaien ???
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door Hermes »

https://www.hollandcamperservice.nl/

Hier weten ze er alles van voorheen Chef bij Hymer Nederland. Hymer heeft het servicepunt in Nederland opgegeven hij is toen voor zichzelf begonnen.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door Don Esteban »

Sorry voor de late reactie. Ik was even drukkies. Iedereen bedankt voor de reactie!
Toon, ik ga het uitproberen. Klinkt hoopvolgevend wat je schrijft. Eenmaal het stroompunt te pakken, ga ik uitproberen want me het beste bevalt. Het idee was twee verlichtingen gebruiken maar als het plafondlicht al voldoende blijkt, mag wat mij betreft die verticale feestverlichting uit.

Wij kunnen de wastafel niet wegdraaien. Jij wel? Dit kon wel bij de Knaus camper die we 3 jaar geleden huurden voordat we deze Hymer aanschaften. Maar die Knaus was zó krap dat het wegschuiven van de wasbak pure noodzaak was om überhaupt van het toilet gebruik te kunnen maken.

Ik ga morgen op zoek naar de schroeven om de kap los te krijgen. Alvast bedankt voor de tip.
Hermes, bedankt voor de link. Altijd handig om zo'n adres achter de hand te hebben.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door Toon »

dan moet je toch is flink (met beleid)aan de linker kant van de was tafel trekken
wij hadden deze camper ook al een jaar toen we er achter kwamen dat de wasbak weg gedraaid kon worden en vonden de douche ruimte eigenlijk vrij klein
je douche ruimte wordt bijna 2x zo groot als hij weg gedraaid is
kijk vooraf of er een dop op het deurtje zit
daar komt de douche wand tegen aan
Bijlagen
IMG_3572[1].JPG
IMG_3572[1].JPG (88.76 KiB) 1511 keer bekeken
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door Don Esteban »

Nou breekt me de klomp. :bang: x:D Toon, inderdaad. Ook bij ons is de bak naar rechts te trekken zoals je op de foto toont. Jij kwam er na een jaar achter? OK, wij dus nu door jou na 2 jaar. :lol3:
Het is leuk te weten dat dit kan maar ik vrees dat we hem toch op zijn plaats zullen laten. We douchen ons n.l. nooit in de camper. Deze ruimte is bij ons omgedoopt tot bijkeuken. Hier staan en hangen allerlei spullen zoals o.a. een wasmand, vaatwas-benodigdheden, een verticaal stoffen rek met diverse soorten handoeken, douchetassen, waterfles en andere drank enz. We zijn campingliefhebbers en douchen ons gewoon op de camping. Een enkele keer dat we op een camperplaats geen douchemogelijkheid hebben, daar hebben we een bijzondere oplossing voor gevonden: die dag douchen we niet.. :lol: We douchen meerdere keren per week maar zijn er niet aan verslaafd....

De schroeven om de plastic kap los te maken heb ik inmiddels ook gevonden. Bedankt voor de tips. :thumbup: :thumbup:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door WdePundert »

Inderdaad bizar, wist ik ook niet. Gelukkig kom ik er na drie maanden achter. x-D
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door Kroppie »

och , beter laat dan nooit. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door Don Esteban »

Ik neem trouwens mijn woorden terug wat betreft het niet gebruiken van de verstelbaarheid van die bak. Een klein stukje naar je toe trekken en ik kan met twee handen mijn gezicht opfrissen zonder dat de helft over de vloer gaat. :thumbup:

De kap heb ik inmiddels los. Er zit dus een TL buisje achter over de gehele lengte. Stroompunt is gevonden. Zit vlak bij de schakelaar.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door Don Esteban »

Even het resultaat tonen van de wc-verlichting. Ik heb gekozen voor een ledverlichting langs de volledige bovenkant en linkerkant van de spiegel. Als ik nu in de spiegel kijk, zie ik ieder vergeten haartje met scheren :roll: :lol: De electronicashop waar ik de 140 cm ledstrip kocht (warm wit) gaf als tip om eerst tegen het hout een aluminium strip te plaatsen ter breedte van de ledstrip. Hierdoor zou de ledstrip beter plakken en op zijn plaats blijven zitten zonder te gaan golven. Ik heb deze tip ter harte genomen, bij hun ook deze aluminium stript gekocht en dus eerst als ondergrond geplaatst met een speciale kit. Geplakt dus en niet geschroefd want ik hou niet van gaten boren in de camper. Het stroompunt werd dus afgetakt van de TL-verlichting rechts.
Ik ben tevreden met het resultaat. :D
Bijlagen
wcled.jpg
wcled.jpg (32.67 KiB) 1199 keer bekeken
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door jansloos »

Leuk gedaan.

Haartjes?

Wat denk je van een pot anti rimpelcreme nu op de wastafel? :-B :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Verlichting toiletruimte modificeren



Bericht door Don Esteban »

x:D :cheers:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Plaats reactie