Ombouw bestelbus gezocht

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Pieter-Maarten
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 21:55

Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Pieter-Maarten »

Beste allemaal, beste camperklussers,

Ik ben Pieter-Maarten en ik heb het voornemen om een bestelbus te kopen en deze om te bouwen tot een camper voor mij en mijn partner. Mijn partner heeft 8 jaar geleden een ongeluk gehad. Ze is geschept door een taxichauffeur die al rijdend met zijn telefoon bezig was en haar op haar fiets heeft geschept. Aan het ongeluk heeft ze blijvend hersenletsel overgehouden. Dat betekend onder meer dat haar dagen erg kort zijn omdat ze tussen 15:00 en 18:00 moet slapen om aan haar noodzakelijke rust te komen. Omdat wij allebei er erg graag op uit gaan heb ik besloten om een bestelbus te kopen en deze om te bouwen tot een camper. Dit geeft ons straks de vrijheid om weer wat verder van huis te gaan zonder dat we altijd ergens een slaapplaats moeten zoeken.
Nu ben ik zelf wel redelijk handig maar niet zo dat ik een hele bus kan omtoveren tot een heuse innovatieve en moderne camper. De camper indeling die ik voor ogen heb zal redelijk basic zijn maar toch voorzie ik voldoende uitdagingen tegen te komen tijdens de bouw. Is er iemand binnen het forum die mij met in dit project zou willen coachen? Ik ben er niet op uit om iemand anders het werk te laten doen maar zoek iemand die mij gedurende het project advies en richting kan geven en bepaalde zaken samen met mij zou willen doen. Ik wil daar natuurlijk best een vergoeding tegen over zetten al zal dat wel beperkt zijn ivm het budget. Mocht er iemand zijn die mij tijdens deze klus zou willen helpen dan hoor ik het graag.
Alvast erg bedankt voor eventuele reacties.
Op naar een mooi camper 2018.

Met vriendelijke groet,
Pieter-Maarten
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Ombouw coach gezocht



Bericht door annoh »

@TS,

Je vraagt iemand die kennis wil overdragen en die tevens wil meewerken. Met name voor dat laatste is van belang dat je aangeeft waar je woont.

Succes met ombouw.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Ombouw coach gezocht



Bericht door ellan vannin »

Welkom Pieter, en succes met je plannen. Helaas heb ik geen ervaring met zelfbouw maar ik ben er zeker van dat je hier geholpen gaat worden.
All4dogs
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Ombouw coach gezocht



Bericht door Gommel »

Idd belangrijk dat je aangeeft waar je vandaan komt. En hoeveel uur verwacht jij je "coach"/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw coach gezocht



Bericht door kampo »

Dag Pieter Maarten.
Het bouwen van een camperbus is een grote klus, tijdrovend en kostelijk in de meeste gevallen.
Om te sparen is geen goed uitgangspunt. Meestal bouw je je eigen camper omdat je daar zin in hebt.
Een vriend deed een volledige renovatie van zijn woning in de helft van de tijd die ik nodig had om mijn camper te bouwen.
Vergelijkingen gaan natuurlijk zelden op.
Ik twijfel of je zoiets groot zomaar aan een ander kan vragen.
Het coachen is een andere zaak. Sommige mensen vinden dat leuk, maar reken er niet.

Weet dat er 3 fases zijn
1. Plannen, kennis opdoen, uittekenen, bestellen en afhalen van materiaal
2. Inbouw van het geheel.
3. Afwerking.
De laatste fase neemt het meeste tijd en vraagt veel van je energie.

Hier bovenop komt nog de restauratie van het basisvoertuig, als je niet op een nieuw voertuig gaat bouwen.
Dat restaureren doe je best vooraf en kan ook maanden werk zijn.

Klassiek is een kleine camper "very basic" inrichten in 250 à 500h
Maar als je het goed wilt doen zit je zeker aan 700 à 800h
De meesten doen daar ongeveer een jaar over.
Een mooie opbouw en een groter camper project met eigen opbouw doe je niet in 2000h dat gaat vlot over de 3000h.
Kom je hier zelden tegen op dit forum.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door L4H3 »

Leuk dat je dit gaat doen maar besef je heel goed dat voor het bouwen van een eigen camper er heel veel uren in zitten. Ik heb er zelf ook een gebouwd en ben daar 600-700 uur mee bezig geweest. Als je iemand om hulp vraagd besef je dan heel goed dat iemand je graag wilt helpen en dat hij in volle moed eraan begint. Maar als dit persoon er 100 uur in heeft zitten er dan mischien flauw van gaat worden en hij geen zin meer heeft. En dan stopt hij ermee en jij hebt een half afgebouwde camper. Ook irritatie kan een issue worden.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw coach gezocht



Bericht door Atoz »

kampo schreef: Een mooie opbouw en een groter camper project met eigen opbouw doe je niet in 2000h dat gaat vlot over de 3000h.
Kom je hier zelden tegen op dit forum.
Waar moesten we dat ook weer bij je melden? Want sommige mensen willen echt alles van ons weten.

Zijn zelf gestopt met tellen toen we aan 2000 man/vrouw uren zaten. Nadien deden we gewoon verder :-B
Als je ons dus 1euro per werkuur zou betalen dan ben je wel wat kwijt.
Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Uitgeschreven

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Uitgeschreven »

Ts wil waarschijnlijk iemand die hem de volgorde van de werken kan uiteenleggen.
Hem bang maken voor het vele werk ? Waarom? Daarom vraagt hij hulp.
Het is zijn eerste camper en weet niet hoe er aan beginnen. Iemand met ervaring kan hem helpen,
maar zo te zien gaat dit niet gebeuren.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door 't Busje »

2.000 tot 3.000 manuren om een camper te bouwen? Dan begrijp je niet dat er nog campers van minder dan € 100.000 te koop zijn.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
petine
Berichten: 22
Lid geworden op: di 19 sep 2017, 20:37

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door petine »

Helpen kan zeker.
Hij heeft nog geen bus, dus deze moet er eerst komen, dus is de vraag: wat is het budget: wat voor soort bus wil je qua afmetingen en heb je voorkeuren?
Probeer eerst dit voor je zelf op een rijtje te zetten. Er is genoeg aanbod, ook in het buitenland, maar verfijn eerst je keuze. Probeer dat hier aan te geven: waar zijn je grenzen, wat kun je zelf en op welk gebied wil je hulp?

In het voorjaar zijn in Nederland en Vlaanderen weer meerdere treffen voor zelfbouwers: hier kun je enorm veel informatie opsteken, zonder dat je hier voor hoeft te betalen en je kunt kijken hoe en wat anderen bouwen en gebouwd hebben. Kijk rond op beurzen en/of camperdealers/bouwers door het land. Ga misschien eerst huren/lenen als je nog te veel vragen open heb. Bekijk indelingen om te ervaren wat bevalt en welke wensen jullie hebben. Trek hier tijd voor uit. Alleen via foto's kom je er niet: de (al dan niet beperkte) leefruimte en het openen en sluiten van deuren en kastjes moeten jullie beleven.

Dit forum is er toch om anderen te helpen, dus laat je niet afschrikken als er reacties komen die afschrikken.
Ja, het gaat zeker een jaar duren voordat je klaar bent en kun je dagelijks wel een paar uurtjes bezig zijn, maar dat wil niet zeggen dat je er toch al gebruik van kunt maken, ook al ligt er alleen een houten vloer en hangen bij wijze van spreken niet alle kastjes. Misschien wel beter om te zien waar je nog wilt verbeteren vóórdat de camper "af" is.
Laat je horen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Atoz »

Dan doe je dat toch gewoon zelf beste Willy, maar ik begrijp je wel!
Ik heb eerst uren op dit forum gelezen wat anderen deden en dan deed ik gewoon mijn zin.
Maar toch een eerste tip....
Wat willen jij en je medereizigers? Waarbij die medereiziger van me altijd haar "zin" kreeg, daarom gaat ze ook graag mee...
In welke omstandigheden? Welke luxe wil je
Wat wil je materialistisch? Bv een oven, een toilet, geen douche, wel fietsen,...
En natuurlijk speelt geld een rol, maar eerst moet je bovenstaande op papier zetten.

En Busje ... Ik verreken nooit mijn eigen werkuren. Maar waarom zou dat nu niet kunnen, ik hou niet van zijn toonaard,..., maar Kampo heeft volledig gelijk als hij suggereren wil dat je een camper op iets meer dan een vrije week maakt.

En Petine was me net voor.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door 't Busje »

Ik heb mijn hele werkzame leven tijd moeten schrijven. Bij een normale 40-urige werkweek werk je minder dan 2.000 uur per jaar. Eén tot anderhalf vol manjaar voor het inbouwen van een bus lijkt me dus zwaar overtrokken. Of je houdt je uren niet goed bij of je werkt erg inefficiënt. Het staat natuurlijk wel stoer: "ik ben wel 2.000 uur bezig geweest", maar geloofwaardig is het niet.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Uitgeschreven

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Uitgeschreven »

On4bgc schreef:Dan doe je dat toch gewoon zelf beste Willy, maar ik begrijp je wel!
Ik heb eerst uren op dit forum gelezen wat anderen deden en dan deed ik gewoon mijn zin.
Maar toch een eerste tip....
Wat willen jij en je medereizigers? Waarbij die medereiziger van me altijd haar "zin" kreeg, daarom gaat ze ook graag mee...
In welke omstandigheden? Welke luxe wil je
Wat wil je materialistisch? Bv een oven, een toilet, geen douche, wel fietsen,...
En natuurlijk speelt geld een rol, maar eerst moet je bovenstaande op papier zetten.

En Busje ... Ik verreken nooit mijn eigen werkuren. Maar waarom zou dat nu niet kunnen, ik hou niet van zijn toonaard,..., maar Kampo heeft volledig gelijk als hij suggereren wil dat je een camper op iets meer dan een vrije week maakt.

En Petine was me net voor.

Gegroet
Guido
Ik heb geen ervaring in zelfbouw, ik ben maar een amateur ! :bow:
petine
Berichten: 22
Lid geworden op: di 19 sep 2017, 20:37

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door petine »

't Busje schreef:Ik heb mijn hele werkzame leven tijd moeten schrijven. Bij een normale 40-urige werkweek werk je minder dan 2.000 uur per jaar. Eén tot anderhalf vol manjaar voor het inbouwen van een bus lijkt me dus zwaar overtrokken. Of je houdt je uren niet goed bij of je werkt erg inefficiënt. Het staat natuurlijk wel stoer: "ik ben wel 2.000 uur bezig geweest", maar geloofwaardig is het niet.
Het ligt er maar net aan hoe je tijdschrijft en hoeveel ervaring je hebt, en niemand heeft hier het woord manjaar gebruikt... maar het gaat om het idee dat het (soms te) veel (vrije) tijd kost.
Ik maak zelf graag proefopstellingen en ben bijna elke avond en weekend bezig met ons busje, en dan niet alleen bouwtechnisch, maar ook voorbereidend/informatie winnend. Idioot hoeveel tijd ik nu al kwijt ben geweest om te zoeken naar de juiste spotjes, bijvoorbeeld, omdat ik hier (misschien domme) eisen aan stel, en ik nog steeds zoek naar de voor ons "ideale" bekleding voor de schuif en achterdeuren.
Plaats reactie