Ombouw bestelbus gezocht

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Atoz »

't Busje schreef:Ik heb mijn hele werkzame leven tijd moeten schrijven. Bij een normale 40-urige werkweek werk je minder dan 2.000 uur per jaar. Eén tot anderhalf vol manjaar voor het inbouwen van een bus lijkt me dus zwaar overtrokken. Of je houdt je uren niet goed bij of je werkt erg inefficiënt. Het staat natuurlijk wel stoer: "ik ben wel 2.000 uur bezig geweest", maar geloofwaardig is het niet.
Man/vrouw uur meende ik geschrven te hebben...
Vijf maanden, 6 dagen op zeven, acht uur per dag...
20 weken x 6 dagen x 8 uur met twee personen is inderdaad geen 2000 maar 1920 uur
Mijn excuses dat ik hier weeral schromelijk overdreef.
Of waren het nu 21 weken ?

Maar in plaats van elkaar te verwijten, toon me je zelfbouw project en hoelang jij er aan werkte.
Dan praten we wel verder. :lol3:

@Petine ik herken je verhaal levendig!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Ruud-572 »

On4bgc schreef: 20 weken x 6 dagen x 8 uur met twee personen is inderdaad geen 2000 maar 1920 uur
Dat zijn nog dure uren ook, in het weekend! 150%? :wink:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Dafluc »

Waardevolle overpeinzingen. Graag terug naar de vraag. Dat was of iemand hulp kon bieden bij de ombouw van een bus.
Afbeelding
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Meine »

Hier geldt, zeker als je zelf niet al te handig bent, het overbekende oud Hollandse spreekwoord: "Eet wat gaar is en koop wat klaar is". x;-)

M.a.w.: begin er niet zelf aan, er is zoveel goeds kant en klaar te koop. Voor de prijs hoef hoef je geen zelfbouw te doen.
Uitgeschreven

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Uitgeschreven »

Het is net als bij ons ,radioamateurs. Sommige willen alleen maar zenden en kopen een kant en klaar spul;Anderen komen nooit zover omdat ze het leuker vinden zelf iets te bouwen. Kan nu toch dat TS een start maakt en laat keuren tot camper mits de nodige basis voorzieningen ; Daarna mag hij er dan zolang aan werken of hij tijd en goesting heeft en beetje bij beetje volledig maken. of kan dat niet in Nederland ?
Ik ben geen deskundige ,maar heb hier nog niet veel gelezen dat ts in de goede richting heeft geholpen. Dan heb ik op radioamateur fora meer geluk.
ik wens het beste voor de ts .Hopelijk komt er iemand met hulp of trekt hij zijn conclusie .
Ik heb altijd respect voor iemand die iets maakt met eigen handen,of die het tenminste probeert.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door kampo »

We weten allemaal dat hier heel wat dromen voorbijkomen en slechts een paar zullen worden gerealiseerd.
Afschrikken van een startende zelfbouwer is niet de bedoeling. Daar ben ik het mee eens.
Maar als je van de minste opmerking schrikt ben je misschien ook niet uit het juiste hout gesneden ?

Gezond realisme aankweken mag dan weer wel.
Daarom lijkt het me nuttig om bij zelfbouwprojecten de aspecten als budget, nodige uren, vakkennis, regelgeving en veiligheid niet uit de weg te gaan.

Natuurlijk zitten er grote verschillen op. Campers beginnen ongeveer bij 5000 € en gaan eigenlijk tot 1.000.000 €
In zelfbouw heeft niet iedereen een busje.

Maar het kan allemaal. 2 jongelui begonnen samen op een avond een gebruikt leeg busje in te richten.
En 3 weken later gingen ze met een camper op verlof.
Als ik dan reken kom ik aan 2man, 3weken van 40uur is 240uur.
Er zaten kastjes en een volledig werkende keuken in maar de matras lag wel gewoon op de grond, wat ze erg praktisch vonden :-B
Laatst gewijzigd door kampo op do 07 dec 2017, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door kampo »

't Busje schreef:Ik heb mijn hele werkzame leven tijd moeten schrijven. Bij een normale 40-urige werkweek werk je minder dan 2.000 uur per jaar. Eén tot anderhalf vol manjaar voor het inbouwen van een bus lijkt me dus zwaar overtrokken. Of je houdt je uren niet goed bij of je werkt erg inefficiënt. Het staat natuurlijk wel stoer: "ik ben wel 2.000 uur bezig geweest", maar geloofwaardig is het niet.
Goed lezen wat ik schreef, campers, niet enkel busjes.
Ik heb de nacalculatie van deze camper gezien, professioneel gebouwd door opbouwer Michael Bocklet in Koblenz.
Alles is speciaal, garage diepergezet, cabine aangepast en veel meer.
Ze kwamen uit op 3600 uren. Het is geen seriewerk maar wel individueel maatwerk.
Net zoals thuis, niet iedereen graag een Ikea keuken ziet.

Er worden een 100 tot 200 dergelijke voertuigen per jaar gebouwd, op nieuw hier in Europa.
Een behoorlijk aantal daarvan zijn zelfbouwers. Er kruipt inderdaad meer dan een jaar in.

Zelf heb ik in 18 maanden een camper gebouwd, na mijn uren want ik werk full time, met hulp en ik heb niet alles zelf gedaan.
Ik kwam zelf uit op ongeveer 2000 uren, heb toen geen dag verlof genomen. Geloofwaardig ?
De training in lange duur projecten kwam uit de vele verbouwingen aan mijn woning.
Tja een marathon loop je meestal niet op je 20ste.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Dafluc »

Interessant. Maar dat heeft helemaal niks meer met de oorspronkelijke vraag te maken. Wie zou willen en kunnen helpen bij het ombouwen van een nog aan te schaffen bestelbus. On topic.
Afbeelding
Toedeledoki

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Toedeledoki »

Ik bouw mijn bussen meestal in 1 a 2 maand. Naast mijn gewone werk. Dus de tijden die hier genoemd worden zijn zwaar overdreven. Ik houd de uren niet bij, maar als je het niet onnodig complex maakt valt het wel mee dus.
Pieter-Maarten
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 21:55

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Pieter-Maarten »

Beste allemaal, dank jullie wel voor de vele reacties. Dat ik zo laat reageer komt omdat ik dacht dat ik de email melding had ingesteld maar dat bleek dus niet zo te zijn.

Dat de bus niet zo maar een twee drie is omgebouwd dat begrijp ik en daar ga ik ook niet van uit. Ik ben ook niet op zoek naar iemand die voor mij de bus gaat bouwen. Ik ben op zoek naar iemand die mij hier in kan begeleiden en de helpende hand kan bieden wanneer er speciaal gereedschap bij komt kijken of bijvoorbeeld de electra of zo aangesloten moet gaan worden. Het gaat voornamelijk om het stappenplan te begeleiden zodat ik de werkzaamheden kan uitvoeren.
Wanneer je niet dagelijks met je handen bezig bent en dit soort zaken voor het eerst doet kom je er vaak achter dat je de zaken beter iets anders had kunnen doen of betere materialen had kunnen gebruiken. Hoe ik de camper ingericht wil hebben daar ben ik wel redelijk over uit. Vrij basic, geen douche, geen toilet, alleen kook en slaap. Maar wat is nu de beste aanpak wanneer ik straks een lege bestel bij huis heb staan? Dakraam, zijramen, stopcontact voor buiten eerst? Denk het wel maar weet dit niet zeker? Natuurlijk kan ik alles hier wel vragen maar zou het fijn vinden als je daar met iemand face to face over kan hebben.
Ik woon in IJsselstein vlak bij Utrecht. Maar goed met een camper ben je mobiel dus geen probleem om een stukje te rijden af en toe.

In ieder geval bedankt voor de vele reacties en ik zal van af nu beter mijn eigen topic bijhouden.

Pieter-Maarten
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door annoh »

TS,

Misschien sla je een paar stappen over. Bij mijn eerste project heb ik gemakshalve ook 3 vragen me niet gesteld. Met als gevolg dat ik na 3 jaar die camper verkocht heb omdat die camper te weinig aansloot bij wat ik denk nodig te hebben. Vervolgens ben ik aan mijn tweede project begonnen.

Je zal dus eerst in kaart moeten brengen een heleboel zaken. Ik noem er slechts een paar:
- wat is het stroomverbruik? Hoe ga je stroom opwekken? En hoe groot is de benodigde buffer?
- hoeveel opbergruimte heb je nodig?
- hoe ga je ventileren?
- hoe groot moet je bed zijn?
- in welke bestelauto rijd jij lekker?
- in welk parkeervak wil jij je camper kunnen zetten?
- welke eisen t.a.v. geluid en warmte isolatie?
- wat voor een eisen stel je aan de vloer?


Etc.

Overigens, als je wat zwerft op internet dan kom je heel mooie en inspirerende ombouwprojecten tegen, van klein tot flink aan de maat.

Succes met keuzes maken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Dafluc »

Vloer, geluid, warmte? Nooit aan gedacht en nooit last of spijt van gehad.
De vloer die al in de bus lag ligt er nog steeds in en voldoet prima.
Geluid, ja het is een oudere diesel. We kunnen een gesprek voeren en de radio gaat hard genoeg.
Als we stil staan is het lekker rustig.
We gaan niet weg als het vriest. En dus is het meestal lekker warm. Schuifdeur en dakluik is onze ventilatie en ook dat werkt prima.
De bus voelde goed na een proefrit. Ik kende het merk eigenlijk niet eens. Maar na dik 15 jaar kan ik zeggen dat het een goede keus was.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door kampo »

Hallo Pieter- Maarten
Coachen ? Ik hoop dat je een deskundige uit regio Utrecht gaat vinden.
Iemand met vakkennis of mag het gewoon iemand zijn die zelf een vergelijkbare bus heeft ingebouwd.
Een coach is moeilijk hoor, wie wil er nu met je samenwerken, ben je een mooie blonde meid dan zal er meer interesse zijn. :-B
Eerlijk gezegd, maar ook realistisch, enkel op basis van je verhaal hierboven trek je me niet erg aan.

Ga nu vooral een aantal zelfgebouwde bussen bekijken.
Het kaf van het koren scheiden, op welke basis ga je dat doen?
Er is soms een prachtig verhaal en soms is er een goed resultaat, zo vaak slechts 1 van die 2.
Merk ook op dat er een verschil is tussen het resultaat na 250 of 2000 bouwuren.
Dus bepaal snel het niveau dat je project aankan.

Er komen net als in een huis meerdere vakgebieden op je af. Administratief, voertuigtechniek, carrosserie,
meubels, metaal, elektriciteit, verwarming enz.
Een goede prutser kan dat allemaal, maar blijft een prutser.
Als je het goed aanpakt en vriendelijk zal een echte vakman je misschien gratis en met plezier een speciale tang lenen.

Er is natuurlijk een volgorde.
Je bent nu in de ronde vooraf. Mijn advies is niet te veel zelf uit te vinden.
Daar gaat nodeloos veel tijd in verloren. Ga meteen naar standaard, niets te bijzonder,
Ga recht op je budget af, begin geen vragen te stellen over te dure oplossingen.
Werk niet met rommel producten. Weet dat er op forums een bijna onnatuurlijke drang bestaat om te bewijzen dat het wel kan met de goedkoopste rommel.
Dat is leuk voor een forum maar niet voor een goede bus.
Bouw na wat iemand anders je voorgedaan heeft. Je moet dus snel een aantal zelfbouwprojecten gaan bekijken.
Echt geen eigen indeling of elektrisch schema gaan tekenen. Gebruik wat bestaat.
En nogmaals zorg ervoor dat je het kaf van het koren kan scheiden.
Dus kopieer een goed plan en gebruik niet het plan van een zeer individuele exoot.

Bepaal nu een realistisch budget en maak een timeline. Kies meteen voor het juiste basisvoertuig.
In ieder geval in goede staat en met minder als 100.000km.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw bestelbus gezocht



Bericht door Atoz »

Volgens Kampo in je enkel een dure tot zeer dure camper bouwen.

Volgens Paul Snip kan je dat ook veel sneller zelfs heel veel sneller en dat ik deed.
Heeft hij inderdaad gelijk in. Waarbij ik zelfs helemaal niet wil suggereren dat zijn bus een minder goede camper zou zijn.
Misschien moet je op het forum maar eens zoeken naar zijn foto's of zijn Bouwverslag.

Niet iedereen beschikt over voldoende financiële middelen om die super camper te bouwen waar Kampo het toch wel elke keer zo graag over heeft. Tot vervelens toe meent hij het hier te moeten hebben over die prutsers waartoe ik me zelfs heel graag reken. Het is natuurlijk altijd handig meegenomen als je professioneel aan bussen van bedrijven mag werken. Daar speelt geld een heel wat mindere rol.
Laat je vooral niet afschrikken door dit gedoe want er zijn hier genoeg mensen die wel een camper hebben zonder al die streken. Anders moet je in Kortenberg bij Leuven (België) zijn daar heeft iemand een bedrijf waar je je camper kan laten bouwen.(geen negatieve reclame schrijven over een bedrijf, het feit dat iemand een bedrijf vernoemt betekend dat het dan wel positief zal zijn, zeggen de forumregels ) Mag ik dan nog vermelden dat ik er zelf nog nooit geweest ben.

Er zijn misschien ook wat andere mogelijkheden...
Waarom niet overwegen om een bestaande camper tweedehands aan te kopen?

Maar ik blijf er op hameren dat je eerst heel goed moet weten wat je wil. (Zie mijn eerdere postings)

Soms zie ik mensen die met een absoluut minimale camper onderweg zijn, matras kastje en een 1 pits kookfornuis uit de Action. Ook zij hebben een camper.


http://www.iroquois.nl moet je ook eens bekijken.

Gegroet
Guido

@paul ik vind niet zo snel jouw foto's.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie