Alles enkel glas: heel veel condensatie
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
In een volledig afgekoelde en beluchte camper zul je weinig condens aantreffen. Er is weinig tot geen verschil tussen de oppervlaktes en de buitenlucht.
Als diezelfde camper in gebruik is en er leven mensen in en de verwarming is in gebruik, dan zul je merken dat ook julie camper condens zal ontwikkelen. Vocht in de lucht/Luchtvochtigheid zoekt altijd de koudste oppervlaktes uit om te condenseren.
In het geval van de ts zijn dat de enkel glas ramen. Extra beluchten helpt natuurlijk wel bij het verlagen van de luchtvochtigheid.
Een vochtmeter zoals gebruikt in een camper meet vocht in de wanden etc.. Luchtvochtigheid, die zorgt voor condens meet je met een luchtvochtigheidsmeter.
Natuurlijk zal een lekke camper inderdaad een hogere luchthvochtigheid ontwikkelen bij stoken bijv. en dus meer condens krijgen op de koude oppervlaktes.
Als diezelfde camper in gebruik is en er leven mensen in en de verwarming is in gebruik, dan zul je merken dat ook julie camper condens zal ontwikkelen. Vocht in de lucht/Luchtvochtigheid zoekt altijd de koudste oppervlaktes uit om te condenseren.
In het geval van de ts zijn dat de enkel glas ramen. Extra beluchten helpt natuurlijk wel bij het verlagen van de luchtvochtigheid.
Een vochtmeter zoals gebruikt in een camper meet vocht in de wanden etc.. Luchtvochtigheid, die zorgt voor condens meet je met een luchtvochtigheidsmeter.
Natuurlijk zal een lekke camper inderdaad een hogere luchthvochtigheid ontwikkelen bij stoken bijv. en dus meer condens krijgen op de koude oppervlaktes.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
Ik bedoelde eigenlijk ook te zeggen dat ik echt niet allemaal lekkende auto's heb. Condens en lekkage zijn twee verschillende zaken die meestal los staan van elkaar. Althans, bij mij.
- Charles Franconi
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
- Locatie: Europa
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
Je kan natuurlijk ook eens proberen de vochtige lucht eruit te halen met een low noise 12 Volt ventilator. Die trekt 90 m kuub lucht per uur uit je camper, hoor je niet, gebruikt nauwelijks stroom en is 12 x 12 cm. Voor die 11 euro te proberen. Ik gebruik hem standaard achter mn compressor-koelkast.
En ja dat de warmte tijdens de slaap eruit gaat lijkt me voor de hand liggen, maar het vocht ook, gok ik.
https://www.conrad.nl/nl/noiseblocker-b ... 45229.html
Charles
En ja dat de warmte tijdens de slaap eruit gaat lijkt me voor de hand liggen, maar het vocht ook, gok ik.
https://www.conrad.nl/nl/noiseblocker-b ... 45229.html
Charles
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
Lijkt me niet echt een oplossing. Waar haal je 'droge' lucht vandaan. Als je er lucht uitblaast zal het ook ergens lucht naar binnen zuigen, b.v. via het dashboard, en die is op dit moment erg vochtig.
Ik kan uit het verhaal van TS niet opmaken of de condens ontstaat door het bewonen of door het simpelweg staan.
Lex
Ik kan uit het verhaal van TS niet opmaken of de condens ontstaat door het bewonen of door het simpelweg staan.
Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
Het is gewoon een natuurkundig feit dat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht. Een mens ademt vochtige lucht uit, zie je eigen adem neerslaan in de koude buitenlucht. Of kijk naar de condensstrepen van straalvliegtuigen in de hoge koude lucht. Dus als je in een ruimte zit, adem je vochtige lucht uit. Die relatieve warme lucht in de camper kan dat vocht hebben, maar bij de ramen is het de kou van het glas die het vocht doet neerslaan/condenseren. Op glas is dat erger dan op kunststof ramen. Glas neemt die buitentemperatuur sneller aan. In een bus(je) zal de koude metalen buitenwand ook nat worden van neergeslagen condens, aan de buitenkant maar ook aan de binnenkant. Een voorzetwandje met isolatiemateriaal er achter zal niet voorkomen dat er nog steeds vocht neerslaat op de koude buitenplaat. Alleen zit die nu achter je binnenwand in het isolatiemateriaal. Dat lost je vochtprobleem niet op en kan mogelijk onderin (waar het ophoopt) nog tot toekomstige (roest)problemen leiden.
Warmstoken en ventileren is de enige mogelijkheid om dat vocht er uit te krijgen. Dan komt er minder vochtige koude buitenlucht binnen, maar ja, die moet je dan weer warmstoken.
Warmstoken en ventileren is de enige mogelijkheid om dat vocht er uit te krijgen. Dan komt er minder vochtige koude buitenlucht binnen, maar ja, die moet je dan weer warmstoken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
Lekkage lijkt me in dit geval niet het probleem. Het helen dak is een geheel (soort waterglijbaan achtige constructie) dus geen naden die lek kunnen gaan, de rand waar het dak op de bus light heb ik hemelaam bijgewerkt met kit, de raam rubbers in de alkoof zijn vervangen en daarna ben ik daar voor de goede orde ook nog even overheen geweest met een kit spuit, en tenslotte heb ik alles getest in een wasbox met een hooge drukspuit, en toen heb ik geen water meer gezien, dus volgens mij heb ik nergens serieuze leakage.
Voorlopig dus nog maar even niet doen.
Eerst maar eens wat doen aan de lucht doorstroming, daarna zie ik wel of het nogsteeds een probleem is.
Bedankt voor het mee denken iedereen!
Dat het nooit helemaal droog zal worden in een camper begrijp ik ook wel, maar nu zien de raampjes er elke ochtend ongeveer hetzelfde uit als de binnenkant van een douchecabine, en dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling.jansloos schreef:Wat wil je bereiken?
Dat de ramen niet meer beslaan?
Of dat de camper van binnen kurkdroog blijft? Dat laatste zal moeilijk lukken.
Ga ik zeker naar kijken!Charles Franconi schreef:Je kan natuurlijk ook eens proberen de vochtige lucht eruit te halen met een low noise 12 Volt ventilator.
https://www.conrad.nl/nl/noiseblocker-b ... 45229.html
Charles
Zo iets speelde inderdaat ook al in mijn achterhoofd, vandaar dat ik hier nog even om advies vroeg voor ik halsoverkop naar de bouwmarkt rende.EasyBee schreef:Een voorzetwandje met isolatiemateriaal er achter zal niet voorkomen dat er nog steeds vocht neerslaat op de koude buitenplaat. Alleen zit die nu achter je binnenwand in het isolatiemateriaal. Dat lost je vochtprobleem niet op en kan mogelijk onderin (waar het ophoopt) nog tot toekomstige (roest)problemen leiden.
Voorlopig dus nog maar even niet doen.
Eerst maar eens wat doen aan de lucht doorstroming, daarna zie ik wel of het nogsteeds een probleem is.
Bedankt voor het mee denken iedereen!
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
Wellicht wordt e.e.a. duidelijker als je de theorie begrijpt achter de termen "dauwpunt" en "relatieve vochtigheid".
Het dauwpunt is de temperatuur waarbij de lucht met waterdamp verzadigd is, zodat er wolkenvorming of dauwvorming (condensatie) optreedt zodra de temperatuur bij gelijkblijvende dampdruk daalt.
De relatieve luchtvochtigheid, in procenten, geeft aan hoeveel waterdamp zich in de lucht bevindt ten opzichte van de maximale hoeveelheid waterdamp (de verzadiging).
Verlagen we de temperatuur van die lucht, dan stijgt de relatieve vochtigheid ervan.
Logisch omdat koude lucht nu eenmaal minder vocht kan bevatten dan warme.
Condensatie ontstaat uiteindelijk op het moment dat de relatieve vochtigheid 100% is.
Het dauwpunt is dan gelijk aan de luchttemperatuur.
Hierop aansluitend is het van belang om je te realiseren dat:
- de plaats waar de condensatie voor ons zichtbaar is, slechts een indicatie is voor het dauwpunt.
- de hoeveelheid waterdamp in afgezogen warme lucht (ontluchten), hoger is dan de hoeveelheid waterdamp in dezelfde hoeveelheid toegevoerde lucht (beluchten). Immers, als we alleen maar zouden afzuigen, maken we een vacuum binnen in de camper.
Inmiddels realiseer je je nu als het goed is ook, dat als het buiten regent, deze (koudere) lucht toch van een lagere relatieve vochtigheid zal zijn.
Overigens, de hoeveelheid lucht om af te zuigen kun je gemakelijk verkleinen, door te voorkomen dat waterdamp zich eerst mengt met de omgevingslucht.
Als je isolatie met een open cel structuur gebruikt (waar omgevingslucht in kan doordringen) kan het dauwpunt zich ook, in de isolatie zelf bevinden.
Als er omgevingslucht achter isolatie kan komen, kan het dauwpunt zich zelfs achter de isolatie bevinden.
Dit laatste voorkom je door isolatie zorgvuldig en duurzaam luchtdicht af te sluiten.
Indien het dauwpunt dan nog achter de isolatie voorkomt dan helpt het om aansluitend achter die isolatie te ventileren.
Of de isolatie waarde van de isolatie zelf, te verhogen (meestal door een dikkere isolatie toe te passen).
Conclusie:
Om condensatie zoveel mogelijk te beperken: voorkom dat de temperatuur kan dalen en/of zorg voor minder waterdamp in de (omgevings-)lucht.
p.s. zorg ervoor dat condens vanzelf naar buiten kan.
Het dauwpunt is de temperatuur waarbij de lucht met waterdamp verzadigd is, zodat er wolkenvorming of dauwvorming (condensatie) optreedt zodra de temperatuur bij gelijkblijvende dampdruk daalt.
De relatieve luchtvochtigheid, in procenten, geeft aan hoeveel waterdamp zich in de lucht bevindt ten opzichte van de maximale hoeveelheid waterdamp (de verzadiging).
Verlagen we de temperatuur van die lucht, dan stijgt de relatieve vochtigheid ervan.
Logisch omdat koude lucht nu eenmaal minder vocht kan bevatten dan warme.
Condensatie ontstaat uiteindelijk op het moment dat de relatieve vochtigheid 100% is.
Het dauwpunt is dan gelijk aan de luchttemperatuur.
Hierop aansluitend is het van belang om je te realiseren dat:
- de plaats waar de condensatie voor ons zichtbaar is, slechts een indicatie is voor het dauwpunt.
- de hoeveelheid waterdamp in afgezogen warme lucht (ontluchten), hoger is dan de hoeveelheid waterdamp in dezelfde hoeveelheid toegevoerde lucht (beluchten). Immers, als we alleen maar zouden afzuigen, maken we een vacuum binnen in de camper.
Inmiddels realiseer je je nu als het goed is ook, dat als het buiten regent, deze (koudere) lucht toch van een lagere relatieve vochtigheid zal zijn.
Overigens, de hoeveelheid lucht om af te zuigen kun je gemakelijk verkleinen, door te voorkomen dat waterdamp zich eerst mengt met de omgevingslucht.
Als je isolatie met een open cel structuur gebruikt (waar omgevingslucht in kan doordringen) kan het dauwpunt zich ook, in de isolatie zelf bevinden.
Als er omgevingslucht achter isolatie kan komen, kan het dauwpunt zich zelfs achter de isolatie bevinden.
Dit laatste voorkom je door isolatie zorgvuldig en duurzaam luchtdicht af te sluiten.
Indien het dauwpunt dan nog achter de isolatie voorkomt dan helpt het om aansluitend achter die isolatie te ventileren.
Of de isolatie waarde van de isolatie zelf, te verhogen (meestal door een dikkere isolatie toe te passen).
Conclusie:
Om condensatie zoveel mogelijk te beperken: voorkom dat de temperatuur kan dalen en/of zorg voor minder waterdamp in de (omgevings-)lucht.
p.s. zorg ervoor dat condens vanzelf naar buiten kan.
Paul.
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
Ik heb nog niks gelezen over verwarming.
Permanent ventileren moet.
Voor ons met twee personen altijd een raam op een kiertje(toevoer) en het dakluik(afvoer) op een kiertje, ook als we niet binnen zijn. Ventilator soms tijdens het koken.
Verwarming: 's avonds tot bedtijd en 's morgens tijdens het ontbijt.
Nachttemperatuur? Soms maar 12 graden.
Condens? Ja , op de schuine voorruit. Nog meer als we daar de binnen-isolatie op aanbrengen.
Permanent ventileren moet.
Voor ons met twee personen altijd een raam op een kiertje(toevoer) en het dakluik(afvoer) op een kiertje, ook als we niet binnen zijn. Ventilator soms tijdens het koken.
Verwarming: 's avonds tot bedtijd en 's morgens tijdens het ontbijt.
Nachttemperatuur? Soms maar 12 graden.
Condens? Ja , op de schuine voorruit. Nog meer als we daar de binnen-isolatie op aanbrengen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
Let wel dat als je de wanden of het dak isoleert, er nog meer condens op de ramen zal aanslaan omdat de andere wanden minder koud zijn geworden en er dus ook minder condens op neerslaat. De ramen zijn misschien nog wel de minst slechte plek waarop het vocht kan neerslaan, want de ramen kunnen er tegen... Als je die ramen op een kier kan zetten zal de condens juist daar vervliegen door de ventilatie.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
"Condens? Ja , op de schuine voorruit. Nog meer als we daar de binnen-isolatie op aanbrengen."
Oorzaak zit dan eerder in te goede circulatie van lucht met waterdamp (een constante toevoer van lucht met waterdamp), achter je isolatiematten.
Als je die luchtcirculatie voorkomt/beperkt, zal ook de condens verdwijnen/verminderen.
De relatieve vochtigheid zal dan niet meer afnemen door condensatie op je voorruit maar nog wel op andere plaatsen.
Beter is te streven naar een zo laag mogelijke hoeveelheid waterdamp in de lucht.
"Als je die ramen op een kier kan zetten zal de condens juist daar vervliegen door de ventilatie."
Zolang dat vervliegen dan maar naar buiten toe is (ontluchten/afzuigen) en niet naar binnen (beluchten).
Anders schiet je er uiteindelijk niets mee op en kost het alleen maar energie.
Zelf laat ik de condens via ontwateringsgaatjes in het kozijn lekker ouwerwets naar buiten stromen (gaatjes goed open houden!).
Oorzaak zit dan eerder in te goede circulatie van lucht met waterdamp (een constante toevoer van lucht met waterdamp), achter je isolatiematten.
Als je die luchtcirculatie voorkomt/beperkt, zal ook de condens verdwijnen/verminderen.
De relatieve vochtigheid zal dan niet meer afnemen door condensatie op je voorruit maar nog wel op andere plaatsen.
Beter is te streven naar een zo laag mogelijke hoeveelheid waterdamp in de lucht.
"Als je die ramen op een kier kan zetten zal de condens juist daar vervliegen door de ventilatie."
Zolang dat vervliegen dan maar naar buiten toe is (ontluchten/afzuigen) en niet naar binnen (beluchten).
Anders schiet je er uiteindelijk niets mee op en kost het alleen maar energie.
Zelf laat ik de condens via ontwateringsgaatjes in het kozijn lekker ouwerwets naar buiten stromen (gaatjes goed open houden!).
Paul.
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, want stel dat het naar binnen vervliegt, dan moet die lucht de camper ook weer ergens verlaten dus daar gaat dan de vochtige lucht weer naar buiten. Overigens, ik ging er van uit dat de topic starter veel condens in de camper ervaart als hij er zelf in verblijft en slaapt, niet als de camper ongebruikt geparkeerd staat. Een mens geeft 1 tot 1,5 liter vocht per dag af (nee, ik bedoel niet op de wc ), dus dat moet er nu eenmaal uit. Isoleren heeft alleen zin als de temperatuur op peil gehouden kan worden zodat dat vocht niet condenseert, maar zoveel zal isolatie daar niet aan helpen, er verdwijnt immers nog steeds veel warmte via ramen en de cabine.travelscout schreef:
"Als je die ramen op een kier kan zetten zal de condens juist daar vervliegen door de ventilatie."
Zolang dat vervliegen dan maar naar buiten toe is (ontluchten/afzuigen) en niet naar binnen (beluchten).
Anders schiet je er uiteindelijk niets mee op en kost het alleen maar energie.
Zelf laat ik de condens via ontwateringsgaatjes in het kozijn lekker ouwerwets naar buiten stromen (gaatjes goed open houden!).
Als er (teveel) condens optreedt als de camper ongebruikt gestald staat is er iets anders aan de hand, dan is er duidelijk vocht achter gebleven in de camper wat er niet uit kan. Dat kan door ventileren verdreven worden of door een vochtvreter gevangen worden. Isoleren heeft dan sowieso geen enkele zin, de camper zal binnen even koud worden als buiten dus evenveel condens.
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
Hoe hard je ook ventileert, je zal altijd condens op die ongeïsoleerde ramen en andere koude oppervlakken krijgen. Kijk maar naar de buitenkant van je auto op bepaalde avonden dat hij volledig bedekt is met condens. Meer ventilatie dan staan in de open buitenlucht kan niet.
Als je normaal verwarmt en voldoende ventileert, gewoon de rest opkuisen met een doekje en buiten uitwringen of op een andere manier zoals hierboven ergens al vermeld afvoeren.
Beter de condens op de ramen dan op de wand ergens onder je bed en vooral niet panikeren omdat je last van condens hebt in je niet geïsoleerde camper.
Als je normaal verwarmt en voldoende ventileert, gewoon de rest opkuisen met een doekje en buiten uitwringen of op een andere manier zoals hierboven ergens al vermeld afvoeren.
Beter de condens op de ramen dan op de wand ergens onder je bed en vooral niet panikeren omdat je last van condens hebt in je niet geïsoleerde camper.
H20
- MonRoe
- Berichten: 17482
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
- Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
- Contacteer:
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
Bij ons gaat er 's avonds isolatie aan de buitenkant op de ramen en de truma kachel, die we extra hebben in de cabine gaat dan aan. 's Morgens alles eraf en gelijk alle ramen lekker 15 minuten open. Op deze manier hebben wij geen last van condens. Doen wij een keer de buitenisolatie er niet op, dan zit 's morgens het raam helemaal dicht.
Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Re: Alles enkel glas: heel veel condensatie
Charles Franconi schreef:Je kan natuurlijk ook eens proberen de vochtige lucht eruit te halen met een low noise 12 Volt ventilator. Die trekt 90 m kuub lucht per uur uit je camper, …
Het principe is het volgendehelex schreef:Lijkt me niet echt een oplossing. Waar haal je 'droge' lucht vandaan. Als je er lucht uitblaast zal het ook ergens lucht naar binnen zuigen, b.v. via het dashboard, en die is op dit moment erg vochtig...
Je krijgt je een sterk drogend effect als je buitenlucht gaat toevoegen in combinatie met verwarmen.
Zelfs als het buiten regent en je denkt dat die lucht vochtig is. Als de buitenlucht koud is dan zal die weinig damp bevatten.
Warme lucht kan daarentegen heel veel damp opnemen.
Om het te begrijpen denk je aan een volledig gesloten ruimte waar je een 10 liter water in uitgiet.
Als we daarin gaan verwarmen en met circulatielucht ventileren dan blijft de 10 liter water in onze ruimte zitten, het vocht zal een beetje verdampen maar blijft in de gesloten ruimte.
Maar als we buitenlucht toevoegen, dus ook evenveel binnenlucht afvoeren via een spleet of luchtrooster
en tegelijk verwarmen zal de 10 liter water langzaam verdampen en afgevoerd worden naar buiten.
Na verloop van tijd krijgen we dan een droge ruimte.
Groeten Kampo