Sprinter Maxi om in te wonen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door Tripod »

Hallo alle,

Je ziet het wel eens voorbij komen op Youtube, de mensen in bijvoorbeeld Amerika die wonen in een Mercedes Sprinter Maxi of kleinere busjes omgebouwd als camper. Niet alleen voor de vakantie, maar ze leven daar werkelijk in.
Nu ben ik altijd wel gecharmeerd van de tiny houses en kwam tot het idee om een Mercedes Sprinter Maxi om te bouwen, ik heb nog niet direct de plannen om dit binnen nu en een x aantal jaar te doen, maar was wel erg benieuwd naar waar ik rekening mee zou moeten houden qua kosten. +/-

In Nederland is het zover mijn weten verboden om in je auto/camper te wonen op bijvoorbeeld openbare parkeerplaatsen, nu heb ik zelf mijn eigen winkel met een eigen terrein ernaast.

Eisen:
Mercedes Sprinter Maxi (Of welke bus is nog groter die met B rijbewijs bestuurd mag worden?)
Complete indeling, douche, keuken, zithoek, bed
Zonnepanelen
Juiste grote bank aan accu's
Watertanks
Op standplaats kan de wagen aan vast stroom geplaatst worden en ook de waterkraan er vast aan.
Ook in de winter moet het water uiteraard niet gaan bevriezen

Als jullie met mij mee rekenen, aan wat voor een budget incl auto zou ik moeten gaan denken?
Zijn er nog andere punten waar ik rekening mee zou moeten houden?
Alvast hartelijk dank voor het mee denken.

Groeten,
Martijn
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Gek idee?



Bericht door annoh »

@TS

Je geeft het volgende aan:
ik heb nog niet direct de plannen om dit binnen nu en een x aantal jaar te doen
Wat is de zin ervan om nu al te gaan rekenen? Prijzen veranderen in een paar jaar. Je eigen wensen zullen wellicht in een paar jaar veranderen. Wetgeving is aan verandering onderhevig.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door PaulBng »

En zoek in dit forum op "briefadres". Je moet een adres hebben. Kan misschien je winkel zijn.
Dit onderwerp is reeds zover uitgemolken dat we er hier beter niet verder op ingaan.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Gek idee?



Bericht door Tripod »

annoh schreef:@TS

Je geeft het volgende aan:
ik heb nog niet direct de plannen om dit binnen nu en een x aantal jaar te doen
Wat is de zin ervan om nu al te gaan rekenen? Prijzen veranderen in een paar jaar. Je eigen wensen zullen wellicht in een paar jaar veranderen. Wetgeving is aan verandering onderhevig.
Om een indicatie te gaan krijgen waar te beginnen. 10.000 / 20.000 of veel meer, etc.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door 't Busje »

Bus + interieur? Alleen interieur? Alleen materiaal of ook arbeidsloon?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door seth_space »

Waarom een Bus? Wil je een stealth camper creeren? Of wil je graag alles zelf bouwen?

Zo niet dan ben je vwb je inrichting beter af met een camper ( integraal/halfintegraal) die breder, langer en als permanente woonruimte waarschijnlijk geschikter is.
Daar zit nagenoeg alles al in en je hebt simpelweg meer ruimte.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door Vertrokken4 »

Dit topic gaat eigenlijk over hetzelfde:

viewtopic.php?f=10&t=8462088

JP
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door L4H3 »

1 ding snap ik sowieso al niet. Waarom een Sprinter. Deze gaat na ee paar jaar al roesten als een gek. En ten 2e waarom koop je geen bestaande grote oude camper met alles erop en eraan. Je hebt dan veel meer leefruimte. Want geloof me in een sprinter is het aardig behelpen. Veel te klein. Voor een paar weken/maanden prima te doen maar niet om jaren in te wonen. Zeker in nederland niet.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door Kroppie »

,t is maar waar iemand genoegen mee neemt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door Atoz »

De ts spreekt natuurlijk ook van een B rijbewijs...
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door Tripod »

Paar extra toevoegingen aan mijn startpost.

Ik wil een stealth camper maken, vandaar de keuze voor een bus. Het inbouwen wil ik zoveel mogelijk zelf gaan doen, dit zal hierdoor wel een langere tijd in beslag nemen, maar ik heb zoveel meer waarde eraan als ik het zelf gemaakt heb.

Sprinter, omdat ik deze op internet tegen kwam als zijnde ruime grote bussen, ik heb verder nog niet gekeken naar de mankementen. Ik sta open voor andere suggesties omtrent ruime merken bussen.

Qua kostenplaatje gaat het mij om de prijs van de bus (wat is schappelijk?) en de inrichting, isolatie, etc.
Op dit moment heb ik mijn Ford Transit Connect opgebouwd naar semi camper, semi werkbus en hier ging al snel zo'n 450/500 euro in. Gezien dit een veel kleinere bus is, ook veel minder items bevat, gaat een grotere camper veel meer kosten voor het inbouwen. Alleen voordat ik mijn plan door zet, ben ik benieuwd naar een reële schatting waar ik vanuit kan gaan.

Alvast hartelijk dank alle voor de input.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door EasyBee »

Stealth met een lading zonnepanelen op dak, dat herken je al op een kilometer als "niet een standaard busje".
Je hebt het wel over aansluiting stroom en water. In je openingspost en hierboven zie ik nergens het woord "toilet".
Je hoeft nooit of ......?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door 't Busje »

Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroën Jumper zijn, voor zover ik weet, de breedste bussen. Als je niet al te lang bent, kun je daar een dwarsbed inbouwen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door WoutvanAken »

Wanneer je een bus fatsoenlijk in wilt bouwen moet je rekenen op € 15000,-- aan materialen.
Ik heb het afgelopen jaar al redelijk wat verzameld voor leuke prijzen maar blijf daar niet zoveel onder.
Enkele voorbeelden; 4 ramen en dakluiken € 1800,--, draaiplateau's stoelen € 400,--, accu(s) € 400,--, lader/omvormer € 800,-- Isolatiemateriaal € 700,-- en zo kan ik nog wel even doorgaan....
Wout.
Plaats reactie