Sprinter Maxi om in te wonen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door Charles Franconi »

Navigator schreef:
L4H3 schreef:1 ding snap ik sowieso al niet. Waarom een Sprinter. Deze gaat na ee paar jaar al roesten als een gek.......
Je bent niet te stoppen he? Dit soort 'bijdragen' beoordeel ik als belachelijk.
En toch heeft ie wel een beetje gelijk. Bij mijn nieuwe MB Vario 818DA moest er na anderhalf jaar al nieuw plaatwerk onder het voorraam vervangen worden wegens roestvorming. Als ik zelf geen maatregelen had getroffen, o.a. met een Mike Sander vetbehandeling, dan was het nu een flinke roestbak geweest.

En hoe het leven is in een bus: we hebben 7 maanden overbrugd zonder huis van juni t/m december in een 5, 5 meter Ducato camperbusje, douchen ergens anders, en walstroom. Deels op een boerencamping en deels privé bij iemand op het erf. Geen probleem ondervonden, alleen goed ventileren bij koud weer ivm vocht.

Groeten Charles
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door L4H3 »

@ Navigator

Hoezo ... ik ken mensen die een sprinter hebben en geloof me na 3-4 jaar al roest. Of ben jij zo iemand die een camper koopt om er vervolgens 5 jaar mee te gaan rijden. En dan weer een nieuwe koopt. Ja dan maakt het niet uit. De meeste mensen kopen een camper om daar vele jaren gebruik van te maken. 20-30 jaar is geen uitzondering. Bij ons op het werk hebben we ook diverse bedrijfswagens. Ook Mercedes. Enja die vertonen ook al roest. Niet allemaal maar 70% wel. Dus volgens mij wel degelijk nuttige info van mij. Maar iedereen moet maar lekker kopen wat hij wil. Ik hoef die roestbakken niet. Mischien dat de modellen na 2015 beter zijn maar ik waag het er niet op.

En ik ben niet de enige...

https://forum.flitsservice.nl/auto-s/ro ... 60060.html
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51303
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door Kroppie »

witte lak dekt heel goed, dat weet mercedes ook, dus kan er w.s een dunner laagje op . :?:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13282
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door AadenAnke »

Jos om deze humor moet ik lachen! Je plaatst dit soort opmerkingen vaker, blijven doe aub.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door WoutvanAken »

Wij rijden op de zaak alleen maar Sprinters, momenteel 40 stuks waarvan de meeste altijd buiten staan en dagelijks rijden als taxibus.
Wanneer je beschadigingen meteen behandeld valt het best mee met de roest. Hoogstens na een jaar of 8 een achterdeur waarbij onderin roest van binnenuit ontstaat.
Na 2012 is het plaatwerk verzinkt, daardoor is het roestprobleem vanaf die tijd echt opgelost; Wanneer je niets doet aan een schade en de lak is eraf zie je de zinklaag maar gaat het niet roesten.
Voordeel van de Ducato/Jumper is dat die vanaf 2008 al verzinkt zijn.
Wout.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door Charles Franconi »

En dat is nu het lullige: de meeste campers worden ouder dan 8 jaar. Daarom heb ik geen hoge pet op van de roestONgevoeligheid van Mercedes. Ik heb er tot nu toe 3 gehad en geloof me: neem rustig een Fiat, die zijn beter qua roest. Zelfs de duurste Mercedes b.v. een dikke C , E, SLK serie die altijd buiten staat, gaat na een jaar of 7 of 8 roesten.

Charles
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 03 dec 2017, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren knop Nieuw Antwoord gebruiken aub.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door Vertrokken4 »

De TS zegt helemaal niet dat hij/zij een sprinter gaat kopen, uit de openingspost: Mercedes Sprinter Maxi (Of welke bus is nog groter die met B rijbewijs bestuurd mag worden?)

JP
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51303
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door Kroppie »

gewoon goede roestpreventie is bij elke auto waar je lang mee wil doen belangrijk, veel belangrijker dan het mooie aan de buitenkant, alleen telt het tegenwoordig wat minder want nu zorgt de overheid wel voor een maximale (millieu)levensduur :mrgreen:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ronald boekel
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 sep 2017, 19:21

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door ronald boekel »

L4H3 schreef:@ Navigator

Hoezo ... ik ken mensen die een sprinter hebben en geloof me na 3-4 jaar al roest. Of ben jij zo iemand die een camper koopt om er vervolgens 5 jaar mee te gaan rijden. En dan weer een nieuwe koopt. Ja dan maakt het niet uit. De meeste mensen kopen een camper om daar vele jaren gebruik van te maken. 20-30 jaar is geen uitzondering. Bij ons op het werk hebben we ook diverse bedrijfswagens. Ook Mercedes. Enja die vertonen ook al roest. Niet allemaal maar 70% wel. Dus volgens mij wel degelijk nuttige info van mij. Maar iedereen moet maar lekker kopen wat hij wil. Ik hoef die roestbakken niet. Mischien dat de modellen na 2015 beter zijn maar ik waag het er niet op.

En ik ben niet de enige...

https://forum.flitsservice.nl/auto-s/ro ... 60060.html
Ik koop een camper ook om er mee te rijden, dat hoort ook bij de beleving. Een crafter of sprinter rijd gewoon beter, en ze zijn gebouwd om gewoon 5ton te rijden, dat is dat psa spul toch minder.
Roest moet je op letten maar meestal zijn de gebruikers het probleem. Als een je een nette aanschaft en goed onderhoud kun je er eeuwig mee door.
Zowat iedere ondernemer of camperbouwer kiest mercedes of volkswagen als geld geen rol zou spelen. De prijs houd het tegen meestal.
Vind het grootste/enige voordeel van een ducato dat je in de breedte zou kunnen slapen. Heb niks tegen een ducato, zou er ook wel een kunnen kopen. Maar dan is de prijs toch de drijfveer, het is gewoon geen sprinter..
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door 't Busje »

Daarom heeft de Ducato/Boxer/Jumper een aandeel van circa 70% in de campermarkt. Die Duitsers zijn gewoon te goed.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Uitgeschreven

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door Uitgeschreven »

het is gewoon geen sprinter..

Gelukkig !
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door annoh »

@Ronald,
Zowat iedere ondernemer of camperbouwer kiest mercedes of volkswagen als geld geen rol zou spelen.
Jij kent dus de beweegredenen van zowat iedere ondernemer of camperbouwer. Op welk onderzoek baseer je je uitspraak?
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Sprinter Maxi om in te wonen



Bericht door WoutvanAken »

In de taxibranche waar binnen 10 jaar toch minimaal 400000 tot 500000 km wordt gereden is een Sprinter over de gehele linie bewezen beter, zeker op het gebied van motor/versnellingsbak.
Maar toch ook redelijk veel vaak voorkomende problemen; aandrijfassen, voorschokbrekers, achterveren, oliekoelers.
Een camper rijdt in zijn loopbaan niet snel meer dan 300000km, meestal veel minder.
Ik denk dat het voor wat betreft de onkosten niet zoveel uitmaakt welk merk dan ingezet wordt.
Wout.
Plaats reactie