Ikea kraan

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Ikea kraan



Bericht door Michel65 »

Hallo,
Omdat ik hem leuk vond kocht ik bij Ikea een gewone kraan,nu is mijn vraag als de jarrycan
hier bijna recht onderstaat kan ik dan een dompel pomp gebruiken of moet dit een drukpomp zijn.
Dank
Michel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ikea kraan



Bericht door Kroppie »

hoe ga je de dompelpomp aan/uitzetten?

een drukpomp word geschakeld met een drukschakelaar in de pomp welke uitschakeld bij voldoende druk, een dompelpomp word extern geschakeld met meestal een schakelaartje in de kraan, kan ook met een los hand/voetbediende schakelaar maar is niet gebruikelijk.
waar de jerrycan staat maakt niet uit, heeft hooguit met de lengte van de draden en de slang te maken . :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Re: Ikea kraan



Bericht door Michel65 »

Dank voor je antwoord Kroppie,de gedachte is om een schakelaar ergens te plaatsen,en een dompel pompje te nemen met een anti terug loop ventiel?Maar begrijp ik dat je beide soort pompen zou kunnen gebruiken met een gewone kraan en dat het enige verschil is dat je bij een dompelpomp even een schakelaar over dient te halen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ikea kraan



Bericht door Kroppie »

juist, en na het dicht doen van de kraan niet vergeten de dompelpomp uit te zetten, neem b.v. een schakelaar met een lampje erin.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ikea kraan



Bericht door de Jonckheer »

Mijn eerste caravan had een schakelaar op de vloer. Ik vond dat niet onhandig moet ik zeggen. Je haalt je voet omhoog en de pomp stopt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Ikea kraan



Bericht door WdePundert »

Ja, weet ik ook nog, dat was in een Adria van 1985. Hartstikke handig was dat. Daarvoor was het zelfs met een rubberen balg waarop je met je voet moest pompen.
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ikea kraan



Bericht door henk en lila »

Eigenlijk is een voet- of knie-bediende schakelaar ideaal. Scheelt waterverbruik vergeleken met kraan-bediening (elektrisch of op druk).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ikea kraan



Bericht door myway »

Die zijn er nog steeds
https://www.dewitschijndel.nl/reich-voe ... Voetschake&" onclick="window.open(this.href);return false;



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ikea kraan



Bericht door henk en lila »

Had hem al eens gezien. Als ik die kleur zie was dit vooral gangbaar in vooroorlogse campers 8-)
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ikea kraan



Bericht door Kroppie »

dan is ie met een spuitbusje van de action in no-time weer modern. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8698
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ikea kraan



Bericht door seth_space »

@H&I
Scheelt waterverbruik vergeleken met kraan-bediening
Hoe zie jij die besparing?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Ikea kraan



Bericht door Sam vdb »

Hoy Michel,
Dat zal zeker lukken.
Voor mijn bus heb ik zelf een kraan gemaakt, een koperen buis van 12mm geplooit ( Omdat we dat mooi vinden) . En zit gewoon aangsloten met een darmpje op een klein dompelpompje.
(deze: https://www.dewitschijndel.nl/maas-domp ... gK7CfD_BwE )
Dompelpompje staat +- 3 slangmeters verder en druk is geen enkel probleem. Ik heb een terugloopventiel geplaatst heel dicht bij de kraan zelf. Werkt goed. (deze: https://www.dewitschijndel.nl/reich-ter ... qr=terugl&)
Pompje wordt geactiveerd met een tuimelschakelaar op heuphoogte dicht bij de kraan.

Verschil met jouw situatie is dat ik een appart kogelkraantje in de leiding ( lees: darmpje :) ) geplaatst heb. ( dus niet de mogelijkheid om constant de snelheid te regelen, maar vinden we niet erg).
Dus zal je er steeds op moeten letten dat je EERST de schakelaar uit zet, en danpas de kraan dichtdraaid zodat je de pomp niet verbrand.
Zal een dezer eens foto(s) plaatsen zegt meer dan woorden :wink:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Ikea kraan



Bericht door Cee Pee »

Een dompelpomp kan rustig een paar minuten draaien zonder dat er afname is of dat de kraan dichtstaat, die verbrand zomaar niet.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ikea kraan



Bericht door de Jonckheer »

seth_space schreef:@H&I
Scheelt waterverbruik vergeleken met kraan-bediening
Hoe zie jij die besparing?
Dat is niet zo moeilijk. Met voetbediening stopt de pomp onmiddellijk als jij je voet optilt, dus als je geen water meer nodig hebt. Kraan schakelaar: je hebt geen water meer nodig en dan pas gaat je hand naar de kraan om hem dicht te draaien waarna de pomp stopt. In de tijd die nodig is om je hand naar de kraan te bewegen en dicht te draaien stroomt er nutteloos water weg. Dat kan bij veelvuldig gebruik maken van de kraan aardig oplopen, dat zal duidelijk zijn.
Plaats reactie