Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Myxlea
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 21:21

Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door Myxlea »

Hoi allemaal!

Mijn naam is Leanne, 23 jaar oud en al een poos on the road samen met mijn trouwe viervoeter Brunel. Na met mijn ex-vriend veel in zijn omgebouwde bus te hebben geleefd, heb ik de knoop doorgehakt en mijn droom om zelf een surfbus te bouwen in gang te zetten. Afgelopen week heb ik een Renault Master uit 2006 gekocht, met 81.000 op de teller. Nu kan het proces echt beginnen!

Het uiteindelijke plan is een overdwars bed, met daaronder ruimte voor mijn surfboards - dit door te laten lopen in een bank tegenover de schuifdeur en een klein keukenblokje achter de passagiers stoelen. Ik hoef geen luxe - en wil proberen zoveel mogelijk te recyclen en hergebruiken van wat er al beschikbaar is.

Ik ben mij nu al héél veel aan het inlezen op dit forum, en mochten jullie topics hebben dit absoluut een aanrader zijn om te lezen - meer dan welkom! Wat betreft isolatie, electriciteit etc. Ik heb nog 0 ervaring, maar ben van mening dat alles mogelijk is als je maar de bereidheid hebt om te leren en kennis deelt met anderen :-B

Wat wordt het doel van de bus? Voornamelijk om veel in te wonen en voor langere tijden op plekken te kunnen zijn. Dus niet voor enkel zomervakanties om 4 weken weg te gaan :-).

In dit topic zou ik graag het proces willen bijhouden en zijn alle tips & tricks meer dan welkom! :-B

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MssgOnline
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 18:48

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door MssgOnline »

Cool, ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Nog weinig km gelopen, hopelijk ga je er nog lang plezier van hebben.
Laatst gewijzigd door MssgOnline op ma 30 nov 2020, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door leftlanebandit »

Leuke uitdaging die van mij is inmiddels zo goed als klaar
Het is verstandig om eerst een lijstje te maken wat je echt nodig hebt.
Wij doen veel aan mountainbiken en dan is een buitendouche wel handig ook in jouw geval om de hond te wassen of je surfspullen af te spoelen
Wil je de bus op camper kenteken dan heb je ook met wettelijke eisen te maken zoals afmetingen van het bed, aanrecht en opbergruimte.


Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door Atoz »

Een goede isolatie (warmte ) vonden wij belangrijk => schapenwol (niet direct van het schaap nemen)
Vrij kunnen staan met een compressor koelkast en voldoende elektriciteit => 400 Wp zonnepaneelkennis 220 Ah agm batterij.

Vooral eerst goed nadenken wat jij wil. Dan pas dingen aankopen en/of dingen doen.

Zelf hebben we eerst acht maanden getekend en rondgekeken en en pas vijf maand campertje gebouwd.

Succes
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Myxlea
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 21:21

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door Myxlea »

Thnx allemaal! Ben ook benieuwd naar jullie projecten eigenlijk! Hebben jullie een link?

Qua isolatie had ik ook schapenwol in gedachten vanwege de warmte.

Isolatie was mijn idee als volgt:
- Vloer met Xtreme 2mm - dan triplex en dan zeil erover heen ivm makkelijk afneembaar met de hond
- Zijwanden isoleren met 8cm of 10cm schapenwol & dan de zijwanden terugplaatsen die er nu al inzaten.
- Dak isoleren met schapenwol
- Wielkassen isoleren met X-trem & opvullen met schapenwol (ombouwen met hout)
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door annoh »

Waarom gebruik je X-trem als isolatie materiaal voor de vloer? Veel geluid dringt via de vloer de cabine binnen. Uit mijn metingen met een dBa meter blijkt dat X-trem niets doet aan geluid demping.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door leftlanebandit »

Dat xtrem geen geluid reduceert daar ben ik het niet mee eens, ik heb mijn vloer ermee geïsoleerd daarop 15mm multiplex van populieren hout en daarop vinyl van 3mm en ik had een verschil van 17db in mijn geval gaat het wel om een achterwiel aangedreven bus

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Myxlea
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 21:21

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door Myxlea »

Goede vraag, zette mij weer aan het denken & inlezen ;).

Voornamelijk voor thermische isolatie en niet eens zozeer voor het geluid. Daarnaast ook een aantal ervaringen gelezen die top waren met Xtrem op de vloer. Maar - ik blijf een leek op het gebied van isolaties en ga vooral af op ervaringen van medecamper bouwers en logisch verstand.

Heb je nog andere suggesties voor de vloer die meer geluidwerend zijn?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door annoh »

Ik heb diverse metingen verricht waarbij ik X-trem vergeleek met Agglomer. Met X-trem kreeg ik geen geluidsreductie, met Agglomer wel.
Als toplaag gebruik ik Isomat, ook dat materiaal geeft een flinke demping.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door pele »

Myxlea
Is het je bedoeling om de tussenwand cabine te behouden?
Als je vaak ook bij kouder weer op pad bent, zal je een duurdere investering moeten doen in een gas- of dieselverwarming.
Zelf ben ik erg tevreden over mijn Truma combikachel van 4kW met warmwater productie (12 l), gevoed door LPG uit een 70 liter liggende dampgastank.
Het is belangrijk om al wat je wil op een rijtje te zetten, want improviseren met de gedachte: "Dat zien we later wel", geeft zelden een goed resultaat.
Je kan verschillende dingen vooraf voorzien maar de aankoop spreiden.

x- treme op de vloer is zeker goed, maar "Agglomer" waar Annoh het over heeft zal waarschijnlijk beter zijn. Ik ondervind in mijn zelfbouwbussen echter weinig geluidshinder die het gevolg zijn van deze of andere isolatie. Motorgeluid ('recente Ducato, Boxer) en vooral banden heb je bij een zekere snelheid sowieso, maar ook geluiden en geluidjes van allerlei inboedel. Isolatie van het dak vind ik zeer belangrijk i.v.m. zomerse warmte.
Myxlea
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 21:21

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door Myxlea »

Thnx voor jullie reacties, ik ga mij zeker even inlezen over "Agglomer". In eerste instantie baseerde ik mijn keuze voor Xtreme ipv Agglomer, omdat ik op verschillende plekken gelezen had dat Xtreme geen vocht opneemt en Agglomer wel. Nu zullen mijn surfboards en wetsuits ook vaak in mijn bus zijn en het nodige vocht met zich meebrengen en helemaal als onderlaag kan ik dan eigenlijk het risico niet nemen dat er vocht in komt (wat ik kan voorkomen, er is natuurlijk altijd en overal vocht - maar deze van mij is een extra vaste factor).

Wat ik natuurlijk zou kunnen doen is Agglomer en Xtreme rond de randen waar het wat risico gevoeliger is - dan triplex/multiplex, en dan de eindlaag er boven op. Nog iets om over te lezen..

Ik wil de tussenwand cabine van metaal er uit halen, het hout blijft waarschijnlijk aangezien ik daar graag een kleine keuken tegenaan wil bouwen. Op deze manier kan ik eventueel ook het stuk met de cabine makkelijker afschermen - wat in minder koudebruggen in het woon/slaap gedeelte resulteert.

Mijn bedoeling is om nu voornamelijk over alles in te lezen, een plan van aanpak op te stellen en te delen met anderen - eventueel aan te passen en dan uiteindelijk stap voor stap de bus in te bouwen naar wens. Zoals je al zegt, vooraf overal goed over nadenken scheelt achteraf.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door pele »

Ik heb vorig jaar voor een vriend een Jumper L3H2 van 2004 ingericht, vrij basic. Die wilde de tussenwand behouden. Wel met raampje en in de schuifdeur ook een raam, wat een grote veiligheidsfactor is als je naar rechts moet sturen. Een tussenwand maakt je busje stukken kleiner als leefruimte, zeker ook omdat je de cabinestoelen niet bij het leefgedeelte kan integreren. Maar het heeft ook voordelen : de leefruimte krijg je veel beter warm en de cabine is met de aanwezige verwarming van de motor ook veel vlugger warm te krijgen.
De houten wanden die je nu in je Master hebt, zou ik zeker vervangen, ook al om het bed een maximale lengte te kunnen geven.
Myxlea
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 21:21

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door Myxlea »

Jep en om die redenen wil ik hem inderdaad graag behouden!

Het scheelt natuurlijk ook - ik hoef de bus niet in te richten voor 4 personen. Het zal op zijn meest met zijn tweeën zijn als er een keer iemand met mij mee gaat.

Mijn plan was wel om de houten wanden te behouden, maar om hier een deel uit te zagen ter hoogte van het bed en hier een minder dikke laag isolatie aan te brengen, om toch aan de 1.80 eis van de belastingdienst te kunnen voldoen terwijl overdwars te blijven slapen. Daarnaast nog een klapraam aan te brengen tegenover de schuifdeur.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Voorstellen en zelfbouwverslag Renault Master L2H2



Bericht door henk en lila »

Myxlea schreef:Thnx allemaal! Ben ook benieuwd naar jullie projecten eigenlijk! Hebben jullie een link?

Qua isolatie had ik ook schapenwol in gedachten vanwege de warmte.

Isolatie was mijn idee als volgt:
- Vloer met Xtreme 2mm - dan triplex en dan zeil erover heen ivm makkelijk afneembaar met de hond
- Zijwanden isoleren met 8cm of 10cm schapenwol & dan de zijwanden terugplaatsen die er nu al inzaten.
- Dak isoleren met schapenwol
- Wielkassen isoleren met X-trem & opvullen met schapenwol (ombouwen met hout)
Maar bedoel je echt 2 mm op de vloer of 2 cm?

2 mm is drie keer niks.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie