Koelkast/koelbox keuze

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Koelkast/koelbox keuze



Bericht door Tripod »

Hallo Iedereen,

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening omtrent het kiezen van een koelkast/koelbox.
Het feit is dat mijn huidige absorptie KK niet lang mee gaat op mijn 80A HH accu, logisch.

Nu is mijn budget ook niet mega, dus een dure compressiekoelkast kopen is er eigenlijk niet bij, daarbij is mijn bus niet 100% camper maar meer een slaapbus.
De HH accu zal nog gekoppeld worden aan de dynamo van de auto. 's nachts zal de koelkast/box uit staan, is dan toch koel zat. Overdag probeer ik de auto zoveel mogelijk in de schaduw te parkeren en zal het een tijd van zo'n 4/5 uur makkelijk moeten kunnen overbruggen alvorens er weer gereden word. Staan wij langer op een bepaalde plek, dan is er meestal 230Volt tot onze beschikking om de accu via een lader bij te tanken. Op dit moment heb ik ook een klein zonnepaneeltje erbij, genoeg voor 25W, zou dus met een goede zon zo'n 2A moeten kunnen bijladen?

Na wat speuren kwam ik op elektrische koelboxen uit, hoe denken jullie hierover?
Zo zag ik van Campinggaz bijvoorbeeld deze:
https://www.dewitschijndel.nl/campingaz ... %20koelbox&" onclick="window.open(this.href);return false;
Weinig informatie over terug te vinden omtrent het verbruik hiervan.

Ook kwam ik deze tegen:
https://www.dewitschijndel.nl/mobicool- ... e-koelbox/
Als ik dat zo lees, zou het betekenen dat ik met een 80A accu, 50% ontladen 40A, zo'n 10 uur kan koelen?

Dan zag ik een nog duurdere, van Waeco:
https://www.dewitschijndel.nl/waeco-tro ... %20koelbox&" onclick="window.open(this.href);return false;
Grote nadeel, voor de prijs van zo'n 170 euro, heb je maar een 7 liter, verbruikt iets minder dan de Mobicool hierboven.

Dan had ik nog het idee, vaak vertrek ik bijvoorbeeld voor het mountainbiken in de ochtend, ik kom dan niet snel weer bij de auto om op een later tijdstip de koelkast pas aan te zetten. Is hier iets op te vinden, dat de koelkast pas om een bepaalde tijd aanspringt? Of is het niet verstandig om zo'n koelbox op een timer te plaatsen om een reden?

Of is het doorsparen naar een compressor koelkast en eventueel een grotere accu veel beter dan de bovenstaande setup?

Alvast super bedankt voor antwoorden,
Vriendelijke groeten,
Martijn
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door myway »

De eerste twee zijn koelboxen die geschikt zijn voor een dagtripje of op een camping aan de 230 volt.
Je moet het dan niet erg vinden dat er een ventilator draait met nog al wat lawaai en dat er water onderin de box staat na verloop van tijd.
Nummer drie is geschikt voor langer gebruik en heeft een thermostaat zodat de ventilator niet constant aanstaat, zijn koelcapaciteit is ook erg goed bij hogere buiten temperatuur, in tegenstelling tot de andere twee.
Echter is het ook geen optie om hem langdurend op 12 volt te laten draaien.
Misschien toch ff doorsparen voor een box uit de cf, CDF, cfx klasse


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door kampo »

Als ik je vraag goed begrijp ben je op zoek naar de goedkoopste koeloplossing en de rest is minder belangrijk.
Het soort koelboxen die je aangeeft zijn de goedkopere.
Daar is niets mis mee maar bedenk dat het niet de bedoeling is van die in stilstand op je accu te gaan gebruiken (een paar minuten wel natuurlijk).
Ofwel met lopende motor op de 12V of op de camping en dan op 230V.
Een inhoud van 20 liter is het minimum voor 2 personen en vanaf 30 liter is beter maar blijft nog steeds klein.
Doorsparen voor een compressorkoelbox is ook mogelijk. Ik heb mijn 30 liter compressor box nu al 20 jaar dus als afschrijving valt de prijs mee.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door henk en lila »

Als je in de schaduw parkeert, doet je (erg kleine) zonnepaneel ook niet zoveel.

Wij hebben deze: https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... r=koellade&" onclick="window.open(this.href);return false; en zijn net terug uit Duitsland. Vier dagen zwaar bewolkt weer, maar op de 180 Ah accu met elke dag een half uur rijden ging het net goed. De 2 x 130 watt zonnepanelen deden erg weinig.

Het is wel een rib uit je lijf maar voor twee personen is deze ruimtebesparende oplossing geweldig.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door myway »

Maar de huidige koelkast gebruiken op gas, zoals bedoeld bij langer stilstaan ??


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door Tripod »

kampo schreef:Als ik je vraag goed begrijp ben je op zoek naar de goedkoopste koeloplossing en de rest is minder belangrijk.
Het soort koelboxen die je aangeeft zijn de goedkopere.
Daar is niets mis mee maar bedenk dat het niet de bedoeling is van die in stilstand op je accu te gaan gebruiken (een paar minuten wel natuurlijk).
Ofwel met lopende motor op de 12V of op de camping en dan op 230V.
Een inhoud van 20 liter is het minimum voor 2 personen en vanaf 30 liter is beter maar blijft nog steeds klein.
Doorsparen voor een compressorkoelbox is ook mogelijk. Ik heb mijn 30 liter compressor box nu al 20 jaar dus als afschrijving valt de prijs mee.
Het klopt inderdaad, de betere en tegelijk ook de duurdere passen op dit moment niet in mijn kostenplaatje. Ik had een Absorptie koelkast, perfect voor op de camping aan de paal, maar op de accu doet ie het maar zeer kort. Op gas zou nog kunnen, maar hoelang kan die mee op gas en wat voor een gastank moet ik dan plaatsen. Ook vind ik zelf het idee van een gastank die gebruikt word in mijn auto (Ford Connect) niet een heel fijn gevoel.

Maar klopt mijn berekening niet als ik die koelbox uitreken? Uit die berekening blijkt dat de koelkast zo'n 10 uur op mijn huidige accu kan staan, nu zal het zelden voor komen dat het echt om 10 uur gaat, dus dat is voor mij perfect.

Gaan wij op vakantie en zullen wij 230V palen op onze route tegenkomen, dan zal alsnog de absorptie koelkast mee gaan, deze is ruim genoeg om 2 weken op vakantie te gaan. Maar voor de weekendjes weg, ben ik opzoek naar een koelkast die langer dan op de accu door kan draaien dan de absorptie koelkast.

@henk en lila, deze aangegeven koelkast is inderdaad een zeer mooi model, maar valt even geheel buiten mijn kostenplaatje.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door Kroppie »

om een accu een redelijke levensduur te geven is een ontlading van 50 % het maximum, dus heb je bij 80Ah geen 80 maar 40Ah ter beschikking, houd daar rekening mee.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door Tripod »

Kroppie schreef:om een accu een redelijke levensduur te geven is een ontlading van 50 % het maximum, dus heb je bij 80Ah geen 80 maar 40Ah ter beschikking, houd daar rekening mee.

jos
Klopt inderdaad, stel dat ik de Mobicool T35 Thermo-elektrische koelbox neem, deze is €104,99 op dit moment. Als ik de beschrijving mag geloven verbruikt deze 230 volt: 0,19 ampère, 12 volt: 3,83 ampère. Als ik de 80AH accu neem en deze ontlaat tot zo'n 50%, is het 40AH delen door 3,83A, kom ik uit op 10,4 uur.

Daarbij een mooie bijkomstigheid, 35liter om te vullen. Met gebruik van extra koel-elementen, kan het geheel aardig koel blijven. Misschien erbij vermelden wat ik wil koelen, het zal voornamelijk om drinken gaan, in bijv. frankrijk iets van chocolade (zoals hagelslag) en boter, etc. Vlees, etc. zal erin liggen als wij ook aan het rijden zijn, dan is er natuurlijk geen probleem.

Maar, maak ik hier nog een grove rekeningfout dat het uiteindelijk blijkt dat deze koelbox maar 2 tot 4 uur op de accu kan.
Verder zit er namelijk alleen 1 led lampje op de accu die maar heel kort zal aanstaan, verder ben ik redelijk creatief zoals het laden van de telefoons met een powerbank als er geen 230v in de buurt is. Laptop heeft zijn eigen accu en zal weinig gebruikt worden als ik weg ben.

Alvast super bedankt voor alle antwoorden! :cheers:

--edit--
Ook even naar het verbruik van een compressor koelkast gekeken, deze verbruikt inderdaad zo'n +/- 0,8AH, dan kan je met 40AH zo'n 50 uur draaien als ik het goed bereken. De prijs is echter zo' 3/4 keer zo hoog en dan is de inhoud 26liter.
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door myway »

Het verbruik van de T35 klopt en kun je een uur of 10 gebruiken op 80ah accu
Echter koelt deze box 20 graden terug tov. de omgeving temperatuur en er komt best veel vocht in de box.
Een goede compressorbox heeft idd een heel laag verbruik en kun je zelfs tot -15 laten vriezen, waarbij hij overigens meer gaat verbruiken.
Het verbruik bij dit soort boxen wordt opgegeven bij een omgeving temperatuur van 25 graden en in de box 6 graden.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door Tripod »

Dat is een duidelijk antwoord, dus een lang verhaal kort, de aangegeven koelbox zou een prima oplossing kunnen zijn. Maar je moet er niet van gaan verwachten dat je drinken super koud word, dat omdat het bijvoorbeeld in frankrijk zo'n 30 graden of warmer kan worden, helemaal in de auto zelf als die vol in de zon staat. Los van dat de bus inmiddels aardig geïsoleerd is. Ook is er aardig wat condens in de koelbox, dus droogdeppen is noodzakelijk (in principe geen probleem, zolang er maar geen kartonnen verpakking in ligt haha).

Met de compressor koelkast hoef je nagenoeg geen zorgen te maken over de temperatuur in de box. Is alleen qua prijs zo'n 3 a 4x duurder in aanschaf, maar als ik de verhalen hoor, wel de moeite waard.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door Atoz »

Je schreef

Ook even naar het verbruik van een compressor koelkast gekeken, deze verbruikt inderdaad zo'n +/- 0,8AH, dan kan je met 40AH zo'n 50 uur draaien als ik het goed bereken. De prijs is echter zo' 3/4 keer zo hoog en dan is de inhoud 26liter.

Klopt niet, volgens mij, je haalt waarschijnlijk het stroomverbruik van een 220 en een 12 volt door elkaar.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door Tripod »

Dit staat aangegeven op de website van DeWit Schijndel, deze compressor koelkast de Dometic Coolfreeze CDF 26 is alleen geschikt voor 12V of 24V:

Stroomverbruik:0,44 ampère bij een buitentemperatuur van +20°C
0,67 ampère bij een buitentemperatuur van +32°C
Opgenomen vermogen:35 watt

Maar inderdaad, als ik van 35Watt en 12Volt uitga, zit ik op 2,9Ampere, dat is even een ander verhaal. Dan blijkt dat deze compressor koelkast maar zo'n 3 uur langer mee gaat dan de koelbox, natuurlijk wel qua voordelen dat de compressor koelkast veel koeler zal worden met warmer weer.
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door myway »

Fout in jou berekening, opgenomen vermogen is als de compressor draait maar dat doet hij niet aldoor, je moet kijken naar het gemiddeld verbruik.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Laatst gewijzigd door myway op ma 06 nov 2017, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast/Koelbox keuze



Bericht door myway »

Wil je een box die ook op 230 kan, van de zelfde inhoud de cf 26.
De CDF is goedkoper maar wil je die op 230 gebruiken moet er een eps 100 bij.



Sent from my iPad using Tapatalk HD
Plaats reactie