Koelkast/koelbox keuze

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast/koelbox keuze



Bericht door myway »

Misschien was het handig geweest als ze het erbij hadden gezet wat voor systeem het was.
Maar klasse C en die ventilator achterin ??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Koelkast/koelbox keuze



Bericht door pele »

Dit is een thermo-elektrische koelkast, met het zgn; Peltier-principe. Een stroomvreter. Bij 30° hooguit 12° in de 'koel'kast.
ronald boekel
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 sep 2017, 19:21

Re: Koelkast/koelbox keuze



Bericht door ronald boekel »

Okee, excuus. Dan ben ik verkeerd voorgelicht, dacht echt dat het compressor koelkasten waren.
Deze heb ik gebruikt: https://www.coolblue.nl/product/552213/ ... ifications
Bij specificaties staat aantal compressoren: 1. Maar ik ben geen kenner.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Koelkast/koelbox keuze



Bericht door pele »

Die koelkast Exquisit ziet er goed uit. Ik ben niet zo'n fan van huishoud toestellen op netstroom of via een omvormer, maar misschien moet ik mijn mening maar herzien. Bij low budget zou ik overwegen om een compressorkoelbox aan te schaffen, tweedehands. Ik heb er ooit al 3 gehad, telkens minder dan 200 euro. Prima dingen. Je moet dan wel Marktplaats of andere tweedehands-site's in de gaten houden, met het nodige geduld.
Zo'n compressorkoelbox (Engel, Waeco, Indel B) is erg zuinig met je accu en koelt zéér efficiënt. Helaas nieuw ruim over de 500 euro.
Laatst gewijzigd door pele op zo 12 nov 2017, 0:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Koelkast/koelbox keuze



Bericht door Arie55 »

Let op de aanduiding dat de meeste koelboxen een temperatuur halen met X-graden minder dan de omgevingstemperatuur. Voor het koelen is dat prima, in warmere streken hoef je op (in)vriezen dan niet te rekenen. Als dat de intentie zou zijn.

Ik had wel de insteek om extra invries capaciteit en heb gekozen voor een waeco cfx35 (in Dtl was die 100 euro goedkoper). Ondanks zijn vries capaciteit, heb ik er ook voor gezorgd voor een extra isolatielaag d.m.v. een kist. Zie draadje Inbouw Koel/vrieskist - viewtopic.php?f=3&t=8459330
De kist heeft het goed gedaan in het warme Sp-Pt. Staat me niet bij dat ik hem gehoord heb. En daar ben ik nogal een zeikerd in. Omvormer gaat 's nachts steevast uit...

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Koelkast/koelbox keuze



Bericht door Tripod »

Hallo Alle,

Zijn inmiddels een langere tijd verder, helaas door tijdgebrek niet meer verder kunnen gaan met mijn kleine semi-campertje.
Maar de laatste tijd is het weer gaan kriebelen om de bus verder af te maken, zo ook het "koelkast" probleempje.

Inmiddels wat gespaard en aan het kijken naar een oplossing.
Paar punten waar ik naar aan het kijken ben:
- Een grote 12Volt compressor koelkast past niet in mijn huidige bus en vind het eigenlijk zonde om nu een te kleine aan te schaffen en zodra ik naar een grotere bus wil (wat uiteindelijk het doel is) een grotere wil aanschaffen.
- 230volt wil ik zeker in de nieuwe bus

Dat deed mij denken om een 230v compressor koelkastje te nemen en daar een bijpassende omvormer voor aan te schaffen.
Zoals eerder in dit topic besproken, het koelkastje van Ikea.

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00331670/
€89 op dit moment.
Als ik de technische specificatie lees, gebruikt deze 105kw/jaar is 105000 w/jaar.
105000/365/24= afgerond 12watt/uur. Reken ik dat zo goed?
12w/12v=1ampere/uur?

Met een 100Ampere accu, 50% ontlading, kan deze zo'n 50 uur draaien, los van het verlies van de omvormer en het gebruik van andere apparaten op de accu. Maar 24 uur moet dus makkelijk lukken.

Nu ben ik benieuwd of ik dit zo goed bereken heb en wat is aan te raden qua omvormer. Is een omvormer met een piek vermogen van 900watt voldoende?

https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... 20omvormer&

Alvast hartelijk dank!
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast/koelbox keuze



Bericht door myway »

Of de koelkast op deze omvormer gaat opstarten???
Het advies is om een omvormer van tenminste 800 watt te gebruiken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast/koelbox keuze



Bericht door Kroppie »

en die 800 watt, moet dan niet het kortstondige piekvermogen van de omvormer zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast/koelbox keuze



Bericht door myway »

Denk het niet Jos de piek van een omvormer is maar een heel kort moment en niet genoeg voor het aanslaan van de compressor.
De Victron geeft ook nog aan 500 va, dus geen 500 watt


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Plaats reactie