Nieuwe zelfbouw buscamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door Aaron »

Hoi,
Ik ben sinds kort wat serieuzer bezig met het zoeken naar een bus om zelf een camper van te maken. Mijn idee is om een Mercedes sprinter 311/310 gemaakt voor personenvervoer/invalide te gebruiken als uitgangspunt. Deze heeft al rondom ramen, sommige zien dit als nadeel, ik als voordeel. We zijn met z’n vieren, twee kids en mijn vrouw en ik. Moeten dus vier stoelen in en vier slaapplaatsen. Nou heb ik twee bussen gezien, een 310 en een 311 uit 2010 automaat met 9 zitplaatsen. Volgens mij zijn deze L2H2. Deze hebben nu nog geen bestuurdersstoel, weet iemand of deze er makkelijk in te zetten zijn? Lijkt mij dat de standaard bevestigingspunten er nog gewoon zitten, toch? :-B
Volgens mij zijn deze bussen niet heel moeilijk snel op camper kenteken te zetten. Ik wil eerst de basis doen zodat ik niet het volle pond aan wegenbelasting kwijt ben. Dat geld kan ik beter besteden aan het verder aanpassen van de camper. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor eventueel advies.
Groeten,
Aaron
Toedeledoki

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door Toedeledoki »

310 is volgens mij de befaamde 5 cilinder met inspuitpomp. Erg fijne en degelijke motor. De 311 is een 4 cilinder cdi met common rail motor. Meer kans op storingen maar ook niet echt slecht te noemen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de 5 cilinder.

Voor de zitplaatsen kun je het beste 2 zitplaatsen in stand houden die er nu ook al inzitten goedgekeurd zijn. Dan zit je altijd goed.
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door Aaron »

Hoi Paul,
Bedankt voor deze info. Dat van die motoren wist ik niet. Ik wil wel betrouwbaarheid (zo veel mogelijk).
Dat van die stoeltjes was idd mijn plan. De voorste rij stoeltjes (2 stoelen) laat ik lekker zitten en dan moet dat meteen goed zijn. Misschien dat ik er nog twee bewaar voor wanneer we met meerdere mensen gaan. Een beetje uitzoeken hoe ik dat met de indeling ga doen, maar dat is een luxe probleem (nog meer luxe dan het hebben van een camper :-B )

Iemand een idee hoe het zit met de BPM op zo'n bus? Hij staat excl. BTW op marktplaats.

groeten,
Aaron
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door pwhooftman »

Let op! als de bus niet langer voor personenvervoer wordt gebruikt moet je wellicht alsnog BPM betalen. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar zie genoeg reden om je er goe din te verdiepen, lees de toelichting maar op : https://download.belastingdienst.nl/bel ... 1z8fol.pdf
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 31 okt 2017, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren knop Nieuw Antwoord gebruiken aub.
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door Aaron »

Ja, ik ben me al aan het inlezen wat betreft de BPM. Dat kan de prijs flink doen oplopen...Ik denk dat ik de belastingdienst maar even ga bellen hierover. Ik heb geen zin om over zo'n bus nog eens €6000 te gaan betalen!

Aaron
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door Gommel »

Even google op autotelex en je kan precies zien wat je moet betalen.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Een 310 van een recenter bouwjaar kan ook een 2,2 Common Rail zijn.

Groeten, Jeroen
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door Aaron »

Die 310 is ook een CDI, stond er gewoon bij :oops:
De BPM zit me niet lekker. Ik heb nog geen tijd gehad om de belastingdienst te bellen. Op autotelex kon ik het zo niet vinden.
Misschien moet ik mijn eisen bijstellen en een bus kopen die al op camper kenteken staat maar dan heb je voor evenveel geld een veel oudere camper die straks ook in veel steden niet meer toegelaten wordt...
Ik weet ook niet zeker of er wel een bijrijdersstoel in kan.

bedankt voor het meedenken allemaal!

Aaron
ronald boekel
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 sep 2017, 19:21

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door ronald boekel »

Gewoon een lege bestelbus zoeken, die zijn er genoeg. Zolang je de bpm incalculeert is er toch geen probleem.
Ter indicatie, mijn crafter van 2009, had 1 maand geleden nog ongeveer 1550euro rest bpm. Dat is best te overzien toch.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door BOKKIE »

Hoi,

Alleen is het zo jammer dat de beide Sprinter types zo gigantisch ROESTEN.
Ik heb meerdere mensen hierover gesproken;
Bij de ene waren de achterdeuren van de Sprinter (nieuw type) na 3 jaar (nu ca. 5jaar geleden) helemaal doorgerot.
De andere had een camper gebouwd van een 2008 Sprinter (nieuw type) deze heeft hij na een paar jaar van ellende moeten verkopen omdat ALLE naden flink gingen roesten.
Mijn dochter huurde een Sprinter (nieuw type) (311?) bij het rode verhuurbedrijf, 26000km op de teller, dit met meerdere storingen en bij het starten dacht ik dat de zuigers en kleppen je om de oren vlogen. Wat een rammelbak.
Ik heb het dan nog niet over de oude types, die zie ik wel eens rijden, brrrrrrrrrr.

En helaas ik ben hierdoor geen fan van de Mercedes Sprinter.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door Aaron »

Hoi,
Bedankt voor het advies. Ik ben nu naar wat kleiners aan het kijken. Zal wel geen hele uitgebreide camper worden maar eerst even basic. Daarna als de familie overtuigd is misschien een beetje opchalen :-B
Goed om te weten van de mercedes.

Bedankt in ieder geval!
Aaron
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door Aaron »

Ik ben nu aan het kijken voor een Ford Transit, iets kleiner dus. Weten jullie waar ik op moet letten?
Ik wil eigenlijk minimaal vanaf 2005. Wat zijn de maximaal aantal kilometers waarmee het nog verstandig is om er een te kopen? Ik zit steeds te kijken naar een personen of invalidevervoer, ivm. het aantal stoelen op kenteken (heb er minimaal vier nodig, 2 voor 2 achter) maar is bijvoorbeeld een aannemersbus of een andere uitvoering ook een optie en hoe makkelijk is dat te keuren/om te bouwen?

Iemand al ervaring met de Transit als camper?

Bedankt alvast/alweer
Aaron
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door L4H3 »

Ford Transit. Koop geen 2,2 Ltr want dat gaat je geld kosten.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door Aaron »

Oke thanks tip nummer 1 :-B
Plaats reactie