Nieuwe zelfbouw buscamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
MssgOnline
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 18:48

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door MssgOnline »

Hoi,

Ik heb een ambulance (318 cdi 2007) gekocht omdat daar ook al de BPM van betaald is.
Auto staat op personen auto kenteken, was marge, dus ook geen BTW.

Enige nadeel is dat de auto meteen geschorst moet worden anders betaal je ongv. €1000,- wegenbelasting per kwartaal.

Een ander voordeel is dat een ambulance meestal binnen staat en daardoor een stuk minder roest heeft dan vergelijkbare bussen van die leeftijd.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door BOKKIE »

Hallo,

Alvast weer een aantal tips (of bevestiging daarvan):
Inderdaad geen Ford Transit met de opgefokte 2,2ltr motor. Ford is daar nog altijd mee bezig en er is sprake van GEEN of nauwelijks coulantie bij defecten. m.a.w. Ford geeft niet thuis. Daarnaast is de verzekerings aanbieding van Ford voor voertuigen tot 10jaar oud te belachelijk voor woorden.

V.w.b. de BPM: De reden die MssgOnline geeft, omdat er al BPM over is betaald is natuurlijk onzin. Als je een bus laat omkeuren naar camper (ouder dan 5 jaar) dan moet je altijd ALS NOG BPM betalen, dus dat is om het even. Als het voertuig MARGE is dan zit bij aankoop de BTW er gewoon bij in, dus voor de aanschaf prijs is dit zowel inclusief BPM en BTW geweest. Marge betekent verder dat de BTW niet aftrekbaar meer is.
Gelukkig geeft hij wel het nadeel aan betreffende de wegenbelasting.

Een kleiner model: Wat is je leeftijd? Wil je elke avond je bed op maken? Wij doen dat niet meer.

Maak eens een lijstje met wat je wilt en wat je er mee gaat doen.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door Aaron »

Hoi,
Ja, die belasting is idd belachelijk :crazy:

Ik ben 43, vrouw 38 en twee kids (4 en 7). Mijn vrouw ziet zichzelf nog niet in zo'n camper rijden en vindt het Kamperen (met tent) nog te leuk.
Wil dus afmeting ford transit hebben, mag verhoogd, misschien wel verlengd, hangt van het aanbod af :-B
Minimaal dus 4 zitplaatsen. Een vast bed achterin en in de verhoging of hefdak de slaapplaatsen voor de kids. Verder hoeft er niet al te veel luxe in te zitten want ik wil de meeste dingen buiten doen. Ik zie het wel zitten om er een grote voortent aan te zetten waar in geleefd wordt of (als mijn vrouw haar zin krijgt) gewoon de eerste en laatste nacht van de vakantie in de camper slapen. Ondertussen lekker genieten van de ruimte die je hebt om wat spulletjes mee te nemen.

Het hoeft dus geen Ford Transit te zijn, maar wel een betrouwbare bus. Mag wat langer en hoger zijn dan de standaard uitvoering. De bussen met dubbele cabine zijn over het algemeen gunstig geprijsd maar of ik daar het schot tussenuit mag halen en of ze nog betrouwbaar zijn weet ik niet.

Ben ik nog wat vergeten?

groeten,
Aaron
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door BobV »

BOKKIE schreef: V.w.b. de BPM: De reden die MssgOnline geeft, omdat er al BPM over is betaald is natuurlijk onzin. Als je een bus laat omkeuren naar camper (ouder dan 5 jaar) dan moet je altijd ALS NOG BPM betalen, dus dat is om het even.
Dus als je een bus met personenautokenteken ombouwt naar camper met personenautokenteken, moet je alsnog BPM betalen?
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
MssgOnline
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 18:48

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door MssgOnline »

Ik ben dan nieuw hier maar ik heb begrepen dat als de BPM al een keer is voldaan, dat er bij het keuren naar een kampeerauto geen BPM meer betaald hoeft te worden.

En het verschil tussen een marge en BTW auto is er wel degelijk.
Bij een marge auto wordt er BTW over de winst betaald, bij een BTW auto over de totale aanschafwaarde.

Een BTW auto kan nooit een marge auto worden zonder dat de btw is afgerekend, andersom kan een margeauto wel een BTW auto worden. Dit is enkel aantrekkelijk voor ondernemers die de BTW kunnen aftrekken.

Of ik nu een bus koop van €10k ex BTW of voor €10k in de marge maakt voor mij als particulier zeker uit.
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door BobV »

Dat idee had ik nl ook. Je hoeft toch voor 1 personenauto niet 2 x BPM te betalen?
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door annoh »

@TS,

Laatst zat ik in een bestelauto, merk X type Y, en ik vond dat ding van geen meter zitten. Ik noem bewust hier niet merk en type. Immers, doe ik dat wel dan zijn we 5 bladzijdes verder met beweringen van formumleden die vinden dat zij er wel lekker in zitten.

Wat ik alleen wil aangeven is dat je in een persoenenauto nagenoeg altijd zaken als lendensteun, hoogte en diepte stuur, positie en hoogte stoel en stand leuning zo kan instellen dat je goed zit. Bij bestelwagens is dat echter anders. Of je er lekker in zit is dus strikt persoonlijk.

Mijn advies is dan ook om met verschillende bestelwagens een paar honderd kilometer te gaan rijden voordat je een voorkeur uitspreekt over een bepaald merk en type bestelwagen. Ervan uitgaande dat je op je vakantie verder komt dan een rondje om de eerste de beste kerk.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door BOKKIE »

Hoi,

@BobV, Ik heb het misschien iets verkeerd verwoord: Ik bedoelde te zeggen dat het berekenen en het aangeven van de BPM een peulenschil is, daarom hoef je niet speciaal een personenbus voor te kopen. Het probleem met een personen bus is wel dat er VEEL TE VEEL ramen in zitten, vaak dusdanig dat dit erg slecht uitkomt met het bouwen.
En inderdaad als er eenmaal BPM is betaald hoeft dat niet nog een keer.
V.w.b de BTW, om het even, ook op een marge auto zit BTW.

@MssgOnline, MIJN ADVIES: Koop een kant en klare camper (bus) met 4 personen ZITTEN en RIJDEN en SLAPEN.
Waarom? Het is bij eigenbouw niet te garanderen dat je 4 personen ZITTEN en RIJDEN gekeurd krijgt. Wij hebben dat net ondervonden met een VW T4 die we hebben omgebouwd naar camper. We hebben daar een echte fabrieks TÜV REIMO bank in gemonteerd volgens de bouw beschrijving. Bij de keuring naar camper is er niet naar de bank als constructie gekeken doch alleen JA zitplaatsen. eis voor camper. Voor het keuren van de zitplaatsen moeten we dat nog een keer laten zien bij de TDW op een ander keuringsstation. Het is niet te garanderen dat de bank voor twee extra zitplaatsen wordt goed gekeurd.

Ik adviseer je van uit mijn oogpunt een VW LT 35 TDI Missouri of een VW T4 Colorado als kant en klare camper, goede camper, goed voertuig met een zeer betrouwbare motor. Koop er wel een met zo weinig mogelijk kilometers (ja die zijn er).
Een kant en klare camper heeft zeker voordelen en minder zorgen. En zeker geen BPN bij een NL voertuig.
Helaas wel een flink prijskaartje.

Succes,

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
MssgOnline
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 18:48

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door MssgOnline »

Om zitplaatsen gekeurd te krijgen zijn er toch banken in de lengte richting.
De bank is het probleem niet, de gordels goed gekeurd krijgen is het probleem.
En bij langsbanken geen gordel eis.

Daarbij heeft de ambu al 4 zitplaatsen dus dat is ook niet zo'n probleem.
Helaas heb ik niet genoeg centjes om een kant en klare kamperbus te kopen die aan al mijn eisen voldoet.
Dus dan toch maar zelfbouw en laten we zeggen, dat is toch ook veel leuker. :wink:

Gr Michel
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door annoh »

TS,

Zelfbouw heeft voordelen. Je kan het meer conform je eigen wensen doen. Uit mijn eigen ervaring met zelfbouw blijkt dat de afschrijving nagenoeg 0 is. En er zijn genoeg leveranciers van gecertificeerde slaapbanken te vinden die een garantie afgeven dat je camper door de RDW keuring komt met 4 of 5 personen op kenteken.
Laatst gewijzigd door annoh op ma 06 nov 2017, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door moosev »

BOKKIE schreef: Het probleem met een personen bus is wel dat er VEEL TE VEEL ramen in zitten, vaak dusdanig dat dit erg slecht uitkomt met het bouwen.
Of dat een probleem is is natuurlijk een persoonlijke afweging, wij hebben een dichte bestelbus (vw t5) gekocht en daar juist rondom ramen in gezet. Het is natuurlijk maar wat je wil. :P

Het tussenschot mag er natuurlijk uit, je mag er dan alleen officieel niet mee rijden omdat de auto niet meer aan de voorwaarden voor een bestelbus voldoet. Dan moet de bus eerst gekeurd worden zodat het een personenauto wordt. Hier komt dan de BPM om de hoek kijken.

gr
Rene
MssgOnline
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 18:48

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door MssgOnline »

Ik ga er ook juist 2 ramen extra in laten zetten.
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door Aaron »

Ik zie het ook meer zitten om er een zelf te bouwen. De kant en klare campers zijn echt te duur als je ze nog van een leuke leeftijd wil hebben. En zoals gezegd kan je hem zelf indelen hoe je wilt en weglaten wat je niet nodig hebt.
Persoonlijk vind ik de ramen wel fijn van een personenbus maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.
Maar een dubbele cabine bus zou kunnen omdat er al meerdere personen op kenteken staan en dan gewoon het tussenschot er tussenuit, camper spullen er in en laten keuren?

groeten,
Aaron
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Nieuwe zelfbouw buscamper



Bericht door annoh »

Het lukt niet, gegeven de regelgeving, om tussenschot eruit te halen en de bank er in te laten en dan om te laten keuren naar 5 of 6 persoons camper.
Plaats reactie