Deuk in foamvinyl...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Deuk in foamvinyl...



Bericht door Markenmies »

We hebben van het weekend een paar oppervlaktes beplakt met foamvinyl, maar op een paar plekken hebben we kennelijk te hard gedrukt, en daar zitten nu wat "deuken" in...Lijkt dat de lijm door het foam rechtstreeks op het vinyl is gekomen.

Wie heeft een oplossing om dat weer terug te laten komen, zodat het er strak uitziet?

Heb de leverancier geïnformeerd, en die zei de (haar)föhn erop houden, dan zet de vinyl uit. Maar ik gooi het eerst maar eens op het forum...

Tevens dus een waarschuwing voor diegene(n) die nog moeten plakken; kijk uit met aandrukken!!!
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door L4H3 »

effe met speld gaatje inprikken. dan komt er lucht bij en hersteld het wel weer. Ik had het tegenovergestelde. Bij mij zat er een bobbel op. Misschien dat het ook bij een deuk werkt.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door Markenmies »

Maar is het niet zo, dat het vinyl nu rechtstreeks op de wand geplakt zit? Als ik er in zou prikken zou dat daarom niet losraken, bedoel ik..?

Gr:

Mark
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door JoopBrekken »

Je hebt kennelijk teveel lijm in het schuim achterop het vinyl gespoten of gesmeerd.
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door Markenmies »

Ja, en ik zoek nu oplossingen... :wink:
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door JoopBrekken »

Als het schuimlaagje ingedrukt aan elkaar geplakt is dan is er, vrees ik, geen oplossing.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door Kroppie »

dan het hele oppervlak indrukken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22713
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door PaulBng »

Denk dat de lijm wel z'n ding gedaan heeft
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door WoutvanAken »

Heel vervelend Mark maar ik ben ook bang dat er niet veel aan te doen is, ik zou zo snel mogelijk, zoals de leverancier zegt de foam verwarmen met de feun maar ik ben er bang voor.
Het probleem is dat de contactlijm in het schuim dringt.
Mijn broer uit de interieurbouw had mij hier ook al voor gewaarschuwd, hij lijmt dit materiaal met witte houtlijm omdat die helemaal opdroogt.
Zelf ga ik vilon gebruiken, dat is volledig vinyl zonder schuimlaagje.

Wat misschien nog een oplossing is (want dat was eigenlijk de vraag..); iets op de "deuk" lijmen met een verwijderbare lijm of iets zelfklevends en dan voorzichtig aan het kuntstleer trekken.
Ik heb bijv. zo'n uitdeuksetje voor auto's, je lijmt dan een zuignapje op het materiaal met een lijmpistool, trekt het deukje er uit en na verwarmen met de feun komt het lijmlaagje zo weer los. Er zijn ook van die plakkers om iets op te hangen die je weer kunt verwijderen, heb ik geen ervaring mee maar is misschien ook een optie.
Succes, Wout.
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door Markenmies »

Ha Wout,

Bedankt voor je meedenken. Ik had ook al zoiets van een soort zuignap(je) om 't iets los te trekken....Ik ga er nog eens over peinzen...

Nogmaals mensen; pas op met te hard aandrukken c.q. stempelen...
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door Vertrokken2 »

Het gaat niet om te hard aandrukken. Het gaat om spaarzaam gebruik van de contactlijm zodat het niet opgenomen kan worden door het schuim.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door WhiteVanMen »

Hang er een schilderijtje voor.
:idea:



Een beetje lijm heeft zijn werk allang gedaan en dat schuim is nu gewoon hard.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door jmkoole »

De foam is verzadigd met de verkeerde lijm. Die deuk krijg je d'r niet meer uit. Doe het opnieuw, maar dan spaarzaam met de juiste lijm...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Markenmies
Berichten: 209
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 9:34

Re: Deuk in foamvinyl...



Bericht door Markenmies »

Het was gewoon spuitlijm...En daar kun je natuurlijk ook teveel van gebruiken, maar het was niet echt van dat het ervan vanaf droop..En een tijdje aan laten trekken voor je de stof erop plakt.
Plaats reactie