Vraag over import en vervolgens ombouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Marco B
Berichten: 107
Lid geworden op: do 15 apr 2004, 3:41
Locatie: Sommelsdijk
Contacteer:

Vraag over import en vervolgens ombouwen



Bericht door Marco B »

Wist niet zeker waar ik dit bericht moest plaatsen, hopelijk de goede plek.

Als ik nu een bus importeer vanuit bijvoorbeeld duitsland en deze vervolgens wil gaan ombouwen tot camperbus en deze uiteindelijk laat keuren enzovoorts, het volgende :

Zit er een verschil in BPM bedrag als ik de bus na import gelijk op kenteken laat zetten met daarbij de BPM afrekening of als ik de bus na import eerst ga ombouwen naar camper en vervolgens deze op kenteken laat zetten met alle papperassen erbij en ook de BPM?

Ik zat me namelijk af te vragen. Stel ik importeer een bus met een kentekenplaat en verzekering voor 1 dag en ik stal deze vervolgens van de openbare weg af, dan "bestaat" de bus nog niet voor de NL wetgeving. Ik kan deze eerst gaan ombouwen en uiteindelijk laten keuren en dergelijke. Echter, als de rest BPM dan wordt berekend, wordt dan hetzelfde bedrag (orginele verkoopprijs) gehanteerd als dat de bus geen camper is?

Afgezien van t feit natuurlijk dat de wegenbelasting stuk goedkoper is en daarmee in het tweede voorbeeld ik altijd goedkoper uit ben. Ik moet dan echter in de tussentijd voor een periode een autootje kopen omdat de bus mijn enige vervoermiddel is
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vraag over import en vervolgens ombouwen



Bericht door Dafluc »

Ze berekenen de bpm aan de hand van het basisvoertuig. Je hoeft die pas te betalen als hij op camperkenteken komt. Tenzij je een personenbus koopt natuurlijk. Dat maakt dan geen verschil. Importeren, schorsen en dan ombouwen, vervolgens laten keuren en bpm betalen. Dan zal de bpm iets lager zijn omdat de bus een paar maanden ouder is geworden.
Afbeelding
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Vraag over import en vervolgens ombouwen



Bericht door BobV »

Gepikt van een ander forum;
Je hoort de wagen in te voeren via RDW, belasting te betalen (BPM indien van toepassing) en vervolgens te schorsen voor je houderschapbelasting. Maar wie doet dat op die manier?

Wettekst;

Artikel 6

De belasting wordt geheven van degene die bij de aanvang van een tijdvak het motorrijtuig houdt.

Artikel 7

1 Een motorrijtuig wordt gehouden door degene:

a. op wiens naam het motorrijtuig is gesteld in het kentekenregister;

b. die het motorrijtuig waarvoor geen kenteken is opgegeven, feitelijk ter beschikking heeft;

c. die een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig in Nederland feitelijk ter beschikking heeft.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Marco B
Berichten: 107
Lid geworden op: do 15 apr 2004, 3:41
Locatie: Sommelsdijk
Contacteer:

Re: Vraag over import en vervolgens ombouwen



Bericht door Marco B »

Mmm vraag me af of dat laatste klopt. Ik kan pas schorsen als de auto bekend is in Nl. Enkel als ik deze koop in DLD en vervolgens stal in NL en er niet mee ga rijden dan is deze nog niet officieel geimporteerd toch? Maar alleen maar als het ware verplaatst.

Overigens moet ik uiteindelijk toch de bpm betalen of ik er nu wel of geen camper van maak. Ik maak op uit de eerste reactie dat het basisvoertuig het bepaald. Daarmee is t voor mij duidelijk
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vraag over import en vervolgens ombouwen



Bericht door seth_space »

En vergeet de opmerking van Dafluc niet. Als je eerst de bus gaat ombouwen en dat proces duurt enige maanden dan scheelt dat diezelfde maanden in BPM die je minder moet betalen.
Afhankelijk van de leeftijd van die bus kan dat best oplopen. De moeite waard dus om daar je plannen op aan te passen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Vraag over import en vervolgens ombouwen



Bericht door martinb007 »

Ow! Slimme actie, ik hou ervan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie