Bank wisselen voor enkele passagiersstoel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Gillis »

Ik ben nog nieuw hier en misschien doe ik het verkeerd. Misschien is het onderverwerp ook al aan bod geweest maar ik vind het toch niet.
Ik héb een Fiat Ducato(gewone bestelwagen) ingericht als kampeerauto, camper of mobilhome durf ik het niet noemen omdat het allemaal nog basic is.
Míjn vraag is nu; ik wilde mijn passagiersbank ruilen voor een Boxer enkele passagiersstoel, ga ik daar veel problemen mee krijgen?
Kan iemand hier mij daar raad bij geven?
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door pschreur »

Lijkt mij dat je dit toch het beste na kunt vragen bij een Fiat Ducato dealer.

Voor oude campers zonder electronica is het volgens mij geen probleem, maar zoals in onderstaande link staat kan het bij nieuwere tot problemen leiden:

https://www.problemcar.nl/nl/profession ... issel.html
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Aloys »

Wat is het bouwjaar, welk type?

Mijn model is van ná 2007, bouwjaar 2011. Bij de dealer hoef je niet aan te komen. Technische problemen
heb ik niet ervaren, ik moest alleen een nieuw onderstel hebben, een console heet dat (dacht ik).
Mijn bijrijdersbank had geen elektronica.

Na een boel geklooi, waaronder proberen een oud model console om te bouwen naar het nieuwe model,
kocht ik een kant-en-klare bijrijdersconsole bij de Haan in Friesland, http://www.dehaancampers.nl
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door kampo »

Technisch geen groot probleem. :-B

Volgens mij is het een administratieve vraag.
Hoe krijg je de homologatie rond in Be.
En wens je draaiplateaus na te rusten op een N1 of M1.SA ?
Groeten Kampo
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Gillis »

pschreur schreef:Lijkt mij dat je dit toch het beste na kunt vragen bij een Fiat Ducato dealer.

Voor oude campers zonder electronica is het volgens mij geen probleem, maar zoals in onderstaande link staat kan het bij nieuwere tot problemen leiden:

https://www.problemcar.nl/nl/profession ... issel.html
Daar ben ik inderdaad ook gaan lezen maar geef toe dat daar de meningen ook erg verschillen.
Míjn Fiat is van 2009 en er zijn toch enkele kabeltjes onder die zitplaatsen.
Er zit zelfs een soort zuigertje of zoiets onder. Wordt hier de druk op de zetels gemeten voor de airbags of voor de gordels?
Iemand zei mij; zolang ge geen zijdelingse airbags hebt kan het allemaal geen kwaad en kunt ge gewon wisselen.
Zaterdag zou die wisseling doorgaan op een carpool parking en volgens die gast zou dat hoop en al 10 minuten duren ... Ik hoop het.
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door WoutvanAken »

Laatst heb ik ook de bank van mijn 2010 Jumper vervangen door een stoel; twee bouten onder aan de voorkant van de bank losdraaien en je pakt deze er zo uit, iets naar achteren schuiven, aan de achterkant zitten zg sleutelgaten.
De bevestigingspunten van een bank en stoel op de vloer zijn exact gelijk.
Vooraf de stekker van de gordelspanners losmaken.
In dit forum wordt de mogelijkheid genoemd een 2 ohm weerstand te plaatsen ter vervanging van de ene gordelspanner; wat ook kan is bij de bank beide gordelspanners losmaken en een aan de stoel monteren en de ander met enkel ty-wraps er onder binden...
De andere partij heeft dan alleen maar een gordelsluiting.
De stekker van een of twee gordelsluitingen is overigens gelijk dus toch later maar een weerstandje plaatsen.....
Wout.
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Gillis »

Dát lijkt mij een logische uitleg.
Áls díe weerstand er niet zit wat gebeurt er dan? Gaat er dan een alarm af en blijft dat aanhouden of brandt er alleen een gordelsymbooltje op het dashboard.
Als ik al rustig met mijn Ducato naar huis kan rijden om dan die weerstand te plaatsen zou ik al gelukkig zijn.
De ganse rit met gepiep aan mijn oren dat is bijna niet te doen.
Ik ben in ieder geval blij met de hulp hier.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 12 okt 2017, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren knop Nieuw Antwoord gebruiken aub.
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Atoz »

kampo schreef:Technisch geen groot probleem. :-B

Volgens mij is het een administratieve vraag.
Hoe krijg je de homologatie rond in Be.
En wens je draaiplateaus na te rusten op een N1 of M1.SA ?
Zelf deed ik dit vijf jaar geleden probleemloos in onze camper van 12/2000.
Zit wel geen elektronica aan onze zetels verbonden.
10 minuten en het was gebeurd.


Bij de camper keuring hier in België werd er absoluut geen enkel probleem of nota van gemaakt dat die tweezits bank nu een zetel was.

Dit jaar... Vijf jaar later en dus ook elk jaar herkeuring is er een "overijverige" controleur die ziet dat de gordel bevestiging aan de zetel welliswaar keurig (vertelde hij me) en absoluut niet gevaarlijk (kreeg ik ook nog te horen) maar helaas volgens het boekje niet regelementair was / is.

Tegen de volgende herkeuring mag ik daar dus een oplossing voor zoeken.
De passagierszetel is namelijk een bestuurdersstoel en dus had ik op de linkerzijde geen veiligheidsgordel koppeling.

Mocht iemand me zulke regelementair koppeling kunnen bezorgen, laat het me dan gerust weten!

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Gillis »

kampo schreef:Technisch geen groot probleem. :-B

Volgens mij is het een administratieve vraag.
Hoe krijg je de homologatie rond in Be.
En wens je draaiplateaus na te rusten op een N1 of M1.SA ?
Ik heb dat nagevraagd bij de keuring.
Ze zeiden daar dat de bank vervangen voor een zetel geen probleem was voor hun maar dat ik gewoon een zitplaats weiniger had.
Dus voor de keuring geen probleem, over eventuele technische problemen werd niet gesproken.
Ik had daar trouwens ook gevraagd of het tussenschot er uit mocht, ook daar hadden ze geen probleem mee.
Ze vertelde wel dat het van mijn bestelwagen nog geen camper of mobilhome maakte want dat ging zo niet.
Maar daar heb ik geen moeite mee, ik ben tevreden met een kampeerwagen :wink:
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door kampo »

Als op je inschrijvingsbewijs en homologatiepapier 3 rij-zit plaatsen staan, dan moeten er 3 aanwezig zijn.
Misschien gaan ze het niet zien op de keuring, misschien wel, of pas na een aantal jaren.
Normaal doe je zo iets volgens de regels. Dan heb je geen problemen.
Wat de procedure daarvoor is kan men je bij de keuring uitleggen, ook hoeveel centen die procedure kost en ook of dat omslachtig is.
Als je de wand weghaalt, dan moet de minimaal vereiste bescherming tegen verschuiven van de lading aanwezig zijn.
Bij het plaatsen van draaiplateau's onder de zetels moeten die van het goedgekeurde type zijn (met certificaat) en de bevestiging ervan gekeurd worden (vinçotte)
Bij ombouw tot mobilhome moeten de 5 bekende zaken aanwezig zijn en moet je om-homologeren via de daarvoor voorziene procedure.
Indien je als goederenvervoer blijft maakt men er soms geen probleem van als er zaken in de laadruimte staan als kastjes.
Op het ogenblik dat je achteraan een bank of een stoel zet gaan de poppen aan het dansen en krijg je snel een rode kaart.
Doe het gewoon goed en zoals het hoort, eventjes uitzoeken en je hebt jarenlang plezier :-B
Groeten Kampo
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Gillis »

En wat mogen die 5 bekende zaken dan wél zijn?
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 13 okt 2017, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren knop Nieuw Antwoord gebruiken aub.
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Richie »

RDW eisen

En vooral niet vergeten: De eisen van de belastingdienst

Bovenstaande is NL, de Belgische kan je zelf opzoeken :-)

Let er ook op dat je zélf bij de belastingdienst de aanvraag moet doen voor kwarttarief, ze matsen je niet automatisch!!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Kroppie »

bank bewaren en voor de keuring weer ff plaatsen , flauwekul met flauwekul beantwoorden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Atoz »

Kroppie schreef:bank bewaren en voor de keuring weer ff plaatsen , flauwekul met flauwekul beantwoorden.

jos
Inderdaad Jos!
Alleen.... Omwille van plaatsgebrek gooide ik ze wel weg....
Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie