Bank wisselen voor enkele passagiersstoel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Toedeledoki

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Toedeledoki »

Dat "zuigertje" is de gordelspanner. Als je daar 1 van verwijdert moet je op de aansluiting een weerstand van ca 2 Ohm zetten. (zijn speciale weerstandjes voor te koop). Je krijgt dan geen foutmelding.

Sommige Ducato's hebben helemaal geen gordelspanners rechts kwam ik laatst achter. Dan is wisselen geen probleem.

Je moet gewoon een originele stoel met originele console hebben. Dan past het zo en is omwisselen 10 min werk. Als je origineel spul neemt kan het voor de keuring ook nooit een probleem zijn.
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Gillis »

paul snip schreef:Dat "zuigertje" is de gordelspanner. Als je daar 1 van verwijdert moet je op de aansluiting een weerstand van ca 2 Ohm zetten. (zijn speciale weerstandjes voor te koop). Je krijgt dan geen foutmelding.

Sommige Ducato's hebben helemaal geen gordelspanners rechts kwam ik laatst achter. Dan is wisselen geen probleem.

Je moet gewoon een originele stoel met originele console hebben. Dan past het zo en is omwisselen 10 min werk. Als je origineel spul neemt kan het voor de keuring ook nooit een probleem zijn.
Ik heb het gisteren nog eens goed bekeken.
Onder de bank kort bij de deur zit een gele stekker.
Vanaf die stekker gaan er 2 draden naar dat "zuigertje" en dan gaan er nog vanaf die gele stekker 2 draden naar het gordelslot helemaal aan de stuurzijde van de bank.
Geen van beide zitplaatsen van de bank geeft ook maar enig alarm als ik op die zitplaatsen ga zitten zonder de gordel aan te doen, er gebeurd dus niets.
Áls ik de stekker uit het gele contact haal (de 4 draden zijn dan los) dan krijg ik de melding dat de airbag niet meer werkt en er gaat een lampje branden met een airbag symbooltje.
Kort aan de deur komt er nog een dubbele draad uit de vloer met een wit stekkertje aan maar dat gaat verder nergens naartoe.
Ik heb die Ducato tweedehands gekocht een die kwam uit Luxemburg.
Dus of er eerder al iets mee gebeurd is dat weet ik niet.
Ik ben er al drie keer mee naar Spanje geweest en hij doet het uitstekend met zijn 2999 cc en 115pk, geen berg is teveel. :thumbup:
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Cee Pee »

In dat zuigertje (de gordelspanner) zit een klein explosiefje deze gaat af gelijktijdig met je airbag.
Als je dus die draadjes losneemt ziet hij een storing en meld dat op het dashboard.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Gillis »

Cee Pee schreef:In dat zuigertje (de gordelspanner) zit een klein explosiefje deze gaat af gelijktijdig met je airbag.
Als je dus die draadjes losneemt ziet hij een storing en meld dat op het dashboard.
Dus dan kan ik gerust mijn bank wisselen voor een enkele zit want dan blijft het zuigertje op zijn plaats en de verbinding met de veiligheidsgordel blijft ook bestaan.
Bedankt vóór de hulp allemaal. :bow:
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Toedeledoki

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Toedeledoki »

De nieuwe stoel zit waarschijnlijk ook een gordelspanner aan. Deze kun je weer aansluiten. De 4 draden die je nu hebt onder de bijrijdersbank is gewoon 2 keer gordelspanner. Gebruik je geen gordelspanners dan moet je er 2 keer een weerstandje van 2 Ohm overheen zetten. Gebruik je op de nieuwe stoel een gordelspanner dan wordt het 1 keer de gordelspanner en 1 keer een weerstandje.

Onder de bestuurdersstoel zit ook een 4 aderige stekker. Hierin zit 1 keer een gordelspanner en 1 keer de herkenning van een ingestoken gordel in de gordelsluiting.
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Gillis »

paul snip schreef:De nieuwe stoel zit waarschijnlijk ook een gordelspanner aan. Deze kun je weer aansluiten. De 4 draden die je nu hebt onder de bijrijdersbank is gewoon 2 keer gordelspanner. Gebruik je geen gordelspanners dan moet je er 2 keer een weerstandje van 2 Ohm overheen zetten. Gebruik je op de nieuwe stoel een gordelspanner dan wordt het 1 keer de gordelspanner en 1 keer een weerstandje.

Onder de bestuurdersstoel zit ook een 4 aderige stekker. Hierin zit 1 keer een gordelspanner en 1 keer de herkenning van een ingestoken gordel in de gordelsluiting.
Gij hebt het altijd over een gordelspanner maar waarom is er dan alarm over de airbag als ik die stekker los doe. Dat lijkt toch niet erg op een gordelspanner hè.
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Ares »

Omdat er geen apart lampje is voor de gordelspanner.
Afbeelding

Dit lampje is een idicatie van een storing met betrekking de airbag en/of de gordelspanner. Zie tevens je instructieboekje.
Vanzelfsprekend gaat dit lampje aan als de gordelspanner niet is aangesloten. In de meeste gevallen volstaat een weerstandje.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Gillis »

Ares schreef:Omdat er geen apart lampje is voor de gordelspanner.
Afbeelding

Dit lampje is een idicatie van een storing met betrekking de airbag en/of de gordelspanner. Zie tevens je instructieboekje.
Vanzelfsprekend gaat dit lampje aan als de gordelspanner niet is aangesloten. In de meeste gevallen volstaat een weerstandje.
Dan hebben wij waarschijnlijk niet hetzelfde voertuig.
Bij mij is er een lampje voor de gordelspanner en ook eentje voor de airbag.
Ook de boodschap op het display is verschillend.
Maar ik ben wel blij dat ik het probleem kan oplossen met een weerstandtje.
Volgend zaterdag zal het wisselen gebeuren dan zal ik ondervinden wat er precies gebeurt.
Maar na al de hulp hier zal het dan zeker geen probleem zijn. :P
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door kampo »

Gillis schreef:En wat mogen die 5 bekende zaken dan wél zijn?
Hier wat informatie over het onderwerp, maar besef dat het een vakgebied is en het is niet samen te vatten in een paar regeltjes.
Er zijn ook wat verschillen tussen BE en NL

De regelgeving is er, zeer duidelijk en voor iedereen hetzelfde. Je moet die regelgeving alleen vastkrijgen en daar wringt het. De zaken die je niet weet kan je vragen, aan hobbyisten, aan experten of aan de bevoegde dienst.
De controleurs van de schouwing, spelen hun rol in het proces. Ze geven informatie door van de eindgebruiker naar het ministerie en omgekeerd, maar hebben geen bevoegdheid behalve noteren en doorgeven. Dus voor je echte vragen moet je daar niet zijn. Maar waar dan wel als ze de telefoon niet opnemen en de mails pas met 6 maand vertraging beantwoorden...
In de meeste gevallen is de TC keuring natuurlijk wel behulpzaam, gelukkig, maar je moet de juiste man vinden en altijd voorzichtig zijn met het antwoord van die mannen. Hun vakkennis in deze materie is beperkt.

Reglementering motorhomes en basiseisen :
http://www.tweedehandsmotorhome.be/info ... nfo&item=3

Eerste keuring kampeerwagens :
http://www.goca.be/nl/p/eerste-keuring

Classificatie volgens de internationale voertuigcategorieën:
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... h/115-art1

Er zijn dus 3 mogelijkheden om van een lichte vracht een bruikbare camper te maken.

1) hij blijft lichte vracht, met tussenschot en 2 + 1 zit
voordeel : homologatie procedure vervalt
nadeel : leefruimte is kleiner ( tussenschot)
er kunnen geen draaistoelen geplaatst worden
kans op een boete wanneer geparkeerd op parking voor camper ( ingeschreven als lichte vracht )
geen comfortabele zitplaats(en) voor passagier(s)

2) hij blijft lichte vracht, tussenschot wordt verlaagd tot 20 cm. omkeuren op 1 + 1 zit - 3/4 van camper inrichting
voordeel : grote homologatie procedure vervalt, navraag bij de keuring of dit kan met een kleine procedure.
leefruimte is groter
er kunnen draaistoelen geplaatst worden ( door een erkende plaatser met attest !! )
nadeel : kans op jaarlijkse discussie bij technische keuring
kans op boete wanneer geparkeerd op camper parking
er mag op geen enkele manier een bank / zitplaats in de cargo ruimte geplaatst worden

3) hij wordt omgekeurd naar kampeer voertuig
voordeel : geen gedoe meer bij jaarlijkse technische keuring
BA en omnium verzekering wordt goedkoper
nadeel : de kosten voor een homologatie procedure, Dat kan je zelf, mits wat studiewerk of uitbesteden maar begroot het op minstens 400 € en wat geduld.

Het dossier om een vrachtvoertuig N1 om te homologeren naar kampeervoertuig (M1SA) kan je in principe helemaal zelf. Daarvoor heb je geen erkende ombouwer nodig.
Maar een aantal zelfbouwers hier hebben, omdat ze administratief niet zo sterk stonden of er geen zin in hadden, de administratie uitbesteed en daar is niets mis mee.

Betreffend draaiplateaus narusten in BE info 2014 :
Heb Vincotte gecontacteerd om een inbouwattest te verkrijgen.
Kost: 400 euro + 187 euro voor 1 uur administratie (maar dat kon ook nog meer worden) + BTW.
En dat voor TUV erkende draaiplateaus die slechts 129 euro gekost hebben …!
Voor alle duidelijkheid. De plateaus hebben een Europese goedkeuring speciaal voor Ducato, uitgereikt door de TUV in Duitsland (= erkende organisatie zoals Vincotte).
Het gaat hem er dus niet over of die plateaus al dan niet goedgekeurd zijn: dat zijn ze!
Het gaat hem wel over een attest van de juiste montage (die notabene zeer duidelijk omschreven is in de goedkeuringsdocumenten en kan uitgevoerd worden door gelijkwie).
Groeten Kampo
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Ares »

Gillis schreef:
Ares schreef:Omdat er geen apart lampje is voor de gordelspanner.
Afbeelding

Dit lampje is een idicatie van een storing met betrekking de airbag en/of de gordelspanner. Zie tevens je instructieboekje.
Vanzelfsprekend gaat dit lampje aan als de gordelspanner niet is aangesloten. In de meeste gevallen volstaat een weerstandje.
Dan hebben wij waarschijnlijk niet hetzelfde voertuig.
Bij mij is er een lampje voor de gordelspanner en ook eentje voor de airbag.
Ook de boodschap op het display is verschillend.
Maar ik ben wel blij dat ik het probleem kan oplossen met een weerstandtje.
Volgend zaterdag zal het wisselen gebeuren dan zal ik ondervinden wat er precies gebeurt.
Maar na al de hulp hier zal het dan zeker geen probleem zijn. :P
Welk type Ducato heb je dan?

Dit staat er in de handleiding op pagina 162:
Afbeelding
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Gillis »

kampo schreef:
Gillis schreef:En wat mogen die 5 bekende zaken dan wél zijn?
Hier wat informatie over het onderwerp, maar besef dat het een vakgebied is en het is niet samen te vatten in een paar regeltjes.
Er zijn ook wat verschillen tussen BE en NL

De regelgeving is er, zeer duidelijk en voor iedereen hetzelfde. Je moet die regelgeving alleen vastkrijgen en daar wringt het. De zaken die je niet weet kan je vragen, aan hobbyisten, aan experten of aan de bevoegde dienst.
De controleurs van de schouwing, spelen hun rol in het proces. Ze geven informatie door van de eindgebruiker naar het ministerie en omgekeerd, maar hebben geen bevoegdheid behalve noteren en doorgeven. Dus voor je echte vragen moet je daar niet zijn. Maar waar dan wel als ze de telefoon niet opnemen en de mails pas met 6 maand vertraging beantwoorden...
In de meeste gevallen is de TC keuring natuurlijk wel behulpzaam, gelukkig, maar je moet de juiste man vinden en altijd voorzichtig zijn met het antwoord van die mannen. Hun vakkennis in deze materie is beperkt.

Reglementering motorhomes en basiseisen :
http://www.tweedehandsmotorhome.be/info ... nfo&item=3

Eerste keuring kampeerwagens :
http://www.goca.be/nl/p/eerste-keuring

Classificatie volgens de internationale voertuigcategorieën:
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... h/115-art1

Er zijn dus 3 mogelijkheden om van een lichte vracht een bruikbare camper te maken.

1) hij blijft lichte vracht, met tussenschot en 2 + 1 zit
voordeel : homologatie procedure vervalt
nadeel : leefruimte is kleiner ( tussenschot)
er kunnen geen draaistoelen geplaatst worden
kans op een boete wanneer geparkeerd op parking voor camper ( ingeschreven als lichte vracht )
geen comfortabele zitplaats(en) voor passagier(s)

2) hij blijft lichte vracht, tussenschot wordt verlaagd tot 20 cm. omkeuren op 1 + 1 zit - 3/4 van camper inrichting
voordeel : grote homologatie procedure vervalt, navraag bij de keuring of dit kan met een kleine procedure.
leefruimte is groter
er kunnen draaistoelen geplaatst worden ( door een erkende plaatser met attest !! )
nadeel : kans op jaarlijkse discussie bij technische keuring
kans op boete wanneer geparkeerd op camper parking
er mag op geen enkele manier een bank / zitplaats in de cargo ruimte geplaatst worden

3) hij wordt omgekeurd naar kampeer voertuig
voordeel : geen gedoe meer bij jaarlijkse technische keuring
BA en omnium verzekering wordt goedkoper
nadeel : de kosten voor een homologatie procedure, Dat kan je zelf, mits wat studiewerk of uitbesteden maar begroot het op minstens 400 € en wat geduld.

Het dossier om een vrachtvoertuig N1 om te homologeren naar kampeervoertuig (M1SA) kan je in principe helemaal zelf. Daarvoor heb je geen erkende ombouwer nodig.
Maar een aantal zelfbouwers hier hebben, omdat ze administratief niet zo sterk stonden of er geen zin in hadden, de administratie uitbesteed en daar is niets mis mee.

Betreffend draaiplateaus narusten in BE info 2014 :
Heb Vincotte gecontacteerd om een inbouwattest te verkrijgen.
Kost: 400 euro + 187 euro voor 1 uur administratie (maar dat kon ook nog meer worden) + BTW.
En dat voor TUV erkende draaiplateaus die slechts 129 euro gekost hebben …!
Voor alle duidelijkheid. De plateaus hebben een Europese goedkeuring speciaal voor Ducato, uitgereikt door de TUV in Duitsland (= erkende organisatie zoals Vincotte).
Het gaat hem er dus niet over of die plateaus al dan niet goedgekeurd zijn: dat zijn ze!
Het gaat hem wel over een attest van de juiste montage (die notabene zeer duidelijk omschreven is in de goedkeuringsdocumenten en kan uitgevoerd worden door gelijkwie).
Bedankt voor dé links, die gaan mij zeker nog vanpas komen.
Ik had er ook al naar gezocht maar vond toch niet wat gij nu aanbiedt.

Misschien ga ik toch nog proberen een mobilehome keuring aan te vragen voor mijn toch redelijk goed ingerichte Ducato.
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Gillis »

Ares schreef:
Gillis schreef:
Ares schreef:Omdat er geen apart lampje is voor de gordelspanner.
Afbeelding

Dit lampje is een idicatie van een storing met betrekking de airbag en/of de gordelspanner. Zie tevens je instructieboekje.
Vanzelfsprekend gaat dit lampje aan als de gordelspanner niet is aangesloten. In de meeste gevallen volstaat een weerstandje.
Dan hebben wij waarschijnlijk niet hetzelfde voertuig.
Bij mij is er een lampje voor de gordelspanner en ook eentje voor de airbag.
Ook de boodschap op het display is verschillend.
Maar ik ben wel blij dat ik het probleem kan oplossen met een weerstandtje.
Volgend zaterdag zal het wisselen gebeuren dan zal ik ondervinden wat er precies gebeurt.
Maar na al de hulp hier zal het dan zeker geen probleem zijn. :P
Welk type Ducato heb je dan?

Dit staat er in de handleiding op pagina 162:
Afbeelding
Ik heb een Ducato van 2009 Multijet 160, tweedehands gekocht, afkomstig uit Luxemburg.
De handleiding is in het Frans en dat vind ik erg vervelend.
Ik heb al ondervonden dat in die handleiding toch andere dingen staan dan in dezelfde handleiding van een Ducato die je in België koopt.
Of je het nu gelooft of niet, ook garagisten weten dat te vertellen.
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Toedeledoki

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Toedeledoki »

Die stekkers zijn van de gordelspanners. En links is hij van de gordelspanner en van de gordelherkenning. Als je dat niet wilt geloven dan is het jammer en wens ik je veel succes met verder zoeken ;-)
Gillis
Berichten: 27
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 9:32
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Bank wisselen voor enkele passagiersstoel



Bericht door Gillis »

paul snip schreef:Die stekkers zijn van de gordelspanners. En links is hij van de gordelspanner en van de gordelherkenning. Als je dat niet wilt geloven dan is het jammer en wens ik je veel succes met verder zoeken ;-)
Excuus, ik wil u zeker geloven.
Ik heb hier en vraag gesteld en iedere uitleg is een hulp voor mij waar ik erg dankbaar om ben.
De reden dat ik zoek en vragen stel is omdat ik een vreselijke leek ben op dat vlak.
Ik ben een gepensioneerde met geen al te groot inkomen en als ik die ruil doe kom ik niet graag voor onvoorzien kosten te staan.
Ja misschien heb ik wat hard gehamerd op sommige beweringen maar het is zeker niet mijn bedoeling om iemand voor leugenaar te bestempelen.
Wij zijn allemaal mensen hè en een vergissing of verspreking is daarom ook mogelijk.
Nogmaals bedankt voor de grote hulp die ik hier gekregen heb.
Het moet niet altijd veel zíjn om gelukkig te zijn!
Plaats reactie