Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Rene82
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 20:04
Locatie: Zuid limburg

Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5



Bericht door Rene82 »

Hoi! Ik ben rene, 35 jaar en woonachtig in zuid Limburg. Na 10 jaar gedroomd te hebben over het zelf bouwen van een camper op basis van een Transporter, eindelijk de knoop doorgehakt en een bus gekocht. Hernia een l1h1 uit 2004. 1.9 TDI handgeschakeld. Ik heb hem technisch helemaal op orde gemaakt en vervangen. (Riemen/vloeistoffen/filters) verder nog wat kleinigheidjes zoals een nieuw stuur, schokdempers, slotmechanisme wat kapot was. Alles wat twijfelachtig was is nieuw. De basis moet goed zijn.

We waren eigenlijk aan het kijken voor een caravan maar besloten dat het tijd was om een stapje verder te gaan. We zijn met zn 3tjes. (Getrouwd en een zoon van 4 jaar) een andere grote hobby is motorrijden op Mn bmw r1200 Gs. Die kan dus mooi op de kar erachter hangen!

wat we willen gaan doen de komende tijd:

Het idee is om de zelfde indeling te gaan maken van de california. Deze kennen we van mijn ouders, die in het verleden een t4 hebben gehad met deze zelfde indeling die ons goed is bevallen toendertijd. We zullen de bus in de zomervakantie gaan combineren met een bustent. De kleinere tripjes is te doen met een cassette luifel. Die moet er ook nog komen. Er zal een slaap hefdak worden geplaatst voor de kleine man. net als een zit slaapbank met gordels en de kastjes e.d.. Vandaag heb ik 2 ramen geplaatst en komende maand gaat de bus weg om alle kleine deukjes eruit te laten halen. Daarna kan ik verder met de isolatie en de electra... genoeg om nog uit te zoeken hier en een goed plan van aanpak te maken. Ik zal mijn "project" bij houden gaan houden in dit draadje. Ik heb geen haast dus het kan zo een jaartje duren voordat hij klaar is. Naast Mn hobby's heb ik een gezin en Mn werk, dus alles op zn tijd!
Laatst gewijzigd door Rene82 op di 10 okt 2017, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
electronica werkt op rook. Als de rook eruit is werkt het niet meer.....
Rutgertjuh
Berichten: 14
Lid geworden op: do 24 aug 2017, 22:36

Re: Voorstellen, en zelfbouw verslag t5



Bericht door Rutgertjuh »

Welkom. :wave:

Hier ook een gs rijder.
Ik ga, bewust, niet zelfbouwen maar ga voor een kant en klare.
mijn plan is om de motor op de aanhanger achter de camper te kunnen hangen.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Voorstellen, en zelfbouw verslag t5



Bericht door annoh »

Leuk om weer eens een zelf bouw project te gaan volgen!
Misschien heb je wat aan mijn projectje zoals op Weetjewel staat.

Succes met ombouwen!!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5



Bericht door Mickel Moen »

Welkom en succes.

Voor mijn zelfbouwavontuur zie link hieronder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Rene82
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 20:04
Locatie: Zuid limburg

Re: Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5



Bericht door Rene82 »

Bedankt voor de berichtjes. We hebben over een paar weken een afspraak gemaakt in friesland bij een camperbedrijf. (zou zo maar kunnen dat dat bij jou is @annoh, heeft mn vrouw geregeld) Eens kijken en wat ideeën opdoen. De bank die je in je link gebruikt heeft ook onze interesse... Voorlopig kan ik niet veel doen aangezien alle putje eruit worden gehaald. Het materiaal voor de isolatie ligt al te trappelen om erin te mogen. Ik kan aan de slag met de eclectische installatie (op papier) voor te bereiden. Gisteren de distributie set vervangen, dus dat kan ook van de lijst af. verder vooral hier spitten en graven..... :thumbup: ik krijg mn tijd wel vol!
electronica werkt op rook. Als de rook eruit is werkt het niet meer.....
Rene82
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 20:04
Locatie: Zuid limburg

Re: Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5



Bericht door Rene82 »

zo.... inmiddels de bus leeggemaakt. alle materialen voor de isolatie en wand/vloerbekleding zijn binnen. (antidreun matten, schapenwol, x-trem, vilt en nog wat klein spul.) Ik wil natuurlijk het stroomschema begrijpen en klaar hebben voor ik met de wanden en vloer ga beginnen. Nou ben ik mechanisch goed onderlegt maar elektra is een ding wat niet heel dicht bij me staat. Als ik 1 dag zonder 230v kan en op de accu kan staan is dit meer dan genoeg. We staan alleen op de camping en rijden maximaal 8 a 10 uur op een dag om daar te komen. ik lees van alles over een shunt en over een omvormer. Maar het zegt me bar weinig allemaal... Ik zou het toch fijn vinden om jullie mening en advies te hebben over mijn plannen:

stroomverbruikers 230v: koelkast, 2 x stopcontact, accu lader
stroomverbruikers 12v: koelkast, 2 x ledspotje, 2 x led leeslampjes, 2 x usb laadpoort, pompje schoonwater, leslampje boven keukenblok.

Volgens mij heb ik het dan wel.....

-De stroomvoorziening wil ik volledig los van de auto accu.

-de HH accu wordt geladen door de acculader als ik aan de 230v sta.

-als ik aan de 230v sta wil ik graag een senseo kunnen gebruiken, 1200 watt geloof ik. onderweg zet ik wel koffie met de fluitketel. Verder hebben we geen zware verbruikers....

-tijdens het rijden kan de koelkast gewoon op de HH accu draaien.

-verder wil ik de bekabeling al leggen voor mocht er ooit nog een zonnepaneel bij komen. (mijn inziens voor ons gebruik niet nodig, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.)

Misschien kan iemand me een schematische opstelling maken hiervan? er staat zoveel info op het forum maar ik wil toch graag " advies op maat ".... Kan het wat ik wil en zijn er dingen waar ik nu geen rekening mee hou?!?!
electronica werkt op rook. Als de rook eruit is werkt het niet meer.....
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5



Bericht door Aloys »

Met een simpel scheidingsrelais van een paar tientjes heb je de huishoudaccu ook altijd weer vol, na een dag onderweg.
Dat geeft je de mogelijkheid om stroom op de camping een keer over te slaan, als dat duur is. Ik heb als eens gezien dat
men er € 6,00 per dag voor vroeg...

De koelkast op 12V, wordt dat een compressorkoelkast(je)? Ook die kan best een nachtje doorlopen op de accu, als de
accu overdag is volgeladen. Neem je een absorptiekoelkast (die op 12V heel veel stroom trekt) dan kun je die bij aankomst
op de camping overschakelen op gas, als je geen 220V neemt.

Een shunt is een onderdeel van een (wat duurder) meetsysteem, een soort computertje, die probeert bij te houden hoe
vol je huishoudaccu is. Je kunt prima zonder, dan heb je dus ook geen shunt nodig. De meeste campers hebben zo'n
voorziening NIET.

Met een omvormer (ook wel invertor genoemd) wordt een apparaat bedoeld dat van 12V gelijkspanning 230V wisselspanning
maakt. Dan heb je dus ook 230V als je een keertje niet op de camping staat. Ze zijn er in verschillende "zwaartes", zelf heb
ik er eentje van 350W zodat ik mijn laptop en camera-accu's kan opladen.
Zou je er koffie op willen zetten dan mag ie wel 1500-2000W zijn. Dat pleegt wel een aanslag op je accu! Als voorbeeld:
1200W / 12V = 100A aan stroom! Zo'n omvormer wordt dicht bij de huishoudaccu geplaatst, met een korte en "pink-dikke"
12V-kabel!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Rene82
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 20:04
Locatie: Zuid limburg

Re: Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5



Bericht door Rene82 »

dankje voor de toelichting aloys. het geeft me wat meer duidelijkheid :thumbup:

als ik het goed begrijp adviseer je me aan om wel een scheidingsrelais te plaatsen? dus de HH accu aan de voertuig accu te koppelen. d.m.v. het scheidingsrelais gaat gebruik van de HH accu niet te koste van de capaciteit van de voertuig accu. Misschien toch geen overbodige luxe gezien de minimale kosten.

de senseo kan ik prima missen onderweg. ik kan altijd de fluitketel op het vuur zetten. als ik hem alleen kan gebruiken als ik aan de paal sta ben ik al tevreden. scheelt weer in de kosten i.v.m. een zwaardere omvormer en accu. wellicht een wat lichter koffie apparaat. even de optie's bekijken.

de shunt gaan we achterwege laten als dit geen noodzaak heeft. de accumonitor kan neem ik aan altijd rechtstreeks op de accu worden gezet ter indicatie? natuurlijk meet ik wel de laadstroom als ik aan de paal hang. dus dan kan ik alleen de spanning van de accu meten als ik vrij sta. (mits er geen verbruikers zijn ingeschakeld op dat moment.)

de koelkast wil ik op 12v voor onderweg en op 230v voor aan de paal. gas is geen noodzaak denk ik. maar ik moet me hier in nog wat verder verdiepen.

als ik een acculader aansluit op de 230v om de HH accu aan te paal continu bij te laden kan ik de iPhone/ iPad ook aan 12v laden via de accu. of is het beter dit aan een 230v stopcontact in de auto te doen? ik kan me voorstellen dat dit minder belastend is voor de accu of zie ik dit verkeerd?

i.i.g. bedankt voor je reactie!
electronica werkt op rook. Als de rook eruit is werkt het niet meer.....
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5



Bericht door Aloys »

Een accumonitor is waarschijnlijk dat computertje waar ik het over had en die wordt dan geleverd mét shunt.
Een shunt is een meetgevalletje, die verbind je rechtstreeks met de min van de huishoudaccu, daarna komen
de gebruikers. Zo meet de de accumonitor via de shunt alle stromen die "erin en eruit" gaan.

Het enige wat ik met mijn accumonitor doe is de actuele spanning aflezen, voor mij voldoende indicatie van
hoe vol of leeg de accu is, en hoeveel stroom er loopt. Ik heb ook zonnepanelen en vind het leuk om te zien
dat er méér stroom in gaat dan dat er uit gaat...
Wat de spanning betreft had ik ook een chinees digitaal metertje kunnen kopen voor een paar euro in plaats
van een accumonitor van dik boven de 100 euro!

Een absorptiekoelkast gebruikt zoveel stroom op 12V dat campers daar een relais tussen hebben: alleen als de
motor loopt krijgt de koelkast 12V, motor uit = koelkast uit, in jouw geval. Totdat je weer aan de paal staat.
Dat kan dus eigenlijk niet: laat je de auto een middag op een P-plaats in de zon staan dan is je koelkast ook
ontdooid. Of je zet 'm op 12V, dan is je huishoudaccu leeg. Met andere woorden: gas is noodzaak!

Zelf heb ik een (weliswaar) duurdere compressorkoelkast. Die loopt alleen op 12V, gebruikt max. 4,5A wanneer
het motortje draait. Sta ik aan de paal, dan loopt ie nog steeds op 12V van de accu. Maar de accu heeft dan
hulp van de lader die (max) 20A laaadstroom levert.

Alles wat je op 12V kunt laden (telefoons, tablets etc.) moet je gewoon op 12V laden. De voeding van mijn
laptop geeft echter 18V richting laptop, die moet dus aan de 220. Een kleine omvormer vind ik prettig om aan
boord te hebben. Koffieapparaten hebben we niet mee, in de camper drinken we vrijwel altijd oploskoffie...

En telefoons, iPads etc. zijn bijna niet belastend voor de accu. Een zware omvormer wel!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5



Bericht door WhiteVanMen »

koffiepot.jpg
koffiepot.jpg (9.73 KiB) 2600 keer bekeken
Voor een lekker vers bakkie koffie , een percolator.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 939
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5



Bericht door LMC591A28JTD »

beetje off topic: Dit is een geweldig apparaat, echte koffie met echte druk gezet met slechts 800 Watt, dus kan op onze omvormer, want voor een paar koppen staat hij slechts 3 minuten aan:

Afbeelding

https://www.amazon.de/gp/product/B01DT7 ... UTF8&psc=1
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5



Bericht door Vertrokken2 »

Zoiets had ik vroeger. Nadeel van deze machines is dat ze rotzooi maken. Daarom heb ik liever Nespresso in de camper.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5



Bericht door jan- »

Aloys schreef:Alles wat je op 12V kunt laden (telefoons, tablets etc.) moet je gewoon op 12V laden. De voeding van mijn laptop geeft echter 18V richting laptop, die moet dus aan de 220.
Sinds ik deze gebruik voor mijn laptop heb ik de omvormer niet meer nodig. Is veel zuiniger:
https://www.ebay.com/itm/Brand-New-CAR- ... SwTA9X2WOM

En deze compressorkoelbox op alleen 12V is nog wel betaalbaar en is erg zuinig met energie:
https://www.dewitschijndel.nl/waeco-coo ... orkoelbox/

Ik heb geen panelen en sta nooit aan de paal maar ik sta niet lang op 1 plek. Mijn advies is ook om de huishoudaccu via een scheidingsrelais te laden. Al was het maar om niet met snoeren hoeven te knoeien op de camping.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen én zelfbouw verslag Volkswagen T5



Bericht door Appiecamp »

De cafetière :thumbup:
https://eten-en-drinken.infonu.nl/berei ... tiere.html
Geen geneuzel met elektrisch. Gewoon kokend water en klaar...en lekker.
Plaats reactie