Kachel wijsheid?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door Michel65 »

Wijsheid en gevoel, de oplossing is er nog niet al neig ik zodra ik iets over diesel lucht lees daar verre van te blijven.
Ruimte tja weet van gekkigheid niet wat ik allemaal mee mag nemen straks in mn eentje een l3h2.
Dank voor jullie hulp,ga eens kijken naar een paar van die gaskachels want op het gebied van esthetica wint de diesel kachel met vlag en wimpel,die zie je niet.Zo maakt een ieder andere afwegingen,
Michel die het ff niet meer weet.
Meine
Berichten: 4752
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door Meine »

In bussen en touringcars zit er bij mijn weten ook geen 2e tank in voor de Webasto. Als ik zo bij tijd en wijle de stank en de rook ervaar bij het opstarten van de Webasto dan ben ik blij dat ik in de camper een Truma op gas heb.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door KTManiac »

OK, maar die evt. stank en rook bij opstarten komt er toch buiten uit ipv binnen?
Zie 't probleem dus niet.
Meine
Berichten: 4752
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door Meine »

Ik heb veel Amsterdam werk gedaan met de tourwagen, los van dat je het binnen ruikt terwijl de Webasto achter naast de motor zit kom je met de stank en rook in de stad er niet meer mee weg tegenwoordig.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door KTManiac »

Wat er buiten even uit komt bij opstarten boeit me niet zo, kom vrijwel nooit op camperplaatsen of in de stad.
Als je 't binnen ruikt wordt 't minder interessant idd....
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door Atoz »

Meine schreef:Ik heb veel Amsterdam werk gedaan met de tourwagen, los van dat je het binnen ruikt terwijl de Webasto achter naast de motor zit kom je met de stank en rook in de stad er niet meer mee weg tegenwoordig.
Laat mij nu vertellen dat ik onze dieselverwarming binnen niet ruik.
Geen idee wat er buiten onder de camper gebruiken valt.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door de Jonckheer »

Meine schreef:In bussen en touringcars zit er bij mijn weten ook geen 2e tank in voor de Webasto. Als ik zo bij tijd en wijle de stank en de rook ervaar bij het opstarten van de Webasto dan ben ik blij dat ik in de camper een Truma op gas heb.
Bij Oostenrijk touringcars kwamen wat jaren terug 25 nieuwe Scania's en die hadden toch echt een aparte tank voor de Webasto. Gaf nog aardig wat problemen want die werden nog wel eens vergeten te tanken en dan had je een koude bus totdat de motor een keer warm was. Misschien hangt het er vanaf hoe je een bus besteld, dat kan natuurlijk.
En mijn Webasto kan bij opstarten best een aardig rookgordijn leggen. Is maar even natuurlijk, maar toch. Daarnaast een heel stuk rumoeriger dan de E4000 van Truma want hij brult behoorlijk. Wel zijn de Webasto's heel wat betrouwbaarder, de mijne is 35 jaar oud en dat zie ik een Truma nog niet worden.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door WoutvanAken »

Wanneer je zowel verwarmt en kookt op diesel en dus geen gas aan boord hebt kun je ook niet wokken.....
Wij gebruiken in 80% van de gevallen de skottel om buiten te koken. Gezellig, wijntje erbij.
Staat de vrouw ook niet weer dagelijks achter het fornuis..... :wink:
Wout.
Meine
Berichten: 4752
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door Meine »

Ja het bus wereldje is klein, voor Oostenrijk in Diemen heb ik ook best wel veel gereden, ook op de Scania's en de Chinese Higher Scania's. Ik heb ze altijd gewoon afgetankt zonder ook maar na te denken over een 2e tankje. Ik zou ook niet weten waar de vuldop zou moeten zitten trouwens.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door de Jonckheer »

Rechts achter onderin achter het luik. Het was maar een klein tankje wat later werd vervangen door een grotere.
Toedeledoki

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door Toedeledoki »

Wij hebben net 4 weken heerlijk warm bij ons Planar kacheltje gezeten. Ingebouwd is de 2D. Die heeft in een L2H2 bus overcapaciteit. Het inbouwen stelt op zich niks voor. Dieselleiding en stroom meer is ie niet nodig. De kachel bleek tijdens de frisse avonden en koude ochtenden prima te functioneren. Stroomverbruik is lager en dieselverbruik zag ik niet terug in het totale verbruik over de vakantie.

Ik kan tot nu toe niks negatiefs melden over deze kachel. Stinken doet ie niet. Zowel binnen als buiten ruik ik hem niet.
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door Michel65 »

Ik las op de site van Truma ,dat de truma s2200 enkel voor een caravan zou zijn,
Mag ik aannemen dat het hier om regelgeving gaat in Duitsland?
Het lijkt me kwa afmetingen een goede keuze,is maar 12cm diep.
Nu zag ik dat je de in en uitlaat naar de zijwand kan voeren,
Hoe zit dat dan ,als deze in de buurt van elkaar zitten ,krijg je de afvalstoffen toch weer in de inlaat,vraag voelt al een beetje blonT aan!
Het alternatief zou dan de Truma 3004 zijn maar deze is behoorlijk diep in cm.
De Truma VarioHeat valt helaas buiten mijn budget
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door kampo »

Michel65 schreef:Ik las op de site van Truma ,dat de truma s2200 enkel voor een caravan zou zijn,
Mag ik aannemen dat het hier om regelgeving gaat in Duitsland?..
Als het niet mag van de fabrikant moet je het ook niet proberen. :thumbdown:
Dat zal constructief en met de risico's te maken hebben.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Kachel wijsheid?



Bericht door myway »

Het gaat er om of er een keuring opzit voor Duitsland.
De 2200 heeft die niet net als een 5004, dat is in principe een zelfde kachel als een 3004.
De wanduitlaat is geschikt om een 2200 goed te laten functioneren, deze is onlangs door Truma aangepast en lijkt nu op de in/uitlaat van een b10 boiler.
De 2200 wordt hier door zelfbouwers best wel gebruikt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door myway op di 10 okt 2017, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie