Kachel wijsheid?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Kachel wijsheid?



Bericht door Michel65 »

Ten einderaad ,bijna dan,diesel kachel versus gas kachel.
Beetje raar verhaal maar rijden op diesel vindt ik al erg genoeg(ducato euro 5) maar dan ook nog eens verwarmen en
koken op diesel.
Zojuist gekeken naar een gaskachel en een kooktoestel op Propaan / lpg.
Mijn omgeving,doe is ff niet zo gevaarlijk met een gaskachel,uuuh die zijn best veilig hoor!
Wat dan een diesel kachel en daarnaast ook nog een lpg fles om te koken?
Wie heeft ook voor deze uitdaging gestaan en wat was de uitkomst!
Michel
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door annoh »

ik zou gewoon gaan koken en stoken op diesel! Ik heb daar goede ervaring mee.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door Atoz »

Zelf enkel maar ervaring met rijden en verwarmen op diesel.

Maar toch wat van gelezen en dan is het vooral de prijs van het apparaat op diesel dat me afschrikt.

Het hoofd van de keuken wou hier absoluut een vier pits kookfornuis.... Nog nooit op diesel gezien trouwens.

Die gasfles neemt toch wel wat plaats en gewicht in, vandaar de intresse.

Gegroet
Guido

P.s. al was mijn eerste idee voor een zelfbouwcamper om alles elektrisch te doen op basis van een goed geluids gedempt stroomagregaten....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door Meine »

Nog niet zo lang geleden is dit verhaal ook al uitgebreid aan de orde geweest. De zoek functie doet wonderen in zo'n geval.
Overigens, wij koken en verwarmen op lpg en dat bevalt prima. Bij vrij staan werkt ook de koelkast op lpg.
pele
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door pele »

http://www.campersite.be/forum/niew03.htm

Zie rubriek : Verwarming airco sanitair
Recent onderwerp : Diesel of LPG tank?
In dit item worden interessante afwegingen gemaakt.
Laatst gewijzigd door pele op wo 04 okt 2017, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door Michel65 »

Het verschil in centen is te verwaarlozen als ik kijk naar een Planar 2d of een Truma 3004 gas kachel.
Benieuwd of die planar zelf in te bouwen is en dan met name het gedeelte naar/in de dieseltank,
kon niemand vinden die hem wil/kan inbouwen en wat dan de kosten zijn.
Zou de Planar 2 genoeg zijn voor een l3h2,zit vaak op hoogte in noorwegen,mijn keuze (als ik voor diesel ga)
voor de Planar 2 ipv de 4 komt voort daar ik wat las over roetvorming in een lage stand.
Michel
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door Michel65 »

Dank Pele ,ik ga eens bij onze zuiderburen lezen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door Atoz »

Michel65 schreef:Het verschil in centen is te verwaarlozen als ik kijk naar een Planar 2d of een Truma 3004 gas kachel.
Benieuwd of die planar zelf in te bouwen is en dan met name het gedeelte naar/in de dieseltank,
kon niemand vinden die hem wil/kan inbouwen en wat dan de kosten zijn.
Zou de Planar 2 genoeg zijn voor een l3h2,zit vaak op hoogte in noorwegen,mijn keuze (als ik voor diesel ga)
voor de Planar 2 ipv de 4 komt voort daar ik wat las over roetvorming in een lage stand.
Michel
De Nederlandse verkoper, die regelt toch zelf de installatie voor je....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door de Jonckheer »

Er zit nog een ander nadeel aan diesel, nu nog niet maar mogelijk later? Een moderne touringcar/stadsbus heeft vaak een aparte tank voor de verwarming, meestal Webasto. Ik heb eens gevraagd waarom dat is. Het antwoord: dat is omdat als er een brandstof komt met veel meer biodiesel dan nu het geval is de Webasto het dan niet meer doet. Tja, en daar sta je dan met 2 soorten brandstof nodig.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door henk en lila »

Michel, het gaat niet allen om een technische keuze. Met onze kleine bus vond ik ruimte een veel belangrijker aspect. Daarnaast backup en verkrijgbaarheid. (en geld).
Dus voor ons een dieselkachel op de hoofdtank en een 2-pits gasstel op de medium CampingGaz tank (met net zo één op reserve).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door kampo »

Misschien is dit interessant voor je om het verschil te begrijpen:

Sommige campers hebben 2 kachels ingebouwd
Af fabriek stond er een klassieke “ringverwarming” op gas in.
Deze had als voornaamste gebrek dat het achteraan in de slaapkamer te warm werd en dat je vooraan niet kon blijven zitten door de koude instraling van de voorruit.
Achteraf werd er vooraan een 2kW dieselkachel bijgeplaatst. Met slechts 1 uitstroommondje richting voorruit.
Probleem was opgelost. En sindsdien werd de gaskachel ook niet meer gebruikt…

PS:
Diesel ? Ik heb een katalysator op de uitlaat van mijn dieselkachel gezet.
Nu ruikt het naar gebakken frieten. :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door de Jonckheer »

Uitstroom van een kachel kun je reguleren. Er zitten namelijk kleppen in die je naar eigen inzicht meer of minder open of dicht kunt zetten. Een vooruit kun je isoleren, daar is materiaal voor te koop. Veel beter en goedkoper dan daar een extra kachel voor te gaan plaatsen, wat op zich een belachelijk idee is. Wij hebben een dik gordijn tussen de cabine en de woonruimte en daardoor geen problemen met warmte die verdwijnt door de voor- en zijruiten van de cabine.
Gaskachels zijn niet beter of slechter dan diesel maar stinken niet of nauwelijks en dat kun je van een dieselkachel niet zeggen. Allebei verwarmen ze lucht of water dus daarin geen verschil.
Ga je iets bouwen is het raadzaam een afweging te maken welk systeem te wilt gaan inbouwen maar heb je eenmaal standaard een gaskachel is er geen enkele reden om die te vervangen door diesel.

Afbeelding
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door KTManiac »

de Jonckheer schreef:...maar heb je eenmaal standaard een gaskachel is er geen enkele reden om die te vervangen door diesel.
Wanneer je een touringcar en alle ruimte van de wereld hebt niet. :wink:
Wanneer je in een buscamper ruimte wilt besparen en van de gasfles af wilt wel. Dan kan koken en verwarmen op diesel een prima oplossing zijn. Dieseltank hangt er toch al onder.
Gebruikersavatar
lindy 1981
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
Locatie: sprundel

Re: Kachel wijsheid?



Bericht door lindy 1981 »

de Jonckheer schreef:Er zit nog een ander nadeel aan diesel, nu nog niet maar mogelijk later? Een moderne touringcar/stadsbus heeft vaak een aparte tank voor de verwarming, meestal Webasto. Ik heb eens gevraagd waarom dat is. Het antwoord: dat is omdat als er een brandstof komt met veel meer biodiesel dan nu het geval is de Webasto het dan niet meer doet. Tja, en daar sta je dan met 2 soorten brandstof nodig.
De moderne vrachtwagen daarintegen niet.
Ik heb in mijn 3jaar jonge scania gewoon 1brandstof tank.
Waarvan de webasto ook zijn diesel pakt.
En de nog jongere vrachtwagens in ons wagenpark ook.
Superkachel b.t.w.
In mijn camper zit een truma op lpg.
Koken en rijden ook op lpg
Plaats reactie