schaarkrik als stelpoot

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

schaarkrik als stelpoot



Bericht door lazise1973 »

Heeft iemand ervaring met de 12 v elektrische schaarkrikjes die voor 60-70 euro te koop zijn.
Ik denk erover om ze op zijn kop aan het chassis te bouten ,en ze dan als stabilisatie steunen voor mijn semi integraal te gebruiken.We hebben jarenlang een buscamper gehad en sinds kort een semi intergraal en het valt ons op dat deze meer beweegt dan onze buscamper.
Misschien handiger dan de gebruikelijke stelpoten ,die er overigens niet onder zitten.
De electra kan dan in de garage een plaatsje krijgen.

Groeten Gerard
Laatst gewijzigd door lazise1973 op do 28 sep 2017, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door ducati 900 »

Een goed idee als ze voldoende draagvermogen hebben.
Maar ze hoeven niet beslist op de kop.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door lazise1973 »

Als ze op zijn kop zitten is het montagevlak wat groter , en kun je ze beter vastzetten lijkt me.
Die krikjes hebben een hefkracht van 2000 kg, en dat is erg veel, dus niet te ver uitschroeven !!
Het is dan ook beslist niet de bedoeling om ze te gebruiken om de Camper recht te zetten!
De meeste stabilisatie poten hebben een statische belasting van 500/1000 kg.
Ik vraag me wel af of die elektrische krikjes bestand zijn tegen spatwater.

Gr Gerard
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Bob Diesel »

Niet dus
Doe het met een gewoon hand bediend krikje
En een accuboor voor in en uitdraaien
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Aloys »

Pootjes onder je camper, dat vind ik zóóóó caravan... :D :wink:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Bob Diesel »

Vandaar dat ik ze verrwijderd heb
Stel je voor je ziet me :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Hoofdnoorman »

De schaarkrikjes er onder is een goed idee en het kan.
Maar.......

Van die voordelige krikjes is er soms net iets heel erg mis. In ieder geval die van de Aldi 3 jaar geleden.
Ik ga het proberen uit te leggen:

De spindle zit in een tandwiel in het overbrengingshuis. Zolang de krik op de grond staat en moet heffen is er niets aan de hand en werkt alle feilloos. Maar als je veel kracht uitoefend on de krik omhoog te trekken, of de krik hangt onder de auto en trilt een beetje, dan trekt de spindle uit het tandwiel.
Om dit tegen te gaan, moet je dus de krikjes even modificeren.
Je moet het tandwielhuis los maken. Daarna moet je in de spindle een gat boren en draad tappen. Hierna draai je een bout (M6 is voldoende) met een grote plaat zodat het tandwiel er niet af kan schuiven.
Nu zal het kapje niet meer passen. Boor daar dus een gat in op de plaats van de boutkop en lijm ter plekke een dopje van een melkpak oid er in.
Afbeelding

Je kunt controleren of de (onbewerkte) krik stevig genoeg is, op de volgende manier.

Zet je voeten op de onderplaat en trek aan de bovenzijde stevig aan de krik. (Het stuk wat je onder de kriksteun doet.) Trek je de krik uit elkaar, dan moet er dus die modificatie komen. Doe je dat niet, dan kan hij dus naar beneden komen en het wegdek gaan raken en de boel beschadigen.

Verder maakt het niet uit of je hem op de kop monteert. Op de, draaibare, bovenzijde kun je mooi een paar grotere schijven plaatsen zodat de boel niet in de grond weg zakt.


EDIT:
Ik ben net ook even aan het googelen om wat plaatjes te zoeken, maar zie die slechte al niet eens meer zo snel op de WWW.

De onderstaande is goed. Deze spindle is opgesloten door een kraag en lager. Die gaat met het montage/tandwielblok rechtstreeks aan één zijde aan de schaar.
Ik ben toevallig net bezig met zo'n spindle om een heftafel te maken voor een forumlid. Volgende week kom ik met foto's en dan gelijk met een tekening hoe je simpel en doeltreffend uitstelpoten daar van maken kan.
Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Basher
Berichten: 875
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 19:30
Locatie: Waddinxveen

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Basher »

Waarom zo duur ??
Accuboor en 2 stuks schaarkrik. Op een houten bintstuk schroeven en klaar :-B

Afbeelding

Bij niet gebruiken los in de garage.
Jaar en dag gemak voor € 25,-
Grts Jaap

Tempus Fugit (De tijd vliegt)

Burstner Privilege t695 - 2.3 multijet 130 pk
Weinsberg CaraCompact 600 MEG (Pepper) - 2.0 Blue HDI 165 pk
Knaus Van Ti 650 MEG - 2,0 Blue HDI 130 pk
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Hoofdnoorman »

Omdat het leuk is :-B

Afbeelding

Hier dus al een principetekening voor de stelpoot. Is het principe niet te begrijpen, dan kun je er beter ook niet aan beginnen.
Deze poot kan ongeveer 22 cm uitschuiven.
Sloop het schaargedeelte. Neem het materiaal zoals getekend. Boor de gaten in het 40 vierkant buis. Boor de gaten in het 30 vierkant buis. Zaag het schroefdraad gedeelte van de schaarkrik van beide kanten evenveel af totdat de totale breedte ongeveer 35,5 mm is. Mag ook op de draaibank natuurlijk.
Las op 8 plekken op de binnenpoot een sluitring. Werk de las af. Las ook de onderplaat op de binnenpoot. Schuif het 40 vierkant op de motor en zet deze vast met de originele bouten.
Schuif nu het pasgemaakte schroefdraad gedeelte in de 30 vierkant buis. Sluit de motor aan op 12 volt en laat de spindel draaien zodat hij de binnenpoot intrekt.

Aan de 40 buis kun je eventueel een bevestiging lassen. Je kunt er ook een scharnierend systeem van gaan maken.
Je kunt hem ook korter maken. Haal dan evenveel van de buitenpoot en de binnenpoot en dan ook van de spindle af. Als je meer als 6 cm korter maakt, gaat dit ook van de lifthoogte af.

De afslag heb ik nog niet bekeken. Vind ik zelf niet nodig.

Nogmaals, dit is dus een principetekening en dus hoe het zou kunnen. Mogelijk heeft iemand betere ideeën.
Met maten etc ben ik uitgegaan van de delen die ik nu in mijn bezit heb.
Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door pwhooftman »

Let wel dat die 1000 of 2000 kilo draagvermogen pas bereikt wordt als de schaarkrik bijna geheel is uitgeklapt (en dus de maximale lengte heeft bereikt en ook het meest instabiel is). Want dan is de overbrenging het grootst (veel omwentelingen van de spindel worden vertaald in weinig extra lift). De mogelijke belasting loopt lineair op, als de schaarkrik half is uitgeklapt is de mogelijke belasting ook de helft van het maximum. Ik speel trouwens met hetzelfde idee, ik ga dit volgen.


@Rudy; ik denk dat je hefvermogen met zo'n constructie flink afneemt (geen schaarconstructie meer die als reduceermechaniek werkt)
@Rudy; mooie rol folie :-B
Bijlagen
grafiek_hefvermogen.jpg
grafiek_hefvermogen.jpg (85.86 KiB) 3363 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Hoofdnoorman »

Pieter.
Het hefvermogen gaat niet meer volgens de bijgaande tabel maar wordt lineair.
De lineaire kracht komt overeen met de kracht die de schaar van de krik kan hebben bij exact de halve hefhoogte. Zal ongeveer 50 kN zijn en dus ruim voldoende als stelpoten maar niet om een auto volledig van de grond te tillen.
Het deel op de foto ga ik gebruiken om een heftafel te liften. Ook daar is de vraag of hij de eerste cm's zal kunnen gaan tillen. Als de tafel eenmaal een stuk omhoog is, ben ik er niet bang voor. Het uitrekenen van de kracht in de laagste stand is erg moeilijk omdat de overstaande zijde slechts 3 cm hoog is tegenover de aanliggende zijde van 45cm, los nog van de onbekende, optredende, wrijvingen. Als het niet lukt ga ik er een 12 volt lier voor gebruiken.

De folie is van de rol waar jij een stukje van hebt gekregen. Helaas dus de verkeerde kleur.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Camperic »

Basher schreef:Waarom zo duur ??
Accuboor en 2 stuks schaarkrik. Op een houten bintstuk schroeven en klaar :-B

Bij niet gebruiken los in de garage.
Jaar en dag gemak voor € 25,-
Zo wil ik het ook gaan doen :thumbup: , maar dan zonder accuboor :wink:
Kost je slechts één krik extra, want die andere heb je al bij je voor het geval je een lekke band krijgt toch? :D
Het moet uiteraard wel een goede schaarkrik zijn, maar het hoeft geen dure te zijn. Hefvermogen moet uiteraard voldoende zijn, maar is voor het doel van stabilisatie niet zo belangrijk. De krik wordt niet zo zwaar belast in dat geval.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Bob Diesel »

Dat zeg ik :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door seth_space »

En waar dienen die pootjes en dergelijke constructies precies voor?
Is je camper niet stabiel genoeg van zichzelf? Zwaar versleten veerpakketten?
Ben je bang dat de buren je gewip zien?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie