schaarkrik als stelpoot

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door ducati 900 »

Je kunt ze ook nodig hebben om de camper waterpas te zetten.
Bij mijn vrouw zijn, na jaren in de ouderenzorg te hebben gewerkt, de nekwervels
versleten.
Als ze niet vlak ligt dan wordt ze de volgende ochtend wakker met enorme
rug- en hoofdpijn.
Ik zet de camper zoveel mogelijk recht met de hulpluchtvering en dan stel ik precies waterpas met krikken.
Het lijkt mij heel handig dat je dat vanuit de stoel kunt doen met dit soort krikjes.
Nu moet ik steeds heen en weer lopen naar de waterpas omdat mijn vrouw al lang weer ergens anders mee bezig is.
Hoeft dus niks met krikken te maken te hebben. :-B :-B

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Camperic »

:thumbup:

Voor mij is het ook belangrijk dat de camper (zo goed als) waterpas staat. Dat doe ik mbv Flat-Jack's, wat prima gaat. Uiteraard zou ik dat het liefste met een hydraulisch levelsysteem doen, maar ben daarvoor nog op zoek naar sponsor(en) :angel:

De camper is, ondanks hulpveren van CarSupport, inderdaad niet stabiel genoeg van zichzelf. Dat grotere kind(eren) in het hefbed voorin slapen helpt natuurlijk ook niet ;)
Tegen het "schommelen" heb ik stelpoten achter en aan de voorkant wil ik het indien nodig gaan stabiliseren mbv schaarkrikken.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door seth_space »

Oke, rechtzetten snap ik. Tot dusver is me dat altijd gelujkt met de keggen maar ik kan me situaties voorstellen waar dat niet lukt.
Als het te gek is zoek ik liever een andere plek.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door ducati 900 »

Onze camper blijft trouwens ook al zet ik hem op 4 krikken nog steeds schommelen hoor maar ik krijg hem zo wel altijd waterpas.
Als ik een mooie plek zie dan wil ik daar ook staan, schuin of niet. :thumbup:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door lazise1973 »

Rudy bedankt voor je duidelijke uitleg, hier kan ik iets mee !
Ik ga er mee aan de slag.
En idd hydraulische stelpoten vind ik veel te duur.
Met een paar dagen dagen knutselen heb je een systeem dat voldoet aan mijn eisen.
Ik doe het vooral voor het gemak om niet steeds op mijn knieën te hoeven om de losse krikjes te plaatsen, wat overigens een prima en goedkope oplossing is.

Groetjes Gerard
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Camperic »

ducati 900 schreef:Onze camper blijft trouwens ook al zet ik hem op 4 krikken nog steeds schommelen hoor maar ik krijg hem zo wel altijd waterpas.
Het scheelt bij mijn camper al veel als ik de stelpoten achter uitdraai. Aangezien het hefbed boven de voorstoelen (hoog zwaartepunt) voor relatief veel beweging zorgt verwacht ik merkbaar minder schommelingen als ik ook de voorkant ondersteun.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Basher
Berichten: 875
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 19:30
Locatie: Waddinxveen

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Basher »

Ik slaap wat lekkerder als ik het gewiebel van de wind niet voel. Het wil hier en daar nog al eens waaien. Zie onderwerp kapotte TV-schotel. :oops:
Dus gaan de krikken er ook onder als ik zo goed als recht sta. :hug:
Grts Jaap

Tempus Fugit (De tijd vliegt)

Burstner Privilege t695 - 2.3 multijet 130 pk
Weinsberg CaraCompact 600 MEG (Pepper) - 2.0 Blue HDI 165 pk
Knaus Van Ti 650 MEG - 2,0 Blue HDI 130 pk
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Hoofdnoorman »

Helaas was ik toch even iets te optimistisch aangaande de kwaliteit van de schaarkrik.
In een eerdere reactie waarschuwde ik al maar kwam, nu eigenlijk ten onrechte, tot de conclusie dat ze beter zijn geworden.

Inderdaad ligt er nu een taatslager in het huis binnen in de motor. Dit lager vangt dus de heffende kracht op in de krik. Om het lastig te maken moet ik dit nu de trekkende kracht noemen.
Bij het naar beneden laten, helpt het gewicht mee de krik in te vouwen. Zodra dit gewicht weg is, vreet de bus van de spindle (zie de pijlen bij de tekening/foto) erg snel in het aluminium. Na een dertigtal in en uitvoeren kan de spindle axiaal bewegen en loopt het tandwiel vast tegen het reductietandwiel en loopt de boel kapot. Doordat het motorgewicht en de constructie aan de camper hangen, gaat dit misschien nog sneller.

Hoe dit op te lossen.
1. Zaag langs de spindel de originele bus er af.
2. Neem een taatslager 12x26x9 en schuif die tegen het aluminium huis. (Blauw op de tekening. SKF 51101)
3. Neem een stukje rondstaal van ongeveer 16 t/m 20. van pakweg 2 cm.
4. Boor hier een gat in van 12 mm. (Als je 11,8 hebt is dit nog beter)
5. Boor dwars op de verkregen bus een gat van ongeveer 8 mm. Eventueel nog even verzinken.
6. Schuif de nieuwe bus op de as tegen het taatslager aan.
7. Las snel in het geboorde gat de spindle vast aan de bus. Koel onmiddellijk af!

Nu is de spindle zowel radiaal als axiaal in beide richtingen gelagerd. Hij kan nu in zowel de intrekkende als uittrekkende kracht hetzelfde vermogen leveren.



Afbeelding

EDIT:
De originele bus heeft schroefdraad en is vastgezet door hem op twee plekken te deformeren tegen losdraaien.
Je kunt ook rondom, net na de deformatie gaan inzagen. Dan aan twee zijden langs de spindle de deformatie wegzagen en met een tang verwijderen. Je houdt nu nog een bus van ongeveer 2 cm over. Deze moet je er dus afdraaien. Ga dan met punt 5 verder.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Hoofdnoorman »

Hier een foto van een gemonteerd taatslager.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Toon »

Camperic schreef:
vr 29 sep 2017, 15:13
:thumbup:

Voor mij is het ook belangrijk dat de camper (zo goed als) waterpas staat. Dat doe ik mbv Flat-Jack's, wat prima gaat. Uiteraard zou ik dat het liefste met een hydraulisch levelsysteem doen, maar ben daarvoor nog op zoek naar sponsor(en) :angel:

De camper is, ondanks hulpveren van CarSupport, inderdaad niet stabiel genoeg van zichzelf. Dat grotere kind(eren) in het hefbed voorin slapen helpt natuurlijk ook niet ;)
Tegen het "schommelen" heb ik stelpoten achter en aan de voorkant wil ik het indien nodig gaan stabiliseren mbv schaarkrikken.
deze manier onlangs uitgeprobeerd
een extra krik erbij gekocht hiervoor
bij aankomst eerst de achterpoten stevig er onder gedraaid dus de camper iet uit de vering gedraaid
daarna de krikken er voor onder
aan gezien de camper iets voorover staat komt er op de achter poten nog wat meer druk
maar al met al gaat het goed op deze manier
camper staat veel stabieler en bijna geen beweging meer tijdens het instappen en lopen door de camper
ook tijdens het in bed stappen aan de achterzijde geen geschud meer
de test is ons goed bevallen
nu aan het zoeken naar een betaalbaar system
keuze uit 3 merken momenteel
Linnepe
Tessa
Amplo
met dit klote weer mooi de tijd om me daar is wat verder in te verdiepen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Camperic »

Dat is "lang" geleden :lol:

Mooi dat het je oplevert wat je wilt :thumbup:
Ik heb onlangs ook voor uitdraaibare poten op het chassis gemonteerd.
Nog steeds handmatig dus, maar wel gemakkelijker (helaas wel een andere dopmaat en dus andere zwengel voor nodig), lichter en goedkoper.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: schaarkrik als stelpoot



Bericht door Toon »

de fiat krik heeft een grote moer waar dus een dop op past
de extra krik had een oog waar de slinger in moest
daarvoor een hulpstukje gemaakt van wat afval ijzer zodat er nu dus de zelfde dop op past als van de standaard fiat krik
voor de achterpoten wel een extra slinger nodig
die hebben een kleiner moer als de krik
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Plaats reactie