Even voorstellen met onze Ducato

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Toedeledoki

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door Toedeledoki »

Lijkt wel een broertje van die van mij!

Ter inspiratie:

viewtopic.php?f=7&t=8457267&hilit=jumpe ... h&start=14
petine
Berichten: 22
Lid geworden op: di 19 sep 2017, 20:37

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door petine »

WoutvanAken schreef:Wanneer je de vloerplaat over deze isolatie legt blijft hij veren.
Beter alleen strookjes in de diepliggende gedeelten. Omdat de vloer dan maar half geïsoleerd is ga ik over de gehele vloer 10 mm kurk lijmen en daaroverheen 10 mm multiplex.
Wout.
Als ik de diepere gedeeltes voorzie van X-treme en daarover een 2e laag leg van 10 mm, gelijmd over de hogere profielen, heb ik dan niet hetzelfde effect als een extra kurk laag zoals jij beschrijft?

Op enkele hoger gelegen gedeeltes lijm ik latjes en daarom komt de bodemplaat te rusten, vastgelijmd/geschroefd (er van uitgaande dat dat gaat werken). De X-treme is iets indrukbaar, dus het lijkt me dat het geen probleem moet opleveren, maar ik probeer het eerst uit, en ervaringen van anderen blijft welkom.

Ik zie het bij niemand anders voorbijkomen; de foto's voor zover ik heb kunnen zien geven alleen aan dat er X-treme tussen de latjes ligt, dus waarschijnlijk alleen op de hoger gelegen gedeeltes gelijmd, en dan de dieper gelegen gedeeltes vrijgelaten?
Ik kan er naast zitten, en mijn "creatie" is zeker arbeidsintensief, ja en ik weet niet op het voordeel oplevert.
Toedeledoki

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door Toedeledoki »

Ik heb gewoon 10 mm extreme op de bodem geplakt en daar de vloer opgelegd. Zit absoluut geen beweging in en isoleert prima.
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door Gerhans »

Latten van 2x 3 cm in de breedte op de ribben plakken en daar tussen in 2 cm Xtreme leggen. Lijmen hoeft niet. Vloer is dan erg stabiel.




Afbeelding
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door WoutvanAken »

Vele mogelijkheden; ik had het idee dat het veert, rechtstreeks op de isolatie maar gezien de ervaringen
lijkt dat mee te vallen. Latjes ertussen kan natuurlijk ook.
Ik heb de kurk al gekocht en ga het daarmee proberen.
Wout.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door gsm »

Ik heb de bestaande vloerplaat gebruikt, is pasklaar en kost niets.
Ik heb die er uit gehaald en toen latten op de vloer gelijmd en isolatie er los tussen gelegd en daarna de plaat er weer op geschroefd.
In de wanden en dak heb ik schapenwol gebruikt maar wel van de rol.
Ik had als proef 2 zakken van het schaap gebruikt maar na een week stonk het nog en het is niet prettig om dat te verwerken, voelt vies aan en wassen moet je kunnen want we hebben wat gewassen :bang: maar toen hadden we niet veel meer over :lol3:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
petine
Berichten: 22
Lid geworden op: di 19 sep 2017, 20:37

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door petine »

dank jullie wel voor de info
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door gsm »

Ter verduidelijking wat foto´s van het schapenwol
Wat je ziet is 10cm dik schapenwol en wat al betimmerd is is 5cm dik
Afbeelding

En de wielbakken heb ik eerst beplakt met X-trem 2cm dik en daarna volledig opgevuld met schapenwol want wielbakken geven veel lawaai en ik hoor nu niets tijdens het rijden.
Afbeelding

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
petine
Berichten: 22
Lid geworden op: di 19 sep 2017, 20:37

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door petine »

Dank je voor de foto's.

Dus geen anti-dreunplaten nodig in de wielkasten? dat scheelt weer (in gewicht).

De multiplex in de wanden: is deze voor het aanbrengen van de uiteindelijke afwerking of om de wol op z'n plaats te houden (of een ander doel?)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door gsm »

Daar achter zit 5cm wol en de platen zijn de afwerkplaten. Die zitten ter hoogte van het bed waardoor je 10cm langer bed heb en toch zijn hoofd- en voeteneinden geïsoleerd.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
petine
Berichten: 22
Lid geworden op: di 19 sep 2017, 20:37

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door petine »

Plaatsen van de VSR gordelbok “economy – Slide Out”

Deze hebben we gekocht in Grotegast, laten opsturen, zelf gemonteerd en uiteindelijk – gelijktijding met de keuring van bus tot camper - goedgekeurd voor 2 extra zitplaatsen.
Achteraf vraag ik me af of het niet goedkoper was om rechtstreeks uit Duitsland te bestellen, maar goed.

Uitgangspunt voor de plaats van het bankje was voor ons:
- redelijke ruimte voor de voeten (omdat deze niet onder de bestuurdersstoel kunnen) ca 40 cm
- achter het bankje willen we voldoende ruimte voor het vaste toilet (zonder douche), ca. 60 cm breed
- daarachter komt het vaste bed van 140 cm breed.
De dwarsbalken en de leidingen onder de Ducato bepalen samen met de vaste afstand tussen de bevestigings-moeren van het onderstel van de gordelbok de speelruimte. De handleiding geeft wel aan waar de gordelbok moet worden bevestigd maar ik zag geen reden om daar niet van af te wijken, en de RDW had geen bezwaren: goedgekeurd.

De achterkant van de gordelbok heb ik vastgehouden als richtpunt voor de gewenste hoev. ruimte die overblijft voor het toilet. De afstand van de stijl in de bus (die ook aan de buitenzijde zichtbaar is) tot aan de moeren waardoor de bout moet voor de bevestiging door de vloer heb ik overgebracht naar de onderzijde van de bus waarna ik de voor ons meest ideale plaats heb bepaald voor de gordelbok.

Eerst heb ik de achterste beugel aangetekend aan de onderzijde van de bus, en gezorgd dat er voldoende speling van een paar cm. was voor de voorste beugel. (had ook andersom gekund hoor). De gaten van de achterste beugel geboord door de vloer. Op een stuk folie hadden we de plaatsen van de bouten aangetekend, overgenomen van de onderzijde van de bok. Door deze over de achterste gaten gelijk te leggen konden we de voorste 2 gaten bepalen en van binnen uit boren. Eerst voorgeboord met een kleine boor gecontroleerd dat het ook allemaal klopte en er geen gatenkaas van te moeten maken. De moeren van de bok aan de wandzijde van de bus zijn vrij toegankelijk/zichtbaar, de moeren aan de andere kant zijn van boven niet zichtbaar door de constructie van de gordelbok, dus daarom moest ik werken met een malletje (geknipt uit PE folie).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien op de foto zit één rij gaten in het lager gelegen deel van de vloer en een ander deel gaat dwars door een hoger profiel. In de handleiding is hiervan geen vermelding en heb ik het hoogteverschil opgevuld met een paar grote RVS carrosserie-ringen. De bok zal niet meteen scheef gaan staan en de vloer niet kromtrekken (denk ik) maar ik heb liever geen speling.
Zoals voorgeschreven ter opvulling een okoume plankje tussen de bodem en de gordelbok en alles vastgezet met een momentsleutel en vastgelijmd met de voorgeschreven loctite “middelvast”

De onderzijde van de bus met de bevestigingsbeugels:

Afbeelding

Afbeelding

de voorste beugel zit direct boven de knalpijp. Even scheef houden en op de plaats draaien. Kostte wat moeite omdat de leidingen niet meegeven.

Afbeelding

Afbeelding

de beugel aan de rugzijde van het bokje. Te zien is dat deze aan de buitenzijde van de auto strak tegen de balk aanzit gedrukt en aan de binnenzijde is een uitsparing voor de leidingen.
Hij kan niet helemaal in de hoek omdat de leidingen daar wat in de weg zitten.

Afbeelding

hier is de doorvoer van de leidingen beter te zien.


De ombouw is mix van creatieve geest en praktische oplossing voor hetgeen wij willen:

Afbeelding

de onderkant loopt schuin naar binnen om extra voetenruimte te creëren, de in- en uitschuifbare zelf getimmerde lattenbodem moet er voor zorgen dat het 10 cm uitschuifbare gedeelte van het bankje ondersteund wordt en rechts ruimte gecreëerd kan worden voor het uitnemen van de toiletcassette. Is nog niet helemaal uitgekristalliseerd, maar komt goed. In het bankje is links ruimte voor de accu gepland en rechts komt dus een doorgang voor de toiletcassette, die door het bankje omhoog kan worden getild. Is uitgetest en goed bevonden. We willen geen luiken etc. door de wand naar buiten toe en geen verzameltank onder de bus, dus voor ons is dit een oplossing waar we mee kunnen leven.

Afbeelding

Het hout van de ombouw van de bank is niet definitief. Ik wilde eerst voldoen aan de basiseisen voor de goedkeuring voor de camper en uitproberen hoe alles gaat werken, om te voorkomen dat ik (duur) materiaal verzaag en verpruts.

Afbeelding
kussentjes erop en goed bevonden. Voila.

Wordt vervolgd …
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door gsm »

Dat is geweldig nieuws voor anderen en dat zonder problemen en zonder enige vorm van test- of proef verklaring.
Top en bedankt voor het delen hier. :bow:
Ik heb het zelf nu niet nodig maar anderen misschien wel. :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door ThomasJumperHendriks »

Erg fijn en bedankt voor de uitgebreide verslag legging.
Ik heb gisteren een mail naar Duitsland gestuurd om te kijken of ik er een kan bestellen. Top!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
bohaco34
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 13:23

Re: Even voorstellen met onze Ducato



Bericht door bohaco34 »

gsm schreef:
do 30 nov 2017, 15:04
Dat is geweldig nieuws voor anderen en dat zonder problemen en zonder enige vorm van test- of proef verklaring.
Top en bedankt voor het delen hier. :bow:
Ik heb het zelf nu niet nodig maar anderen misschien wel. :thumbup:

Volgens mij accepteren ze dat alleen in de Ducato/ Boxer en jumper, andere merken vrees ik nog steeds van niet.
Plaats reactie