Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?



Bericht door Kroppie »

de buitenkant is roestvrij maar door deukjes en doffe lak ziet ie er niet uit, maar het ging om de onderkant.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
willemvanoranje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 02 sep 2009, 18:58

Re: Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?



Bericht door willemvanoranje »

Nou bedankt voor alle reacties, het is dus niet echt merk gebonden.

Heb mijn Citroën Jumper uit 1997, laten controleren of het nog nut heeft om hem te laten behandelen. Bedrijf in Leeuwarden, maar dan moet er eerst flink aan gelast worden.

We denken er over na of het nog zin heeft.

Stonden meer camper, jonger maar met de zelfde problemen.
Gebruikersavatar
johan1952
Berichten: 247
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 11:31
Locatie: Noordwijk aan Zee

Re: Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?



Bericht door johan1952 »

Mijn naam is Johan en ik heb een Peugeot J5 BJ 1992.Ik heb 3 jaar geleden de paravanplaat laten vervangen,en tevens een nieuwe voorruit met een nieuw raamrubber.Nu heb ik al een tijdje aan de bijrijders kant onder het dashboord kastje wat water lekkage.Ook gaat de paravanplaat aan die kant al weer een klein beetje roesten.Ik kan maar niet vinden waar het water vandaan komt.Wel zit er aan die kant een klein scheurtje in het raamrubber .Op het garantie bewijs staat dat ik Levenlange garantie heb op het verrichte schade herstel.Nadat ik telefonisch contact had met het ruitschadebedrijf ,kan volgens hun dat dat scheutje geen lekkage veroorzaken,en anders moest ik maar naar een bouwmarkt gaan en een beetje kit in smeren.Voor de rest wilde het bedrijf niks voor mij doen.Dus maar naar een bouwmarkt gegaan en kit tussen het raamrubber gespoten, maar de lekkage blijft.Weet iemand waar de lekkage vandaan kan komen en waarmee kan ik de paravanplaat het beste mee behandelen tegen het roesten ?
bvd Johan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?



Bericht door Kroppie »

bij de j5 zitten in de onderhoeken van het raam onder het raamrubber links en rechts 2 afwateringgaatjes , die horen er tenminste te zitten , via slangetjes loopt eventueel lekwater dan naar beneden,zit het slangetje er nog op is het gaatje nog open, e.e.a. is moeilijk te zien bij het vervangen van de parafan worden deze vaak over het hoofd gezien en dicht gelast (gesmeerd), en dan icm scheurtjes in het rubber gaat het weer roesten, en het water kan niet weg

losse roest goed wegborstelen/krabben en dan met fosforzuur insmeren, laten drogen , nog eens herhalen en dan zinkspray erover 2x, dan grond en aflak.

ipv fosforzuur heb ik ook goede ervaring met rustico gel(automaterialenzaak) , dik eropsmeren afdekken met huishoud folie en dan na 24 uur afwassen , drogen , zinkspray, enz

en met antiroest middel de naden en de paravan van binnenuit goed inspuiten, want na het erin lassen van de paravan is de lasplek erg roestgevoelig en het is maar de vraag of de lasser het behandeld heeft aan de binnenkant
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
johan1952
Berichten: 247
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 11:31
Locatie: Noordwijk aan Zee

Re: Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?



Bericht door johan1952 »

Beste jos Bedankt voor je snelle reactie.Maar moeten die gaatjes met de slangentjes voelbaar of zichtbaar zijn als ik de motorkap open doe en met mijn hand links en rechts onder de paravan voel ?
Gr Johan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?



Bericht door Dafluc »

Zullen we deze discussie op één plek voeren en niet op twee tegelijk.
Je hebt er een apart topic voor geopend. Prima, maar hou het daar dan ook.
viewtopic.php?f=3&t=8461936
Afbeelding
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?



Bericht door Charles Franconi »

Van 2000 tot 2012 een 1998er Ducatobus gereden. Eigenlijk alleen de dorpels, binnenkant spatborden en regengoot boven de achterdeuren extra behandeld. Eigenlijk geen roestproblemen.

In 2012 overgaan op MB Vario. Na de eerste (20000 km) beurt zei ik al tegen de garage dat ik volgend jaar terug zou komen om het eerste plaatwerk te laten vervangen. Ze keken toen een beetje raar (Mercedes roest toch niet??), maar inderdaad werd een jaar later het plaatwerk onder het voorraam al vervangen wegens roest. Ik heb vóór montage bedongen dat dit nieuwe stuk blik extra gespoten zou worden en heb bij de montage alles dik ingevet met preserveervet. Sindsdien geen problemen meer. Maar vorig jaar heb ik zowel mijn Nissan Patfinder als MB Vario maar een Mike Sander behandeling laten geven. De Nissan (Pick-up versie Navara) breekt overal in Europa door de midden door roestvorming (Facebook: Navara snapped chassis group) en aangezien ik ook totaal geen vertrouwen heb in roestprotectie door MB heb ik die ook maar laten doen. Beide auto's wil ik zo lang mogelijk rijden, niet vanwege roest maar vanwege technische betrouwbaarheid.

Terug naar het onderwerp: nauwelijks problemen met Fiat en veel gezocht naar Vario's en Sprinters: veel roest. Overigens hetzelfde met de 2 SLK's die we hebben gereden. Je kan op de roest wachten als ze altijd buiten staan.

Charles
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?



Bericht door Kroppie »

auto,s worden niet voor de eeuwigheid gebouwd, de fabrieken moeten blijven draaien

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
johan1952
Berichten: 247
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 11:31
Locatie: Noordwijk aan Zee

Re: Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?



Bericht door johan1952 »

De peugeot J5 en fiat ducato en citoen C 25 van voor 1992 roesten bijna allemaal op de zelfde plekken.De een wat minder dan de ander.Zelf woon ik aan de kust en daar gaat het roesten wel heel snel.Daarnaast ga ik ook nog ieder jaar in de zomer naar Portugal op vakantie, en daar staat mijn camper op een camperplaats nog geen 50 meter van de zee af .In de middag komt er vaak harde wind op zetten en dan wordt de camper zowat gezandstraald .Ondanks dat ik de camper iedere week in portugal afspuit,komt de roest toch weer te voorschijn. Heeft iemand ervaring met het tectyleren van een camper,en zou het nog zin hebben om een camper (BJ 1992) te laten tectyleren,en weet iemand een goed tectyleerbedrijf en wat kost om een camper te laten tectyleren ?
Gr johan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?



Bericht door hathi »

Johan ik zou het niet meer doen,dat heeft weinig nut,omstreeks die leeftijd, hadden alle merken er last van,en was de produktie,heel anders dan nu
Hans
Gebruikersavatar
johan1952
Berichten: 247
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 11:31
Locatie: Noordwijk aan Zee

Re: Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?



Bericht door johan1952 »

Oke Hathi dus is het wachten op een prijsje in de loterij en een andere nieuwere camper aanschaffen :think:
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke merken buscamper/bedrijswagen roesten het minst?



Bericht door Atoz »

En je avatar is nog maar net aangepast...;)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie