LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door Jumper 2+2 »

Ik wil graag een LPG dampgastank onder mijn bus monteren (Jumper L2H2, huidig model).
De meest logische plek zou zijn net voor de achteras. Daar zou je zo nodig een flinke tank kunnen hangen, ware het niet dat daar de handremkabel loopt. Die zou je dan moeten verleggen? Achter de achteras kan niet omdat daar het reservewiel zit.
Verder zijn er eigenlijk weinig alternatieven. Tenminste, ik heb nog geen tank gevonden die kort/compact genoeg is om op een andere plek (ergens tussen de chassisbalken?) op te hangen.
Bij een L3 bus is dat anders denk ik, daar is waarschijnlijk wel ruimte om de tank achter de achteras te monteren, en dan heb je dus geen last van de handremkabel.

Ik heb geen grote tank nodig, 25-30 liter zou al prima zijn.
Wie heeft er ideeën voor het handig omleiden van de handremkabel, of voor een tankje dat wel ergens zou passen?
Ik laat het liefst het reservewiel op zijn plek hangen, anders was zo'n ronde tank die je op de plek van het reservewiel hangt nog een optie geweest.
Suggesties welkom, bij voorbaat dank!

ps. het gaat mij om de onderbouw van een LPG tank voor dit specifiek type bus, s.v.p. geen discussies over de zin of onzin van LPG etc.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LPG tank onderbouw, Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door seth_space »

Hier lees ik dat men de handrem kabel heeft laten verleggen. (of over de tank heen)
viewtopic.php?t=8414055
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1123
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: LPG tank onderbouw, Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door Karelkaywa »

Onze buscamper is weliswaar een L3H2 maar daar hangt een lpg tank van 30 liter ook aan de linkerzijde voor de achteras. Dat was de enige plek waar ruimte was. Ik weet niet of dat problemen gaf met de handremkabel omdat ik het heb laten doen. Overigens hangt zo'n tank vrij laag en moet ik bij drempels etc. voorzichtig rijden. Als je onder de bus kijkt loopt de onderzijde van tank gelijk met de onderkant van de achteras. Maar we zijn wel blij met deze tank. Tot nu toe overal lpg kunnen tanken. Paar keer in Italië langs de autoweg geweigerd maar in binnenland geen problemen.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door jielus »

Ik denk hier al tijden over. Denk eens buiten de doos? In ben aangekomen op het punt dat ik een LPG dampgasfles half door de vloer wil laten zakken. Het enige nadeel is wel dat bij koude, vorst, het LPG mengsel erg koud wordt en het butaan niet meer wil verdampen. Dichtbij de uitlaat plaatsen is dus een pré.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door Jumper 2+2 »

Bedankt voor de reacties zover.

Dampgasfles half door de bodem van de bus is een creatief idee, maar welke voordelen denk je daarmee te behalen, behalve een klein beetje ruimtewinst?
Nog afgezien van de ruimtebesparing, is zo weinig mogelijk koppelingen, slangen etc. (alles wat kan gaan lekken) IN de bus, voor mij een reden dat ik liever een onderbouw tank wil.
Je hoeft dan ook geen gaskast met ontluchting te maken.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd, zou maar zo kunnen.

Als je het op jouw manier doet zou ik het deel van de fles wat onder de bus uitsteekt enigszins proberen te isoleren, en het bovenste deel van de fles een lekker warm plekje geven (eventueel een beetje warme lucht van de gaskachel langs laten stromen). Ik denk dat je dan aardig vorstbestendig bent, zolang het geen Poolexpedities of extreme wintersport omstandigheden zijn dan.
Het verwarmend effect van de uitlaat (ik neem aan dat je de uitlaatgassen van de gaskachel bedoelt?) lijkt me vrijwel nul trouwens.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door jielus »

Om die ruimtewinst heb ik geantwoord. Wat is jouw reden dan om een gastank onder te bouwen? Waar ga je dat gas voor gebruiken?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door Jumper 2+2 »

LPG is voor mijn gaskacheltje en om te koken.
In de bus, onder de bus, het kan natuurlijk allemaal, en alles heeft voor- en nadelen.
Waarom ik een voorkeur heb voor een onderbouwtank i.p.v. een fles IN de bus heb ik in mijn vorige bericht geschreven. Ruimtebesparing is mooi meegenomen.
Half-half zoals jij wilt doen lijkt me persoonlijk vrij veel gedoe, maar ik ken jouw bus niet, als het op een andere manier simpelweg niet past of als die ruimtewinst heel belangrijk voor je is, waarom niet!
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door jielus »

Ik heb even je bus opgezocht. Ik begreep dat je geen winter camperman bent. Wij wel, herfst en soms winter maar niet overdreven in de sneeuw. vorst tot -7 kunnen we wel hebben. Is het de angst voor het gas? Ik heb de 27 liter LPG fles ook gewoon binnen staan. Een paar keer per week snuffelen en zorgen voor bodemventilatie.
Met zo weinig grondspeling is het haast zoeken naar problemen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door Jumper 2+2 »

Een onderbouwtank kan volgens mij prima, met voldoende bodemvrijheid. Zoals zo vaak geldt: 'het hangt er van af...'.
Verder ben ik inderdaad geen 'wintercamperman', en ik ben niet bang van gas. Maar dat is niet zo relevant lijkt me, mijn oorspronkelijke vraag ging over ervaringen, ideeën en suggesties m.b.t. een onderbouwtank voor 'mijn' type bus.
Bedankt!
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door jielus »

Ik begrijp het, een gastank zal tussen de 250 en 300mm doorsnede zijn, en dat is heel veel onder een bestelbus. Er zijn ook speciale tanks die op de plaats van het reservewiel worden verplaatst. Maar dan moet je het reservewiel weer ergens anders onderbrengen. Ik ben benieuwd voor welke oplossing je uiteindelijk kiest.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door jackentiny »

Er zijn al damptanks van 200 mm doorsnede, minder dan je afvaltank diep is dus veilig genoeg denk ik zo,

groeten,
Jack
Havaro
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 17:00

Re: LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door Havaro »

Wij hebben een Ducato L2H2 ( 2007)en hebben de LPG tank achter de achteras laten bouwen. 40 liter. Ook in winter gekampeerd, geen gasproblemen. Ook alleen voor kachel en koken. Hebben geen reservewiel maar speciale Fiat reparatiekit. Allemaal tot volle tevredenheid tot nu toe. Idee om reservewiel in te wisselen voor zo'n kit?
Succes ermee
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door pele »

@ Jielius,
Denkt u dat een wielvormige dampgastank LPG tank bestaat? Ik ben er nog geen tegengekomen. Uiteraard wel die voor voertuigaandrijving.
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: LPG tank onderbouw bij Ducato/Jumper/Boxer L2



Bericht door Jumper 2+2 »

Ik heet geen Jielius, maar toch even antwoorden ;-)
Volgens mij is dit er één (de enige die ik tot nog toe ben tegen gekomen):
https://www.gaswinkel.com/catalogus/lpg ... erbouw.htm
Wielvormige LPG tanks voor voertuigaandrijving (daar komt het gas in vloeibare vorm uit, is dus geen gasdamptank) zijn er wel in alle mogelijke maten en varianten.
Er zijn al damptanks van 200 mm doorsnede
Inderdaad, maar als zo'n tank te lang is om tussen de chassisbalken te monteren, en dus onder de chassisbalken komt te hangen, is zelfs 200 mm nog best veel. Vlakbij de achteras zou misschien kunnen, moet ik nog eens nameten.
Hebben geen reservewiel maar speciale Fiat reparatiekit
Dat is ook nog een mogelijkheid, bedankt voor de tip!
Plaats reactie