Lamellen parket

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Lamellen parket



Bericht door Michel65 »

Zijn er mensen die Lamellen parket in de camper hebben.
Ben benieuwd of dit mogelijk is kwa werken van het hout met grote temp en vocht verschillen.
Met lamellen parket bedoel ik zeg,3mm eiken en een multiplex drager dit alles uiteraard om zomin mogelijk gewicht toe te voegen .
Zou dit werken als je op de rachels een (6,9mm?) multiplex vloer schroeft en hierop
het lamellen parket met houtlijm in zijn geheel lijmt.
Ja pvc of ander plastiek is makkelijker maar mijn gevoel/ogen willen daar niet aan.
Denk er aan om mijn aanrecht ook op deze manier te maken ,met dan een massief houten strip rondom gelijmt.
Ik wil graag horen ,ja hoor, dat kan, geen probleem.
Michel
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Lamellen parket



Bericht door jielus »

Ik heb ook zitten brainstormen en ben op tapijt tegels uitgekomen met vinyl voor de aanrecht. Gewicht blijft altijd kritiek. Mocht je toch voor hout kiezen dan zou ik enkele mooie OSB3 platen (watervast) gaan uitzoeken bij de bouwmarkt en die in de blanke parketlak zetten.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lamellen parket



Bericht door Kroppie »

ik heb kurktegels gebruikt, goedkoop(voor burstner A570 44 euro) , makkelijk te verwerken, zeer licht in gewicht, na 3x lakken ook waterdicht, warm aan de voeten, makkelijk te onderhouden(vegen, stofzuigen of met natte dweil), ik vind het ideaal.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 706
Lid geworden op: vr 19 apr 2013, 20:37
Locatie: In de camper

Re: Lamellen parket



Bericht door vandijkf »

Wij hebben er wel PVC in liggen en daaronder vloerverwarming.
Is maar 3mm dik en zacht aan de voeten.
Fred
http://trailerprojekt.blogspot.nl/
Filmpje over de sloop en restauratie
https://www.youtube.com/watch?v=onW_MVj2-qw
Filmpje over de inbouw van de oplegger
https://www.youtube.com/watch?v=tO2WEwNCyHw
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Lamellen parket



Bericht door Toon »

ja hoor dat kan

MAAAAAAR hij blijft niet liggen tenzij je eerst alle meubilair eruit haalt en op de parket weer terug plaatst
dit soort parket ligt altijd een millimeter of 8 vrij van de wanden en hoeken om te kunnen werken
wat denk je dat er gebeurd als je is een drempel of een gat in de weg niet hebt gezien
je vloer ligt weer in delen in je camper
ga je hem opspannen dan loop je het risico dat hij op de plaatsen waar hij geklemd zit het meubilair uit elkaar gaat drukken
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Re: Lamellen parket



Bericht door Michel65 »

Ben helemaal niet dwars.
Maar massief hout tov lamellen parket,dan zal het lamellenparket flink minder uitzetten/werken.
Het kenmerkt zich door een dunne laag hout(3a 4mm)geplakt op een drager van multiplex .
Het multiplex wordt veelvuldig gebruikt op vloeren en wanden in een camper.
En het 3a4 mm dikke toplaagje (eiken) zit in zijn geheel gelijmd op zijn drager(multiplex)
als deze dunne laag eiken nu veel zou werken,dan zou deze zichzelf toch van de onderlaag afwerken?
Michel
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lamellen parket



Bericht door Atoz »

Denk en doe wat je wil, het leeft.
Lijmen kan je proberen maar ik denk dat het vroeg of laat los komt.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lamellen parket



Bericht door Kroppie »

bij goed multiplex liggen de diverse laagjes met de nerf allemaal in een andere richting(om en om) waardoor het multiplex zelf weinig zal werken, als dat in een huissituatie goed blijft(is per slot van rekening al jaren te koop en in gebruik) zal dat in een camper ook wel zo zijn, dat wilt u toch horen?.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lamellen parket



Bericht door Atoz »

Kroppie schreef:bij goed multiplex liggen de diverse laagjes met de nerf allemaal in een andere richting(om en om) waardoor het multiplex zelf weinig zal werken, als dat in een huissituatie goed blijft(is per slot van rekening al jaren te koop en in gebruik) zal dat in een camper ook wel zo zijn, dat wilt u toch horen?.

jos
Natuurlijk wil ik dat horen van jou Jos!
Mijn ganse bekleding en bemeubeling in de camper is van multiplex.

(En dan verwacht ik nu een eindeloze serie berichten over het gewicht van die multiplex)

Alleen had ik in een huiskamer het laminaat net iets te lang geplaatst en ging het laminaat werken.
Maar probeer het!

(Herlees ik dit vanochtend toevallig en stel vast dat de autocorrector van mijn tablet weer toegeslagen heeft.)
(Vandaar de aanpassingen)
Laatst gewijzigd door Atoz op zo 03 sep 2017, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
bekend
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 20:09

Re: Lamellen parket



Bericht door bekend »

Ik heb al 3 jaar laminaat op de vloer in de camper(zelfbouw T4). Dit ligt boven op een multiplex vloerplaat. Is wel kliklaminaat. Gaf dus bij mij wat extra gewicht in de bus, dat zorgde ervoor dat de rijeigenschappen wat beter werden. Immers is een bstelbus bedoelt voor transport van goederen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lamellen parket



Bericht door Kroppie »

dat is een camper toch ook bedoeld voor het vervoer van ......... + ook nog een paar personen, alleen zitten die campers meestal al te vol met allerlei.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Re: Lamellen parket



Bericht door Michel65 »

Wat ik waarschijnlijk ga gebruiken is een multiplex met een toplaag van eiken of noten,deze toplaag is maar 0,6mm dik,de totale dikte is te krijgen van 4mm tot 18mm.
Op de vloer afwerken met een harde lak (olie vind ik mooier maar zal niet slim zijn met een topdikte van 0,6 verwacht ik,nog wat onderzoek doen naar een olie die wel verhard)
Dit multiplex is te koop in platen als ik het voor elkaar krijg om dit te zagen zonder veel gesplinter ga ik eens een testje doen om hiervan stroken te zagen met een klein kantje hieraan geschuurd.
Tja en dan hebben we een houten wandje/vloertje welke niet krimpt /uitzet en zo licht als een veertje.
Wat is het leven toch mooi.
Michel
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lamellen parket



Bericht door Atoz »

Ik denk ....want ik kan het je niet direct bewijzen...

Ik denk dat dunner hout minder uitzet /krimpt dan dikker hout.

<Einde van mijn onzinnig antwoord maar ik mag het niet verwijderen>

Ik lees altijd in dit topic eerst laminaat en dan pas multiplex.
Hoe dunner die multiplex des te lichter, des te sneller deze gaat bol kunnen staan.
Hoe dikker die multiplex des te zwaarder, en zal minder snel bol staan.

En dan is het te hopen dat ik de volgende keer direct multiplex wil lezen.... :bang:

Gegroet
Guido
Wiens volledige interieur in .... Multiplex gemaakt is en vervolgens in scheepsvernis gezet is.
Behalve op de vloer daar kleven vynil tegels op.
Laatst gewijzigd door Atoz op ma 04 sep 2017, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lamellen parket



Bericht door Kroppie »

hout werkt op de lengte (in het verlengde van de nerf)bijna niet , wel in de breedte(dwars op de nerf), maar het werkt alsof het er voor betaald word. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie