Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

@Hak,

Als je google gebruikt met zoekterm 'gordelbok Ducato' of als zoekterm 'goedgekeurde dinette Ducato ' dan krijg je vanzelf de gevraagde info.
Gebruikersavatar
HAK
Berichten: 201
Lid geworden op: do 03 mar 2005, 8:48
Locatie: ASSEN

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door HAK »

Ja Googlen is dan altijd het eerste wat ik doe (en al gedaan had), maar dan kom je dus ook nog de Reimo-gordelbok tegen welke zij in Hengelo dus niet meer goedgekeurd krijgen. Heb ondertussen ook al contact gehad met JWG, en zij zeggen de gordelbok welke zij plaatsen nog steeds goedgekeurd krijgen (geen Reimo). Maar daar zal dus wel weer een ander prijskaartje aan hangen.

Herman
We are far beyond "1984"

The Earth does not belong to us
we belong to the Earth
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door jan- »

Als ik het zo lees hebben die van Reimo en JWG de zelfde type keuring: ECE R 14.7
https://www.reimo.com/de/59250-sitzbank ... ucato_250/
http://www.jwgcampers.nl/materialen-acc ... okken.html
Ik meen dat campers van na 28 april 2009 aan de personenauto eis zou moeten voldoen. Dus dat zou misschien een reden kunnen zijn dat het tegenwoordig steeds lastiger wordt om het bij de RDW goedgekeurd te krijgen. Als de toegestane maximummassa minder dan 2500 kg is kan je ook problemen krijgen als je camper van na 28 april 2009 is vanwege de personenauto eis omdat de remmen dan misschien niet voldoen.

Een antwoord hier op googlen vind ik ook niet zo eenvoudig. Met de zoektermen van Annoh kom je uit op camperfix, het bedrijf waar Annoh dacht ik mee samenwerkt. Dus dan kan je net zo goed meteen die link van dat Camperfixx bankje geven, maar dat zal ook niet goedkoop zijn want dat is 1 van de weinige artikelen waar geen prijs bij staat.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
diogenes
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 16:39
Locatie: De Bilt / Utrecht

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door diogenes »

Wat een gelazer met die keuringen, ik ga komende week voor de derde keer met mn nieuwe Clever Camper.
Ding heeft eerste registratie in februari 2017 in Hongarije en nu blijkt er een certificaat bij te zitten als bedrijfsauto met slechts 2 zitplaatsen. Na 2e keuring heb ik wel een kenteken gekregen maar zonder euro vermelding, zonder trekhaak en zonder de 2 zitplaatsen in kampergedeelte.
Het is een officiële camper met alles er op en er aan dus ook super degelijke constructie voor gordels bij het bankje in kampergedeelte.
Ik heb echter geen enkel document er bij gekregen over de Camper inrichting. Duitse Dealer geeft niet thuis.
Nu maar hopen dat ik de keurmeester er van kan overtuigen dat het echt een degelijke constructie is.
Mocht iemand nog een tip hebben dan is hij van harte welkom!
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door jan- »

Dit duits bedrijf zou service bieden voor import van campers naar Nederland.
https://www.duemo-duelmen.de/ueber-uns/ ... ederlande/
https://www.nkc.nl/camperbedrijven/799/ ... ?fromsso=1

En ze hebben ook ervaring met Clever:
https://www.duemo-duelmen.de/clever-van ... astenwagen
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Morskeizer
Berichten: 3
Lid geworden op: di 05 sep 2017, 20:34

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Morskeizer »

Beste mensen,
Al heel veel rondgeneusd op dit forum de afgelopen weken. En me nu ook geregistreerd. Prachtige manier om zeer bruikbare info te vergaren/delen.
Het thema: "meer goedgekeurde zitplaatsen erbij" leverde mij veel info op, maar niet bepaald eenduidig.
Ik ga bouwen aan een jonge bus (Ducato L3 2015) en wil graag 4 personen op kenteken.
Ik heb vandaag met RDW en enkele bouwers gesproken en dit leverde het volgende op:
Dat gaat niet lukken, helaas!...Sorry?....Inderdaad meneer, niet!
Als er in de bus niet af-fabriek bevestigingen aanwezig zijn in de vloer voor een bank achter de voorstoelen dan kun je in een jonge bus geen 4 personen meer op kenteken verkrijgen. De truc met een bank in de lengterichting gaat niet op in een jonge bus en een gordelbok laten bevestigen mag ook niet als de originele bevestigingspunten ontbreken.
Je kunt wel een gordelbok (laten) monteren en daar jaren veilig met z'n vieren in rondrijden (wat we dus gaan doen), maar 4 personen op kenteken krijg je er niet mee bij de RDW.
Begreep zelfs van de bouwers dat je beter de gordels van de bok af kunt halen, voordat je naar de keuring gaat.
In de dagelijkse praktijk loop je dan geen risico meer, dat snap ik, maar vreemd blijft het wel.
Dit is wat ik nu te horen heb gekregen.
Mocht iemand ander/beter nieuws hebben, dan graag reactie!
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

@Morskeizer,

Er zijn wel degelijk dinettes op de NL markt die de RDW goedkeurt. Van belang is ook dat je de juiste afdeling van de RDW benaderd. Welke afdeling heb je benaderd? Je moet de afdeling in Zoetermeer hebben en info vragen over TTV.
Laatst gewijzigd door annoh op di 31 okt 2017, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HAK
Berichten: 201
Lid geworden op: do 03 mar 2005, 8:48
Locatie: ASSEN

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door HAK »

@annoh

Kun je dan ook vertellen welke dinettes (gordelbokken) dat zijn...?

Herman
We are far beyond "1984"

The Earth does not belong to us
we belong to the Earth
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Jumper 2+2 »

Dat gaat niet lukken, helaas!...Sorry?....Inderdaad meneer, niet!
Afgelopen augustus is de gordelbok die ik in mijn bus heb laten inbouwen goedgekeurd door de RDW, dus het kan wel.
Misschien heb je met de verkeerde camperbouwers en/of de verkeerde RDW medewerker gesproken ;-)
Of het zou moeten zijn dat heel recent de regelgeving veranderd is, of de manier waarop de RDW daar mee omgaat(?)

REIMO en VSR gordelbokken kom je het meest tegen, maar er zijn vast nog meer mogelijkheden.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door pele »

Ik bouwde een gordelbok in van Agutti, in 2013 in en Ducato van 2011, in 2015 in een Ducato van 2013
De homologatie van de volledig door mezelf verbouwde bus liet ik tegen betaling over aan een camperbouwer. Dit in België. Deze camperbouwer had enkel bevoegdheid met dit welbepaald gordelbok, speciaal voor Ducato, Jumper en Boxer.
Zelf laten homologeren kon misschien ook, maar kost tijd, stress en ook veel geld. De gordelbok op zich kost +/- 750 euro. Op deze gordelbok, die driepuntsgordels heeft, monteerde ik een originele duobank waarvan het frame - buizen werden weggeslepen. De gordels van deze bank worden dan niet gebruikt.
Het zelf monteren van deze gordelbok is niet moeilijk en kan maar op éen welbepaalde plaats gebeuren.
Morskeizer
Berichten: 3
Lid geworden op: di 05 sep 2017, 20:34

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Morskeizer »

Tja, blijft lastig verhaal, merk ik.
Vraag me natuurlijk ook af of de RDW met één mond spreekt.
Heb de RDW gebeld (alg. nr.) en ik ben na uitleg en mensen die zeiden geen uitsluitsel te kunnen geven, doorverbonden met de technische afdeling.
Die beste man was stellig en duidelijk, geen reden om aan te nemen dat hij maar wat uitkraamde.
Daarentegen hoor ik wel berichten dat het ene RDW station veel soepeler is dan het andere.
Het gaat dus in mijn casus om een bestelbus (enkele cabine) van ná juli 2013 waar af-fabriek geen bevestigingspunten zitten voor een extra bank.
Let wel: je mag er op alle mogelijke manieren een gordelbok inzetten en die keuren ze ook wel goed als het deugdelijk is gemaakt, maar je krijgt geen 4 personen op kenteken geregistreerd.
Dit werd desgevraagd door 2 bouwers (Avanti Den Haag en Customcamp Hengelo) bevestigd.
Maar ook werd mij duidelijk dat er op zich niet zoveel aan de hand is.
Gordelbok veilig zelf/laten monteren in de 2 zits, zonder gordels (want daar zou de RDW over kunnen vallen), laten keuren, daarna gordels er weer aan en klaar.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

In fabriekscampers kom je zowel Aguti als VSR tegen.

De montage van beide bokken is niet heel moeilijk. Zoals al aangegeven, de Aguti heeft een vaste positie.

Bij de VSR echter kan je in zekere zin in de lengte richting zelf bepalen waar je hem plaatst. Daarmee bepaal je hoe ruim of juist hoe krap je gaat zitten op de dinette.
Morskeizer
Berichten: 3
Lid geworden op: di 05 sep 2017, 20:34

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Morskeizer »

Fabriekscampers Ducato, zoals bv. Knaus boxstar, hebben af-fabriek al de originele bevestiginspunten voor de 2 zits, dan is het geen probleem voor de rdw omdat die bevestiging een crashtest heeft doorstaan. Bij zelf gaten boren en hoe deugdelijk boven en onder de bus ook bevestigd ontbreken die testgegevens en dat was volgends de man bij de rdw het punt.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

Nogmaals:
Bel niet het algemene nummer van de RDW. Dit is namelijk de afdeling die gaat over de verschillende RDW stations in den lande. En die stations mogen niet het aantal zitplaatsen veranderen. Langzaam aan komen deze stations er achter dat ze dat niet mogen doen.

Je hebt bij verhogen aantal zitplaatsen een formuliertje TTV nodig en een certificaat.

Het is allemaal echt niet moeilijk!
Plaats reactie