Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Lize1991
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 18:59

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Lize1991 »

Heb je al contact gehad met Camperfixx? Zij garanderen dat hij RDW goed gekeurd wordt.
Laatst gewijzigd door Lize1991 op di 31 okt 2017, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door KTManiac »

annoh schreef: Je hebt bij verhogen aantal zitplaatsen een formuliertje TTV nodig en een certificaat.
Ik lift effe mee op dit topic.

Ben mezelf een beetje aan 't oriënteren m.b.t. aanschaf bus voor camper ombouw dus ben ook heel benieuwd naar dat formulier. Is dat ergens te vinden?
Ik vind alleen goedgekeurde gordelblokken voor de bekende voorwielaandrijvers maar da's geen optie, ik wil beslist achterwielaandrijving. Crafter, Sprinter, of Iveco dus.
Laatst gewijzigd door KTManiac op di 31 okt 2017, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

Voor de Ducato zijn wel gekeurde oplossingen te koop. Ik ken echter geen gekeurde dinettes voor de Sprinter e.d.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Schnierle of Handyfloor systeembodem met gekeurde stoelen? (niet goedkoop) Wij hebben een Handyfloor laten plaatsen bij een bedrijf voor o.a. taxibus en rolstoelvervoeraanpassingen voor onze RIB slaapbank. Kost wat, zelfs met een 2e hands RIB bank, maar slaapt en zit heerlijk. De vloer is 2,5cm dik, moet de houten vloer dus wel netjes op aansluiten. Ook gaan de "gaten" van de rails op een gegeven moment vol troep zitten, zeker met jonge kinderen. Verder zijn we er zeer tevreden over. :)

Of anders een Sprinter of Crafter "Mixto" met originele 2e zitrij zoeken. Dit is een vrachtbus met de bodemgroep van de personenbus, waar je de originele banken in kunt klikken. Daar kun je dan weer niet op slapen (tenzij in de breedte op de zitting...)

Groeten, Jeroen
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door KTManiac »

Thanx! Ik ga 's Googlen op die systeembodems.
Met 'Mixto' bedoel je de dubbelcabine uitvoering?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ja, maar dan niet zoals ze veel in Nederland voorkomen waarbij het tussenschot onderdeel van de bank is.

Hier een voorbeeld van Mobile
Nadeel hiervan is wel dat de plek van de bank in de indeling moet passen, met een bank op rails o.i.d. ben je flexibeler wat dat betreft. Als wij de slaapplaatsen niet nodig hadden gehad, had ik zo'n Mixto gekocht (oudere Sprinters/LTs zijn ook zo geleverd)
Jammer genoeg vind je deze vooral in Duitsland, in Nederland zijn ze zeldzaam, maar niet onmogelijk te vinden.

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door KTManiac »

Ah, die uitvoering kende ik nog niet! :thumbup:
Maar idd, plaats van de bank is 't probleem....
(aan de andere kant, ik lig er ook niet wakker van om na goedkeuring RDW die bank nog een ietsiepietsie te verplaatsen) :shh:
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Verplaatsen bij een Mixto zal (denk ik) niet meevallen, tenzij je de bank zelf aanpast. In de bodemplaat van de bus/chassisbalken zitten verzonken beugels met schroefdraad gelast en daarin zitten de opnemers voor de bank geschroefd. Er zitten daarvoor (in alle versies) verzonken uitsparingen in de bodem. Helaas heeft de besteluitvoering die lasstukken met schroefdraad niet en kun je die opnemers daarin niet monteren. De Mixto heeft die dus wel, zelfs al zit de bank er niet in, je kunt altijd de bodemplaat uitzagen en de opnemers erin schroeven.
Overigens heeft onze RIB bank een schuifrail waarmee hij tijdens het rijden zo'n 20-25cm meer naar voren staat, wel zo gezellig... :)
Da's wel een voordeel van die M1 systeemvloeren, je kunt de bank of stoelen overal neerzetten.
Een nadeel is dan weer dat je minder flexibel in het plaatsen van dingen bent (een standkachel links onder de vloer ging dus niet omdat je daar niet meer door de vloer heen komt) en ook de mogelijkheid om bekabeling etc onder de vloer weg te werken is er nauwelijks, tenzij je een hoogteverschil tussen alu vloer en de rest van de houten vloer accepteert (wij niet). Ook is het alu natuurlijk niet geisoleerd en dus koud.

Dat alles wisten we van te voren en hebben we geaccepteerd, dus wij hebben het zoals gezegd zo opgelost:
2017-05-24 13.39.07.jpg
2017-05-24 13.39.07.jpg (65.8 KiB) 2488 keer bekeken
2017-05-24 15.32.46.jpg
2017-05-24 15.32.46.jpg (70.55 KiB) 2488 keer bekeken
Dan maar elders besparen, maar wij vonden veiligheid het flexibiliteit belangrijk. En, de vloer zit weliswaar vast in de bus, maar het duurste deel, de bank, is eventueel nog mee te nemen naar een volgende. Het enige nadeel van een 2e hands bank is dat je de stof niet kunt kiezen... nu hebben wij een LT met Inka voorstoelen, en een bank met Mercedes Santos stof. Maar ja... het prijsverschil met een nieuwe was zo groot dat we dat voor lief nemen :)

Groeten en succes!

Jeroen
ElbertJ
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 16:51

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door ElbertJ »

Hallo,

In mijn bezit een T4 uit 1997.
Ik krijg van de RDW bericht dat extra zitplaatsen officieel gekeurd moeten worden door de RDW.
Hier lees ik echter dat bij kampeer auto's ouder dan 2004 of 1998? De plaatsen gewoon bijgeschreven kunnen worden, hoe werkt dit?

Gr Elbert
de3musketiers
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 10 mei 2019, 13:52

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door de3musketiers »

Ik heb net gebeld met RDW Typegoedkeuringen en met een techneut gesproken.
(https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... en/contact)

Hij was erg direct en kon zo alles vertellen, dus ik vertrouw zijn informatie.
Ik heb een Fiat Ducato op het oog met bouwjaar 2012 om te bouwen tot camper en we willen een extra stoel achter de bestuurder plaatsen.

Waarschijnlijk weten veel mensen dit hier al, maar ik wilde dit toch plaatsen voor toekomstige bezoekers.
Het is eigenlijk heel simpel:

Bus bouwjaar voor juli 2012:
- het is toegestaan om een bank in de zijderichting te plaatsen (natuurlijk een minder veilige optie)
- dit mag een eigen gemaakt bankje zijn of een stoel uit een andere auto
- de stoel moet deugdelijk worden gemonteerd, hoeft niet perse aan speciale bevestigingsplaatsen
- gebruik je gordels, dan komen hier strengere regels bij kijken en heb je een certificaat nodig (ik las hier dat het niet verstandig is om riemen te gebruiken bij zijderichting zittingen).

Bus bouwjaar na juli 2012: (uiteraard mag dit ook bij bussen van voor deze datum)
- je moet een bank of stoel kopen die gecertificeerd is. de man die ik sprak was hier heel duidelijk over, anders kom je niet door de keuring
- je kan deze bank of stoel wel zelf monteren met de montagehandleiding die er mogelijk bij zit
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80382
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Dafluc »

Over die datum breekt hier iedere keer weer een discussie los. Daar waag ik me maar niet meer aan (al klopt het zo wel volgens mij). Maar langsbanken zijn inderdaad na een bepaalde datum niet meer als zitplaats op kenteken te krijgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

De RDW keurmeesters die ik ken keuren een zijdelingse bank af indien die voorzien is van gordels.

Indien je een gecertificeerde bok gebruikt, van belang is dat de RDW het certificaat accepteert. Van te voren het certificaat opsturen kan uitsluitsel geven.

Op dit moment let de RDW bij keuring meer dan in het verleden op niet afgeronde randen waaraan je je kan bezeren tijdens een botsing. Afkeuring kan tot gevolg zijn.
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door MarkV »

Wat ik heel veel zie is dat mensen de bus laten keuren met zijdelingse bank, waarna hij als bus met 4 zitplaatsen wordt geregistreerd waarna ze een autobank met gordels plaatsen. Ik vond dit trouwens ook wel een handige flowchart: https://3.bp.blogspot.com/-eVGrBGDCq5c/ ... oard01.jpg (wel uit 2006)

Even voor mezelf een samenvatting hoor:

Regels RDW
  • In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
  • Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
  • Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
  • Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
  • Deze voorzieningen moeten vast in de woonafdeling zijn bevestigd.
Als dat goed is dan krijg je een keuring voor een camper van x personen.

De RDW kijkt ook of hij voldoet aan de eisen van de belastingdienst. Die zijn gedetaileerder.

Regels belastingdienst
  • Hij moet groot genoeg zijn: dit betekend een rechthoekig blok kunnen bevatten (hoogte minimaal 170 cm / lengte van minimaal 200 cm)
  • Minimaal 2 vaste zitplaatsen (Dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder.)
  • Een vaste tafel (die mag verwijderbaar zijn).
  • Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen (mag je maken met de zitplaatsen, maar niet die van de bestuurder en de bijrijder). Afmetingen minimaal: tweepersoonsslaapplaats 180 cm x110 cm
    bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: in ieder geval 2 slaapplaatsen (minimaal 180 cm x 60 cm)
  • Minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
  • Vast keukenblok bestemd voor de binnenruimte (Het keukenblok mag niet inklapbaar zijn, moet in zijn geheel omsloten zijn en vastgemaakt aan de carrosserie) / werkblad minimaal 60 cm hoog / ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak / kraan en een afvoer. De water opvang moet in of onder de auto zitten (directe afvoer naar buiten lijkt ook te mogen). / vast ingebouwde kookgelegenheid. Dat mag ook een magnetron zijn die stroom krijgt van de camper
Vragen die ik dan nog heb
  • Minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten -> mag dat in de keuken zijn? update: dit lijkt te mogen.
  • Ingebouwde (uitneembare) watervoorziening -> als jij een jerrycan met water in je keuken zet als wateraanvoer zit je dan goed?
  • Vast ingebouwde kookgelegenheid -> als ik mijn campingaz kooktoestel in een la leg is dat dan voldoende?
Haha en als je het allemaal net over hebt zitten tikken kom je dit tegen: https://metdekidsopreis.nl/inrichtingse ... en-camper/
Laatst gewijzigd door MarkV op vr 12 jul 2019, 18:47, 10 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

Je kunt je afvragen of het raadzaam is een schema gebaseerd op regelgeving 1 april 2008 te gebruiken bij camperombouw waarbij het aantal zitplaatsen gewijzigd wordt.
Plaats reactie