Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Aloys »

Inderdaad Kees, ik vond het contact met die keurmeester heel prettig én reëel. Ik snap
dat best, naar mijn idee was het draaiplateau (van een bekende Duitse fabrikant) sterk
genoeg, maar ik had er geen papieren of berekeningen bij. Daar vroeg hij om.

De stoelen draaien om een massieve stalen as van wel 2cm dik, als het niet 3cm is. Daar
is (in Duitsland) wel over nagedacht. En ik waardeerde het dat het niet werd afgekeurd
op het ontbreken van een papier.

Het gewicht van de auto werd door de keurmeester één categorie naar beneden afgerond,
dat maakt op mij ook een plezierige indruk. Een aardige vent. Overigens, zelf stel ik me
ook coöperatief op, dat vind ik wel zo prettig in de omgang van mens-tot-mens. Ik ben
geen moeilijke klant... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
hagen111
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 13:59

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door hagen111 »

Marius HRL schreef:@ Hagen111
Als je slechts reageert op een deel van het verhaal, kun je natuurlijk alles in twijfel trekken.
Ik geef steeds aan dat het gaat om twee componenten, die in combinatie moeten voldoen aan de goedkeuringseisen:
1. De zitconstructie (bank, stoel, gordelbok) moet qua degelijkheid en veiligheid een typegoedkeuring dan wel een individuele goedkeuring hebben
2. De bevestiging van de zitconstructie in het betreffende voertuig, moet degelijk en veilig zijn in relatie tot het anatal goedgekeurd te beveiligen zitplaatsen. De vooraf in het voertuig aangebrachte (meestal verstevigde bevestigingspunten) voldoen aan die eisen. Bij de door mij aangeduide niet-voertuigspecifieke railconstructies bestaan er geen voertuiggebonden montage-instructies en beoordeelt de RDW naar eigen zeggen 'algemeen technisch'.
De door mij aangeduide leveranciers van gordelbokken en inbouwstoelen en banken lever(d)en die dingen in de regel met typegoedgekeurde inbouwinstructies

Groeten,
Marius HRL
Beste Marius,


Een extra bank monteren die aan de keuringseisen voldoet is niet zo heel spannend.

Echter....is je voertuig van na 1998, dan moet je OOK GOEDGEKEURDE GORDELS hebben. Nu staat dat helemaal los van de bank die gemonteerd is (behalve als de gordels aan de bank zitten - echter dan moet je bank aan de gordeleisen voldoen)...en laten de eisen voor GORDELS veel strenger zijn dan het monteren van een bank.

De vraag is daarmee, hoe kom je aan goedgekeurde gordels voor het creëren van geldige zitplaatsen??? De enige opties die ik heb kunnen vinden is een bank die CE gekeurd is voor ruim 3000 euro, of het monteren van langsbanken, aangezien daar geen gordel verplichting voor bestaat, aangezien die enkel voor in de rij richting geplaatste zitplaatsen bestaat.

Indien er iemand is die een berekening kan/wil maken die vervolgens door de RDW wordt goedgekeurd, dan betaal ik daarvoor 300 EUR. Ik heb een af fabriek bank + gordels van Mercedes in mijn Sprinter? Iemand?

Hoe krom het ook mag zijn...ik heb het bij de RDW gecheckt en alle keuringseisen er op na geslagen.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

een bank die CE gekeurd is
Totale onzin. Een bank of slaapbank waar je op mag zitten tijdens het rijden hoeft niet CE gekeurd te zijn.
hagen111
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 13:59

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door hagen111 »

Je hebt helemaal gelijk. Een bank waar de gordels aan bank bevestigd zijn moet voldoen aan de EC richtlijn (ipv CE...typo). Anders mag je er niet op zitten tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Marius HRL »

Het gaat niet om goedgekeurde gordels. Het gaat om zitconstructies voorzien van gordels, die goedgekeurd degelijk zijn bevestigd.
Het woord gordelbok lijkt mij helder: een constructie waaraan op goedgekeurde wijze gordels kunnen worden bevestigd en die benut mag worden als die op voor het betreffende voertuig goedgekeurde plekken is gemonteerd. In onze buscamper is er een multiplex bak gebouwd rond die gordelbok, waarop een zitkussen ligt en is er een rugkussen, dat met klittenband zit tegen de wand van de sanitaire ruimte achter de gordelbok.

De door mij aangeduide zitmeubelen (banken en stoelen) op rails of eigenstandig, zijn steeds voorzien van typegoedgekeurde gordels.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
hagen111
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 13:59

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door hagen111 »

Beste Marius,

Je hebt gelijk, het moet een goedgekeurde gordel BEVESTIGING zijn. Echter ik heb ze nog niet kunnen vinden? Zou je een link kunnen plaatsen waar we die voor weinig kunnen kopen, want dan zijn we allemaal snel klaar - en ik ben er dan zeker mee geholpen.

Voor iedereen die het zelf wil nalezen:
https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 202014.pdf

Over de bank/zitplaatsen staat het volgende - let wel voor voertuigen van 1998 t/m 2006:
15 Sterkte van de zitplaatsen
Versienummer: juni 2014
Voertuigclassificatie: M1, N1
Bron: 74/408/EEG-96/37/EG
Datum eerste toelating vanaf:
01-01-1998
Datum eerste toelating tot en met:
19-10-2006
Eis volgens Regeling voertuigen:
Het voertuig moet voldoen aan richtlijn 74/408/EEG.

Wijze van keuren individuele goedkeuring:
Aan richtlijn 74/408/EEG is voldaan indien:
1. Zitplaatsen en banken stevig aan het voertuig zijn bevestigd,
2. Glijdende zitplaatsen en banken automatisch vergrendelbaar zijn in alle voorziene standen,
3. Verstelbare rugleuningen vergrendelbaar zijn in alle voorziene standen,
4. Alle zitplaatsen die naar voren kunnen worden gekanteld of neerklapbare rugleuningen hebben, zijn voorzien van
automatische vergrendelingen in de normale stand,
5. Het voertuig moet op iedere zijzitplaats voorin zijn voorzien van hoofdsteunen,
6. Hoofdsteunen zodanig zijn bevestigd dat geen enkel vast en gevaarlijk gedeelte buiten de bekleding van de
hoofdsteunen, de bevestiging van de hoofdsteunen en de rugleuning van de zitplaatsen kan uitsteken,
7. Hoofdsteunen in geen enkele gebruikstoestand gevaarlijke oneffenheden of scherpe kanten vertonen die het risico op of
de ernst van verwondingen van inzittenden van het voertuig kunnen vergroten. Indien noodzakelijk wordt de bekleding van de hoofdsteun verwijderd om ook de inwendige constructie te kunnen beoordelen. Delen met een afrondingsstraal die voldoen aan richtlijn 78/932/EEG, bijlage II paragraaf 3.2.4 worden niet als scherp aangemerkt. Indien noodzakelijk moet er worden gemeten,
8. Hoofdsteunen de eigenschap bezitten energie te absorberen ter bescherming van het hoofd van inzittenden van het voertuig. Dit wordt vastgesteld door na te gaan of de hoofdsteun niet hard aanvoelt en
9. Hoofdsteunen geen bijkomende oorzaak van gevaar zijn voor de inzittenden van het voertuig.
Dit wordt vastgesteld door visuele controle.
Volgens de voorschriften van richtlijn 78/932/EEG goedgekeurde hoofdsteunen worden geacht in overeenstemming te zijn met deze voorschriften.

Ter informatie
Indien aan de zitplaatsen veiligheidsgordels zijn gemonteerd, dient te worden voldaan richtlijn 76/115/EEG, zie 19 Bevestigingspunten veiligheidsgordels.


Dan lezen we verder bij 19:

19 Bevestigingspunten veiligheidsgordels
Versie: juni 2014
Voertuigclassificatie:
M1, N1, N2, N3
Bron:
76/115/EEG-2005/41/EG
Datum eerste toelating vanaf:
01-01-1998
Datum eerste toelating tot en met:
30-06-2014
Eis volgens Regeling voertuigen:
Het voertuig moet voldoen aan richtlijn 76/115/EEG.

Wijze van keuren individuele goedkeuring:
Aan richtlijn 76/115/EEG is voldaan indien de bevestigingspunten voor wat betreft:
a. plaatsing en aantal voldoen aan de technische eisen van deze richtlijn; en
b. de sterkte voldoen aan de eisen volgens de Federal Motorvehicle Safety Standards nr. 210 (FMVSS) of de Canadian Motorvehicle Safety Standards nr. 210 (CMVSS) of artikel 22-3 van de Japan Safety Regulations for Road Vehicles (JSRRV). Dit wordt vastgesteld aan de hand van het voertuig en beschikbare documenten.
De sterkte mag eveneens worden aangetoond aan de hand van een berekening en/of informatie.
Wijziging in de constructie
Bij wijziging in de constructie van een voertuig die verband houdt met de bevestigingspunten voor veiligheidsgordels moet voor wat betreft sterkte, plaatsing en aantal worden voldaan aan bovenstaande eisen.


Toelichting:
In richtlijn 76/115/EEG worden eisen gesteld aan de bevestigingspunten voor veiligheidsgordels van een voertuig. De specifieke eisen zijn te vinden in de richtlijn.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 26 okt 2017, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren knop Nieuw Antwoord gebruiken aub.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door annoh »

Het opvallende is dat de aandacht nauwelijks gaat naar hoogte van de hoofdsteunen. Ik ken diverse voorbeelden van banken of slaapbanken waarbij de hoofdsteunen niet op de juiste hoogte zitten.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Peter LMC »

Beste Marius,

Je hebt gelijk, het moet een goedgekeurde gordel BEVESTIGING zijn. Echter ik heb ze nog niet kunnen vinden? Zou je een link kunnen plaatsen waar we die voor weinig kunnen kopen, want dan zijn we allemaal snel klaar - en ik ben er dan zeker mee geholpen.
Losse goedgekeurde bevestigings steunen ben ik nog nooit los verkrijgbaar tegen gekomen.
En op het moment dat je deze in de vloer maakt dan moet dit montage punt ook weer gecertificeerd worden.
Ik heb er even een foto bijgezet wat in mijn opinie een goedgekeurd bevestigings punt is.

Dus het punt waar de gordelbout in de vloer geschroefd zit.
Dit is meestal alleen van fabriekswegen gedaan en goedgekeurd.
Misschien dat bv voertuigombouwers voor bv rolstoelen dit ook voor je kunnen doen.

Op de foto is dit het punt waar de gordelbout (speciale schroefdraad) in de vloer geschroefd is.
Hier is terplekke de vloer verstevigd om de krachten bij bv aanrijding op te kunnen vangen.
Bijlagen
Gordelbevestiging..JPG
Gordelbevestiging..JPG (100.15 KiB) 3078 keer bekeken
hagen111
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 13:59

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door hagen111 »

Het probleem, zoals uitgelegd door een expert van de RDW aan mij is het volgende...

Dit zijn allemaal montage punten, gordels, banken etc die in een Bedrijfsvoertuig zijn gemonteerd. Zodra je er een camper van maakt, dan wordt het een Personen auto, en moet alles voorzien zijn van een type goedkeuring voor bijv een Mercedes Sprinter Personenauto...en bestaat die eigenlijk wel? Hij gaf aan dat het zeer onwaarschijnlijk is dat Mercedes 18 jaar na levering een type goedkeuring zal afgeven voor mijn voertuig.

Het alternatief is inderdaad het monteren van een gordelbok, die wel voorzien is van de benodigde papieren die door de RDW geaccepteerd wordt. Weet iemand waar die (zonder bank) te koop zijn?
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Jumper 2+2 »

Een alternatief wat meen ik al eerder op dit forum voorbij is gekomen (alleen nog niet in dit draadje): stoelen uit een Renault Grand Espace (van de sloop).
Zo'n stoel heeft een ingebouwde driepuntsgordel, en je kunt er ook de originele rails waar je de stoel op klikt bij kopen.
Met de rails degelijk op de vloer gemonteerd (met bouten door de vloer heen etc.), wordt het RDW goedgekeurd, ook zonder sterkte berekening.
In ieder geval tot redelijk recent was dat zo, of dat nu nog steeds lukt weet ik niet zeker.
Simpel en goedkoop.
Nadeel is wel dat de stoel dan praktisch op de vloer zit, dus erg laag.
Als je de stoel(en) hoger gaat monteren, met de rails op een eigen geknutseld frame o.i.d, zal dat waarschijnlijk problemen geven met de RDW keuring (?).
Dat zou je natuurlijk ook pas na de keuring kunnen doen. Er gaan nu misschien weer mensen dingen roepen over verzekerings-issues (technische wijzigingen aanbrengen NA de keuring blabla). Iedereen kan denk ik zelf wel bepalen hoe relevant en belangrijk dat voor je is.
Voor de APK hoeft het geen probleem te zijn lijkt me, je kan dan de stoelen er gewoon even uit halen om eventuele discussies te voorkomen.

Hoe je het ook doet, als je ook echt van plan bent regelmatig personen mee te nemen op die extra zitplaatsen, hoop ik dat je het degelijk en veilig uitvoert. Als je dat zelf niet kan zoek dan iemand met verstand van zaken die één en ander voor je kan inbouwen.
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Ares »

Jumper 2+2 schreef:Als je dat zelf niet kan zoek dan iemand met verstand van zaken die één en ander voor je kan inbouwen.
[/size]
Dat zal op zich niet noodzakelijk zijn; voor de APK geldt alleen deugelijke bevestiging en kun je alle vereisten zoals hier voornoemt laten varen.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Jumper 2+2
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 23:33

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door Jumper 2+2 »

Klopt.
Maar niet iedereen is in staat zelf zo iets 'deugdelijk' in te bouwen, los van wat voor een eisen/keuringen dan ook.
Het is zeker geen rocket science, maar enige technische kennis en inzicht is toch wel vereist. Dat is het enige dat ik ermee wilde zeggen.
Gebruikersavatar
HAK
Berichten: 201
Lid geworden op: do 03 mar 2005, 8:48
Locatie: ASSEN

Re: Hoe krijg je extra goedgekeurde zitplaatsen er bij?



Bericht door HAK »

Ik kreeg gisteren bij CustomCamp - Hengelo te horen dat zij de gordelbok van Reimo niet meer goedgekeurd krijgen in hun campers???? Welke gordelbokken worden er op dit moment nog wel goedgekeurd voor een Ducato van bouwjaar 2015?

Herman
We are far beyond "1984"

The Earth does not belong to us
we belong to the Earth
Plaats reactie