ervaringen met dieselverwarming?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
lolokanarie
Berichten: 114
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 19:00
Locatie: België

ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door lolokanarie »

hallo

ik had graag een betere oplossing gevonden voor mijn zelfbouwcamper te verwarmen in de winter.
Is zo'n webasto dieselverwarming een optie? Weet iemand hoeveel zo iets kost en of dit makkelijk te installeren is?
Ik had ook graag geweten hoeveel plaats dit inneemt.

grtjs
charlotte
Mijn ombouw van Jumper L2H2 naar camper-->
viewtopic.php?f=7&t=8446138
Toedeledoki

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door Toedeledoki »

Ik heb een Planar 2D. Kost ca 500 Euro compleet en is zo groot als een melkpak. Werkt tot nu toe probleemloos.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door Vertrokken2 »

Hier Eberspacher. Ook tadellos.
Bij een dieselverwarming is er 1 attentiepunt. Nl altijd minimaal 20 minuten laten branden om interne vervuiling te voorkomen. Geldt voor alle merken.
Ik geloof niet dat er veel kwaliteitsverschil is tussen Webasto en Eberspacher. Zoiets als Bently en RR.
Planar weet ik niet. Komt dat niet uit een Russische tank?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door Atoz »

Planar 44D
Kost 540€
En ik ben daar tevreden van :-B
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door kampo »

Gobert schreef:...Ik geloof niet dat er veel kwaliteitsverschil is tussen Webasto en Eberspacher. Zoiets als Bently en RR.
Planar weet ik niet. Komt dat niet uit een Russische tank?
:-B :-B

Hallo lolokanarie
Ik heb wel een paar foto's.
Het verschil is eerder zoals tussen Mercedes en BMW want Eberspächer komt uit Stuttgart en Webasto uit München. Dan heb je nu ook een Russisch product (nabij Kazachstan), Autoterm Planar en Binar, dat kan je dan vergelijken met Lada zeker want het kost ook maar een derde.

Voor een zelfbouw bus zijn diesel luchtverwarmingen de meest verkozen verwarmingsoplossing. Je hebt namelijk geen plaats voor zoveel gasflessen. Bij Eberspächer is dat de Airtronic D2 (2.200 Watt) en bij Webasto de Airtop 2000ST (2.000 Watt) of hun iets grotere versies D4 of 3500ST. Hangt van je isolatie en inzet af welk vermogen je best neemt. Bij gebruik tot 0°C omgevingstemperaturen is de kleinste dieselverwarming voldoende, groter is niet altijd beter ! Enkel indien slecht geïsoleerd en veel kamperen in putje winter kan je beter een 4000 Watt versie nemen.

Je kan de verwarming best vooraan plaatsen want de kou komt voornamelijk van de voorruit. Er bestaan opties zoals apps, programeer klokken en verschillende inbouwtoebehoren. Ervaringen met Autoterm Planar 2D en 44D zijn er momenteel zo goed als niet, behalve dat het werkt en goedkoop is.

De montage kan best gebeuren door iemand met opleiding en die er al veel geplaatst heeft. Als je heel handig bent, alle inbouwinstructies vooraf 2 maal leest en de nodige uitleg vraagt dan kan je het natuurlijk ook zelf. Zo moet je de vlotterpot uit de dieseltank halen en daarop aftappen. Ik zie en lees wat er allemaal fout loopt bij die montages, dat moet je niet willen.



Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door L4H3 »

Ik zit ook sterk te overwegen om een dieselverwarming te plaatsen. Mijn gedachte gaat uit naar de Planer 44D. Waarom? goedkoop en hoor tot nu toe geen negatieve verhalen. Kost 540 Euri. Maar loop wel erg te twijfelen of dit een juiste keuze is. Goedkoop is vaak duurkoop. Maar het prijsverschil tussen de Webasto/Eberspächer en Planer is wel erg groot. Stel de Planner gaat na 6 jaar dood. Dan koop je een nieuwe en ben je nog goedkoper uit dan een Webasto of Eberspächer. De overleden Planer gooi je dan niet weg want de goede onderdelen kan je mooi op reserve houden. De Webasto of Eberspächer moet het dan 12 jaar volhouden t.o.v. 6 jaar de Planer.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door Aloys »

Ja minstens, ik heb de 3,8KW Webasto ingebouwd. Kostte ca. € 2000 en dan moet ie nog worden
ingebouwd! Dus zeker 2 keer zo duur als een nieuwe HR-ketel voor thuis!

Overigens: het is onze tweede al, in de vorige bus hadden we eenzelfde. We zijn zeer tevreden,
we hebben nu (in totaal) 15 jaar ervaring met een storingsvrije Webasto. En ook bij -20 buiten
is het in de bus behaaglijk warm.

Geweldig geïsoleerd, die bus? Valt wel tegen. Eén cm isolatie onder de vloerplaat, 2cm tegen de
meeste wanden en plafond. Geen enkele isolatie in de cabine. Onze Webasto zit onder de
bijrijdersstoel en blaast schuin naar achteren, de bus in.

Ik heb ooit de lichtere 2KW-versie overwogen. Het prijsverschil is niet groot en Webasto kon ons
niet garanderen dat die kachel onze 6m lange bus ook bij -20 warm zou houden. Dan tóch maar
de voor de zwaardere gekozen!

Wat dieselverbruik betreft: ik merk amper verschil tussen zomer en winter wat verbruik betreft.
Gemiddeld tussen 1:10 en 1:11, een Peugeot Boxer 3.0 / 160PK van 2011.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door leftlanebandit »

Ik heb al enkele jaren een Planaria 44D een super ding doet perfect wat die moet doen zelfs bij 37 hier in Fins Lapland
Ze zitten hier in het hoge noorden haast in alle bouwmachines gewoon omdat ze simpel zijn en het altijd doen
Lekker stil en degelijk

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door JoopBrekken »

Hier een Webasto 2Kw in de bus en een 4Kw Planar in de boot. Bijde prima. Bij inbouw zorgen voor korte dikke (4mm) draden tussen accu en kachel.
De bediening van de Planar is wat lastig te begrijpen, maar met de handleiding wel uit te komen.
De Planar wordt oa met een dieseltankje gelevert zodat zuigen uit de tank niet perse moet, alhoewel die aansluiting er ook bij zit.
Voordeel van een 2Kw is dat hij minder aan en uit hoeft, en dus minder vervuild.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door albertrietjens »

Let wel op het formaat. Dat kan behoorlijk verschillen en is zeker groter dan een pak melk. Tevens moet je rekening houden met vrije ruimte rondom de kachel.

Als bijlage bijv de afmetingen en ruimte beslag van de planar 2d en 44d.

Ik ben er ook nog maar net achter dat de formaten van deze kachels behoorlijk van elkaar verschillen, terwijl ze op het oog hetzelfde lijken!
Bijlagen
Planar-44D-Dimensions.JPG
Planar-44D-Dimensions.JPG (33.03 KiB) 8157 keer bekeken
Planar-2D-Dimensions.JPG
Planar-2D-Dimensions.JPG (35.22 KiB) 8157 keer bekeken
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door henk en lila »

Ik heb een gereviseerde Eberspacher D2 voor de prijs van een Planar, kwamen nog wel inbouwkosten bij en dempers enz. Zoeken op Marktplaats.
Bij de L2H2 van jouw bouwjaar (Lolokanarie) past die onder de passagiersstoel.
Hij komt bij mij uit in het linker plastic zijpaneel van de stoel. Met een draairozet kan ik hem naar voren of naar achteren laten blazen.
Ideaal. En ruimtebesparend want wij hebben alleen maar een kookgasje en dus niet twee grote gasflessen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door Vertrokken2 »

In mijn MP zit af fabriek een Eberspächer.
Die zit onder de bestuurdersstoel, althans de uitstroomopening.

Wij gebruiken hem alleen in het voorjaar en dan is de capaciteit ruim voldoende, ondanks dat ik een klapdak van tentstof heb. Is overigens gewoon thermostatisch geregeld.

Elders las ik enige tijd geleden dat het niet goed is om zo'n kachel altijd op de lage stand te zetten. Zou vervuiling in de hand werken.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door gsm »

Ik wil gaan voor de planar 44D, kost veel minder en net wat L4H3 schrijft als die na 6 jaar dood is dan koop je weer een nieuwe en dan heb je weer 2 jaar garantie.
Volgens mij kost de 44D €580 en de 2D €540, de 4D kost ook €540 Prijzen van vbdservice

Scheelt het veel qua afmeting van een planar en een Webasto of Eberspächer ?

@kampoo, ik zie op de eerste foto de inlaat nergens heen lopen en hij zit onder de zitting van de bank. Moet die niet de lucht uit de ruimte trekken ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: ervaringen met dieselverwarming?



Bericht door kampo »

Dat is een heel juiste opmerking GSM !
Als je de te verwarmen lucht in een ander compartiment neemt zal je in de leefruimte een externe sonde moeten zetten, anders krijg je geen goede temperatuur regeling.

Studeer de handleidingen goed in en hou rekening met verplichtingen en beperkingen.

De vragen over de montage zal je best aan de installateur van het merk stellen. Als je hem toch zelf wenst te monteren zal je rekening moeten houden met verschillende zaken. Die installateur heb je ook later nog nodig voor herstellingen, storingsdiagnose of onderhoud.

De juiste of beste montage zal bepalend zijn voor de goede en langdurige werking. Altijd je eigen werk laten nakijken door een vakman. Betaal er wat voor of onderhandel het bij de aankoop.
In de handleiding staat meestal dat je zulke toestellen enkel mag laten inbouwen door een geschoold vakman.

De mogelijke inbouwposities zijn beperkt want je moet ook rekening houden met de situatie onder het voertuig.
Niet zuinig zijn op de noodzakelijke of beste inbouwtoebehoren. Let vooral op geluidsproductie.

Aftappen van het brandstofsysteem van het voertuig is niet zonder risico voor de goede werking, altijd, ook met bijna lege tank in stilstand of al rijdend met een volle dieseltank.

Er is wetgeving. Daar staat bijvoorbeeld in dat je afscherming dient te gebruiken, een brandstoftank mag niet zomaar in het interieur van een camper, gevaren ivm uitlaatgassen enz.

Maak er een studie van en laat je goed adviseren want de kostprijs om altijd warm te hebben is echt niet enkel de aankoop van het toestel. Succes !
Groeten Kampo
Plaats reactie