ervaringen met dieselverwarming?
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: ervaringen met dieselverwarming?
Ik ben juist wat aan het experimenteren met de combinatie van stoken en koken op diesel. In dat geval heb je maar 1 apparaat en je bent verlost van gas. Binnenkort breng ik verslag uit van mijn ervaringen.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: ervaringen met dieselverwarming?
Dan ga ik dat volgen want ik zit te denken aan een nieuwe camper. Vanaf scratch..
Re: ervaringen met dieselverwarming?
Hallo allemaal,
Nog wel even een aanvulling:
Ik lees NIETS over de huidige moderne en nieuwe voertuigen welke tegenwoordig de brandstofpomp in de brandstof tank hebben.
Je moet namelijk VOOR de brandstof pomp de brandstof aftappen. Daar hebben ze tegenwoordig afzonderlijke stijgbuizen voor.
Als de motor niet meer draait zal er ook geen brandstof meer in de leidingen komen dus de standkachel zal niet werken.
Kijk maar eens bij het topic wat geschreven is door Aloys. Let hier ook even op de speciaal aangemaakte flens voor het monteren van de standkachel in het voertuig. Zo doe ik dat namelijk ook altijd.
Erg belangrijk is een uitlaat demper, maar voor 50% geluidsreductie (BUITEN) is de INLAAT demper nog belangrijker.
Ik heb het indrukwekkende verhaal van Kampoo gelezen, of het allemaal zo spannend moet zijn betwijfel ik. Ja WEL oppassen met een standkachel op benzine! Immers benzine is licht ontvlambaar. En tenslotte wordt de standkachel aan de uitlaat erg heet.
Voor diesel is het ook wel opletten voor lekkage maar diesel wil zo zonder meer niet goed "fikken".
Ik heb nu meerdere standkachels ingebouwd maar het is echt te simpel voor woorden om deze in te bouwen.
Vanzelfsprekend moet bij het monteren van bekabeling en capilair brandstof slangen "chafing" worden voorkomen.
Wel raad ik aan om de inbouw handleiding grondig te lezen.
Gebruik zelf in de VW Crafter de Eberspächer D4 (€ 1400) en ga binnenkort in een T4 een Eberspächer D2 (€ 300 nieuw 10jaar oud) inbouwen.
Succes,
Haije.
Nog wel even een aanvulling:
Ik lees NIETS over de huidige moderne en nieuwe voertuigen welke tegenwoordig de brandstofpomp in de brandstof tank hebben.
Je moet namelijk VOOR de brandstof pomp de brandstof aftappen. Daar hebben ze tegenwoordig afzonderlijke stijgbuizen voor.
Als de motor niet meer draait zal er ook geen brandstof meer in de leidingen komen dus de standkachel zal niet werken.
Kijk maar eens bij het topic wat geschreven is door Aloys. Let hier ook even op de speciaal aangemaakte flens voor het monteren van de standkachel in het voertuig. Zo doe ik dat namelijk ook altijd.
Erg belangrijk is een uitlaat demper, maar voor 50% geluidsreductie (BUITEN) is de INLAAT demper nog belangrijker.
Ik heb het indrukwekkende verhaal van Kampoo gelezen, of het allemaal zo spannend moet zijn betwijfel ik. Ja WEL oppassen met een standkachel op benzine! Immers benzine is licht ontvlambaar. En tenslotte wordt de standkachel aan de uitlaat erg heet.
Voor diesel is het ook wel opletten voor lekkage maar diesel wil zo zonder meer niet goed "fikken".
Ik heb nu meerdere standkachels ingebouwd maar het is echt te simpel voor woorden om deze in te bouwen.
Vanzelfsprekend moet bij het monteren van bekabeling en capilair brandstof slangen "chafing" worden voorkomen.
Wel raad ik aan om de inbouw handleiding grondig te lezen.
Gebruik zelf in de VW Crafter de Eberspächer D4 (€ 1400) en ga binnenkort in een T4 een Eberspächer D2 (€ 300 nieuw 10jaar oud) inbouwen.
Succes,
Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Re: ervaringen met dieselverwarming?
Zo indrukwekkend is mijn verhaal ? Ik heb het probleem proberen te formuleren.BOKKIE schreef:...Nog wel even een aanvulling:
Ik lees NIETS over de huidige moderne en nieuwe voertuigen welke tegenwoordig de brandstofpomp in de brandstof tank hebben.
Je moet namelijk VOOR de brandstof pomp de brandstof aftappen. Daar hebben ze tegenwoordig afzonderlijke stijgbuizen voor.
Als de motor niet meer draait zal er ook geen brandstof meer in de leidingen komen dus de standkachel zal niet werken.
...
Ik heb het indrukwekkende verhaal van Kampoo gelezen, of het allemaal zo spannend moet zijn betwijfel ik. ...
Mits de nodige studie en begeleiding kan je het inderdaad zelf, maar opletten ...
Je moet de mensen goed en juist informeren. Daarom schrijf ik het zo.
En ik wil ongevallen vermijden, wat is daar mis mee ?
Je wilt niet weten hoeveel slecht werkende toestanden ik in mijn leven al gezien heb.
Dat ze snel stukgaan of slecht verwarmen , eigen schuld dikken bult, vind ik niet erg maar als er mogelijk gevaar is dan zeg ik het ook ...
Net zoals wanneer er normen en wetgeving over en voor bestaan.
Hier zie je bv de een tankaansluiting zoals op jou Crafter.
Eerst de dieseltank leegpompen. Vulsysteem van de Crafter demonteren.
Tank losmaken en laten zakken om aan de vlotterpot te geraken.
Met een speciale sleutel de schroef van de vlotterpot loshalen.
Vlotterpot verwijderen, gaatje in boren, mini tankaansluiting monteren en aftapslangetje juist plaatsen.
Netjes in omgedraaide volgorde het geheel weer monteren.
Groeten Kampo
Re: ervaringen met dieselverwarming?
Bij de auto van Lolokanarie kan de kachel nog steeds gewoon aangesloten worden op de retourleiding van de diesel. Deze is bij een Ducato/Boxer/Jumper uit deze bouwjaren drukloos en loopt nagenoeg tot de bodem van de tank.
T-stukje erin en klaar. Ik heb dit zelf zo gedaan en werkt feilloos.
Verder is het een kwestie van in en uitlaat voor de verbranding door de bodem en 12 volt erop. Meer is de Planar niet nodig.
T-stukje erin en klaar. Ik heb dit zelf zo gedaan en werkt feilloos.
Verder is het een kwestie van in en uitlaat voor de verbranding door de bodem en 12 volt erop. Meer is de Planar niet nodig.
Re: ervaringen met dieselverwarming?
Kijk en zo gaat het FOUT!paul snip schreef:steeds gewoon aangesloten worden op de retourleiding van de diesel.
NOOIT ik herhaal NOOIT op de retourleiding van het brandstofsysteem!
In de aanzuigleiding wordt de brandstof toevoer naar de kachelpomp aangesloten.
Op de RETOUR leiding staat namelijk een behoorlijk hoge druk.
Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Re: ervaringen met dieselverwarming?
@Paulsnip
Oei net dat bedoel ik nu, ..
Weet je wat er gebeurd als je hem zo aansluit ?
Lolokanarie heeft een 2014 Citroen Jumper !!
Dus inderdaad nooit op de brandstofretour.
In de Jumper 2014 zit de vlotterpot bereikbaar onder een deksel naast de versnellingspook.
Opgelet bij het verwijderen. Die vlotterpot zit ook met lege tank nog vol met stinkende diesel.
Oei net dat bedoel ik nu, ..
Weet je wat er gebeurd als je hem zo aansluit ?
Lolokanarie heeft een 2014 Citroen Jumper !!
Dus inderdaad nooit op de brandstofretour.
In de Jumper 2014 zit de vlotterpot bereikbaar onder een deksel naast de versnellingspook.
Opgelet bij het verwijderen. Die vlotterpot zit ook met lege tank nog vol met stinkende diesel.
Groeten Kampo
Re: ervaringen met dieselverwarming?
Waarom niet op een aparte tank(je) aansluiten en de dieseltank helemaal origineel laten ?
Bij de planar wordt er een 7L tank meegeleverd en heb je geen problemen met de aansluiting en is simpeler.
Dat lijkt mij tenminste want ik ga hem in de winter aanschaffen en plaatsen
Bij de planar wordt er een 7L tank meegeleverd en heb je geen problemen met de aansluiting en is simpeler.
Dat lijkt mij tenminste want ik ga hem in de winter aanschaffen en plaatsen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: ervaringen met dieselverwarming?
is echter precies wat in de planar handleiding beschreven staat!
Wanneer je dat tankje gebruikt blijft het probleem: waar laat je dat? Zoals Kampo al aangaf zijn er veel restricties over hoe en waar. Niet in de binnenruimte en niet in de motorruimte, waar dan wel? Ook wil je bij het vullen geen probleem hebben wanneer er geknoeid wordt.
Wanneer je dat tankje gebruikt blijft het probleem: waar laat je dat? Zoals Kampo al aangaf zijn er veel restricties over hoe en waar. Niet in de binnenruimte en niet in de motorruimte, waar dan wel? Ook wil je bij het vullen geen probleem hebben wanneer er geknoeid wordt.
- Bijlagen
-
- diesel aansluiting.JPG (53.94 KiB) 2610 keer bekeken
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: ervaringen met dieselverwarming?
@gsm
Ik heb dat kleine tankje bij de bestelling laten vervangen door eentje van 13 liter.
Staat trouwens in ons voertuig buiten tussen de kabine en de pakketkoffer.
Verder heb ik dit probleem uitvoerig met mijn garage besproken en de nodige handleidingen bovengehaald en alle retour en pomp in de tank problemen werden door hen uitvoerig aangehaald.
Niet alles wat op papier staat mag je zo maar volgen, volgens mij.
Ik heb dat kleine tankje bij de bestelling laten vervangen door eentje van 13 liter.
Staat trouwens in ons voertuig buiten tussen de kabine en de pakketkoffer.
Verder heb ik dit probleem uitvoerig met mijn garage besproken en de nodige handleidingen bovengehaald en alle retour en pomp in de tank problemen werden door hen uitvoerig aangehaald.
Niet alles wat op papier staat mag je zo maar volgen, volgens mij.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: ervaringen met dieselverwarming?
Het grotere tankje is mij bekend en staat ook op de site maar ik vind het 13L tankje wel prijzig, €60
Ik hou het op de standaard meegeleverde 7,5L tank en neem een cherrycan van 10L mee
Ik hou het op de standaard meegeleverde 7,5L tank en neem een cherrycan van 10L mee
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: ervaringen met dieselverwarming?
Daarom dat ik hem bij die Duitse website heb gekocht. Die wilden mits enkele euro's opleg de kleine met de grote tank verwisselen.gsm schreef:Het grotere tankje is mij bekend en staat ook op de site maar ik vind het 13L tankje wel prijzig, €60
Ik hou het op de standaard meegeleverde 7,5L tank en neem een cherrycan van 10L mee
Nu ja die jerrycan ga je in de winter misschien toch ook meenemen en de grotere neemt meer plek in.
En zo blijft een mens maar bezig!
Wil je alle dagen dat je thuis bent aan iets werken? Maak je een camper
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: ervaringen met dieselverwarming?
Het brandstoftankje is geschikt bij toepassing buiten op een Russische landbouwtraktor.
Dan kan je er bij diepvriestemperaturen kerosine of petroleum in doen.
Hoe je dat zou kunnen of mogen (M1-SA=personenwagen-camper) gebruiken op een moderne bus camper is mij een raadsel.
Wat een knoeiboel.
Een serieuze verkoper/ installateur zal aan een zelfbouwer uitleggen, eventueel tegen betaling en met de juiste handleidingen, hoe je de
brandstof aansluiting moet doen op het specifieke voertuigmodel.
T-stukjes werden in een ver verleden, onder voorwaarden, nog wel eens gebruikt.
Niets dan miserie vandaag op moderne voertuigen. De brandstof leidingen van het voertuig en van de verwarming zijn een gekalibreerd systeem.
De juiste aansluitstukjes bestaan per merk/motor. En zo zijn er nog wel zaken.
Als zelfbouwer kan het, maar ik schreef het hierboven ergens, laat je goed adviseren en laat het nakijken.
Je blijft altijd zelf verantwoordelijk.
Dan kan je er bij diepvriestemperaturen kerosine of petroleum in doen.
Hoe je dat zou kunnen of mogen (M1-SA=personenwagen-camper) gebruiken op een moderne bus camper is mij een raadsel.
Wat een knoeiboel.
Een serieuze verkoper/ installateur zal aan een zelfbouwer uitleggen, eventueel tegen betaling en met de juiste handleidingen, hoe je de
brandstof aansluiting moet doen op het specifieke voertuigmodel.
T-stukjes werden in een ver verleden, onder voorwaarden, nog wel eens gebruikt.
Niets dan miserie vandaag op moderne voertuigen. De brandstof leidingen van het voertuig en van de verwarming zijn een gekalibreerd systeem.
De juiste aansluitstukjes bestaan per merk/motor. En zo zijn er nog wel zaken.
Als zelfbouwer kan het, maar ik schreef het hierboven ergens, laat je goed adviseren en laat het nakijken.
Je blijft altijd zelf verantwoordelijk.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: ervaringen met dieselverwarming?
Veel nieuwe auto's hebben een standkachel aansluiting op de tank zitten, al dan niet verwerkt in het deksel van de vlotter of de pomp. Een eigenschap van deze aansluitingen is dat ze aanzuigen tot een restvoorraad in het reservoir is bereikt van rond de 20%. Dit om te voorkomen dat de standkachel de tank te leeg zuigt en daardoor niet meer gestart kan worden of een te kleine actieradius resteert voor het bereiken van het volgende tankstation.
Ik heb hem hier nog niet voorbij zien komen maar Webasto levert de dualtop, al dan niet ook met elektrisch element. Je hebt dan meteen een boiler en de mogelijkheid om als de mogelijkheid zich voordoet elektrisch te verwarmen en/of warm water te maken.
Verder ideaal om bij langdurig naast huis parkeren de boel vorstvrij of op een andere gewenste temp te houden.
JP
Ik heb hem hier nog niet voorbij zien komen maar Webasto levert de dualtop, al dan niet ook met elektrisch element. Je hebt dan meteen een boiler en de mogelijkheid om als de mogelijkheid zich voordoet elektrisch te verwarmen en/of warm water te maken.
Verder ideaal om bij langdurig naast huis parkeren de boel vorstvrij of op een andere gewenste temp te houden.
JP