Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door Toon »

nadeel van een auto die alleen maar op gas loopt
gas kun je niet in een kruikje halen als je onderweg stil valt omdat de brandstof op is
en je moet altijd alert zijn wat je actieradius is
haal ik het volgende vulstation wel ???
volgens mij is een camper om te relaxen en niet om te stressen :-B :-B
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door martinb007 »

Let op de verplichte keuring voor lng tanks...2 tanks per auto tikt stevig aan.


Groet, MartinB007
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door Bakkertjes »

Als ze zo goedkoop zijn bouw je hem toch weer terug op diesel :lol3:
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door seth_space »

Terug?.
Dat originele motor zal een benzine exemplaar zijn neem ik aan.
Ombouwen naar lpg zou een optie kunnen zijn, maar dat vergt ook investeringen.
Tank, verdamper etc.. een complete lpg installatie dus.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door Vertrokken2 »

Hier rijden regiobussen op gas. Volgens mij zijn dat omgebouwde diesels.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door kampo »

Ik heb net nog even naar de tankstations op de Europa-CNG kaart gekeken.
https://www.aardgasrijder.be/tankstations-cng-europa/

Valt eigenlijk mee, er is best een sterke groei geweest de afgelopen jaren. Je kan mits wat planning heel wat Europese tripjes ondernemen. Dat was ooit anders.
Maar je zal regelmatig wat moeten omrijden om te tanken en ik heb geen idee hoeveel km je autonomie is met de gemonteerde CNG tank. Met een doorsnee diesel personenwagen heb je een brandstofautonomie van 600 tot 1000 km. Dan moet je nooit plannen of omrijden en is er geen meerkost.
Net zoals het onderhoud en de extra uitval met een ouder CNG voertuig die je kan verwachten er zal zijn. Niet iedereen zal aan zo een exoot willen werken.
Dus de vraag is of de winst bij aankoop van die 4000 € eventueel inclusief de lagere kost van verbruik, voldoende zal zijn om de meerprijs te compenseren.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door seth_space »

Kennelijk kan beide
[
Existing gasoline-powered vehicles may be converted to run on CNG or LNG, and can be dedicated (running only on natural gas) or bi-fuel (running on either gasoline or natural gas). Diesel engines for heavy trucks and busses can also be converted and can be dedicated with the addition of new heads containing spark ignition systems, or can be run on a blend of diesel and natural gas, with the primary fuel being natural gas and a small amount of diesel fuel being used as an ignition source.
In het geval van de disco daily is er zelfs een fall back op petrol
http://www.iveco.com/africa-mideast-en/ ... efits.aspx
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door Gommel »

We zien er toch vanaf en nog niet eens voor het verkrijgen van cng. Als ik hier ik Duitsland kijk, kan bijna elk groot tankstation het leveren. Maar het is per liter duurder dan ik dacht en het allerbelangrijkste is toch idd wel wie reparaties uit gaat voeren.

Tank keuring is de grootste ramp ook niet. 80e per tank en 1x per 2 jaar.
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door martinb007 »

Op wat voor actieradius zou je uitgekomen zijn ongeveer?


Groet, MartinB007
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door Meine »

De actieradius valt doorgaans tegen. Bij de meeste aardgas stads en streekbussen ligt dat rond de 250 km slechts, en dan liggen er meerdere meterslange tanks op het dak.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door kampo »

Hé Gommel !
Dat is jammer want het ware leuk geweest dit best wel interessante project te volgen.
Kan je vertellen waarom je het niet gedaan hebt en wat je vaststellingen waren ?

Ondertussen wens ik je natuurlijk heel veel succes met het vinden van een goed basisvoertuig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door Hoofdnoorman »

Als de wagen een Bi-Fuel is, kan er inderdaad op benzine gereden worden.
Toch schijnt Iveco ook enige uitvoeringen in mono-fuel te hebben gehad.

Ergens op één van de Iveco sites kreeg ik te lezen (ongeveer): "De laatste jaren is men ook begonnen om Bi-fuel uitvoeringen te leveren".

CNG is al redelijk verkrijgbaar. Helaas is inderdaad het prijsvoordeel niet zo groot. Het wordt anders als men een thuisvulstation heeft. Phill is een hele bekende en werd met de Honda Civic CNG zelfs gratis meegeleverd. Een vergunning is niet nodig zolang de inlaat niet groter is dan 22mm en (als ik het mij goed herinner) de compressor onder de 2,2 KW blijft. Het is dus, voor de Nederlandse wet, een gewoon verbruikstoestel. Voorbeeld.
Het toestel kan in Nederland door Meurs uit Lochem geleverd worden. (Ja, dat is die grote leverancier van LPG tankzuilen en pistolen etc.)

Op 1 m3 rijdt een compacte personenwagen ongeveer 10 km. Als je van huis uit vult kost dat dus ongeveer € 0,50 aan Aardgas en ongeveer € 0,10 aan elektriciteit per m3. Totaal dus € 0,60 ( zonder afschrijving installatie) Dit komt op ~6 ct/km, voorwaar voordelig. Onderweg in Duitsland zie ik echter prijzen rond het dubbele en dat zal ook wel in Nederland zo zijn.
In een 15 litertank (Formaat forse duikfles) gaat bij een druk van 200 bar 3000 liter ofwel 30 m3. De Phill heeft hiervoor 20 uur nodig. De zwaardere uitvoeringen kunnen dit sneller, maar vallen (voorzover ik weet) buiten de vergunnings vrijstelling in Nederland. Mogelijk is de 2,5 versie nog toegestaan.

Kun je dus thuis tanken dan kan CNG dus echt wel voordelig zijn. Het nadeel is dat tanken tijd kost door de lage aardgasdruk en de kleine aanvoerleiding.

Nog een kleine aanvulling: Het werken en onderhouden van voertuigen op CNG is beslist niet moeilijker dan zo'n zelfde voertuig op LPG. Natuurlijk geldt voor beide systemen dat een degelijke kennis nodig is om alles goed af te stellen of gebreken te herstellen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door Gommel »

Voornamelijk omdat de reis er niet goedkoper op word en het allerbelangrijkste dat een goede vriend die bedrijfswagen monteur is onze bussen onderhoud en die weet niks van CNG. Word dus toch weer gewoon een bus.
Koltd
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 22 jul 2012, 9:01

Re: Nadeel ex DHL Iveco Daily 65c14CNG



Bericht door Koltd »

Rookie07 schreef:
wo 16 aug 2017, 21:51
Afbeelding

Ex UPS uit 96. Ombouw in 2000 naar cAmper. (Niet door ons...)

Ruimte zat voor 2 mensen en 2
honden..;-)

Je ziet ze nog rijden. Alleen met nieuw uiterlijk. Iveco en Mercedes

Groet Andreas


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Grappig ik heb de zelfde
Plaats reactie