Aanschaf dubbele cabine slim?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door Michel65 »

Dag allen,
Mijn hoofd denkt dat het slim is om een dubbele cabine bus te kopen(L2H2 of L3H2)
in mijn gedachte haal ik de tweede rij stoelen er uit plus de wand die daar achter staat .
Dit doe ik omdat ik graag een camperbus heb die er aan de buitenzijde niet als zodanig er uit ziet.
De extra warmte verwacht ik dan op te kunnen lossen door een donkere folie op de ramen te plakken(niet naar binnen kijken maar wel van binnen naar buiten)en hoop dan dat een goede fan op het dak en zeg twee dakramen er voor zorgt dat niet alles beslagen is.
Maar is dat slim? waar ga ik dan tegen aan lopen.
Michel
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Dc slim?



Bericht door Mickel Moen »

Kan altijd, maar er zijn wel een aantal zaken waar ik mij eerst in zou verdiepen. Hoe wil je hem gekeurd hebben en de eisen van de belastindienst.
Bij VW is het bijvoorbeeld slim om een bus te kopen die als basisvoertuig bedoeld is als personenauto. Bij de transporter zijn dit o.a. de Kombi, de Caravelle en de Mulitvan.

zie verder mijn blog, link hieronder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Michel65
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 18:20

Re: Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door Michel65 »

De camper hoeft maar gekeurd te zijn voor twee pers.

Ik zit voor een groot gedeelte van tijd in Noorwegen en ben daar zeer verwend
kwa mogelijkheden om vrij en vrolijk te gaan staan waar ik wil.
Heb in het voorjaar met een camper door Nederland getoerd ,dat viel me ineens vies tegen
ivgm. Noorwegen,vandaar mijn wens om niet zo nadrukkelijk aanwezig te zijn.
De camper ramen zijn in vergelijk beter geisoleerd neem ik aan en zullen minder beslaan lijkt me.
Maar zijn er mensen met ervaring met gewone ramen en kunnen die bezwaren die ik zojuist noem
van tafel worden geveegd omdat die op te lossen zijn met de dakramen en ven? zie ik andere problemen over het hoofd?
Kan ik (mocht ik een bus kopen zonder de ramen in de schuifdeur) zelf daar originelen ramen plaatsen .
Michel
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door Atoz »

Dan kan je toch evengoed een gewone bus kopen. Voorbeelden genoeg hier op het forum.

Gebruik Gebo dakramen, die vallen veel minder der op dan die goedkopere plastic dozen die je dikwijls ziet .
Trouwens leggen wij onze gebo's volledig open als het te warm is. En de muggen daarvoor kun je bij de wit kopen maar niet van Gebo.

Als je echt zoveel mogelijk anoniem wil staan, met dan op de kleinste details. Al die extra deurtjes vallen uiteindelijk heel erg op.

Kijk ook eens hier op het forum bij bv Paul Snip. Heeft wat jij wil maken reeds zelf gemaakt.

Succes ermee!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door Dafluc »

Je koopt een dubbele cabine en sloopt dan de dubbele cabine eruit.
Als het je om het raam gaat, die zit ook in gewone bussen.
Gewone ramen in combinatie met dakluikje geven geen probleem.
Dus je zoekt een onopvallende gewone bus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door henk en lila »

Er zijn genoeg bussen zonder dubbele cabine maar wel met rechts een origineel schuifdeurraam. Gewoon omdat het te koop is en omdat het veel veiliger rijdt bij rechtsaf slaan.
Onopvallend is ook een kwestie van kleur enz en accessoires inderdaad.
Wij staan overal, ook in NL met het busje in mijn avatar.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door leftlanebandit »

Wij hebben een bus gekocht die was voorzien van een raam in het laadruimte maar we hebben deze etalage ruit toch vervangen voor een camper raam maakt het binnen wel wat donkerder maar ook gezelliger Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door Gerard Exis »

Orginele ramen zijn los te koop, zoek maar effe op ebay, ze sturen ze naar je op. Zelf ben ik ook bezig met een Ducato maar ik heb er voor gekozen om geen ramen te plaatsen, wel in de betimmering de mogelijkheid gehouden om alsnog (indien het niet bevalt) een raam te plaatsen boven de zit en tafel.

Heb 2 Maxx-fan dakluiken geplaatst en verwacht niet veel problemen met condens etc..

Geen toiletdeurtjes, geen service luiken , als enigste een watervulopening, rest is het gewoon een echte koeriersbus :mrgreen:
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door 't Busje »

Buscampers vallen vooral op door striping en fabrieksnamen overal op de bus. Als je dat weglaat, ben je al behoorlijk onopvallend.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Toedeledoki

Re: Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door Toedeledoki »

Er bestaan betaalbare en goede aftermarket ramen voor de ducato etc die ook een schuifraam bevatten voor de nodige ventilatie.

De firma Klassen in Stadthagen levert deze ramen voor circa 350 Euro. Inzetten kunnen ze ook doen. Ook in een dichte bus. Kwestie van gat zagen en raam erop plakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door Sam vdb »

Michel65 schreef: De camper ramen zijn in vergelijk beter geisoleerd neem ik aan en zullen minder beslaan lijkt me.
Maar zijn er mensen met ervaring met gewone ramen en kunnen die bezwaren die ik zojuist noem
van tafel worden geveegd omdat die op te lossen zijn met de dakramen en ven? zie ik andere problemen over het hoofd?
Kan ik (mocht ik een bus kopen zonder de ramen in de schuifdeur) zelf daar originelen ramen plaatsen .
Michel
Hallo Michel.

Ook ik wou oorspronkelijk een incognito bus (uiteindelijk wel 2 koelkastroosters geïnstalleerd in de wand, en in- en uitlaat voor verwarming, dus plan is enigszins mislukt, dit terzijde :) )
Plastic camperramen wilden we voor dezelfde reden niet. Achteraan heb ik een origineel raam gestopt die ik uit een oude ducato gesloopt heb, en in zijdeur een niet-origineel , maar wel echt raam (glas).
Ik moet zeggen dat we nog nooit zijn wakker geworden met condens op de ramen. ventilatie is 1 dakraam van 40/40 met grote pc ventilator er in ( die enkel bij hoge temperaturen aanstaat, en 2 kleine pc ventilatoren zorgen voor toevoer van verse lucht. En qua isolatie, tja, de vooruit is ook niet geïsoleerd :D , en zet desnoods de verwarming wat harder :wink: .
Maar weet niet of je voor deze reden alleen enkel moet uitkijken naar een dubbele cabine. Een raam installeren is echt geen reuzenwerk. En zo verbreed je de opties qua kopen natuurlijk.
succes!
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door henk en lila »

Om te ventileren is vooral ook luchttoevoer belangrijk. Daarom heb ik op de voorramen de originele smoke kleurige spoilers zitten. Zo kan het voorraam op een kier van 3 cm zonder dat je het van buiten ziet. Gewoon bij de Citroen garage gekocht, iets van 80 euro de twee.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door Dafluc »

Ik zet de ramen ook vrijwel altijd op een kier, wel zonder spoiler dan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Aanschaf dubbele cabine slim?



Bericht door henk en lila »

TS wilde een beetje stealth. Ramen op een kier bij een "lege "bus is niet stealth. :idea:
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie