België: mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

België: mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer?



Bericht door Sam vdb »

Mijn ombouw betreft een ombouw waarbij de bus een 'lichte vracht' blijft. Dus niet gehomologeerd als camper.

Alles lag hier klaar, de buis, het rooster, de boor, ... om de afvoer door de bodem de maken voor eventuele gaslekkage.
Plots begon ik te twijfelen en de werken niet begonnen.Maar eerst eens rondbellen (Belgische kafka)

Telefoontje naar een keuringsstation: Neen, dat mag zeker niet ! want een fiat ducato heeft een 'zelfdragend koetswerk', mag je dus zeker geen gat in maken.
Telefoontje naar ander keuringsstation: Tgoh... mmm.... niet veelvoorkomende vraag.... Als je zeker niet aan de draagbalken komt zie ik geen enkel probleem. Maar misschien moet je een goedkeuring vragen van de constructeur als je zeker wil zijn.

Telefoon naar klantendienst Fiat. (Wel goed geholpen daar!) Enkele dagen later telefoon terug: een goedkeuring op papier kunnen zij niet geven.

En nu? :crazy: .
Nog Belgen hier die dit voor hebben gehad? Kampo, jij bent wel een wandelende belgische regelencyclopedie vermoed ik :-B ?
Gebruikersavatar
Wicked2000
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:59

Mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer? (Belgie)



Bericht door Wicked2000 »

Hi, heb ook een 40mm boor klaar liggen... zelfs niet over nagedacht of het mag of niet. Beetje raar want al die Webasto verwarmingen, watertanken etc worden toch ook door een gat(en) in de vloer aangesloten. Heb hier een dienstnota van de keuringsdienst liggen maar er staat niets in over gaten boren. Alleen over het al dan niet verwijderen van het tussenschot en het totaalgewicht vd lichte vracht/camper. Dat je niet door draagbalken moet gaan boren lijkt me nogal evident Voor de rest moet ik het ook nog eens bekijken. Het kan volgens mij ook via een gat in de zijwand (met een roostertje) vlak tegen de vloer. De ruimte van de gasfles volledig apart maken en afkitten dat ze zo ''hermetisch'' gesloten mogelijk is.
Greetz & succes met de ombouw! Wicked


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer? (Belgie



Bericht door Richie »

Wicked2000 schreef:De ruimte van de gasfles volledig apart maken en afkitten dat ze zo ''hermetisch'' gesloten mogelijk is.
Greetz & succes met de ombouw! Wicked
Je bedoelt dat daar dan ook geen ontluchting zit?!
De bedoeling van een gaskast is dat daar het eventueel ontsnappende gas door naar buiten kan. (open rooster in de bodem).
Wanneer gas ontsnapt en níet weg kan uit die afgesloten ruimte wordt het een bommetje... :bang:
Gebruikersavatar
Loeki
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 9:04

Re: Mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer? (Belgie



Bericht door Loeki »

Dan moeten ze alle Vans die af fabriek omgebouwd worden af gaan keuren in Belgie

Zitten allemaal vol gaten geboord die vloerplaten: gasbeluchting, watertank doorvoer en noem maar op

Bij de inbouw van een lpg tank om te rijden worden er ook gaten in de vloer geboord:....om frame vast te maken..........om leidingen door te voeren...........als beluchting...........
Gebruikersavatar
Smurf
Berichten: 359
Lid geworden op: zo 05 sep 2010, 9:52
Locatie: Lommel (België)

Re: Mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer? (Belgie



Bericht door Smurf »

Ik zou niet weten waarom niet zolang je niet aan de chassis- en andere draagbalken raakt want dat is de stevigheid van de wagen.
Groetjes en nog heel veel reisplezier

Carthago Chic C Line 4.9 - Fiat 150 Pk -Euro6 - 6 vit
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer? (Belgie



Bericht door KTManiac »

Antwoorden die je van de keuringsstations en klantendienst kreeg bevestigen alleen maar een tendens in de huidige tijd: "Ik zeg maar nee want anders wordt ik heeeeel misschien ooit wel eens ergens verantwoordelijk voor gesteld." :bang:

Gewoon gat maken en klaar. :thumbup:
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer? (Belgie



Bericht door Sam vdb »

Is inderdaad weer te gek om waar te zijn
Smurf schreef:Ik zou niet weten waarom niet zolang je niet aan de chassis- en andere draagbalken raakt want dat is de stevigheid van de wagen.
De keuringman zei dat het een zelfdragend koetswerk betreft dus dat alle elementen nodig zijn voor de stevigheid, niet enkel de draagbalken. Dus geen enkel gat mag in de bodemplaat. In de wanden was geen probleem.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer? (Belgie



Bericht door kampo »

Hallo Samvdb

Bedankt voor het compliment, dat is te veel eer...
Wat ik er van weet, Ja je mag zo een gaten maken.
MAAR
wel volgens de regels van de kunst.
Dus nooit in de dragende structuur, traverses , langsliggers, enz.
Altijd anti-roest behandeling, na ontvetten en ontbramen.
Niet overdrijven met de afmeting. Eventueel versterken met een metalen kader.
En je moet de opbouwrichtlijnen van de fabrikant volgen. Dat blijft de bijbel voor dat soort zaken.
Opbouwrichtlijnen voor de aanpassingen aan Ducato/Boxer/Jumper heb ik niet, misschien iemand anders ?
Je blijft zelf verantwoordelijk voor de uitvoering.
Het is normaal dat Fiat of de technische controle niet zomaar de toestemming gaat of kan geven voor het maken van allerhande openingen.

Diegene die afgekeurd werden hadden echt overdeiven en gingen naar de controle met een kaas vol gaten, natuurlijk mag dat niet.

De aanbevolen afmeting van de gaslek gaten onderaan in een hermetische gaskast staan in de Europese norm.
Het naleven ervan wordt wel niet gecontroleerd in BE en ook niet in NL maar is volgens mij wel van toepassing en altijd slim van die te volgen.

Succes !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer? (Belgie



Bericht door Cee Pee »

Soms moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken en niet te veel vragen en zoals al eerder gemeld als je iets vraagt dan krijg je in negen van de tien gevallen een negatief antwoord wat nergens op gebaseerd is alleen maar te gerieve van de ambtenaar dan kan hij altijd zeggen dat hij er nooit toestemming voor gegeven heeft.
Dus gewoon doen en netjes afwerken en je hoort er nooit meer wat van.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer? (Belgie



Bericht door martinb007 »

Gat maken met een roostertje erin wellicht? Netjes afgedicht en toch een gat.


Groet, MartinB007
Gebruikersavatar
JoVaMi
Berichten: 378
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 7:54
Locatie: in de motorhome/camper

Re: Mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer? (Belgie



Bericht door JoVaMi »

Maak dat gat maar, goed afdichten met zwarte silicone.
Heb in het verleden honderde gaten gemaakt in bestelwagen/ombouw/kampeerauto en nooit een opmerking over gehad. De wagen gaat niet doormidden breken, hoor.
Kopere leiding beschermen tegen corrosie.
Groetjes,
Jos

Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/

Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer? (Belgie



Bericht door Slag+J16 »

Weer typisch een ,, grensgeval" , waar alleen Belgen op dit forum- door verschil in keuring aspecten, iets zinnigs over kunnen zeggen. In mijn vroegere zelfbouw bus, had ik links een Eberspracher benzine kachel met de uitlaat naar onderen- en rechts de gasdicht gemaakte gasfles bun, met ontluchting openingen (2x) in de bodem en daar een rooster in.
Heb toen bij diverse gevraagd of dit wel kon, dat was toen geen probleem, opstelling zat 1,90 m. uit elkaar.
De Eberspracher zoog nl ook zijn verbrandingslucht onder de bus weg, vandaar mijn twijfels bij stilstaan en de kachel in bedrijf. Maar dat was 1996 en NL. Ik had een Citroen bus, gelijk aan Fiat/Peugeot en de gasbun ontluchting zat achter de spatlap van het rechter achterwiel,
Jan
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer? (Belgie



Bericht door Arie55 »

De! oplossing is een aan beide zijden van de dunne plaat een 2 a 3 mm dikke ring te plaatsen. In die ring, die voldoende groot is, wordt met kleinere boutjes M5-M6 goed aan elkaar vast getrokken. Tussen de bodemplaat en ring wat kit en je bent helemaal het ventje.

Deze verstevigingen aanbrengen doen ze in de scheepsbouw ook als er in een plaatveld flink wat krachten te verwachten zijn. Een ander goed voorbeeld is de deuropening van een windmolenmast.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Wicked2000
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 14:59

Re: België: mag je een gat in de bodem maken voor gasafvoer?



Bericht door Wicked2000 »

Richie schreef:
Wicked2000 schreef:De ruimte van de gasfles volledig apart maken en afkitten dat ze zo ''hermetisch'' gesloten mogelijk is.
Greetz & succes met de ombouw! Wicked
Je bedoelt dat daar dan ook geen ontluchting zit?!
De bedoeling van een gaskast is dat daar het eventueel ontsnappende gas door naar buiten kan. (open rooster in de bodem).
Wanneer gas ontsnapt en níet weg kan uit die afgesloten ruimte wordt het een bommetje... :bang:
Lees na al die tijd pas wat je juist schreef Afbeelding Neenee, uiteraard niet alles hermetisch dicht! Alles wel afgekit, maar WEL met een gat in de bodem. De aparte ruimte voor de gasfles is afgekit omdat het gas niet in de leefruimte zou komen. Ondertussen is m'n van al even af. Alles werkt perfect tot nu toe. AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Plaats reactie