Dempen wielkasten

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Dempen wielkasten



Bericht door Mickel Moen »

Op het weetjewel forum kwam ik deze foto tegen.

Afbeelding

Nu heb ik bij de bouw naar mijn campertje niets met de wielkasten gedaan. De linker kast bevindt zich in een bagageruimte en is geheel met baggage omgeven. Voor de rechter geldt dat gedeeltelijk ook.

Ik heb mij er nooit zo druk over gemaakt, maar vraag mij nu toch af wat de beste manier is om deze wielkasten akoestisch te dempen, zonder een ombouw. Dus zo als op de foto.

En is het de moeite waard?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Dempen wielkasten



Bericht door annoh »

Veel geluid komt bij een camper van vloer en wielkasten.

Mij valt op dat sommige wielkasten veel blikkeriger klinken dan andere wielkasten. Ik vraag me echter af of een laagje vilt op een wielkast zinvol is.

Bij mijn ombouwproject heb ik een kast boven het linker wiel geplaatst. Die kast staat op een soort van koof. Deze koof heb ik volgestopt met wol.

De wielkast van rechter achterwiel heb ik beplakt met vilt. Meer voor de sier dan dan ik een dempende werking er van verwacht.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Dempen wielkasten



Bericht door Mickel Moen »

Annoh. Bedankt voor jouw reactie. Dat ik er geen ombouw over wil, heeft te maken met de inrichting van de bus en het gebruik. De wielkasten zijn mooi rond en een ombouw scheelt weer nuttige ruimte en maakt het lastiger in bereikbaarheid van de betreffende bagageruimtes.

Jouw onderzoek over akoestisch demping van de vloer heb ik gevolgd, zoals je weet.

Mijn vraag is ook specifiek en ik heb naar een antwoord gezocht, maar nog geen bevredigende oplossing gezien.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Dempen wielkasten



Bericht door seth_space »

Nadeel van vilt soortige oplossingen in afgesloten ruimtes is dat het vocht kan vasthouden. In de toepassing zoals op de foto speelt dat probleem niet.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Dempen wielkasten



Bericht door annoh »

Nog even een toelichting:

De wielkasten en de wagenbodem zijn te zien als een geluidsbron. Aanpakken bij de bron is het beste. Dat betekent dat de bodem en de kasten niet gaan trillen. Verzwaren, met bv ontdreuningsplaten, kan een manier zijn. Een lapje vilt helpt denk ik niet of nauwelijks.

Een andere manier is dat de wielkast onder druk zet. Zoals ik aangaf, een koof om de wielkast maken en die volstoppen met wol. Je moet dan wel de ruimte hebben om een koof te maken.

Het lijkt me overigens een aardig experiment. Met een kale bus op een gestandaardiseerde manier heen en weer rijden, gewapend met een decibel meter. Ritjes met en zonder vilt op de wielkasten.

Wie biedt zich aan?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Dempen wielkasten



Bericht door seth_space »

Ontdreuningsplaten hebben eigenlijk alleen zin op oppervlaktes die kunnen dreunen. Dat zijn met name wanden, bodems, motorkappen etc die weinig of geen profiel hebben in hun uitveoring en dus mee kunnen gaan trillen.
Een wielkast voorzien van veel profiel structuren zal zelden gaan meetrillen en ontdreuningsplaten hebben daar m.i dan ook weinig zin. De viltlaag kan doorgegeven geluid dempen. Ombouwen met alleen een kast ( dus zonder vulling) kan zelfs contra productief werken vrees ik. Dat kan gaan werken als geluidskast.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Dempen wielkasten



Bericht door Transitje »

Zou je niet ook aan de buitenkant van de wielkasten wat kunnen doen? Bijvoorbeeld het aanbrengen van matten zoals je ook wel ziet als spatlappen aan vrachtwagens, het lijkt op kunstgras. Die matten zou je kunnen aanbrengen na ontdreuningsplaten, ook aan de buitenkant.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Dempen wielkasten



Bericht door joske501 »

Beste,

Geluid zijn trillingsgolven en deze moet je beletten om via het plaatwerk zich te transporteren, de beste remedie is een dikke laag bitumen aanbrengen aan de binnenzijde van de wielkast, dus waar de wielen zitten.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6377
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Dempen wielkasten



Bericht door rongreven »

Gewoon een vierkante bak, bovenkant open en:
Sofietje schreef:Geweldig camperforum!
Willen jullie nog weten hoe kruiden te kweken in de camper?! :lol3:
Aarde er in en klaar.

On topic, het is jammer dat purschuim water opneemt, dat is een goed middel om te isoleren.
Mijn achterwielkasten bestaan uit kunsstof, de binnenzijde is ook een soort hardschuim, dat neemt geen water op en is gewoon glad en ook goed schoon te maken.
En i.d.d., aan de buitenkant in de wielkasten bitumen spuiten.
Des te minder trilling, des te minder geluid.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Dempen wielkasten



Bericht door seth_space »

Acoustisch gezien worden diepe tonen ( dreunen) geweerd door toevoegen van massa , de ontdreuningsplaat ( evt Bitumen) hogere tonen weer je door deze te dempen met bijv lucht ( bobbeltjes plastic, schuim platen etc)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
puk2
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 mei 2014, 20:24

Re: Dempen wielkasten



Bericht door puk2 »

Even google op spuitkurk, dat is geluids en warmte isolerend.
Wordt ook bij boten gebruikt. Resultaat verbluffend.

Met vriendelijke groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Dempen wielkasten



Bericht door Mickel Moen »

Iedereen Bedankt voor de reacties. Al met al kom ik tot de conclusie, dat ik het maar mooi zo laat.

Aan de buitenkant zit er al een scherm onder en voor de binnenkant zit er geen zinvolle remedie bij.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Dempen wielkasten



Bericht door durisotti »

Stukje tapijt er op kitten met zware jute rug, scheelt echt veel !
Plaats reactie