Veiligheidsgordels

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
philip1
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 13:26

Veiligheidsgordels



Bericht door philip1 »

Ik heb een Hobby 595 camper Fiat 230 van 2001 welke is ingevoerd in 2006.
Op de zit (gezicht naar de bestuurder) zijn 3 punts gordels ingebouwd.
Er staan op het kenteken 4 zitplaatsen vermeld.
Nu wil ik er op de de zitplaatsen bank er tegenover (gezicht van de bestuurder af) er een paar veiligheidsgordels bijmaken.
Mijn vraag is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Veiligheidsgordels



Bericht door Aloys »

Dat is een probleem. Zelf aangebrachte veiligheidsgordels worden door de RDW en bij APK niet goedgekeurd.
Het verandert ook niets aan de 4 zitplaatsen op kenteken, of je moet de camper bij de RDW laten herkeuren.

Afhankelijk van je bouwjaar kan het zijn dat je geen gordel hoeft te hebben op zitplaatsen met de rug naar
de rijrichting. Dat geldt waarschijnlijk niet voor jou, anders hadden ze meteen 6 zitplaatsen op kenteken
gezet. Er is hier vast wel iemand die je kan vertellen of het wél mag in jouw geval.

Mijn zelfbouw buscamper heeft 8 zitplaatsen op kenteken. Nét voordat het verboden werd heb ik de auto
laten keuren: de dinette met langsbanken van 1,40m (zonder gordel!) waren volgens de RDW goed voor elk
3 zitplaatsen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
philip1
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 13:26

Re: Veiligheidsgordels



Bericht door philip1 »

Dank voor uw antwoord.
Helaas heb ik geen "langsbank" en ben aangewezen op het zitje met de rug naar de bestuurder waar ik extra gordels kan monteren.
Ik kan uiteraard wel langs de RDW gaan voor een keuring.
Ik ben benieuwd of er iemand is die dit zoals in mijn geval beschreven aan de hand heeft gehad.
Ik heb op "camperverzekerd" een PDF gedownload waarin het beschreven staat. Door import in 2006 voldoe ik niet aan de eisen van een camper uit 2001 omdat er 4 zitplaatsen op het kentekenbewijs staan. Ik heb nu 6 zitplaatsen nodig.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Veiligheidsgordels



Bericht door Dafluc »

"Op het kentekenbewijs (kentekenbewijzen vanaf juni 2004) kunt u dus het maximale aantal (technisch mogelijke) zitplaatsen voor volwassen personen voor gebruik tijdens het rijden nalezen". Aldus de tekst die je gedownload hebt.
Uit dit schema blijkt dat gordels op naar achter gerichte zitplaatsen voor jouw camper verplicht zijn. Het zal moeilijk zijn deze goedgekeurd en op kenteken te krijgen. Tenzij er bevestigingspunten aanwezig zijn die je kunt gebruiken.
Afbeelding
philip1
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 13:26

Re: Veiligheidsgordels



Bericht door philip1 »

Dank voor uw antwoord en schema.
Misschien weet iemand of er een bevestigingspunt is voor de gordels van het zitje direct achter de bestuurdersplaats?
De camper is een Hobby 595 gebouwd op het chassis van een Fiat 230 uit 2001. (de camper staat momenteel in de stalling).
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Veiligheidsgordels



Bericht door Hoofdnoorman »

Als Fiat zich nog steeds gehouden heeft aan zijn manie om een legio aan gordelpunten te maken, zit er op de laatste vlak van het cabinedeel een regiment (waarschijnlijk 8 stuks) gordelpunten.
Meestal zit er een strookje plakband over of misschien ook een plug.

Hoe kan je controleren of het inderdaad een gordelpunt is?

Neem even een originele autogordelbout. Als deze in de gelokaliseerde gaten geschroefd kan worden is dit een gordelpunt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
philip1
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 13:26

Re: Veiligheidsgordels



Bericht door philip1 »

Hartelijk dank Rudy.
Ik ga het zeker controleren als ik bij de camper ben.
Ik zal het hier neerzetten als er inderdaad gordelpunten aanwezig zijn. (waarschijnlijk volgende week)
Fingers crossed!
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 13 jul 2017, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren knop Nieuw Antwoord (links) gebruiken aub.
philip1
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 13:26

Re: Veiligheidsgordels



Bericht door philip1 »

Hoofdnoorman schreef:Als Fiat zich nog steeds gehouden heeft aan zijn manie om een legio aan gordelpunten te maken, zit er op de laatste vlak van het cabinedeel een regiment (waarschijnlijk 8 stuks) gordelpunten.
Meestal zit er een strookje plakband over of misschien ook een plug.

Hoe kan je controleren of het inderdaad een gordelpunt is?

Neem even een originele autogordelbout. Als deze in de gelokaliseerde gaten geschroefd kan worden is dit een gordelpunt.

Ik heb het bekeken en de bevestigingspunten voor de gordel heb ik helaas niet kunnen ontdekken. Het is tamelijk dichtgebouwd. Aan de buitenkant zit een luik toegang.
Bedankt iig.
Plaats reactie