Ventilatie via dashboard?
- seth_space
- Berichten: 8651
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Ventilatie via dashboard?
Doel je nu op de snelheids regelaar op het dashboard? Dat zou wel bijzonder onhandig zijn.
Hoe regel je dan de snelheid?
Hoe regel je dan de snelheid?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Ventilatie via dashboard?
Ik heb dit als volgt opgelost.
Standaard wordt via het contactslot een relais ingeschakeld dat de ventilatie vrijgeeft.
In de voedingsdraad naar dit relais heb ik een diode aangebracht.
Vervolgens parallel een extra schakelaar met diode en controlelamp.
Zo kan ik de ventilatie buiten het contactslot om inschakelen.
Via de bestaande standenschakelaar kan je vervolgens de snelheid regelen.
Standaard wordt via het contactslot een relais ingeschakeld dat de ventilatie vrijgeeft.
In de voedingsdraad naar dit relais heb ik een diode aangebracht.
Vervolgens parallel een extra schakelaar met diode en controlelamp.
Zo kan ik de ventilatie buiten het contactslot om inschakelen.
Via de bestaande standenschakelaar kan je vervolgens de snelheid regelen.
- Bijlagen
-
- Ventilator-handinschakeling.jpg (35.23 KiB) 985 keer bekeken
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19155
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Ventilatie via dashboard?
Kijk dat is beter!
Die diodes laten stroom slechts in één richting door en voorkomen zo dat er een
stroom gaat lopen van de ene naar de andere accu. Perfecte oplossing!
Twee vraagjes: wat voor diodes heb je toegepast, iets als 1N1005 of zo?
En waarom een 5A zekering, 0,5A voor de sturing van een relais én het lampje is
toch meer dan voldoende?
Aanvulling: het controlelampje is 12V.
Bij gebruik van een LEDje moet er een weerstandje mee in serie.
Of ben ik 'oldschool' en koop je ook losse LEDjes van 12V tegenwoordig?
Die diodes laten stroom slechts in één richting door en voorkomen zo dat er een
stroom gaat lopen van de ene naar de andere accu. Perfecte oplossing!
Twee vraagjes: wat voor diodes heb je toegepast, iets als 1N1005 of zo?
En waarom een 5A zekering, 0,5A voor de sturing van een relais én het lampje is
toch meer dan voldoende?
Aanvulling: het controlelampje is 12V.
Bij gebruik van een LEDje moet er een weerstandje mee in serie.
Of ben ik 'oldschool' en koop je ook losse LEDjes van 12V tegenwoordig?
- ducati 900
- Berichten: 7481
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Ventilatie via dashboard?
Als je nou de min van het relais aan het laadstroomlampje hangt dan valt het
af zodra de motor loopt.
Ben.
af zodra de motor loopt.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19155
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Ventilatie via dashboard?
Maar dan heb je tijdens het rijden toch het gehele dashboard-ventilator-gebeuren uitgeschakeld?
Want dat relais is het originele, bestaande relais!
Een vraag die zich nu opdringt: waar bevindt zich dat relais eigenlijk? Is er makkelijk bij te komen?
Ik heb Peugeot Boxer 3.0 van 2011, dat is een type 250 geloof ik...
Want dat relais is het originele, bestaande relais!
Een vraag die zich nu opdringt: waar bevindt zich dat relais eigenlijk? Is er makkelijk bij te komen?
Ik heb Peugeot Boxer 3.0 van 2011, dat is een type 250 geloof ik...
Re: Ventilatie via dashboard?
Het z.g. Probleem,van Ts,word al snel opgelost door Dafluc,gewoon even alles tegen elkaar open,met de horren dicht ,en het is heerlijk koel,als Ts vind dat het te omslachtig is,kan hij beter zijn rollos gaan vernieuwen,daar dit ,met de nieuwste modellen een fluitje van ,,n cent is,ik vermoed dan ook dat het een beginners idee is,immers alle Camperaars,hebben (hadden)dat z.g probleem,maar ook thuis, natuurlijk ?De airco bezitters uitgezonderd
Hans
- seth_space
- Berichten: 8651
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Ventilatie via dashboard?
Zucht.. oei een oude rot aan het woord die alles gelukkig wel vooraf goed wist.ik vermoed dan ook dat het een beginners idee is,
Je zou bijna bang worden nog iets te vragen hier.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19155
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Ventilatie via dashboard?
Beste Hans, Femma heeft (door medicijngebruik) last van 'opvliegers'. Dan krijgt ze het kortstondig erg warm.
Bij ons staan er grote kantoorventilatoren in de woonkamer, op haar werkkamer en in onze slaapkamer. In de
camper hebben we een grote ventilator bij ons.
Onze standkachel heb ik zó gemodificeerd dat ie ook (koude) lucht kan blazen, gewoon circuleren dus. Voor
haar zou het fijn zijn dat ze dat dashboard even een paar minuten flink kan laten blazen, inderdaad, met de
ramen en deuren open. Dat kan niet als ik ergens buiten rondloop met de contactsleutel in de zak.
Daarnaast is dit ook gewoon een leuke, technische uitdaging. Hoe maak je dat simpel en met weinig moeite?
Leuk om te bedenken én (misschien ook) te installeren.
Nu maar weer on-topic!
Bij ons staan er grote kantoorventilatoren in de woonkamer, op haar werkkamer en in onze slaapkamer. In de
camper hebben we een grote ventilator bij ons.
Onze standkachel heb ik zó gemodificeerd dat ie ook (koude) lucht kan blazen, gewoon circuleren dus. Voor
haar zou het fijn zijn dat ze dat dashboard even een paar minuten flink kan laten blazen, inderdaad, met de
ramen en deuren open. Dat kan niet als ik ergens buiten rondloop met de contactsleutel in de zak.
Daarnaast is dit ook gewoon een leuke, technische uitdaging. Hoe maak je dat simpel en met weinig moeite?
Leuk om te bedenken én (misschien ook) te installeren.
Nu maar weer on-topic!
Re: Ventilatie via dashboard?
Dat van andere problemen staat er niet hoor,wel de vraag om een simpel idee,en dat heeft Dafluc gegeven,en ik sluit me daar bij aan,het enige wat helpt,bij een warme Camper,dat weet iedere camperaar,uit ervaring,vandaar!......,die blower ,verplaatst ook alleen maar de warme lucht in de camper,is het persoonlijk,dan zijn er hand- waaiers,zoals in JapanAppiecamp schreef:Hallo allemaal,
Ik loop met het idee om de ventilatie van de auto te gebruiken in de camper.
Pinksterweekend zat ik in Valkenburg heerlijk op de camping.
We hadden geluk want het was 30 graden.
Maar savonds tegen 10 uur de camper in en op de cockpit stoelen ff een wijntje en tv loeren.
Het was best wel warm in de bus ( ook met mijn zelfgeplaatste ramen met horretjes open).
Toen bedacht ik me opeens om de sleutel in het contact te doen en de blower in het dashboard ff op stand 1 aan.
Heerlijk....
Natuurlijk kunnen we allemaal dingen, horretjes, dakluiken en ventilatoren plaatsen
maar waarom niet de blowers aan?
Iemand voor of nadelen?
Uiteindelijk wordt mijn accu van de bus ook geladen via de cytrix...
Nadeel is dat de lampjes op het dash ook aangaan en misschien andere dingen.
Maar dan is er toch een 12 volt draad te leggen naar de ventilator buiten het contact slot om?
Iemand een idee of dit simpel is uit te voeren bij mijn Ducato 2010?
Hans
Re: Ventilatie via dashboard?
Aloys schreef:Kijk dat is beter!
Die diodes laten stroom slechts in één richting door en voorkomen zo dat er een
stroom gaat lopen van de ene naar de andere accu. Perfecte oplossing!
Twee vraagjes: wat voor diodes heb je toegepast, iets als 1N1005 of zo?
Geen idee, ben geen elektronicus en heb er zomaar twee uit mijn voorraad genomen.
En waarom een 5A zekering, 0,5A voor de sturing van een relais én het lampje is
toch meer dan voldoende?
Maakt volgens mij niet zoveel uit wat voor zekering en 5A was de kleinste die ik had liggen.
Aanvulling: het controlelampje is 12V.
Bij gebruik van een LEDje moet er een weerstandje mee in serie.
Of ben ik 'oldschool' en koop je ook losse LEDjes van 12V tegenwoordig?
Ik had toevallig een 12 Volt schakelaar met ingebouwde controlelampje. Je kunt ook een 12 Volt schakelaar kiezen met ingebouwde led.
- ducati 900
- Berichten: 7481
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Ventilatie via dashboard?
Sorry niet goed opgelet, ik dacht dat dit een extra relais was.Aloys schreef:Maar dan heb je tijdens het rijden toch het gehele dashboard-ventilator-gebeuren uitgeschakeld?
Want dat relais is het originele, bestaande relais!
Een vraag die zich nu opdringt: waar bevindt zich dat relais eigenlijk? Is er makkelijk bij te komen?
Ik heb Peugeot Boxer 3.0 van 2011, dat is een type 250 geloof ik...
Maar dan zet je die toch tussen de 2e diode en de zekering.
Zo had ik mijn koelkast ook aan 12 volt, maar dan alleen als de motor liep.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Ventilatie via dashboard?
Inderdaad ik zou hier maar niks meer vragen.seth_space schreef:Zucht.. oei een oude rot aan het woord die alles gelukkig wel vooraf goed wist.ik vermoed dan ook dat het een beginners idee is,
Je zou bijna bang worden nog iets te vragen hier.
@ hathi iedereen heef zijn eigen mening maar ga die alstublieft ergens anders lopen geven.
Ik vind het een goed idee en vraag of men mee wil denken in een oplossing.
@ de rest..bedankt voor jullie reacties.
@ Aloys, ik zal een foto posten van de relais en schema.
In het zekeringskastje onder het dashboard zit een relais die in de draad van vanaf het contactslot loopt naar de relais onder de motorruimte.
Kan dus vrij eenvoudig bij zekeringskastje binnen een 12 volt pakken en deze voor de zekering op de draad vanaf het contact zetten.
Klaar en het werkt.
Inderdaad moet je hem niet vergeten uit te zetten...
Maar ik sta meestal gewoon aan de walspanning dus mijn motor accu wordt ook geladen door de cytrix.
Hoef er dan geen HH accu op te zetten.
Anders is inderdaad een diode een oplossing.
Wat voor type is dat?
Re: Ventilatie via dashboard?
Is het te lezen?
Anders wil ik het wel ff mailen als er belangstelling is.
H001 contactslot
B002 zekeringkast dash
B001 zekeringkast motorruimte
B099 accu motor
H081 standenschakelaar
O0030 weerstandregelaar standen aanjager
N085 aanjager
Re: Ventilatie via dashboard?
Appie wil jij de volgende keer even alles vermelden,waarom? en de reden,een buitenstaander leest dit heel anders als dat jij het mss bedoeld,anders reageer je niet zo,lijkt me,het is gewoon goed bedoeld meer niet! En vragen mag je hier alles,ook antwoorden trouwens
Hans