Transporter T4 pickup ombouw naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

Ik heb mij al even kort voorgesteld in het voorstel topic. Zoals de titel mogelijk doet vermoeden heb ik kort geleden een transporter T4 pickup gekocht om te gaan verbouwen naar een camper.

Ik heb met name voor deze auto gekozen kort gezegd omdat het potentiële formaat mij aanstaat en omdat ik fan ben van de T4. Een gewone bus evt met hightop of klapdak is voor mij te klein. Vandaar dat het idee heb om een ruime bak op de pickup te zetten.

Nu heb ik al een tijdje op het forum zitten lezen en zoeken en nu zit ik nog met een aantal vragen.

-Ik lees dat om voor de belastingdienst in aanmerking te komen voor het camper (kwart) tarief, je aan een aantal eisen moet voldoen. Zo ook de minimale hoogte. Nu vroeg ik mij af, hoe kijkt de belastingdienst aan tegen een pickup met een vaste bak er op die wel voldoet aan de hoogte eis. Normaal gesproken is de bak namelijk open en heeft dus een oneindig grote danwel geen stahoogte. Kan ik toch in aanmerking komen voor het kwarttarief als ik er een gesloten opbouw op maak?

- Mag ik volgens de RDW (na een keuring natuurlijk) zomaar een bak op de pickup zetten? En zo ja, mag deze dan ook bijvoorbeeld iets breder en langer zijn dan dat de bak nu is?

- Heeft iemand enig idee waar ik sandwich panelen en afwerkingsprofielen kan kopen om zelf een bak te maken. En zo ja wat kosten de platen en afwerkprofielen ongeveer (per complete bak, m^2 , m of wat voor eenheid dan ook)? Dit zodat ik een inschatting kan maken van wat zoiets ongeveer gaat kosten.

Ik heb aardig ervaring met vanalles zelf bouwen en heb ook de technische achtergrond om het nodige te ontwerpen en door te rekenen. Maar er zullen vast mensen zijn die mij nog een hoop kunnen leren. Een camper bouwen is voor mij nog nieuw. Alle opbouwende tips en suggesties zijn welkom.

Als iemand ervaring hiermee heeft hoor ik het graag.

Alvast bedankt,

Armand
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door martinelke »

Ik heb aardig ervaring met vanalles zelf bouwen en heb ook de technische achtergrond om het nodige te ontwerpen en door te rekenen.
Ik ben bang aan de hand van de vragen die je aan het stellen bent , dat het door rekenen een puntje van verbetering kan gebruiken.
Zelf heb ik mijzelf alle vragen gesteld alvorens een voertuig aan te schaffen en heb mij op de rdw site goed ingelezen.

Je maakt een camper en kampeert niet in een pick up bak,dus de inrichtingseis van je bak moet voldoen aan de camper eisen en is dus onderhevig aan lengte en hoogte bepalingen.
- Mag ik volgens de RDW (na een keuring natuurlijk) zomaar een bak op de pickup zetten? En zo ja, mag deze dan ook bijvoorbeeld iets breder en langer zijn dan dat de bak nu is?
Ook hier heeft de rdw een duidelijke mening, bij onduidelijkheid bel ze eens .

- Heeft iemand enig idee waar ik sandwich panelen en afwerkingsprofielen kan kopen om zelf een bak te maken. En zo ja wat kosten de platen en afwerkprofielen ongeveer (per complete bak, m^2 , m of wat voor eenheid dan ook)? Dit zodat ik een inschatting kan maken van wat zoiets ongeveer gaat kosten.
Volgens mij kan je goedkoper een bestaande bak van een bakwagentje kopen en die ombouwen, da heb je de stevigheid en een stuk minder werk.


Persoonlijk denk ik dat je alleen nog een goed moet overdenken.
Ik zou het een pracht project vinden ,maar ben bang dat het wel een enorme opgave is en de vragen die je hier stelt in het niet vallen bij de complexe zaken die je tegen gaat komen .


Succes en ik volg het graag met grote belangstelling, nogmaals het idee is zeker gaaf. :bow:
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door kampo »

Prachtig project !
Velen hebben het je voorgedaan en zijn erg tevreden.
Maar ik heb er volgende bedenkingen bij.
Het basisvoertuig is te klein voor zo een project. Dus vaak is het resultaat gewoon lelijk.
Je krijgt veel meer waar voor hetzelfde camper geld als je dit op een gepaste bakwagen doet van 3,5 Ton
De bouwenergie is veeeeeel maal meer als de investering in het basiskarretje.
Een T4 is te oud om zo een project op te doen. Koop een zo recent mogelijk voertuig.
Economisch is de aankoop van een oude camper veel gunstiger, wel minder leuk als zelfbouw.

Hier kan je een lege afzetcel nieuw kopen vanaf 15.000 € met hefdak

http://www.taveirnemobil.be/nl/voertuigen/afzetunits

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
BobV
Berichten: 179
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 19:37
Locatie: Kampen

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door BobV »

Als je er een afzetunit van gaat maken kom je sowieso niet in aanmerking voor het kwarttarief.
Groeten
Bob

VW T4 TDI Camper
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door annoh »

@TS,
Wat versta je onder een 'ruime bak?'

Heb je bij aankoop rekening gehouden met de gevolgen van milieu wetgeving m.b.t. voertuigen?
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

@ martinelke

Betreft het doorrekenen bedoel ik het doorrekenen van de constructie op sterkte en stijfheid.

Maar ik ben benieuwd welke verbeterpunten jij bedoeld?

Ik vind het leuk om dingen te bouwen, en de bijbehorende kosten neem ik (mits die binnen het budget/plan/gevoelsmatige rechtvaardiging passen) voor lief. Ik probeer niet de goedkoopst mogelijke camper te bouwen. Ik bouw wat ik leuk vind.

Ik snap dat ik de RDW kan bellen, maar ik hoopte op een antwoord via het forum. Misschien heeft iemand een verwijzing naar een document waar dit beschreven staat, mogelijk gekoppeld aan ervaring met hoe dit geinterpreteerd word door de RDW. Als ik de RDW bel krijg ik een antwoord van één persoon, en mijn ervaring is dat binnen de RDW mensen het ook wel eens oneens zijn.

Een bestaande bak heeft wat mij betreft niet de voorkeur. Dus als ik het voor mijzelf kan verantwoorden bouw ik liever zelf iets. Ik ben van mening dat ik voor mijn gebruik een beter ontwerp kan maken dan de bestaande opbouwen die je zo kunt kopen op basis de combinatie van o.a de volgende factoren: kostprijs, isolatiewaarde, gewicht, esthetische waarde en de maten/ruimte.

Ongetwijfeld zullen er dingen zijn die op enkele punten beter scoren dan mijn ontwerp, bijvoorbeeld de kostprijs van een gebruikte meubelbak. Maar het gaat mij om de juiste combinatie van alle factoren. Iets complexer dus dan dus bevoorbeeld enkel kostprijs.

Ook zie ik het "werk" dat er in gaat zitten niet als negatief. Het is voor mij hobby. En ik spendeer de benodigde tijd dan ook met plezier.

Voor de technische uitvoering / bouw ben ik niet zo bang. Ik ben van mening dat ik wel eens grotere technische uitdagingen heb gehad. Technische vraagstukken oplossen is mijn beroep, en het grootste deel van mijn vrije tijd ben ik bezig met het bouwen, verbouwen en restaureren van voertuigen.
Maar ik snap dat als je uit gaat van de gemiddelde persoon dat je je zorgen maakt.

bedankt voor in ieder geval voor het meedenken, als je nog vragen of opmerkingen hebt dan hoor ik het graag. :thumbup:
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

@Bobv: Mijn bedoeling is om een vaste bak er op te maken. Onlosmakkelijk verbonden noemt de rdw dat geloof ik, met bouten en zo aan het chassis vast dus.
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

@annoh:

Het idee is om een bak te maken in de zelfde orde grootte als de foto's die kampo heeft geplaatst.

Ik heb geen rekening gehouden met de mileuwetgeving:

-Ten eerste omdat dit nogal aan verandering onderhevig is, en dat dat het lastig plannen maakt.
-Ten tweede omdat als het echt niet anders kan ik dan wel naar oplossingen ga zoeken: dan trek ik bij wijze van wel een plat gereden tesla uit elkaar en bouw ik de componenten daar wel van om. Of ik schroef het bouwwerk op en ander voertuig. Of ik bouw er een benzine blok in en bouw hem om naar waterstof. Maar voorlopig mag ik op de meeste plekken (waar ik ook daadwerkelijk naar toe wil) nog gewoon komen. Ik ben maar een provinciaaltje en hoef met de camper meestal geen steden in.
-Ten derde ben ik meer fan van oudere voertuigen (mijn 94er T4 is mij eigenlijk al veel te nieuw). Helaas word hier nogal tegen gediscrimineerd (alles over een kam scheren) door de milieu regelgeving. Het is bijvoorbeeld bij mijn weten niet mogelijk om een ouder voertuig toch in de milieuzone toe te laten door hem "schoner" te maken.

Maar bedankt voor de tip, voor sommige topic lezers kan dit zeker een belangrijk punt. Als je bijvoorbeeld midden in rotterdam woont zou je niet bij huis kunnen parkeren met een oude t4 diesel.
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

@ kampo:

dat het voertuig wat aan de kleine kant is ben ik met je eens. esthetisch lijkt het het mogelijk niet echt proportioneel. Ik heb ook nog een mercedes 508 staan, waar ik oorspronkelijk het idee voor had. Toch wil ik eerst een kleiner voertuig bouwen en kijken of ik hier mee uit de voeten kan. Als het tegen valt gaat hij waarschijnlijk in de verkoop en zal de 508 het volgende slachtoffer worden.

Ik denk dat voor mij het beperkte gewicht, verbruik en formaat (bijv met stallen, parkeren en tunneltjes) toch opweegt tegen het esthetische voordeel en de extra ruimte. Maar wie weet bednk ik mij in de toekomst.

De bouwenergie is zeker vele malen groter dan de investering van het basiskarretje. Maar gezien ik dit zie als hobby en dit voertuig mij aanstaat (heeft voor mij ook sentimentele waarde) is het voor mij denk ik toch de juiste keuze.

Ook ben ik van mening dat de t4 een veel betrouwbaardere basis is dan de meeste moderne voertuigen. (wat er niet op zit kan ook niet kapot) Het onderhoud is met name door het gebrek aan complexere elektronika prima te voorspellen. En aangezien ik het onderhoud met plezier zelf doe (hobby) en ik dus alleen de onderdelen als kosten reken, is het voor mij een goedkoop voertuig.

Als voorbeeld neem ik even de peugeot 205 waar ik zo'n 300.000 km zelf in gereden heb. Ik heb alleen wat slijtdelen vervangen, en heb nooit groot onderhoud hoeven doen. Wat ik aan onderdelen kwijt ben voor 300.000km is wat sommigen kwijt zijn voor een beurtje. Als je alles moet laten doen word het een iets ander verhaal natuurlijk, en niet iedereen begrijpt de charme van een 205. Maar voor mij is het de juiste keuze.

Bedankt voor de afbeeldingen, inspiratie is altijd leuk!
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

Als mensen denken dat ik eigenwijs ben dan snap ik dat best (dat hoor ik wel vaker haha)
Ik heb zeker een eigen visie op dingen, dat neemt niet weg dat ik open sta voor suggesties. En ik stel mijn vragen dan ook vanuit oprechte interesse. Ik vind het leuk als mensen je uitdagen om je idee goed te overdenken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80405
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Dafluc »

Als het met de milieuwetgeving zo door gaat kun je straks alleen nog een nieuwe kopen. Dat is financieel voor velen niet haalbaar.
Dus oude meuk en gaan. En waar dat niet meer mag wegblijven. Fiets mee en klaar.
De inrichtingseisen waaraan een camper moet voldoen staan duidelijk beschreven op de site van de belastingdienst.
Daar moet de bak aan voldoen. Als je een schuifdak maakt dat helemaal open kan (of minimaal 1 meter bij 90 cm) voidoe je volgens mij ook aan die hoogte-eis.
Er staat nergens dat er een tentdoek in of op moet zitten. Maar inderdaad vooraf even vragen om teleurstelling te voorkomen.
En wat mag met de afmetingen zal ook wel vastliggen. Maar daar heb ik verder geen idee van.
Succes met je ombouw en we zien natuurlijk graag de foto's :thumbup:
Afbeelding
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door martinelke »

Maar ik snap dat als je uit gaat van de gemiddelde persoon dat je je zorgen maakt.
Geloof me ,bij je idee ging ik niet uit van de gemiddelde persoon en maakte mij ook zeker geen zorgen,maar was enkel verbaasd over de gestelde vragen.
Misschien komt dat omdat ik eveneens veel met voertuigen werk,maar vaak tegen de grens van de wetgeving aan.

Ben reuze benieuwd hoe je het aan gaat pakken verder en zeker ook hoe het er uit gaat zien.

Off topic erg benieuwd wat jij in je vrije tijd aan voertuigen doet :thumbup:

Groet Martin
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door kampo »

Hallo Armand
Dat soort antwoorden lees ik graag. Dat is de bevestiging dat je uit het juiste hout gesneden bent om zo een project tot een goed einde te brengen.
Wat de NL camper eisen , fiscale voor en nadelen, betreft kan ik je weinig helpen. Wel wat de andere punten en de aanpak betreft. Met een T4 als basis voor een camper is op zich niets mis. Wel als je er een (te) grote opbouw gaat opzetten. Dan wordt het zo een gedrocht met veel problemen. Dus hou het compact, dat siert het voertuig. Voor een grote of ruime opbouw neem je beter een ander basisvoertuig. Maar dat heb je ook al.
Probeer eens een foto te plaatsen van je T4.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Jack of all trades
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 16:57
Locatie: Het noorden

Re: Transporter T4 pickup ombouw naar camper



Bericht door Jack of all trades »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even wat foto's van de basis. Op deze foto's lijkt het een hopeloos ding, maar een stevige was en poetsbeurt doet hem heel anders overkomen. Als het dit weekend fatsoenlijk weer is zal ik een paar foto's maken van het gewassen resultaat. En geloof het of niet. Deze auto heeft pas 120 dkm (NAP) gedraaid. Is jarenlang van een stichting geweest voor duurzame voedsel productie. Autowassen past waarschijnlijk niet in de groene gedachte.

Op de achtergrond van een van de foto's is ook een glimp van de 508 te zien.
Laatst gewijzigd door Jack of all trades op vr 30 jun 2017, 16:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie