snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Hoi Sam,
Op zich is er niets mis met je schema waarbij de potmeter als variabele serieweerstand fungeert. De waarde van 1 kOhm lijkt mij echter te hoog voor deze ventilator, ook omdat je zegt dat de eerste 75% van het regelbereik de ventilator niet start.
Een draadgewonden potmeter met waarde van pakweg 250 Ohm zou beter passen. Dan wordt de warmte zoveel mogelijk over de hele baan van de potmeter verdeeld, in plaats van nu over 25%.
De totale warmte in de potmeter is minimaal als de ventilator max. staat, nl 0.
Als de potmeter minimaal staat is de warmteontwikkeling maximaal maar altijd een stuk lager dan het maximale vermogen vd ventilator. Een 4w potmeter is dus geen probleem.
Op zich is er niets mis met je schema waarbij de potmeter als variabele serieweerstand fungeert. De waarde van 1 kOhm lijkt mij echter te hoog voor deze ventilator, ook omdat je zegt dat de eerste 75% van het regelbereik de ventilator niet start.
Een draadgewonden potmeter met waarde van pakweg 250 Ohm zou beter passen. Dan wordt de warmte zoveel mogelijk over de hele baan van de potmeter verdeeld, in plaats van nu over 25%.
De totale warmte in de potmeter is minimaal als de ventilator max. staat, nl 0.
Als de potmeter minimaal staat is de warmteontwikkeling maximaal maar altijd een stuk lager dan het maximale vermogen vd ventilator. Een 4w potmeter is dus geen probleem.
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Hoi,
HELAAS, dit gaat niet (LANG) werken. Niet lang omdat de draadgewonden weerstand na korte tijd verbrand.
Dit heeft alles te maken met de opgenomen stroom van de dak ventilator.
Uit ervaring weet ik dat de opgenomen stroom zeker 4+Ampère is! Dit is (P=UxI) = 12Voltx4Ampere =48Watt.
Het toerental kun je daarom NIET regelen via de meest simpele weg middels de getoonde (draadgewonden) variabele weerstand.
Graag even berekenen via de wet van Ohm.
Dat is ook de reden dat de ventilator pas start als er eerst 75% van de aangesloten spanning wordt aangeboden (aanloopstroom en inwendige weerstand).
TENZIJ: Je een vermogensweerstand gebruikt die de 48Watt en daarmee de stroom van 4Ampere kan verdragen.
Beter is om een PWM (Pulse Width Modulation) systeem te gebruiken.
Via een elektronische schakeling wordt een PWM aangeboden op de ventilator motor, dit is wel altijd 12Volt DC, maar wordt onderbroken op de PWM momenten.
Zie schema en beschrijving voor uitleg.
https://www.circuitsonline.net/schakeli ... eling.html
Succes,
Haije
HELAAS, dit gaat niet (LANG) werken. Niet lang omdat de draadgewonden weerstand na korte tijd verbrand.
Dit heeft alles te maken met de opgenomen stroom van de dak ventilator.
Uit ervaring weet ik dat de opgenomen stroom zeker 4+Ampère is! Dit is (P=UxI) = 12Voltx4Ampere =48Watt.
Het toerental kun je daarom NIET regelen via de meest simpele weg middels de getoonde (draadgewonden) variabele weerstand.
Graag even berekenen via de wet van Ohm.
Dat is ook de reden dat de ventilator pas start als er eerst 75% van de aangesloten spanning wordt aangeboden (aanloopstroom en inwendige weerstand).
TENZIJ: Je een vermogensweerstand gebruikt die de 48Watt en daarmee de stroom van 4Ampere kan verdragen.
Beter is om een PWM (Pulse Width Modulation) systeem te gebruiken.
Via een elektronische schakeling wordt een PWM aangeboden op de ventilator motor, dit is wel altijd 12Volt DC, maar wordt onderbroken op de PWM momenten.
Zie schema en beschrijving voor uitleg.
https://www.circuitsonline.net/schakeli ... eling.html
Succes,
Haije
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Dit lijkt mij overkill voor de gebruikte ventilator:
Operating Voltage 12VDC
Starting Voltage 5VDC
Current (A) 0.41A ±10%
De maximale stroom als hij draait is 0.41A en zeker geen 4A.
Als hij langzamer gaat draaien door de serieweerstand van de potmeter zal de stroom zeker niet toenemen.
De potmeter is dus voor deze laagvermogen ventilator geen probleem
Operating Voltage 12VDC
Starting Voltage 5VDC
Current (A) 0.41A ±10%
De maximale stroom als hij draait is 0.41A en zeker geen 4A.
Als hij langzamer gaat draaien door de serieweerstand van de potmeter zal de stroom zeker niet toenemen.
De potmeter is dus voor deze laagvermogen ventilator geen probleem
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19180
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Haije, even teruglezen: het gaat om een lichte ventilator, amper 5W. En de draadgewonden potmeter
is gedimensioneerd voor 4W. Hij wil 'm 's nachts op halve kracht laten draaien.
is gedimensioneerd voor 4W. Hij wil 'm 's nachts op halve kracht laten draaien.
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Wat mij betreft is er enige twijfel.
Ik ken geen PC ventilator van 23cm diameter. Zo groot.
En normaal verbruiken ventilatoren van 23 cm doormeter ook meer stroom.
Maar misschien kan Samvdb het juiste merk eens opgeven.
Ik kan me vergissen.
Ik ken geen PC ventilator van 23cm diameter. Zo groot.
En normaal verbruiken ventilatoren van 23 cm doormeter ook meer stroom.
Maar misschien kan Samvdb het juiste merk eens opgeven.
Ik kan me vergissen.
Groeten Kampo
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Kampo, Ik zal heus niet zitten liegen hoor.
Had hier toch ook een foto gepost ervan
Dit is de ventilator: Bitfenix spectre Pro
in verschillende maten verkrijgbaar, ook 23 cm
https://www.bitfenix.com/global/en/prod ... ectre-pro/
Had hier toch ook een foto gepost ervan
Dit is de ventilator: Bitfenix spectre Pro
in verschillende maten verkrijgbaar, ook 23 cm
https://www.bitfenix.com/global/en/prod ... ectre-pro/
-
- Berichten: 6878
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Ze zijn Dr dus. En de Specs ook.
12 volt. En ze starten bij 5 volt. Moet hier toch iemand zijn die de weerstand van potmeter uit kan rekenen?
12 volt. En ze starten bij 5 volt. Moet hier toch iemand zijn die de weerstand van potmeter uit kan rekenen?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Hallo Aloys,Aloys schreef:Sam, ander dingetje: als die 3 andere ventilatortjes lager in de camper zitten, dan zou ik die
koele lucht naar binnen laten blazen, en de grote ventilator laten afzuigen naar buiten.
Warme lucht stijgt op en het lijkt me minder efficiënt wanneer die grotere ventilator probeert
de warme lucht terug te duwen
De 3 kleintjes blazen naar binnen en grote aan het dak blaast naar buiten hoor
Heb hem net eens 2 uur laten proefdraaien op de traagst mogelijke stand. En het potmetertje wordt idd warm. Maar niet heet.
Lijkt me dus toch niet zo ideaal?
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Even een opmerking tussendoor: die kleintjes maken zeer waarschijnlijk veel meer herrie als de grote.
Stel dat ik gelijk heb, is het dan niet handiger een luikje of afsluitbaar rooster te maken en boven alleen een (grote) afzuiging?
Iets als door onderdruk, waardoor de aanzuiging van frisse lucht wordt geregeld door de afzuiging naar boven?
Stel dat ik gelijk heb, is het dan niet handiger een luikje of afsluitbaar rooster te maken en boven alleen een (grote) afzuiging?
Iets als door onderdruk, waardoor de aanzuiging van frisse lucht wordt geregeld door de afzuiging naar boven?
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19180
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Die drie kleintjes zitten er nu toch al, mooi laten zitten dus.
omzetten in warmte. Als ie daar warm van wordt maar niet heet, dan is alles ok en ben je klaar!
Als je de ventilator dan 's nachts op halve kracht laat draaien, zoals je eerder aangaf, dan wordt de
potmeter wellicht nog maar een heel klein beetje warm. Dus niets om je zorgen over te maken.
Dan is het toch goed? In de traagst mogelijke stand moet de potmeter de maximale hoeveelheid energieSam vdb schreef:Heb hem net eens 2 uur laten proefdraaien op de traagst mogelijke stand. En het potmetertje wordt idd warm. Maar niet heet.
Lijkt me dus toch niet zo ideaal?
omzetten in warmte. Als ie daar warm van wordt maar niet heet, dan is alles ok en ben je klaar!
Als je de ventilator dan 's nachts op halve kracht laat draaien, zoals je eerder aangaf, dan wordt de
potmeter wellicht nog maar een heel klein beetje warm. Dus niets om je zorgen over te maken.
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Hoi,
Er wordt al aangegeven: Wordt wel warm maar niet heet!
De praktijk: De weerstandsdraad om de isolator gewonden in de potmeter wordt echt wel flink warm. Zoals nagenoeg elk metaal zal deze draad uitzetten als deze warm wordt (ERVARING: zet inderdaad uit).
Ik heb in een eerdere post aangegeven; het zal NIET LANG werken. Waarom?
De loper van de potmeter zal op een bepaald moment als de weerstandsdraad warm is, worden verdraaid voor meer of mindere snelheid van de ventilator, what ever, de loper zal de weerstands draad opdrukken en meestal beschadigen en in de meeste gevallen andere windingen raken en kortsluiten waardoor de weerstand weer minder gaat worden waardoor er weer meer stroom gaat lopen en steeds heter wordt, zeker weten dat de weerstandsdraad na enige (lange) tijd echt wel doorbrand.
Je zult dit voelen als je de potmeter verdraaid en een "haak" voelt bij het draaien.
Je moet dan weer aan de slag. Ik doe het liever in een keer goed.
Voor de goede orde: Ik heb genoeg met potmeters met hoge stromen ge-experimenteert. Daarom heb ik ook de ervaring aangegeven.
Heeft nog iemand de werking van het aangegeven schema gelezen?
Het schema is erg simpel m na te bouwen, voor de kosten hoef je het niet te laten.
Succes,
Haije.
Er wordt al aangegeven: Wordt wel warm maar niet heet!
De praktijk: De weerstandsdraad om de isolator gewonden in de potmeter wordt echt wel flink warm. Zoals nagenoeg elk metaal zal deze draad uitzetten als deze warm wordt (ERVARING: zet inderdaad uit).
Ik heb in een eerdere post aangegeven; het zal NIET LANG werken. Waarom?
De loper van de potmeter zal op een bepaald moment als de weerstandsdraad warm is, worden verdraaid voor meer of mindere snelheid van de ventilator, what ever, de loper zal de weerstands draad opdrukken en meestal beschadigen en in de meeste gevallen andere windingen raken en kortsluiten waardoor de weerstand weer minder gaat worden waardoor er weer meer stroom gaat lopen en steeds heter wordt, zeker weten dat de weerstandsdraad na enige (lange) tijd echt wel doorbrand.
Je zult dit voelen als je de potmeter verdraaid en een "haak" voelt bij het draaien.
Je moet dan weer aan de slag. Ik doe het liever in een keer goed.
Voor de goede orde: Ik heb genoeg met potmeters met hoge stromen ge-experimenteert. Daarom heb ik ook de ervaring aangegeven.
Heeft nog iemand de werking van het aangegeven schema gelezen?
Het schema is erg simpel m na te bouwen, voor de kosten hoef je het niet te laten.
Succes,
Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19180
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
+1
Haije heeft hier veel meer ervaring mee dan ik, ik weet (en heb gezien) hoe professioneel hij werkt
met elektrische installaties, dus ik sluit me hier bij aan.
Haije heeft hier veel meer ervaring mee dan ik, ik weet (en heb gezien) hoe professioneel hij werkt
met elektrische installaties, dus ik sluit me hier bij aan.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Heeft nog iemand de werking van het aangegeven schema gelezen?
Het schema is erg simpel m na te bouwen, voor de kosten hoef je het niet te laten.
Simpel of niet Haije, voor diezefde 4 euro kun je hem toch ook compleet kopen en laten afleveren.
Ik geloof niet dat "de gemiddelde camperaar¨ hem zal gaan nabouwen.
Immers, een soort gelijke kant-en-klare pwm-regelaar (voor borsteloze ventilatoren) kun je ook voor die 4 euro kopen.
Maar misschien kun je me een uitvoering voorleggen waar zelfs het kastje al om heen zit?
Paul.
- Atoz
- Berichten: 5458
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: snelheid van ventilator regelen met potentiometer?
Natuurlijk zou je de potentiometer nog door de ventilator kunnen laten koelen.... Maar zo blijven we bezig met schrijven.... Weet je wat Sam, als ik tegen half augustus er voor mij enkele bestel of zelf maak (tijdsgebrek) dan zal ik er je eentje bezorgen.
En wees er tot dan voorzichtig mee, eventueel zou je nog wel 2 ventilatoren in serie kunnen zetten, een grote met een kleine, geen idee wat het resultaat zou zijn, gewoon eventjes proberen, waarbij je een schakelaar over de kleine ventilator zijn draden kunt zetten om de grote (knap spul trouwens) op volle kracht te laten draaien.
Laat maar weten wat het worden zal
En wees er tot dan voorzichtig mee, eventueel zou je nog wel 2 ventilatoren in serie kunnen zetten, een grote met een kleine, geen idee wat het resultaat zou zijn, gewoon eventjes proberen, waarbij je een schakelaar over de kleine ventilator zijn draden kunt zetten om de grote (knap spul trouwens) op volle kracht te laten draaien.
Laat maar weten wat het worden zal
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63
650 & 80 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
650 & 80 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi