Accu en nu verder
- Erik_Esther
- Berichten: 467
- Lid geworden op: do 18 aug 2016, 22:55
- Locatie: ZO-Drente
Re: Accu en nu verder
Vraag van een leek: waarom omvormen van 12v naar 220v om een laptop op te laden die het eerst weer omvormt naar (minder dan) 12v...
Klinkt niet logisch, kan dat niet direct, via USB bijvoorbeeld?
Klinkt niet logisch, kan dat niet direct, via USB bijvoorbeeld?
- henk en lila
- Berichten: 3891
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Accu en nu verder
@TS: je zoekt denk ik een plusverdeler of 12V zekeringhouder: https://www.dewitschijndel.nl/3parts-ze ... ringhouder&" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Accu en nu verder
Ja inderdaad, nu zie ik bij die van 'de wit' dat je nog steeds op elk circuit een plus moet aansluiten, zou deze door te verbinden zijn? Alleen minnen gaan uiteraard weer aan elkaar.henk en lila schreef:@TS: je zoekt denk ik een plusverdeler of 12V zekeringhouder: https://www.dewitschijndel.nl/3parts-ze ... ringhouder&" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarvan los van het monteren van de plus kabel, wat zou verstandig zijn om qua zekering erin te zetten.
Mijn idee is om op de 12Volt aansluiting een koelkast te kunnen draaien, op een andere 12volt een omvormer naar 230 of net iets wat erop kan. Maar ik wil niet punt afhankelijk zijn, de koelkast moet ook net zo goed op het andere 12Volt punt kunnen.
De accu is op dit moment een 80Ah.
Re: Accu en nu verder
Je vraag is logisch, maar laptops zijn meestal meer dan 12v (vaak 18v) en USB is 5vErik_Esther schreef:Vraag van een leek: waarom omvormen van 12v naar 220v om een laptop op te laden die het eerst weer omvormt naar (minder dan) 12v...
Klinkt niet logisch, kan dat niet direct, via USB bijvoorbeeld?
Er zijn adapters voor laptops in de handel https://www.accu-shop.nl/dc-laptopvoeding-12v-auto.html
Als je dus verder geen 220 nodig bent (tv rechtstreeks op 12v bv) zou ik geen omvormer aanschaffen
Re: Accu en nu verder
Laptop zal op reis dermate weinig gebruikt worden, dat mocht die geladen moeten worden we dit altijd nog zullen doen op een 230V punt. Maar mocht het toch niet anders kunnen gebruiken we de omvormer. Het idee is om 1 a 2 nachten off-grid te kunnen staan, gelukkig heeft de laptop zelf ook een goede accu
Maar inderdaad, hoe minder via een 230 omvormer, hoe beter.
Maar inderdaad, hoe minder via een 230 omvormer, hoe beter.
Re: Accu en nu verder
voor elektradelen, ook verdelers kijk eens op http://www.rdae.nl , heeft ook zekeringkastjes welke als verdeler te gebruiken zijn .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu en nu verder
Ik antwoordde op de vraag van Erik_EsterTripod schreef:Laptop zal op reis dermate weinig gebruikt worden, dat mocht die geladen moeten worden we dit altijd nog zullen doen op een 230V punt. Maar mocht het toch niet anders kunnen gebruiken we de omvormer. Het idee is om 1 a 2 nachten off-grid te kunnen staan, gelukkig heeft de laptop zelf ook een goede accu
Maar inderdaad, hoe minder via een 230 omvormer, hoe beter.
Re: Accu en nu verder
Ow sorry, daar was ook mijn reactie op gebaseerd, had even de quote knop moeten gebruiken.
- henk en lila
- Berichten: 3891
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Accu en nu verder
De (enige, hoofd)plus gaat op dat M5 draadeind. Al die schuifstekker aansluitingen zijn met een eigen zekering verbonden en zijn dus afgaande plussen richting verbruiker. In die gleufjes bovenin gaan van die autozekeringen. De zekering iets boven de ampères van de verbruiker kiezen en op dit forum ook even zoeken naar draaddikte tabellen.Tripod schreef:Ja inderdaad, nu zie ik bij die van 'de wit' dat je nog steeds op elk circuit een plus moet aansluiten, zou deze door te verbinden zijn? Alleen minnen gaan uiteraard weer aan elkaar.henk en lila schreef:@TS: je zoekt denk ik een plusverdeler of 12V zekeringhouder: https://www.dewitschijndel.nl/3parts-ze ... ringhouder&" onclick="window.open(this.href);return false;
....
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Accu en nu verder
Opgezocht wat de auto zelf qua zekering gebruikt voor de 12Volt, zit tussen de 10 a 15Ampere in. Gezien 10 Ampere makkelijk 120Watt kan doorlaten en de huidige koelkast die ik heb zo'n 75Watt trekt, leek mij dit een prima keus om verschillende apparaten op dezelfde aansluiting te kunnen gebruiken.
Hoe denken jullie hier over? Een zekering van 10 Ampere?
Op dit moment is een zonnepaneel ook binnen, hier zit een lader bij voor op de accu, is het verstandig hier ook een zekering tussen te zetten?
Hoe denken jullie hier over? Een zekering van 10 Ampere?
Op dit moment is een zonnepaneel ook binnen, hier zit een lader bij voor op de accu, is het verstandig hier ook een zekering tussen te zetten?
Re: Accu en nu verder
een zekering tussen regelaar en accu, zo dicht mogelijk bij de accu is een must, een zekering tussen paneel en regelaar is zinloos , de kortsluitstroom van een zonpaneel is max +-10 % groter dan de max stroom ,een zekering daar zal dus niet werken.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu en nu verder
Ik doelde inderdaad de plaats tussen de regelaar en de accu, gaat helemaal lukken zo