Keuze van het hout

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Keuze van het hout



Bericht door Tripod »

Hallo,

Sinds kort ben ik druk bezig met het isoleren van mijn bus, dat is bijna klaar en wil gaan beginnen aan de inrichting.
Nu is mijn idee dat ik 2 boxen wil maken, waar tussen ik een plaat kan plaatsen waar het bed op kan liggen. Haal je de platen weg heb je de volledige middenpad.

Alleen ik twijfel erg of 1cm multiplex sterk genoeg is om de boxen mee te maken, of dat het sterker is om eerst een frame te maken van balken van zo'n 4/5cm dik en daar multiplex tegenaan om het af te werken.

Hoe maken jullie de meeste boxen waar bovenop gezeten/gelegen word?

Alvast hartelijk dank!
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Keuze van het hout



Bericht door henk en lila »

Hoi Tripod, die boxen worden dan toch opbergruimten met laden of deurtjes. Dan heb je al een frame nodig want op een bedlengte van minstens 1,80 m zal je al gauw 4 opberg vakken hebben.
En bij een busbreedte van ook 1.80 zal je voor een bed in de lengte de breedte opdelen in drie keer 60 cm, dus een pad en twee boxen van 60 cm.
Dan is 1 cm plaat dik genoeg omdat het frame mee ondersteund.
Het "pad" leg je dan dicht met éen langere plaat (bijv 100 x 60 cm) die ook je tafel op een poot of klapframe is en twee reststukken van 40 cm.

Ideale layout voor kleine buscampers en ... zo zagen vroeger alle caravans eruit.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Keuze van het hout



Bericht door annoh »

Indien je slim construeert dan zorgen de zijwanden van de boxen ervoor dat e.e.a. niet door kan buigen.
9 mm of 12 is voldoende voor de zijwanden.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Keuze van het hout



Bericht door kampo »

Hallo
De volle houten planken techniek kan je hier overal terugvinden.
Met als grootste verschil de gebruikte houtsoorten.
Hieronder laat ik je een aantal andere technieken zien.
Misschien ook wat algemener dan je vraag voor het vrijmaken van het middenpad.

Dunne lichtgewicht panelen zoals Alucobond met een interne aluminium structuur
Idem maar met een inwendige houten structuur
Dan ook nog Alucobond met externe alu structuur.

Let goed op het verschil tussen binnen kader, buiten kader of zonder.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Keuze van het hout



Bericht door Tripod »

Super gaaf! Bedankt voor de uitgebreide informatie van jullie alle.

Wat ik in gedachte had is het volgende https://www.instagram.com/p/BD02hHiHZLu/

Goed om te horen dat 1cm meer dan voldoende is om verschillende boxen te maken. Voor het middenstuk had ik in gedachte om een 1cm multiplex plaat te pakken en hieronder een 2/3cm balken constructie onder te maken voor extra stevigheid.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Keuze van het hout



Bericht door Tripod »

De boxen zijn gelukt, zitten er strak in. Nu het maken van de vlonders die er tussen geplaatst worden.

Om van box naar box te komen moet er een lengte van zo'n 95cm overbrugd worden.
Hoe is dit het sterkst te maken dat er ook niet mega veel hout in gaat, moet ook aan het gewicht blijven denken.

Een 18mm multiplex plaat zal toch wel gaan doorbuigen zodra je erop gaat liggen?
Eventueel een 18mm Multiplex plaat en eronder een frame maken van latjes van zo'n 4cm dik?
Of zou je met latjes van 4cm dik ook naar een Multiplex plaat van 9mm kunnen, of heeft een Multiplex plaat van 20mm helemaal geen extra ondersteuning nodig voor een overbrugging van een kleine meter?

Alvast bedankt!
Plaats reactie