Transit Connect LWB

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: Transit Connect LWB



Bericht door Sam vdb »

Ik denk niet dat het een probleem is om te lijmen en daartegen te schroeven.
Boven de achterdeuren had ik ook geen bevestiging om te schroeven en heb ik ook blokjes / strookjes moeten kleven.
Ik kan deze X-tack lijmkit aanbevelen voor deze toepassing:
http://www.tec7.be/nl/producten/x-tack.
Is gemaakt om de extreemste gewichten te kunnen dragen, en je hoeft ook niets te ondersteunen en te klemmen. Zorg wel voor een goed kitpistool. Je moet echt veel meer kracht gebruiken om het eruit te krijgen ivm andere lijmkits.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Transit Connect LWB



Bericht door Tripod »

Als ik de omschrijving lees van dit goedje, dan moet dat helemaal goed gaan komen. Ik zat zelf te denken aan een paar korte stroken hout latjes te monteren tegen het dak aan. Dit zodat het hout ook nog prima kan uitzetten en krimpen zonder klem te komen. Hier tegenaan het multiplex. Dan loopt het plafond netjes strak met de cabine.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Transit Connect LWB



Bericht door Tripod »

Gister ben ik begonnen aan een van de 2 boxen. Het idee is om bij de wielkast nog een wandje voor te plaatsen, zodat je de ruimte ervoor goed kan gebruiken voor opslag en dat de isolatie van de wielkast niet ik bedrukking kan komen met de spullen die je erin stopt haha.

Aan de andere kant komt een veel smallere box, waar ik een vakje kan maken waarin ik de gevaren driehoek, etc. kan stoppen.

Ik twijfel nog of ik de boxen na het schuren goed wil gaan schilderen of beplakken met stof. Jullie ideeën?

Afbeelding
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Transit Connect LWB



Bericht door Tripod »

Vandaag weer een stuk verder opgeschoten, box 1 is bijna klaar en kan er aan box 2 gewerkt worden.

Nu schoot mij vandaag wel een idee te binnen, gezien het mij erg gaaf lijkt om 1 of 2 dagen off-grid te kunnen, heb ik besloten een externe accu te plaatsen. Voor veel hoef ik em niet te gebruiken, vooral een 12volt (die ook op gas en 230volt kan) koelkast, telefoons opladen en misschien een laptop (maar wie heeft er een laptop nodig als je off-grid weg bent haha).

Nu schoot mij het volgende plan te binnen, ik heb liever niet de externe accu op de hoofdaccu (tenzij jullie hier anders over denken en dit toch veilig kan). Als de accu los staat moet die weg geladen kunnen worden op de plekken waar je 230volt hebt, hiervoor een accu lader op de accu (eventueel later uit te breiden met zonnepanelen).

Acculader -> Accu -> Koelkast (12volt) (met schakelaar tussen de accu en de koelkast)
-> Telefoon en de rest

Zodra ik 230volt tot mijn beschikking heb, schakel ik de 12volt toevoer uit van de koelkast en steek ik de 230volt kabel in het lichtnet, net zoals de acculader.
Is dit een veilige wijze van denken? Of is het niet verstandig om de Koelkast zowel op 12volt (ook al is de schakelaar omgezet) als op 230volt te hebben staan. Schakelt de koelkast vanzelf van 12volt naar 230volt zodra ie daar de mogelijkheid toe heeft?

Ben erg benieuwd naar de verschillende manieren van schakelen met de accu en de rest van de randapparatuur eromheen.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Transit Connect LWB



Bericht door Tripod »

Sam vdb schreef:Ik denk niet dat het een probleem is om te lijmen en daartegen te schroeven.
Boven de achterdeuren had ik ook geen bevestiging om te schroeven en heb ik ook blokjes / strookjes moeten kleven.
Ik kan deze X-tack lijmkit aanbevelen voor deze toepassing:
http://www.tec7.be/nl/producten/x-tack.
Is gemaakt om de extreemste gewichten te kunnen dragen, en je hoeft ook niets te ondersteunen en te klemmen. Zorg wel voor een goed kitpistool. Je moet echt veel meer kracht gebruiken om het eruit te krijgen ivm andere lijmkits.
Sam, hier nog even op terug komend. Wat denk je dat het beste is om qua breedte van het houten balkje te gebruiken die tegen het metaal gekit gaat worden? Is 27mm goed genoeg, niet te smal en niet te breed?

Heb je eventueel foto's van jou plafond in misschien zelfs stappen?
Texis
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 20:54
Locatie: gem.Westerkwartier

Re: Transit Connect LWB



Bericht door Texis »

Als je de warmte van de motor buiten wilt houden helpt het meestal veel als je bij stilstand direct de motorkap open zet.
Dan gaat de warmte naar buiten ipv doorlekken en doorstralen na binnen.
Zo doe ik dat tenminste ,al decenia lang.....
Sukses met de ombouw met vr gr ben
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Transit Connect LWB



Bericht door Tripod »

Dat is een erg goede tip! Bedankt!

Inmiddels is het mij ook gelukt om dragers te maken voor het plafond. Ik was eerst van plan om te kitten of om gaatjes te gaan boren, maar beide oplossingen vond ik niet ideaal. Uiteindelijk heb ik op de zijwanden via de bestaande gaatjes 2 liggers kunnen maken. Hier rusten weer de latjes op voor het plafond, nu nog verder afwerken.

Foto's volgen later.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Transit Connect LWB



Bericht door Tripod »

Zoals beloofd de foto's tot zover :)

Op deze manier is het bed gereed, opbergruimte aan de linkerkant over de gehele lengte. Ook is het mogelijk om een van de platen op te tillen en zo nog makkelijker bij de onderliggende spullen te komen die in het "gangpad" liggen.
Afbeelding

Omdat de bus ook moet dienen als werkbus door de week, ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Het isoleren van de wielkasten was nog een heel vak apart, uiteindelijk is het mij redelijk gelukt.
Afbeelding

Het plafond isoleren was ook nog een hele klus, omdat de Ford Connect geen strak plat plafond heeft, maar in ribbels, was ik verplicht ook de isolatie als stroken te plakken. Zo goed mogelijk mijn best gedaan om het naadloos naar elkaar over te laten lopen.
Afbeelding

Het plafond, er gingen 2 ideeën door mijn hoofd, stroken kitten op de plekken waar dat kan en eventueel vast schroeven. Maar dat hield mij toch tegen, aangezien ik niet veel middelen heb om latten te ondersteunen waar nodig en dit wellicht een grote kliederboel zou gaan worden. Daarbij mocht de bus eruit moeten en de volgende eigenaar wil weer de volledig gesloten tussenwand, dan moet ie eerst die kit bende verwijderen. Optie 2, latjes monteren op de huidige gaten, het is erg priegelwerk, maar uiteindelijk prima te doen. Dat werd em dus.
Het frame, moet nog netjes afgewerkt worden en gelakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna boxen er weer uit en alles netjes gronden en aflakken, toch wil ik het nog een keer terug schuren en opnieuw lakken.Afbeelding

Vandaag de plafond plaat pasbaar gemaakt, uiteindelijk gekozen om het grootste rechtste gedeelte in een geheel erin te plaatsen en aan de andere kant een 2de strook te gebruiken, aangezien het daar best wat in afmetingen verschilt, hoef ik niet met een grote plaat te klungelen. Uiteindelijk ben ik van plan om het te bekleden met dezelfde kleur stof als de cabine.Afbeelding

Afbeelding

Hier loopt het nog over de stof heen, uiteindelijk gaat het stuk multiplex onder de stof van de cabine, hier zitten ook nog gaten waarmee ik het hout vast kan maken.
Afbeelding

Er zit nog een lampje onder het hout, voor de laadbak, ik twijfel om dit zo strak dicht te laten en nieuwe verlichting te plaatsen of het lampje uit het hout te zagen en dit te gebruiken. Ideeën, tips, altijd welkom :)

Volgende taak na het afmaken van het plafond zijn de lelijke bruine zij platen, deze wil ik gaan voorzien van witte lak en de kleine panelen met magneet/schoolbord verf.

Cheers :cheers:
Plaats reactie